• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Ja, man är lite ringrostig så här på våren. Men det är bara att köra på. Jag brukar cykla året runt men denna vinter har ledighet inte synkat med rätt väderförhållanden (läs lathet) så det har inte blivit så många mil. Men det ska vi ändra på nu.
46 km grusväg idag, kommer kännas i benen imorgon.😂
20250406_131420.jpg
20250406_141446.jpg
20250406_131601.jpg

Jag kör på en Scott Genius 950 från 2021, älskar denna cykel trotts att den väger som en modern E-mtb.

Halloj MTB fantaster!

Jag håller på och spanar på att ge mig in i MTB träsket efter att ha torrsimmat på asfalt och grusvägar senaste åren. Jag har alltid sagt att MTB är på tok för dyrt för mig och har hållit mig borta. Men nu så öppnas möjligheterna att cykla med mina barn, och då har minnen av hur jag röjde runt med kompisar i skogen när jag var i tonåren kommit till liv.

Spanar runt lite på internet och konstaterar att jag ska nog inte ge mig på något helfjädrat ännu (där verkar det riktiga träsket finnas...) utan jag spanar på hard tails och några enstaka helt odämpade.

Nu till min största fundering när det kommer till att köpa en cykel:
Är det dumt att ge sig på instegsmodellerna? Jag har kollat lite på Orbea, Scott, Trek och deras billigaste segment. Här kan jag komma undan ganska billigt och kommer troligtvis att räcka för att glädja mig under överskådlig framtid. Men uppgraderingsdjävulen kommer att hugga till och då är jag lite orolig att de billigare ramarna inte fungerar för modernare komponenter (e.g., de flesta har fortfarande quick release 135mm, känns gammeldags).

Vad är det billigaste jag rimligtvis kan komma undan med utan att förhindra möjligheten att uppgradera cykeln över tid?

Och var går gränsen där jag lika gärna kan ta min gravel ut i skogen och röja istället :D

Ska du börja så köp heldämpat redan från början. Du kommer inte bli långvarig på en hardtail. Trust me bro.

Ska du börja så köp heldämpat redan från början. Du kommer inte bli långvarig på en hardtail. Trust me bro.
Late to the game.

Inhandlade en Allebike mb31 rescue för två veckor sen! Spanare en kort stund på en heldämpad discover och en Hei hei al som var på rea men snålade in. Fick min landsvägsräser såld för samma summa som nya kostade.

Än så länge håller jag men jag har tagit det rätt lugnt 😁

Tillbaka
Topp