• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min fru börjar äntligen förstå tjusningen med klockor.

StrawberryFields

Sir Notalot
Ja, men då får man ju lära sig rätt från början. Att precis ha blivit intresserad av klockor och sedan "slänga" 40 000-100 000 på en rolex eller omega är inte särskillt smart, man eller kvinna, ful eller fin.

OP borde göra sin fruga en tjänst och utbilda henne lite, även om det kanske känns jobbigt med tanken på mannens svaga ställning i sverige :/.
Äsch, pengarna får man tillbaka när man säljer. Och har man pengarna så varför inte? Verkar ju som om OPs fru har studerat lite själv, och bestämt sig för vad hon vill ha. Bara att köra.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fan vad grymt. Min fru tackade nej till en Rolex. Hon sade att det skulle kännas obekvämt med något så dyrt på armen.

Så jag tvingade på henne denna istället:

1-8.jpg


Hon blev jättenöjd. Jag med, köpte egen rolex istället.
Grand Quartz är ju skitfina! Hade inte tackat nej till en sådan..:)
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Äsch, pengarna får man tillbaka när man säljer. Och har man pengarna så varför inte? Verkar ju som om OPs fru har studerat lite själv, och bestämt sig för vad hon vill ha. Bara att köra.
Inte säkert, det beror ju på hur mycket man kan om klockrna och vilket pris som är rimligt och hur den ovisa framtiden kommer se ut. Sedan, vill man verkligen spendera så mycket pengar på en klocka? Så länge den inte säljs så har man ändå "förlorat" 100 000 för en klocka, som bevisligen inte är värd så mycket. Vill man investera så finns det bra mycket bättre grejer att binda upp sig på.

Saken är ändå den, jag tycker inte dyra klockor är lämpliga till de som inte fattar något eller förstår värdet (inte pengarvärde) med klockan. Sedan "har man pengar" är ingen bra argument, då sverige är skuldernas och kreditkortens paradis. Jag vet inte OPs ekonomi, men jag vet dock att det är allt för många som springer runt med lyxgrejer och leker överklass med lånade pengar.

Och även om man har tillräckligt med pengar, är det skäl nog att köpa sådana överpriserade och lyxiga klockor som nybörjare, och speciellt kvinna (inget illa menat)?

Felet är att många tror att de har "rätt" till att köpa som som hellst, men någonstands måste man tänka rationellt och logiskt, vilket tyvär saknas när man ser fruntimmer som spriger runt med lyxgrejer de inte fattar något om.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Du har uppenbarligen inte fattat. Köper man klockor, som är ren lyxkonsumtiom hör man hemma hos lyxfällan. Det gör nog inga av våra vettiga medlemmar, särskilt inte JayJay. Läs hans guide till klockköp i recensionens delen. Och att uttala sig så där om kvinnor... lägg av.
Men det är ju sant, varför köpa rolex i huvud taget när man kan få liknande eller bättre klockor för mindre pris? Speciellt om man är nybörjare. Jag fattar om man är rolex enthusiast, men OPs fru verkar ej vara det, eller ännu mindre kunna skilja på en rolex eller en timex...
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
När ska jag lära mig att inte mata trollen... :banghead:
Du matar inget troll, du blir snarare förvårnad att det finns de individer som ser kritiskt på inköp av "vissa" klockor, vilka borde finnas mer av på dessa olika forum. Man kan se på saker från olika synvinklar, och bevisligen, skapar man en tråd i ett forum så kan man inte förvänta sig att man ska få +1, man kommer få en del negativa svar också.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Räcker det inte att dela säng, baciller, kroppsvätskor, sorger och bekymmer? Måste jag dela mitt klockintresse med min bättre hälft också?!

;)
Ahaha, exakt. För att inte tala om den ekonimiska faktorn som påverkas när frugan blir intresserad av klockor, och kanske även kräver att mannen ska köpa detta till henne.
 

Carolin

Cartier
Inte säkert, det beror ju på hur mycket man kan om klockrna och vilket pris som är rimligt och hur den ovisa framtiden kommer se ut. Sedan, vill man verkligen spendera så mycket pengar på en klocka? Så länge den inte säljs så har man ändå "förlorat" 100 000 för en klocka, som bevisligen inte är värd så mycket. Vill man investera så finns det bra mycket bättre grejer att binda upp sig på.

Saken är ändå den, jag tycker inte dyra klockor är lämpliga till de som inte fattar något eller förstår värdet (inte pengarvärde) med klockan. Sedan "har man pengar" är ingen bra argument, då sverige är skuldernas och kreditkortens paradis. Jag vet inte OPs ekonomi, men jag vet dock att det är allt för många som springer runt med lyxgrejer och leker överklass med lånade pengar.

Och även om man har tillräckligt med pengar, är det skäl nog att köpa sådana överpriserade och lyxiga klockor som nybörjare, och speciellt kvinna (inget illa menat)?

Felet är att många tror att de har "rätt" till att köpa som som hellst, men någonstands måste man tänka rationellt och logiskt, vilket tyvär saknas när man ser fruntimmer som spriger runt med lyxgrejer de inte fattar något om.
Klass hit eller dit. Jag har rätt att köpa vad jag vill för mina surt förvärvade slantar. Klart det är lyxkonsumtion som jag själv ibland undrar över, vett eller ovett, men det är ju ändå jag själv som bestämmer hur mycket jag tycker mig behöva veta om varan innan jag köper den. För mig är det njutbart att leta och lära sig om vackra ting och tar jag mig råd att handla så är du ju ännu roligare.
 
Rubriken på tråden säger egentligen det mesta. Blev igår eftermiddag minst sagt förvånad när min fru berättade att hon övervägde att börja spara till en lite mer kvalitativ klocka. Var lite roligt för jag märkte att det satt ganska långt inne. Kanske för att hon under de senaste två åren ganska frekvent pikat mig för mitt intresse. Jag har inte låtit mig nedslås av detta utan frågar med ganska jämna mellanrum vad hon tycker om olika klockor och varför. Äntligen har min trägenhet gett lön för mödan. Känns ganska befriande faktiskt.

Naturligtvis undrar ni vad hon börjat kika på (hon erkände att hon faktiskt kollat runt en hel del :D ). De två modeller som intresserar henne mest är tydligen Omega AT och Rolex DJ. Två, enligt min mening, ypperliga alternativ. Hon började också prata om att hon inte bestämt sig för om hon ville ha kvarts eller automat (hon vet alltså vad skillnaden är!) och att Rollen bara fanns som auto (som om jag inte visste :happyhappy: ).

Så till alla er där ute som också jobbar i motvind på hemmaplan: Ge inte upp. vinden kan vända.
När jag ser hustruns förråd av skor, väskor o jackor är jag inte säker på att det är en bra lösning.
 

Optimisten

Cartier
Rubriken på tråden säger egentligen det mesta. Blev igår eftermiddag minst sagt förvånad när min fru berättade att hon övervägde att börja spara till en lite mer kvalitativ klocka. Var lite roligt för jag märkte att det satt ganska långt inne. Kanske för att hon under de senaste två åren ganska frekvent pikat mig för mitt intresse. Jag har inte låtit mig nedslås av detta utan frågar med ganska jämna mellanrum vad hon tycker om olika klockor och varför. Äntligen har min trägenhet gett lön för mödan. Känns ganska befriande faktiskt.

Naturligtvis undrar ni vad hon börjat kika på (hon erkände att hon faktiskt kollat runt en hel del :D ). De två modeller som intresserar henne mest är tydligen Omega AT och Rolex DJ. Två, enligt min mening, ypperliga alternativ. Hon började också prata om att hon inte bestämt sig för om hon ville ha kvarts eller automat (hon vet alltså vad skillnaden är!) och att Rollen bara fanns som auto (som om jag inte visste :happyhappy: ).

Så till alla er där ute som också jobbar i motvind på hemmaplan: Ge inte upp. vinden kan vända.

Jag tror att många som inte är jätteintresserade av klockor och vana vid kvarts ganska snabbt skulle tröttna på nackdelarna med en mekanisk klocka. Den är död på måndagen efter en ledig helg... Stress! Den går inte helt rätt, svårare att tima möten på jobbet. Stress!

Köp en AT kvarts till henne, eller en Rolex + winder och se till att hon använder windern.
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.

Vad hade du tänkt som budget och stil?
 

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.


You lucky dog!!

Jag har själv funderat på att köpa en Tudor Date eller Frederique Constant "Double heart" till frugan så dom kan jag tipsa om. Prisklass runt 10-20' typ.

@martaSM30 's Cartier är dock svårslagen..
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.
Oris har en del fina damklockor i prisklassen 12000 - 20000 kr, tex Oris Culture.
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
”Tjatade” på min fru ett antal år innan hon tillät mig att köpa en klocka till henne. Hon gick till ”god tier” direkt med en limited baby-G ;)

Ps. Hon är fortfarande inte speciellt intresserad av klockor tyvärr men denna gillade hon iaf.

28FC4A58-F2DF-4E0A-98AA-F8EBA99C0365.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tudor k
Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.

Kändes spontant som ett bra förslag, men tror att den skulle kosta lite för mycket. Har inte sett några damstorlekar på K&S heller
Kul, skulle nog börja fundera på:
1. Vad har hon för livsstil? Har ni barn? Ska den tåla vatten, vara stöttålig etc. etc.
2. Utöver att Rolex inte är ett val, hur är hon annars med dyrare ting och vart går gränsen (ex. är hon obekväm att bära något för 10K eller är gränsen vid 50k?).
3. Välj något som hon vill ha inte som du vill (att hon ska) ha. Låter drygt att säga men nog så viktigt.
 

martaSM30

Audemars
Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.
Bra tråd för inspiration för frugan (och dig).
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
@martaSM30 har även en riktigt feminin klocka av märket Gul. En rosa nätt liten sak hon körde under OWG-march. Budgetmässigt klarar du dig även med råge
 

RobHK

Cartier
För mig är det tvärtom, när vi träffades hade hon betydligt fler fina klockor än mig. Hon har kvar dom men nu tar hon sällan ens på sig en klocka, medans jag växlat upp ifrån en daglig beater till att ha en liten samling.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.
Min tjej har en 90-tals Omega Constellation som hon tycker om väldigt mycket. Finns även i two-tone. Finns ju mycket fint vintage från t.ex. Omega och Longines som du kan få för under 10. Antingen guldpläterad eller med lite tur i rent guld till och med.

Annars om du ska gå upp någon prisklass så tycker jag att den här är grymt fin (för både män och kvinnor). Visserligen quartz men en riktigt din klocka för pengen.

På tradera hittar du massor av vintage:
Se t.ex.

(OBS! Tog mig friheten att kopiera några random annonser, finns massor av mer. Har inga connections med någon av anonnserna)
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Bra tråd för inspiration för frugan (och dig).
Tack!! Jag letade efter den tråden innan men hittade dem inte (kom inte ihåg vad den hette, och söka på "flickvän" funkade inte så bra)
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Min tjej har en 90-tals Omega Constellation som hon tycker om väldigt mycket. Finns även i two-tone. Finns ju mycket fint vintage från t.ex. Omega och Longines som du kan få för under 10. Antingen guldpläterad eller med lite tur i rent guld till och med.

Annars om du ska gå upp någon prisklass så tycker jag att den här är grymt fin (för både män och kvinnor). Visserligen quartz men en riktigt din klocka för pengen.

På tradera hittar du massor av vintage:
Se t.ex.

(OBS! Tog mig friheten att kopiera några random annonser, finns massor av mer. Har inga connections med någon av anonnserna)
Tudor gör verkligen grymma klockor 👍

Vet man något om risken för förfalskningar på Tradera? Och finns det något skydd om man får hem en falsk klocka?
 
Topp