• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Hej!
Jag har en gammal Kona Cindercone från 2005-ish. Funderar möjligen på att bygga om den till en gravel bike, men tveksam på hur bra det kommer bli och verkar vara ganska dyrt med delar. Är den värd någonting? 26" hjul. 16" ram. Någon som har barn som kör MTB och vill köpa den för en spottstyver? ☺️
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Process 134 i L eller XL är en klockren förstahoj, även fortsättarhoj. Nu menar jag med den senare ramkonstruktionen med dämparen vertikalt. Bra storleksmässigt för dig också, de är någorlunda långa.

Att köra park sliter en del på hojar men finns ju ingen risk att en sådan hoj gått många mil i park. En Kona i Alu kan du köpa utan problem.

Som med allt begagnat skall man självklart handla med förstånd. Andrahandsmarknaden på mtb är hyfsat het, så knappast tabu att shoppa beggat

@Becs9310 - Om det går att hitta en bra fulldämpad inom budget så är det alltid bäst. Det är även lättare att klättra med en fulldämpad, bakhjulet följer terrängen bättre.

Tack för tipsen. Var lite skralt utbud av just Process 134 i L eller XL just nu. Så får hålla lite utkik!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Specialized Camber 29" från 2018, är det något att ha som första cykel? Om man får en bra deal dvs. Ska användas till blandad cykling i stan & skog, aldrig åkt utför. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Specialized Camber 29" från 2018, är det något att ha som första cykel? Om man får en bra deal dvs. Ska användas till blandad cykling i stan & skog, aldrig åkt utför. :)

Jag har en. Tycker den funkade fint när jag använde den, har stått ett par säsonger. Var ju en helt okej hoj när det begav sig men har ju runnit lite vatten under broarna och utvecklingen har löpt på under de här 5 åren.

Beror helt på pris och användningsområde. Skulle själv säga att det är en helt okej, trail, hoj.
 
Senast ändrad:
Nåt sånt här om du vill åka lite mer utför.

Föredrar du mer fart på plattare snällare stigar är det en XC du ska ha, alternativt ”down country” som är lite mer ett mellanting.

Pengarna räcker inte till en ny heldämpad cykel iaf.

Oavsett vilken typ av mtb du köper så kolla efter en med en s.k dropper post.
Har en Laufey fast H10 och är väldigt nöjd med den får jag säga. Tror inte H30 är sämre för en nybörjare dvs jag skulle nog inte märka skillnad 😊
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag hade skippat. Den har ju inte ens singelklinga fram.
Oklart om exemplaret jag kikar på har bytt, men går ju byta till det!? :)
Jag har en. Tycker den funkade fint när jag använde den, har stått ett par säsonger. Var ju en helt okej hoj när det begav sig men har ju runnit lite vatten under broarna och utvecklingen har löpt på under de här 5 åren.

Beror helt på pris och användningsområde. Skulle själv säga att det är en helt okej, trail, hoj.
Om man får en i nyskick för, säg runt 12k? Är det såpass stor utveckling på 5 år i mtb? Händer knappt något i mc-världen på 5 år känns det som. Glider runt på en bmx nu och lite större cykel hade varit skönare. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Oklart om exemplaret jag kikar på har bytt, men går ju byta till det!? :)

Om man får en i nyskick för, säg runt 12k? Är det såpass stor utveckling på 5 år i mtb? Händer knappt något i mc-världen på 5 år känns det som. Glider runt på en bmx nu och lite större cykel hade varit skönare. :)

Fanns ju några olika modeller med ganska olika prisbild. Min är Alu, borde inte kosta 12 idag. Har en polare som fortfarande hojar friskt på sin Camber och han har en i kolfiber, den kanske ligger runt den pengen.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oklart om exemplaret jag kikar på har bytt, men går ju byta till det!? :)

Om man får en i nyskick för, säg runt 12k? Är det såpass stor utveckling på 5 år i mtb? Händer knappt något i mc-världen på 5 år känns det som. Glider runt på en bmx nu och lite större cykel hade varit skönare. :)
Det är ju ingen geometri man vill bygga vidare på. Exempelvis gaffelvinkeln är helt otänkbar idag. Varken komponenter eller geometri är moderna, snarare tvärt om. Lägg till nya standarder för hjulaxlar och vevlager/vevaxel så kan det bli väldigt dyrt att sminka den grisen.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
IMG_0160.jpeg


Är det något att hänga i julgranen? Prismässigt? För gammal?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stans-spruta är en bra investering när man kör slanglöst. Gukkan torkar ur efter nåt halvår.
Bara att skruva ur ventilkäglan och fylla på. 👌
Beroende på vad man har för gucka och hur tätt systemet är… Mitt har klarat sig ett år utan att torka. Jag kör med Joe’s no flat. Har testat Muckoff och Orange seal tidigare och inte varit så nöjd med de andra.
 

spruff

Omega
Beroende på vad man har för gucka och hur tätt systemet är… Mitt har klarat sig ett år utan att torka. Jag kör med Joe’s no flat. Har testat Muckoff och Orange seal tidigare och inte varit så nöjd med de andra.
Ja, vätskan är ju lite av en kompromiss också, mellan hur bra den tätar och hur länge den håller utan att torka. Testade stans race en gång och den sägs ju täta väldigt bra, men den torkade snabbt och kläggade igen ventilen.
 

Putteman

Cartier
Stans-spruta är en bra investering när man kör slanglöst. Gukkan torkar ur efter nåt halvår.
Bara att skruva ur ventilkäglan och fylla på. 👌
IMG_20230428_084609.jpg
Verkar vara en vettig pryl.

Intressant är att jag är dels lat, och dels så har jag mest cyklat landsväg senaste åren. Gissar att guckan i min MTB är typ 3-4 år, och funkar fortfarande hur bra som helst. Snurrar lite på hjulen när jag kommer ihåg om den inte använts på några månader.
 
Topp