• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_9052.jpeg

Dagens runda
 

Minuten

Cartier
Stod det enduro på din strava Yonsson?😎
Jag väntar nån runda innan jag ger mig ut här🤭
 

Bilagor

  • 20230610_185045.jpg
    20230610_185045.jpg
    1.2 MB · Visningar: 11
  • 20230610_185131.jpg
    20230610_185131.jpg
    1.7 MB · Visningar: 10

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Själv besökte jag marken med huvudet först i Måndags. Börjar precis kunna vrida huvudet åt bägge håll, inte ha huvudvärk och hjälpligt djupandas igen.

Kör med förstånd! Min ambition är som vanligt större än min förmåga.
 

Minuten

Cartier
Själv besökte jag marken med huvudet först i Måndags. Börjar precis kunna vrida huvudet åt bägge håll, inte ha huvudvärk och hjälpligt djupandas igen.

Kör med förstånd! Min ambition är som vanligt större än min förmåga.
Ajaj, det låter inget vidare, bra att det börjar släppa. Ta det lugnt ett tag och kanske göra nån sjukgympa?
Jag vet tyvärr mycket om att vara stel i nacke o rygg.

Här en gammal 50-60tals moppe/cykelbana, ovalvariant.
 

Bilagor

  • 20230610_194752.jpg
    20230610_194752.jpg
    2.2 MB · Visningar: 9

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själv besökte jag marken med huvudet först i Måndags. Börjar precis kunna vrida huvudet åt bägge håll, inte ha huvudvärk och hjälpligt djupandas igen.

Kör med förstånd! Min ambition är som vanligt större än min förmåga.
Det där måste du gå och kolla upp omgående hos VC/sjukhus och få bedömning på om du inte redan gjort det. Behöver reggas om du ska kunna få stöd via försäkring vid eventuella konsekvenser. Hoppas det går bra för dig!
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Jag är sugen på att börja cykla, ser så jäkla härligt ut att ge sig ut en sväng i skogen en sommarkväll.
Har kikat en del på blocket men finns ju hur mycket som helst, hur vet man vad som är skräp och vad som är vettigt? Hittar man något för säg 3-4k? Som nybörjare märker jag kanske ingen större skillnad ändå? Vilka märken ska man kolla efter? Storlek på cykel? Jag är nästan 190 lång, ca 90 pannor.
Jag bor i NV Skåne om någon känner sig så generös att dom vill tipsa om specifika annonser.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag är sugen på att börja cykla, ser så jäkla härligt ut att ge sig ut en sväng i skogen en sommarkväll.
Har kikat en del på blocket men finns ju hur mycket som helst, hur vet man vad som är skräp och vad som är vettigt? Hittar man något för säg 3-4k? Som nybörjare märker jag kanske ingen större skillnad ändå? Vilka märken ska man kolla efter? Storlek på cykel? Jag är nästan 190 lång, ca 90 pannor.
Jag bor i NV Skåne om någon känner sig så generös att dom vill tipsa om specifika annonser.
Det är nog nästan i underkant - det man hamnar på då blir nog ganska gammalt, ganska enkelt och ganska slitet. Visst, med lite flyt kan man plocka upp en gammal ball båge i okej skick, men teknikutvecklingen i MTB har gått rent rasande fort och det är en avsevärd skillnad.

Med det sagt - jovisst, du kan cykla alldeles utmärkt på en tjugo år gammal 26"-XC och det är inte fullt så ocyklingsbart som många vill göra gällande, men för framförallt utmanande, kul och teknisk skogsåka är det värt att kika på lite mer nutida grejer. Ska du mest åka skogs-/grusväg, motionsspår och liknande? Ah, då funkar allting.

Jag hade i ditt fall kikat på en hardtail eller helstel hoj, nästintill tvunget 29" och i storlek XL. Posta det du hittar i annonser i tråden så kan säkert någon ge ett utlåtande!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är sugen på att börja cykla, ser så jäkla härligt ut att ge sig ut en sväng i skogen en sommarkväll.
Har kikat en del på blocket men finns ju hur mycket som helst, hur vet man vad som är skräp och vad som är vettigt? Hittar man något för säg 3-4k? Som nybörjare märker jag kanske ingen större skillnad ändå? Vilka märken ska man kolla efter? Storlek på cykel? Jag är nästan 190 lång, ca 90 pannor.
Jag bor i NV Skåne om någon känner sig så generös att dom vill tipsa om specifika annonser.
Motsvarigheten till fråga vore:
”jag letat efter en bra kvalitativ automatisk klocka med länk för max 300kr” 😂

Terrängen sätter begränsningarna. Skåne är platt, för det mesta. Om du ska köra platt terräng men i skog hade jag rekommenderat en helstel hoj (som sagt ovan), kanske till och med en gravelhoj med feta däck. Det blir både roligare och billigare än en Mtb.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Det är nog nästan i underkant - det man hamnar på då blir nog ganska gammalt, ganska enkelt och ganska slitet. Visst, med lite flyt kan man plocka upp en gammal ball båge i okej skick, men teknikutvecklingen i MTB har gått rent rasande fort och det är en avsevärd skillnad.

Med det sagt - jovisst, du kan cykla alldeles utmärkt på en tjugo år gammal 26"-XC och det är inte fullt så ocyklingsbart som många vill göra gällande, men för framförallt utmanande, kul och teknisk skogsåka är det värt att kika på lite mer nutida grejer. Ska du mest åka skogs-/grusväg, motionsspår och liknande? Ah, då funkar allting.

Jag hade i ditt fall kikat på en hardtail eller helstel hoj, nästintill tvunget 29" och i storlek XL. Posta det du hittar i annonser i tråden så kan säkert någon ge ett utlåtande!
Tycker inte man ska räkna bort 27,5” som upplevs lite rappare än 29, personligen tycker jag det är ruggigt skoj men så klart inte lika användbart som 29”.
Det går att på tag på 27,5” med modern geometri så det bör inte vara ett hinder.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Det är nog nästan i underkant - det man hamnar på då blir nog ganska gammalt, ganska enkelt och ganska slitet. Visst, med lite flyt kan man plocka upp en gammal ball båge i okej skick, men teknikutvecklingen i MTB har gått rent rasande fort och det är en avsevärd skillnad.

Med det sagt - jovisst, du kan cykla alldeles utmärkt på en tjugo år gammal 26"-XC och det är inte fullt så ocyklingsbart som många vill göra gällande, men för framförallt utmanande, kul och teknisk skogsåka är det värt att kika på lite mer nutida grejer. Ska du mest åka skogs-/grusväg, motionsspår och liknande? Ah, då funkar allting.

Jag hade i ditt fall kikat på en hardtail eller helstel hoj, nästintill tvunget 29" och i storlek XL. Posta det du hittar i annonser i tråden så kan säkert någon ge ett utlåtande!
Motsvarigheten till fråga vore:
”jag letat efter en bra kvalitativ automatisk klocka med länk för max 300kr” 😂

Terrängen sätter begränsningarna. Skåne är platt, för det mesta. Om du ska köra platt terräng men i skog hade jag rekommenderat en helstel hoj (som sagt ovan), kanske till och med en gravelhoj med feta däck. Det blir både roligare och billigare än en Mtb.
Tack, misstänkte att svaren skulle låta ungefär såhär.
Det lär nog bli ganska platt och lätt, iaf till en början. Jag är alldeles för feg för att köra brant och hålla på och hoppa.
Menar du att jag ska kika på en gravelbike istället, eller en fatbike?
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
@EmmiiLL Ett alternativ om cash flowet är lite kast är förmånscykel. Rätt trendigt och många arbetsgivare erbjuder detta.
Mtbstore.se har en väldigt bra guide hur det fungerar, fliken Business Bike
 

Capital

Cartier
Jag har aldrig förstått konceptet fatbike. Är det bara till för att cykla i sand eller snö eller finns det andra fördelar? Känns som ett extremt nischat användningsområde.
 

spruff

Omega
Jag har aldrig förstått konceptet fatbike. Är det bara till för att cykla i sand eller snö eller finns det andra fördelar? Känns som ett extremt nischat användningsområde.
Cykelindustrin är ju ganska dysfunktionell. Det skall lanseras massa nya grejor hela tiden för att skapa hajp. Pajasarna som måste ha det senaste köper.
80% är begravt och bortglömt inom några år.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig förstått konceptet fatbike. Är det bara till för att cykla i sand eller snö eller finns det andra fördelar? Känns som ett extremt nischat användningsområde.
Ja, i stort är det så. Det finns en klick frälsta som säger att det är kanon för annat också, men det är så många grejor som gör det mindre relevant.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill bara förtydliga att jag inte är någon förespråkare för just fatbikes. 😂
 
Topp