• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mitt första riktiga bygge

Antingen beställde jag genomskinliga eller så skickade dom fel! Nåja, har testat lite ikväll på en skräpklocka...

Printade ut loggan, klippte sedan ut den efter den hade torkat en stund.

Tog fram klarlacken och sprejade lite.

20210204_203725.jpg

La bara ett lager klarlack, blev rätt tjockt ändå.

Torkade i ca 2 min med hårdtork, behöver säkert längre tid men...

20210204_204506.jpg

In i vatten ca 1 min.

20210204_211724.jpg

Här är klockan jag tänkte testa på
20210204_211737.jpg

När jag "slidade" loss bakpappret insåg jag att loggan var genomskinlig! Blev inget vidare på tavlan, syns ingenting!
20210204_212105.jpg

Tog loss loggan från urtavlan och la det på utsidan av glaset istället för att få någon känsla.

Körde lite fake skeleton
20210204_214031.jpg

La en vit papperbit under för och se hur det skulle se ut på en vit tavla.
20210204_214124.jpg

Tja, inte helt övertygad. Blev nog extra dåligt i och med jag flyttade loggan. Sedan skall man tydligen lämna lite utanför det man printat, då kanske kanterna blivit bättre.

Jag skall nog vänta lite längre så allt orkar ordentligt också.

Får nog testa och köpa vitt papper nästa gång och försöka igen. Blir det inte bättre får jag använda pappret till något annat än klockor...

här är en länk till en video hur man gör med transferpappret, har nog gjort lite fel, skall testa igen!

Har också funderat på om man inte kan printa direkt på en tavla, om man har någon slags primer som man applicerar på tavlan först...

Pappret som används i videon ovan är helt annorlunda än det jag har. I videon så "trycks" det man printar fast på materialet och man tar bort plasten. I de jag köpt, skall man låta plasten sitta kvar. Stor skillnad!
Får nog testa och köpa det andra (det skall vara till laserskrivare) eller fundera på något annat.

Pappret som används i videon ovan är helt annorlunda än det jag har. I videon så "trycks" det man printar fast på materialet och man tar bort plasten. I de jag köpt, skall man låta plasten sitta kvar. Stor skillnad!
Får nog testa och köpa det andra (det skall vara till laserskrivare) eller fundera på något annat.
Du får försöka hitta på nått slags D I Y med s k tampongtryck :)

Vet inte vilket program du använder för skapa loggan, men tror att du ska köra vektorgrafik för sånt här, om du nu inte gör det redan, typ Adobe Illustrator, finns väl gratisprogram som Inkscape t ex.

Vet inte vilket program du använder för skapa loggan, men tror att du ska köra vektorgrafik för sånt här, om du nu inte gör det redan, typ Adobe Illustrator, finns väl gratisprogram som Inkscape t ex.

Jo, jag vet. Gjorde det snabbare för o testa och just nu är det inte det som är problemet. Finns väl en anledning till att custom-tavlor kostar en rejäl slant...

Tack för tipset dock!

Har funderat lite till.
Är inte nöjd med tavlan, tycker den är lite platt (den är endast mattlackad) och texten skall bort.
Så, jag tänkte testa och slipa bort färgen, och lacka om den, jag vet dock att det är svårt och få det bra.

Jag har testat och lacka en tavla förr, blir lätt att man får något dammkorn eller något annat som ställer till det, men funderar på om jag kan få det mer dammfritt genom att öka luftfuktigheten i rummet en del innan lackning och att skydda tavlan direkt efter lackning.

Jag har använt billack på burk, men känns som den färgen är lite för tjock. Jag har iofs en färgspruta ihop med min far, men då han har alla saker hos sig kräver det lite mer jobb, men då skulle man enkelt kunna tunna ut färgen. Igentligen borde man kanske ha ett airbrush kit, hade nog blivit bäst.

Har funderat på att testa och köpa en vanlig gummistämpel med eget tryck istället för transfer. Får se om det blir det.

Annars får det bli till och köpa en annan tavla.

Har funderat lite till.
Är inte nöjd med tavlan, tycker den är lite platt (den är endast mattlackad) och texten skall bort.
Så, jag tänkte testa och slipa bort färgen, och lacka om den, jag vet dock att det är svårt och få det bra.

Jag har testat och lacka en tavla förr, blir lätt att man får något dammkorn eller något annat som ställer till det, men funderar på om jag kan få det mer dammfritt genom att öka luftfuktigheten i rummet en del innan lackning och att skydda tavlan direkt efter lackning.

Jag har använt billack på burk, men känns som den färgen är lite för tjock. Jag har iofs en färgspruta ihop med min far, men då han har alla saker hos sig kräver det lite mer jobb, men då skulle man enkelt kunna tunna ut färgen. Igentligen borde man kanske ha ett airbrush kit, hade nog blivit bäst.

Har funderat på att testa och köpa en vanlig gummistämpel med eget tryck istället för transfer. Får se om det blir det.

Annars får det bli till och köpa en annan tavla.
Tavlan är kanske pulverlackad och då är det slipa som gäller. Om inte, testa att lägga den i aceton och lösa upp lacken istället.
I bästa fall slipper du då mycket efterbearbetning!
Kan du tänka dig att "dial-dotta" fast tavlan - hör av dig så kan du få vilken layout du vill! ;) (kan även göra lösa loggor som du limmar på befintlig tavla)

Häftigt! Går i liknande tankar och har beställt hem lite basic verktyg. Har du följt någon specifik guide eller är det allmänt googlande som gäller?

Häftigt! Går i liknande tankar och har beställt hem lite basic verktyg. Har du följt någon specifik guide eller är det allmänt googlande som gäller?

Allmänt googlande och har skruvat i en del andra ur innan jag började (servat några ur). Hade hyfsad koll på hur innan, men detta är inte direkt svårt förutom att verket inte var oljat ordentligt innan.

Köper man något swiss-urverk lär det nog vara ordentligt oljat ordentligt från start (kostar dock mer).

Jag gjorde den enklaste vägen, beställde hem boett och urverk som skulle passa ihop, även tavla. Alla delarna är dock inköpta av olika säljare. Sedan var det i princip bara och skruva ihop.

Tillbaka
Topp