• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min fru börjar äntligen förstå tjusningen med klockor.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort.

Det här fick mig att skratta till :D

OT, så tycker jag Limeee ger bra tips gällande vintage, där känns det som du kan hitta flera fina modeller för en liten peng. Ligger budgeten snarare runt 10-20', så är tipset från mig Longines. Min tjej snöat in på mycket där, främst för att du har en så stor variation på utseenden och urval mellan quartz och vettiga urverk som kommer vara billiga att serva framöver.

Ex:
watch-collection-longines-primaluna-l8-122-4-71-6-560x660.jpg
watch-collection-conquest-classic-l2-286-3-72-7-560x660.jpg
longines-dolcevita-l5-255-4-71-2-2000x2000.png

watch-collection-la-grande-classique-de-longines-l4-512-4-92-6-560x660.jpg

Senast ändrad:
Det här fick mig att skratta till :D

OT, så tycker jag Limeee ger bra tips gällande vintage, där känns det som du kan hitta flera fina modeller för en liten peng. Ligger budgeten snarare runt 10-20', så är tipset från mig Longines. Min tjej snöat in på mycket där, främst för att du har en så stor variation på utseenden och urval mellan quartz och vettiga urverk som kommer vara billiga att serva framöver.

Ex:
watch-collection-longines-primaluna-l8-122-4-71-6-560x660.jpg
watch-collection-conquest-classic-l2-286-3-72-7-560x660.jpg
longines-dolcevita-l5-255-4-71-2-2000x2000.png

watch-collection-la-grande-classique-de-longines-l4-512-4-92-6-560x660.jpg
Ja, Longines är en bra idé. Jag är själv svag för dem, framförallt deras Heritagemodeller.

Får trampa in till affären och kolla utbudet i veckan (ouch, det kan bli dyrt för mig...)

Tudor gör verkligen grymma klockor 👍

Vet man något om risken för förfalskningar på Tradera? Och finns det något skydd om man får hem en falsk klocka?
Som alltid får man köpa säljaren. Jag har gjort en del affärer där och det har gått bra, ett tips är att betala med Paypal så omfattas man av deras köpargaranti och får pengarna tillbaka om klockan inte är äkta.

Mitt största tips tänker jag först och främst är att kolla om hon verkligen vill ha en mekanisk. När jag förklarade mekaniken i ett automatiskt ur så tyckte min tjej att det var lite häftigt, men samtidigt sa hon att hon inte ville ha en sån. ”Värdelöst om den stannar efter två dagar” fick jag höra😅 Då är det bättre med en quartz som faktiskt används och visar tiden rätt, än ett mekaniskt ur som hamnar i byrålådan. Men om hon vet att hon vill ha automat så ska du köra på det såklart!

Om det ska vara nytt så håller jag med om tidigare förslag på Longines, men vill även slå ett slag för Sjöö Sandström som har många fina dammodeller. T.ex. denna quartz på 32mm

Här en bild på hennes Constellation (den högra). Herrmodell på 33mm som passar henne perfekt.
15197063-2393-4E69-8507-779E83032F02.jpeg

Senast ändrad:
Som alltid får man köpa säljaren. Jag har gjort en del affärer där och det har gått bra, ett tips är att betala med Paypal så omfattas man av deras köpargaranti och får pengarna tillbaka om klockan inte är äkta.

Mitt största tips tänker jag först och främst är att kolla om hon verkligen vill ha en mekanisk. När jag förklarade mekaniken i ett automatiskt ur så tyckte min tjej att det var lite häftigt, men samtidigt sa hon att hon inte ville ha en sån. ”Värdelöst om den stannar efter två dagar” fick jag höra😅 Då är det bättre med en quartz som faktiskt används och visar tiden rätt, än ett mekaniskt ur som hamnar i byrålådan. Men om hon vet att hon vill ha automat så ska du köra på det såklart!

Här en bild på hennes Constellation (den högra). Herrmodell på 33mm som passar henne perfekt.
Bra poäng faktiskt! Köpte en av varje till min fru. Ingen används men hon föredrar quartzen som iof ”alltid” har slut på batteri (typ 2 års gångtid) 😝

Om det ska vara nytt så håller jag med om tidigare förslag på Longines, men vill även slå ett slag för Sjöö Sandström som har många fina dammodeller. T.ex. denna quartz på 32mm

Den där Constellation är riktigt vass!

Fördelen med en ny Longines är att det ofta går att förhandla priset, framförallt om man är återkommande kund

Plötsligt händer det, frun frågade precis om det inte finns några "tjejklockor" på det där forumet där jag hänger hela tiden

Klart det finns, svarar jag snabbt, och börjar kolla runt. Har för mig att det finns en tråd om detta, men hittar den inte. Admin får gärna slå ihop denna med befintlig tråd om det finns någon.

Så, vad skaffar jag för klocka till henne?
Idag har hon en förgylld DW som vardagsklocka och en Gant (?) som festklocka, även den förgylld.

Hon är småländska, så Rolex och liknande går fetbort. Automatiskt urverk tänker jag, så att även hon kommer tycka att det ok med winders i vardagsrummet.
Tycker du ska visa henne Seiko Pressage ”Cocktail”:
7ED5B362-744F-4FD7-AA3E-F2C9BB6E7837.jpeg

Fick denna i födelsedagspresent, blev otroligt glad. Mkt användbar, har haft både på anställningsintervju och promenix på stranden.
4C1FEDBE-FDC3-4880-A782-0C0D90EEB9AD.jpeg
48071E47-5B58-46DB-A199-AB69C1CF945D.jpeg

Superläcker automatare på 34mm (jag har en handled på ca 14,5cm för ref). Med glasbaksida också för bonus. Tror den går på runt 5k.
edit: stavning

Senast ändrad:
Sjukt att den här tråden flöt upp efter så här lång tid. Hade helt glömt att jag startade den.

Hur gick det då? 1,5år efter trådstart hade hon bestämt sig. Blev en 116000 med grå urtavla. Jag betalade hela… men fick bra rabatt hos svensk AD… fatta: Rabatt på en ny Rolex i stål… hade ju varit otänkbart idag.
Hon bär förövrigt klockan dagligen och har så gjort sedan den köptes. Det är dock fortfarande jag som får ställa tiden på den när det gått för lång tid sedan sist (det har hon inte ”lärt” sig än).

Sjukt att den här tråden flöt upp efter så här lång tid. Hade helt glömt att jag startade den.

Hur gick det då? 1,5år efter trådstart hade hon bestämt sig. Blev en 116000 med grå urtavla. Jag betalade hela… men fick bra rabatt hos svensk AD… fatta: Rabatt på en ny Rolex i stål… hade ju varit otänkbart idag.
Hon bär förövrigt klockan dagligen och har så gjort sedan den köptes. Det är dock fortfarande jag som får ställa tiden på den när det gått för lång tid sedan sist (det har hon inte ”lärt” sig än).
Bild?

Tycker du ska visa henne Seiko Pressage ”Cocktail”:
7ED5B362-744F-4FD7-AA3E-F2C9BB6E7837.jpeg

Fick denna i förödelsedagspresent, blev otroligt glad. Mkt användbar, har haft både på anställningsintervju och promenix på stranden.
4C1FEDBE-FDC3-4880-A782-0C0D90EEB9AD.jpeg
48071E47-5B58-46DB-A199-AB69C1CF945D.jpeg

Superläcker automatare på 34mm (jag har en handled på ca 14,5cm för ref). Med glasbaksida också för bonus. Tror den går på runt 5k.
Superfin! Tittade på några Presage hos lokala urisen och slogs av hur mycket bättre och mer "levande" de ser ut i verkligheten jämfört med bild. De leker med ljuset på ett sätt som inte framgår av foton.

Min fru snodde min 116600 i ett halvår så för att få tillbaka den vart det en 114060 till henne istället.
Jag är rätt nöjd med bytet, hon har haft sin nu i ca 3år och det går inte en dag den inte sitter på armen.

Min fru snodde min 116600 i ett halvår så för att få tillbaka den vart det en 114060 till henne istället.
Jag är rätt nöjd med bytet, hon har haft sin nu i ca 3år och det går inte en dag den inte sitter på armen.
Ursäkta min okunnighet, men har du lust att översätta ref:arna? Misstänker att de är två olika Rolex?

Tillbaka
Topp