• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monchard

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Har stor respekt för folk som lägger ned en massa tid på ett sidoprojekt av den här omfattningen, vet själv hur svårt det är. Tycker också att det är orättvist att säga att det är en IWC-kopia, det är en flieger liksom. Däremot fattar jag inte varför man inte väljer ett mekaniskt verk, det är alltid den största besvikelsen när man kollar klockor på Kickstarter. Visst man dödar väl marginalen, men om man vill ha en chans att tilltala folk som faktiskt är entusiaster och kan agera ambassadörer så får man nog tänka om.

Varför vi valt ett quartz är något vi själva debatterat och vägt fram och tillbaka flera gånger. Vi valde ett quartzverk för att kunna hålla priset nere men samtidigt få ett bra verk och inte behöva gå till ett Kinaverk. Eftersom vi ville ha GMT-funktion, datum osv. valde vi denna vägen. Då vi sökte verkalternativ så hittade vi inget japanskt som passade våra spec:ar, det var enda alternativet till ett Schweiziskt verk för oss. Det finns idag bra Kinakloner av ex. ETA-verk, men vi ville ändå inte köra på det.

Gällande målgrupp för klockan så har du till viss del rätt, ett mekaniskt verk hade garanterat tilltalat fler, men då hade vi gjort folk uppröra med att det var fel att välja ett Kinaverk osv. Vi har gjort vår hemläxa gällande målgrupp, men visst finns där massor av utrymme för förbättring. Går denna klockan bra så tittar vi på att jobba med automatiska/mekaniska verk i framtiden. Vi gjorde avvägningen att det var bättre att komma på fötter i början med ett verk som inte sjunger hos puristerna och sedan kunna förfina och utveckla märket och klockorna i en mer entusiastisk riktning.

/J
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Varför vi valt ett quartz är något vi själva debatterat och vägt fram och tillbaka flera gånger. Vi valde ett quartzverk för att kunna hålla priset nere men samtidigt få ett bra verk och inte behöva gå till ett Kinaverk. Eftersom vi ville ha GMT-funktion, datum osv. valde vi denna vägen. Då vi sökte verkalternativ så hittade vi inget japanskt som passade våra spec:ar, det var enda alternativet till ett Schweiziskt verk för oss. Det finns idag bra Kinakloner av ex. ETA-verk, men vi ville ändå inte köra på det.

Gällande målgrupp för klockan så har du till viss del rätt, ett mekaniskt verk hade garanterat tilltalat fler, men då hade vi gjort folk uppröra med att det var fel att välja ett Kinaverk osv. Vi har gjort vår hemläxa gällande målgrupp, men visst finns där massor av utrymme för förbättring. Går denna klockan bra så tittar vi på att jobba med automatiska/mekaniska verk i framtiden. Vi gjorde avvägningen att det var bättre att komma på fötter i början med ett verk som inte sjunger hos puristerna och sedan kunna förfina och utveckla märket och klockorna i en mer entusiastisk riktning.

/J
Tycker ni valt helt rätt som kör på ett quartzverk. Er kundbas finns nog inte primärt på klocksnack och bland gemene man som vill ha en snygg klockan föredras nog quartz eftersom det är enkelt, exakt och problemfritt. De flesta har ändå inte har koll på automatiska verk. Tycker klockan ser trevlig ut och är alltid imponerad av folk som vågar satsa på sina ideér. Lycka till!
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Tycker ni valt helt rätt som kör på ett quartzverk. Er kundbas finns nog inte primärt på klocksnack och bland gemene man som vill ha en snygg klockan föredras nog quartz eftersom det är enkelt, exakt och problemfritt. De flesta har ändå inte har koll på automatiska verk. Tycker klockan ser trevlig ut och är alltid imponerad av folk som vågar satsa på sina ideér. Lycka till!
Helt rätt analys. Många går på utseende i första hand, jämfört med klockintresserade som går på antingen märke, ursprung, historik eller urverk i första rummet. Vi försöker göra en klocka som spelar på de gamla värdena av historikens betydelse för denna typ av modell, men vi kan aldrig konkurrera med ex. IWC eller andra märken med historisk anknytning.
Tackar så mycket för de uppmuntrande orden!

/J
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Håller med att ett kvalitativt kvartsverk ger en rimlig kostnad och passar bättre för de "vanliga" användarna. Kör på.
Själv är jag av liknande uppfattning. Quartz har definitivt sin plats och jag äger många klockor med batteriurverk. Jag är av uppfattningen att en klocka är ett verktyg först och främst, och i de tankebanorna har quartz en stor roll att fylla.

/J
 

Rolfex

Omega
Från SE-P14-Mk.1 Gillar klockan grymt mycket, kanon kvalité på klocka, band och boxen är den snyggaste på marknaden. Lätt och fin på armen med grym lume. Önskar företaget lycka till jag skall även köpa en svart. Äger dyrare klockor men detta har blivit en favorit.
 

Bilagor

  • IMG_1182.JPG
    IMG_1182.JPG
    118.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_1181.JPG
    IMG_1181.JPG
    48.8 KB · Visningar: 80
  • IMG_1170.JPG
    IMG_1170.JPG
    20.5 KB · Visningar: 81

hooods

Panerai
2-Faktor
Från SE-P14-Mk.1 Gillar klockan grymt mycket, kanon kvalité på klocka, band och boxen är den snyggaste på marknaden. Lätt och fin på armen med grym lume. Önskar företaget lycka till jag skall även köpa en svart. Äger dyrare klockor men detta har blivit en favorit.
Är lite nyfiken på den snyggaste boxen på marknaden. Bild?
 

Rolfex

Omega
Från SE-P14-Mk.1 Gillar klockan grymt mycket, kanon kvalité på klocka, band och boxen är den snyggaste på marknaden. Lätt och fin på armen med grym lume, bra bandhorns vinkel. Önskar företaget lycka till jag skall även köpa en svart. Äger dyrare klockor men detta har blivit en favorit.
 

Bilagor

  • IMG_1183.JPG
    IMG_1183.JPG
    127.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_1198.JPG
    IMG_1198.JPG
    80 KB · Visningar: 83
  • IMG_1199.JPG
    IMG_1199.JPG
    69.6 KB · Visningar: 86
  • IMG_1200.JPG
    IMG_1200.JPG
    86.2 KB · Visningar: 86
  • IMG_1201.JPG
    IMG_1201.JPG
    67.6 KB · Visningar: 85
  • IMG_1202.JPG
    IMG_1202.JPG
    70.4 KB · Visningar: 82
Blir nästan förbannad när jag läser vissa inlägg här. Visst finns det mycket skit på Kickstarter men allt måste ju inte vara skit bara för att det marknadsförs där. Vill man ge sig in i en branch eller starta upp en produkt och inte har hela startkapitalet så kan Kickstarter vara ett bra sätt.

Och att säga att allt som kommer från Kina är skit är också otroligt trångsynt och förlegat! Kina är ett stort land för produktion inom massor av branscher och bara för att det kommer en hel del skit därifrån så betyder inte det att det inte kommer bra saker därifrån också.

Gällande klockan och dess eventuella likheter med andra märken så håller jag inte heller med. Det är ju jävligt svårt att tillverka en flygare som inte ser ut som en flygare.. Eller? Om det där är en kopia så är det gaaaanska många företag i branschen som gjort sig skyldiga till att kopiera andra!

Det enda som jag till viss del kan hålla med om är de som klagar om ert varumärkesnamn. Varför valde ni det? Hade varit häftigare med ett riktigt svenskt namn. Men det kanske finns nån bakgrundshistoria till det?

I övrigt så såg jag en bild på ert nya projekt (Skytouch eller vad hette den?) som jag tyckte såg fin ut! Kan även tipsa om "Tråden om mikromärken" som finns härinne. Prova att marknadsföra er där istället @JohnMonchard . Tror att folk kanske är lite mer öppensinnade där.

Lycka till!
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Snyggaste boxen på marknaden? Är du delägare eller?
Såg ut som en standard 2000kr klockas Box

Adro: jag kan intyga att jag är den ende av oss tre som är delägare i företaget som skriver här på klocksnack.

Blir nästan förbannad när jag läser vissa inlägg här. Visst finns det mycket skit på Kickstarter men allt måste ju inte vara skit bara för att det marknadsförs där. Vill man ge sig in i en branch eller starta upp en produkt och inte har hela startkapitalet så kan Kickstarter vara ett bra sätt.

Och att säga att allt som kommer från Kina är skit är också otroligt trångsynt och förlegat! Kina är ett stort land för produktion inom massor av branscher och bara för att det kommer en hel del skit därifrån så betyder inte det att det inte kommer bra saker därifrån också.

Gällande klockan och dess eventuella likheter med andra märken så håller jag inte heller med. Det är ju jävligt svårt att tillverka en flygare som inte ser ut som en flygare.. Eller? Om det där är en kopia så är det gaaaanska många företag i branschen som gjort sig skyldiga till att kopiera andra!

Det enda som jag till viss del kan hålla med om är de som klagar om ert varumärkesnamn. Varför valde ni det? Hade varit häftigare med ett riktigt svenskt namn. Men det kanske finns nån bakgrundshistoria till det?

I övrigt så såg jag en bild på ert nya projekt (Skytouch eller vad hette den?) som jag tyckte såg fin ut! Kan även tipsa om "Tråden om mikromärken" som finns härinne. Prova att marknadsföra er där istället @JohnMonchard . Tror att folk kanske är lite mer öppensinnade där.

Lycka till!

Forsberg: tack för dom värmande orden! Vi har verkligen jobbat hårt för att skilja oss från många andra Kickstarters och micro brands, och vi har medvetet valt att låta bli att försöka blåsa solsken upp i r*ven på dom som kommer in på vår Kickstarter. Det finns en sån bredd på klockmarknaden idag och att säga saker som att "vi inte tycker det fanns en klocka för oss, därför tillverkade vi vår egen" eller att "vi gör lyxklockor utan det prispåslag som många har" gör inget för oss.
Ja, klockan är gjord i Kina. Urverket är Japanskt. Dock är ritningarna och allt arbete bakom gjort hemma i Moder Svea! :)

Tack för att du gillade den nya Skytoucher Automatic!

Gällande namnet så finns där faktiskt en slags historia bakom; jag och en av medgrundarna träffade en intressant "karaktär" på en flygning till New York, då var vi i tankar kring vårt klockmärke och hans efternamn (men med avsevärt annan stavning) tog vi till oss. Så namnet är helt taget, för att vi tyckte det "lät bra" Låter kanske lite trist (och likt Daniel Wellington?), men vad ska jag säga? Truth is stranger than fiction.

Vi får nog kolla in tråden om micromärken, vi har aldrig försökt marknadsföra oss här, utan jag började skriva här för att det blev ett missförstånd om att vi försökt göra just det. :)

/J

Edit: rättat stavfel och andra språkmissar för de som mot all förmodan hittar hit allt eftersom.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kolla...en klocka som liknar en av de mer eller likadana 12 klockorna som producerades utifrån specifikation av brittiska militären. Lite magstarkt att hävda att IWC äger den designen tycker jag.
Haha, snygg bump till tämligen död tråd..

Med de 12 brittisk specade klockorna du avser, menar du förmodligen "The Dirty Dozen" från andra världskriget?
https://klocksnack.se/threads/atp-the-even-dirtier-sixteen.80850/
Dessa är inga pilotklockor och betydligt mindre än fleigerklockorna som diskuteras ovan. Tycker @DrDre förtydligade ämnet med militära flygklockor rätt väl innan i tråden, med en massa goda exempel vis sidan av IWC?
 

DrDre

Patek
Haha, snygg bump till tämligen död tråd..

Med de 12 brittisk specade klockorna du avser, menar du förmodligen "The Dirty Dozen" från andra världskriget?
https://klocksnack.se/threads/atp-the-even-dirtier-sixteen.80850/
Dessa är inga pilotklockor och betydligt mindre än fleigerklockorna som diskuteras ovan. Tycker @DrDre förtydligade ämnet med militära flygklockor rätt väl innan i tråden, med en massa goda exempel vis sidan av IWC?

Tackar! Det är inte varje dag man får cred för ett inlägg i en tråd som varit död och begraven i tre år. :)
 
Topp