• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör idag 2,6 breda Schwalbe Nobby Nic 29 tum på min Trek Fuel EX, och dom börjar bli rätt slitna. Egentligen nöjd som attan med dom, men om man ändå ska byta kanske det vore kul att testa andra däck?

Jag vill gärna köra 2,6, gillar ”traktorkänslan” på nåt vis, och 2,8 får inte plats.

Det är ju en rätt udda dimension, någon som har tips på nåt trevligt däck? Gärna lite grövre som ni förstår, lättrullade racedäck får dom med bra kondition hålla på med.
Hur cyklar du då? Alltså vilken typ av terräng.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blandad terräng, men stigcykling i både löv o barrskog blir det väl mest.
Säger mig inte så mycket men om du vill ha riktigt grova däck så är Maxxis Assegai grymma. Jag kör dem både fram och bak. 2.5” är de. Om du nödvändigtvis ska ha 2.6” så finns Maxxis DHR2 som också är riktigt bra. DHR2 är något mer lätt-trampade än Assegai.

Jag kan bara Maxxis:
Dissector, DHR2, Assegai -Där är de grova jag gillar. DHF är också grovt men det är jag inte kompis med.
 
Senast ändrad:

Pleasureman

Cartier
IMG_0730.jpeg

Lerigt o jäkligt på sina ställen, men det tar sig.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Efter att köpt ny Mtb så blev jag väldigt intresserad av gamla vintage Mtb. Tänkte fixa till min gamla Univega till en streetbike. Streetbike låter coolare än citybike. 😊

Nåväl, släppte städning och lagning av påskmat och la ett par timmar på att skifta hjul och däck på den och sonens hoj. Passade på att tvätta dem och rengöra kassetten. Här tror jag att det blev lite fel…

Använde avfettningsmedel på kassetten. Undvek att få in det i lagret. Petade bort gammalt skit med en skruvmejsel. Men sen sprutade jag in rikligt med WD-40 i lagret. Det kanske inte var så bra... Hjulet kändes glappt efter det. Har förstått att WD-40 löser fett. Ja det framgår ju faktiskt om man läser på etiketten. 😬

Tror ni jag kan trycka in lite lagerfett och få bort glappet? Kan det gå att justera bort glappet?

Och så en bild på Univegan med fel hjul.

IMG_4389.jpeg


Glad Påsk!

IMG_4421.jpeg
 

spruff

Omega
Efter att köpt ny Mtb så blev jag väldigt intresserad av gamla vintage Mtb. Tänkte fixa till min gamla Univega till en streetbike. Streetbike låter coolare än citybike. 😊

Nåväl, släppte städning och lagning av påskmat och la ett par timmar på att skifta hjul och däck på den och sonens hoj. Passade på att tvätta dem och rengöra kassetten. Här tror jag att det blev lite fel…

Använde avfettningsmedel på kassetten. Undvek att få in det i lagret. Petade bort gammalt skit med en skruvmejsel. Men sen sprutade jag in rikligt med WD-40 i lagret. Det kanske inte var så bra... Hjulet kändes glappt efter det. Har förstått att WD-40 löser fett. Ja det framgår ju faktiskt om man läser på etiketten. 😬

Tror ni jag kan trycka in lite lagerfett och få bort glappet? Kan det gå att justera bort glappet?

Och så en bild på Univegan med fel hjul.

IMG_4389.jpeg


Glad Påsk!

IMG_4421.jpeg
Det går att justera lagerspänningen på "cup and cone"-nav. Vad heter dom på svenska? 😄
Se tex:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det går att justera lagerspänningen på "cup and cone"-nav. Vad heter dom på svenska? 😄
Se tex:
Tack för tips. Tror det var den sidan jag hittade och jag lyckades tajta till lagret. Det där att få in fett i lagret funkade inte som jag trodde.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Blås bort wd40 med tryckluft och smeta istället in lite lagerfett. Fulvarianten är att spruta in litiumfett från sprejburk.
Ja la på fett men vete fan om jag fick till det så bra? La på det röda fältet och försökte trycka ut det med en tops. På den andra gamla cykeln såg det annorlunda ut. Där var det bara hål 😊. Sitter lagret under yttre kugghjulet?

IMG_4445.jpeg
IMG_4444.jpeg
 

oystercase

Cartier
Ja la på fett men vete fan om jag fick till det så bra? La på det röda fältet och försökte trycka ut det med en tops. På den andra gamla cykeln såg det annorlunda ut. Där var det bara hål 😊. Sitter lagret under yttre kugghjulet?

IMG_4445.jpeg
IMG_4444.jpeg
Har du cup and cone som beskrevs ovan (justerbart lager) så kan du öppna lagret. Har du ett tätat kullager så är det svårare att få in fett. Tyvärr kommer wd40 in ändå och löser bort fettet. Kör i så fall med lithiumfett på sprejburk och spruta in i lagret.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Var ute en sväng på nya hojen. Första gången på heldämpat. Kändes bekvämt.

Körde utan skärmar. Har en X blade att sätta på bak men vet inte vad jag ska skaffa fram?
Tidigare hade jag en skärm som satt på ramen. Tycker det funkade bra. Eller ska man ha någon liten skärm som sitter på gaffeln?

IMG_4448.jpeg

IMG_4450.jpeg
IMG_4449.jpeg
IMG_4453.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Var ute en sväng på nya hojen. Första gången på heldämpat. Kändes bekvämt.

Körde utan skärmar. Har en X blade att sätta på bak men vet inte vad jag ska skaffa fram?
Tidigare hade jag en skärm som satt på ramen. Tycker det funkade bra. Eller ska man ha någon liten skärm som sitter på gaffeln?

IMG_4448.jpeg

IMG_4450.jpeg
IMG_4449.jpeg
IMG_4453.jpeg
Jag har Mudhugger fram som sitter fast-buntat på gaffeln. Fungerar precis som tänkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var ute en sväng på nya hojen. Första gången på heldämpat. Kändes bekvämt.

Körde utan skärmar. Har en X blade att sätta på bak men vet inte vad jag ska skaffa fram?
Tidigare hade jag en skärm som satt på ramen. Tycker det funkade bra. Eller ska man ha någon liten skärm som sitter på gaffeln?

IMG_4448.jpeg

IMG_4450.jpeg
IMG_4449.jpeg
IMG_4453.jpeg
IMG_7263.jpeg

Allt annat än en som skyddar gaffelben är onödigt, opraktiskt och fult imho.
 

oystercase

Cartier
Ja la på fett men vete fan om jag fick till det så bra? La på det röda fältet och försökte trycka ut det med en tops. På den andra gamla cykeln såg det annorlunda ut. Där var det bara hål 😊. Sitter lagret under yttre kugghjulet?

IMG_4445.jpeg
IMG_4444.jpeg
Ps. Bara så det inte blir missförstånd. Spruta inte in lithiumfett i lagerna på den nya cykeln. Det är en fullösning om man råkat ta bort fettet av misstag. De är tätade och livstidsinfettade. Akta bara att spruta med högtryckstvätt på lagerna . Ds.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ps. Bara så det inte blir missförstånd. Spruta inte in lithiumfett i lagerna på den nya cykeln. Det är en fullösning om man råkat ta bort fettet av misstag. De är tätade och livstidsinfettade. Akta bara att spruta med högtryckstvätt på lagerna . Ds.
Det ska jag inte göra, men tack för förtydligandet. Man vet aldrig. Ofta man ska göra något bra som bara försämrar.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Så det är DÄRFÖR du klarar dig utan skärmar…! :D

Skämt åsido är jag en stark förespråkare av stänkor - mina Mudhugger har suttit på året runt sedan fem-sex år tillbaka, jag har bara plockat av dem en gång (när Spitfiren fick rycka in som XCO-tävlingsjonne i sommarföre).
 

D..S..

Panerai
Jag är 174 cm (på en bra dag 175). Ca 80cm innerbensmått.

Vilken storlek skulle ni rekommendera om jag inte kan prova cykeln?

M v h
1000002492.png
 

oystercase

Cartier
Jag är 174 cm (på en bra dag 175). Ca 80cm innerbensmått.

Vilken storlek skulle ni rekommendera om jag inte kan prova cykeln?

M v h
1000002492.png
Spontant M/L men som @yonsson skriver vad ska du ha den till? Vilken modell?

Innerbenslängden avser stand-over men kan bli väldigt olika beroende på hur ramen ser ut på just den modellen du tänker dig och var du gillar att ha sadeln (fram/bak).
 

D..S..

Panerai
Tack för svar. Det är en Roscone 9. Är MBT novis och tänkte typ cykla på olika stigar och sådant. Inget avancerat.
 

oystercase

Cartier
Tack för svar. Det är en Roscone 9. Är MBT novis och tänkte typ cykla på olika stigar och sådant. Inget avancerat.
Jag är nog en förespråkare av att det är en bättre ingång att börja med heldämpad cykel. Hardtail fungerar antingen som budgetalternativ eller som ett medvetet val när man börjar bli rätt vass och vill ha en hardtail för att man tycker det är kul/utmanande/annorlunda känsla/lättviktsbygge.

Du behöver inte lägga på jättemycket i budgeten för ex en Orbea Occam på rea istället.

Annars har jag en fin Merida one-forty heldämpad trailbike jag funderar på att sälja eftersom jag köpt en renodlad endurohoj. Funkar till allt och är en kul och lättmanövererad cykel. Prisnivå precis under 20.

IMG_20240416_094448.jpg
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Är detta ett bra köp för mig tror ni?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMC SPEEDFOX AL ONE - 2023 sista exen kvar ! https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmc_speedfox_al_one_2023_sista_exen_kvar_/1001016058
med 130/120mm fjädring brant framgaffelvinkel och kort reach så lutar den mer åt XC/cykla uppför än ren trail/nedför. Kort Reach så du borde nog i så fall testa om du inte ska ha en Large tänker jag?

Älvängens cykel har kvar Orbea Occam i Medium samt Large för 20k. Den har samma reach i Mediun som BMCn har i Large, 140/140mm och flackare gaffelvinkel gör den till en mer allsidig trailcykel för samma pengar. En populär cykel som många här inne kört. Du hade nog kunnat ta en large (jag är 177cm och medium funkar för stig men hade nog velat gå till Large om det är brötigare terräng/nedför). De har även en Occam LT (150mm fjädring) kvar i large för 25k med lite bättre komponenter.

 
Senast ändrad:

D..S..

Panerai
med 130/120mm fjädring brant framgaffelvinkel och kort reach så lutar den mer åt XC/cykla uppför än ren trail/nedför. Kort Reach så du borde nog i så fall testa om du inte ska ha en Large tänker jag?

Älvängens cykel har kvar Orbea Occam i Medium samt Large för 20k. Den har samma reach i Mediun som BMCn har i Large, 140/140mm och flackare gaffelvinkel gör den till en mer allsidig trailcykel för samma pengar. En populär cykel som många här inne kört. Du hade nog kunnat ta en large (jag är 177cm och medium funkar för stig men hade nog velat gå till Large om det är brötigare terräng/nedför). De har även en Occam LT (150mm fjädring) kvar i large för 25k med lite bättre komponenter.

Jävlar den obrean såg nice ut. Svårt att få bättre för 20k kan jag tänka. Givet mina specifikationer.
 

D..S..

Panerai
med 130/120mm fjädring brant framgaffelvinkel och kort reach så lutar den mer åt XC/cykla uppför än ren trail/nedför. Kort Reach så du borde nog i så fall testa om du inte ska ha en Large tänker jag?

Älvängens cykel har kvar Orbea Occam i Medium samt Large för 20k. Den har samma reach i Mediun som BMCn har i Large, 140/140mm och flackare gaffelvinkel gör den till en mer allsidig trailcykel för samma pengar. En populär cykel som många här inne kört. Du hade nog kunnat ta en large (jag är 177cm och medium funkar för stig men hade nog velat gå till Large om det är brötigare terräng/nedför). De har även en Occam LT (150mm fjädring) kvar i large för 25k med lite bättre komponenter.

Fan jag kommer nog slå till på denna imorgon. Sett en del reviews som verkar positiva.

Nästa fråga ska jag köra med klickskor som på racern eller fria fötter?

Fan 175cm. Jag hamnar precis mellan M & L...🤔
 
Senast ändrad:
Topp