• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min Panerai samling

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Rolig samling, känner för att skaffa en panerai bara för att kunna köpa massa snygga läderstraps, banden ser ju alltid så grymt bra ut på panerai.

Det är riktigt kul! Klockan förvandlas helt med en riktigt snygg strap till!
Fick hem följande idag
3B66A53B-6AD0-4859-B657-6591AC356198_zpsfbexsqio.jpg

Blir antingen 448 eller 449 som får äran :)
 

Bolio

Panerai
Hatten av, grym samling, härligt med den röda tråden jag är djupt imponerad. Hade själv en 161 som jag trivdes riktigt bra med men tyvärr fick den lämna.
Det är den här typen av samlingar man absolut vill se mer av man blir både inspirerad och glad.
Riktigt kul att du delar med dig tack för det.
 

Jibe

Cartier
Spelar ingen som helst roll på värdet på paneraiklockor i dagsläget.
Vet inte när dom övergick till att automatisera delar av produktionen men ta tex 001 och 002 med Luminova som tillverkades runt 2000, dom kostar lika mycket som en 005 idag. 001 och 002 med Tritium däremot kostar dom 3 ggr mer. Har inget med ålder/tillverkningsprocess att göra utan mer vilka pannor som är mer eftertraktade.
Tritium baserade pannor och Special Editions är de klockor som oftast går upp i pris / håller värdet bäst med åren (med undantag från vissa SEs).
Panerai basmodeller som 000, 005, 111 mfl håller ett bra andrahandsvärde oavsett eftersom de alltid vara eftertraktade.
311 är läcker med sin tobacco dial! Lycka till med den :)

Tack för en intressant inblick :)
 

Isodor

Audemars
Vill tillägga att du valt finaste modellerna Panerai har åstadkommit, det är inte illa.

Båda california och 232 hade gärna jag haft .. Dock är jag ingen Panerai-kille.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Måste bara kommentera lite till. Jag har "bara" en Panerai i min samling, en PAM0005 Logo. Vad är främsta skillnaden jmf med 1950 boetten egentligen?

Är själv sugen på en till, har kollat lite mot Radiomir hållet - men samtidigt gillar jag ju Rolex o har lite svårt att vara märkestrogen ( blandat Rolex, Panerai, Oris o Breitling i boxen).

Inte helt lätt detta, men vansinnet är ganska kul ändå :)
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Måste bara kommentera lite till. Jag har "bara" en Panerai i min samling, en PAM0005 Logo. Vad är främsta skillnaden jmf med 1950 boetten egentligen?

Är själv sugen på en till, har kollat lite mot Radiomir hållet - men samtidigt gillar jag ju Rolex o har lite svårt att vara märkestrogen ( blandat Rolex, Panerai, Oris o Breitling i boxen).

Inte helt lätt detta, men vansinnet är ganska kul ändå :)

005 e snygg! :)
inte lätt men 1950-boetten sitter högre och är utformad på ett sätt som inte funkar riktigt bra på min vrist, den kanske gör det på din däremot så du får helt enkelt testa.
47 radiomir funkar finfint på min vrist medan 44mm 1950-boett inte gör det, det har alltså inget med storleken att göra (i det här fallet :) )

Rolex gör riktigt bra klockor no doubt men gemene man går runt med en sub - vilket i mina ögon känns inte direkt unikt. Panerai däremot är ett märke som dom flesta inte känner till men uppmärksammas av sin estetiska tilltalning av både vardagsfolk och klockintresserade! Unikt mao :) lite som iphone 1 när den kom ut :)
Utgå från vad du vill vill ha och strunta i andra så kommer det bli bra oavsett.
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Tjong i medaljongen nu rullar vi igång den, GRYYYYYYMMMMMMMMM jävla samling MickeG :D!

Hehe...fast du saknar en Panna med datum så klart vännen ;), kan inte ha någon klocka utan datum.
Jaja...kul och se iaf, den samlingen inger RESPEKT!

Och härligt att du delar med dig Kompis, Mokej!

Tjong billifjong AF :) Tack uppskattar de varma orden! Tror att du liksom många andra kommer att inse att att datumfunktionen är heelt onödig (i dagsläget) och uppskatta mer det enkla i en urtavla. Vi lever i en tid då information är överflödig, datum är en av dom.
Klockor är för mig konstverk, då är det, det enkla och simplistiska i urtavlan som gäller!

Du måste ju för bövelen se till att komma upp till sthlm och vara med på nästa gtg! Se det som en upplevelse du aldrig kommer glömma! Du får första tjing på vilka pannor du vill att jag tar med mig ;-)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tjong billifjong AF :) Tack uppskattar de varma orden! Tror att du liksom många andra kommer att inse att att datumfunktionen är heelt onödig (i dagsläget) och uppskatta mer det enkla i en urtavla. Vi lever i en tid då information är överflödig, datum är en av dom.
Klockor är för mig konstverk, då är det, det enkla och simplistiska i urtavlan som gäller!

Du måste ju för bövelen se till att komma upp till sthlm och vara med på nästa gtg! Se det som en upplevelse du aldrig kommer glömma! Du får första tjing på vilka pannor du vill att jag tar med mig ;-)



" Haha...din sköning där :D, ser verkligen fram emot nästa Gtg och det blir svårt att bara välja 2-3 st, jag håller med dig i att klockor är som konstverk. Men nästan alla konstverk om vi nu snackar tavlor passar bättre med ram :p . " Skall bli kul och träffas, blir säkert någon större Gtg mot hösten, eller vad tror du Micke?!
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
" Haha...din sköning där :D, ser verkligen fram emot nästa Gtg och det blir svårt att bara välja 2-3 st, jag håller med dig i att klockor är som konstverk. Men nästan alla konstverk om vi nu snackar tavlor passar bättre med ram :p . " Skall bli kul och träffas, blir säkert någon större Gtg mot hösten, eller vad tror du Micke?!

Haha ramen i sig är ju ett passande läderarmband / mesh / stållänk som gör sig rätt med tavlan! ;-) vore riktigt kul och ses absolut på lämplig gtg men det kan bli lite logistikproblem med att ta med sig samtliga klockor till gtg (transport/säkerhet) men du kan få en privat visning om så önskas av samtliga ;-)
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Jävlar i min lilla låda (som man säger)! Häftigt att du varit konsekvent med de rena modellern utan massa komplikationer. Själnära, skulle man kunna säga.

Tack! Det är riktigt själnära, har 2-3 modeller till sen är jag nog klar.
Den mest själnära klockan för mig är 5218-201/a som är en av mina drömpannor alla kategorier:
ccfdc5d54445c33f6393d42a432aca11_zpsa1bb0e68.jpg


5218-201/a är en pre-vendome panerai(panna utgiven innan uppköpet av vendome gruppen) som kom ut 1993 i 890 exemplar med tritium urtavla. Får se med åren om det funkar men siktet är inställt på denna :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Skön tråd MickeG och skön samling. Måste haft mycket att göra på jobbet i fredags (och på kvällen) då jag missade din start, men tack vare yonsson och KS-bladet hittade jag hit! Och det är jag glad för.

Provade Panerai 2002 i Monaco. Hade blivit min... Om jag inte nyss varit så förblindad av den AP RO chrono jag nyss också klämt på... Snålheten (och tiden) slog mig dock i huvudet, så jag gick tomhänt därifrån...

Återstår fortfarande att få äga Panerai... Och AP-chrono...

Tack för att du delar med dig!

A
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En av de absolut bästa trådarna, ögongodis som det skall vara:)

Funderar på om du skall låna min kamera bara så bilderna blir rättvisande;)
Hade förmånen att ha denna ett tag och tog lite sköna bilder som jag funderar på att lägga upp...någonstans:)
image.jpg
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
En av de absolut bästa trådarna, ögongodis som det skall vara:)

Funderar på om du skall låna min kamera bara så bilderna blir rättvisande;)
Hade förmånen att ha denna ett tag och tog lite sköna bilder som jag funderar på att lägga upp...någonstans:)
image.jpg

Gärna! Bilderna som jag tagit via iphone är absolut inte rättvisande! :)
Jag pmar dig senare
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Nu när denna tråd bumpade kan jag fylla på med konstaterandet att det var jäkligt trevligt att träffa dig på GTG'n och få titta på dina Pannor. Ska bli kul att se om du lyckas ta ännu bättre bilder.

Såg definitivt en och annan i Florens som vore utmärkta komplement till din samling!
 
Topp