• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Hej!
Dags för ny cykel till grabben. 24tum och han vill ha en mtb. Jag tänker dock att stötdämpare är onödigt/dumt som förkortar livslängden på cykeln och knappast nödvändigt för en 7åring ens om man kör i skogen. Jag tänker ngt i denna stilen.
IMG_7394.jpeg

1: Har jag fel ang dämparen?
2: Konkreta tips på cyklar?

Senast ändrad:
Hej!
Dags för ny cykel till grabben. 24tum och han vill ha en mtb. Jag tänker dock att stötdämpare är onödigt/dumt som förkortar livslängden på cykeln och knappast nödvändigt för en 7åring ens om man kör i skogen. Jag tänker ngt i denna stilen.
IMG_7394.jpeg

Jag är i samma köpveva, grabben behöver ny cykel, 8 år. För min grabb är det inte motiverat med framdämpare men han ville ha en mtb så jag kommer köpa en 24" Specialized riprock då han ville ha en så lik hans gamla som möjligt. Tycker Scott cykeln ser bra ut med!

Hej!
IMG_7394.jpeg

Spelar ingen roll vad vi vuxna tycker. Vill barnet ha framdämpare så är de säkert för att någon kompis har det och då är de plötsligt ett måste. Trust me, har precis varit i den snurran

Spelar ingen roll vad vi vuxna tycker. Vill barnet ha framdämpare så är de säkert för att någon kompis har det och då är de plötsligt ett måste. Trust me, har precis varit i den snurran
Haha fair enough men han har ingen tydlig åsikt i just den frågan, så ok att välja det klokaste :) Men om det inte kommer med nackdel skulle han säkert uppskatta dämpare också.

Hej!
IMG_7394.jpeg

1: Jag håller med dig. Stigar och flowiga leder så går det hur bra som helst utan. Främst kanske den ändå rullar på släta vägar?
2: Vi köpte en ny sån där du visar på bild ifjol, men bytte efter halva sommaren. Bytet gjordes bara för vi fick en bra deal på en cykel som har tryckväxling och är lättare (och enligt barnet snyggare). Så kika även Trek är ändå tipset! Ps: Scotten är grymt bra den också, fetare däck bla.
IMG_3587.jpeg

Bilagor

• IMG_0429.jpeg
    IMG_0429.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 5
Tja!
orbeas barncyklar är kanon i det åldersspannet. Finns både med och utan dämp. Klart dämparna inte behövs, men tror vi alla varit barn och tyckt det var häftigt där och då .
Ja absolut, det ser tufft ut. Tror du livslängden på cykeln förkortas? Föreställer mig att dämparen börjar rosta och så.

Annars kan det väl vara dämpare likväl som stel gaffel.
1: Jag håller med dig. Stigar och flowiga leder så går det hur bra som helst utan. Främst kanske den ändå rullar på släta vägar?
2: Vi köpte en ny sån där du visar på bild ifjol, men bytte efter halva sommaren. Bytet gjordes bara för vi fick en bra deal på en cykel som har tryckväxling och är lättare (och enligt barnet snyggare). Så kika även Trek är ändå tipset! Ps: Scotten är grymt bra den också, fetare däck bla.
IMG_3587.jpeg
Tack för råd! Ska kolla Trek.
Det är inte så att ni vill sälja Scotten (eller är den kanske redan såld)?

Ja absolut, det ser tufft ut. Tror du livslängden på cykeln förkortas? Föreställer mig att dämparen börjar rosta och så.

Den såldes.

F.ö inser jag nu att din bild var en ”Scale” och den cykeln grabben hade var en ”Roxter”. Vi valde roxter pga de större däcken om jag minns rätt.

Edit: Liksom att Wahoo’n är en ”Trail” och inte ”Path” 🙂

Dämparen lär hålla för ditt barn och några barn efter honom. Tror inte så små barn sliter så mycket på materialet.

Inte ovanligt att barncyklar har udda dämpare som är svåra att laga/serva. Sonen körde slut på en frog (i övrigt toppen, kan verkligen rekommendera att välja en lättviktscykel) och hade nog ärligt talat aldrig någon större nytta av dämparen. Skulle välja stelt och lätt i den åldern!

Halloj MTB fantaster!

Jag håller på och spanar på att ge mig in i MTB träsket efter att ha torrsimmat på asfalt och grusvägar senaste åren. Jag har alltid sagt att MTB är på tok för dyrt för mig och har hållit mig borta. Men nu så öppnas möjligheterna att cykla med mina barn, och då har minnen av hur jag röjde runt med kompisar i skogen när jag var i tonåren kommit till liv.

Spanar runt lite på internet och konstaterar att jag ska nog inte ge mig på något helfjädrat ännu (där verkar det riktiga träsket finnas...) utan jag spanar på hard tails och några enstaka helt odämpade.

Nu till min största fundering när det kommer till att köpa en cykel:
Är det dumt att ge sig på instegsmodellerna? Jag har kollat lite på Orbea, Scott, Trek och deras billigaste segment. Här kan jag komma undan ganska billigt och kommer troligtvis att räcka för att glädja mig under överskådlig framtid. Men uppgraderingsdjävulen kommer att hugga till och då är jag lite orolig att de billigare ramarna inte fungerar för modernare komponenter (e.g., de flesta har fortfarande quick release 135mm, känns gammeldags).

Vad är det billigaste jag rimligtvis kan komma undan med utan att förhindra möjligheten att uppgradera cykeln över tid?

Och var går gränsen där jag lika gärna kan ta min gravel ut i skogen och röja istället :D

• Like
Reactions: 308
Halloj MTB fantaster!

Jag håller på och spanar på att ge mig in i MTB träsket efter att ha torrsimmat på asfalt och grusvägar senaste åren. Jag har alltid sagt att MTB är på tok för dyrt för mig och har hållit mig borta. Men nu så öppnas möjligheterna att cykla med mina barn, och då har minnen av hur jag röjde runt med kompisar i skogen när jag var i tonåren kommit till liv.

Spanar runt lite på internet och konstaterar att jag ska nog inte ge mig på något helfjädrat ännu (där verkar det riktiga träsket finnas...) utan jag spanar på hard tails och några enstaka helt odämpade.

Är det dumt att ge sig på instegsmodellerna? Jag har kollat lite på Orbea, Scott, Trek och deras billigaste segment. Här kan jag komma undan ganska billigt och kommer troligtvis att räcka för att glädja mig under överskådlig framtid. Men uppgraderingsdjävulen kommer att hugga till och då är jag lite orolig att de billigare ramarna inte fungerar för modernare komponenter (e.g., de flesta har fortfarande quick release 135mm, känns gammeldags).

Vad är det billigaste jag rimligtvis kan komma undan med utan att förhindra möjligheten att uppgradera cykeln över tid?

Och var går gränsen där jag lika gärna kan ta min gravel ut i skogen och röja istället :D
Jag tycker det där med uppgraderingar verkar vara ett träsk. Tror det är bättre att köpa en ok hoj och om inte hojen räcker till byta till en annan. MTB blir väl främst dyrt om man kör hård downhill med heldämpat, annars är det väl inte så stor skillnad mot landsväg och gravel?

Jag hade en Orbea Laufy H30 som jag var nöjd med. Jag vet att vissa tycker att bromsarna är klena på dem.

Halloj MTB fantaster!

Jag hade letat efter en begagnad bra omhändertagande hoj med bättre delar. Får mkt kvalitet för pengarna när det är använt lite.

Jag tycker det där med uppgraderingar verkar vara ett träsk. Tror det är bättre att köpa en ok hoj och om inte hojen räcker till byta till en annan. MTB blir väl främst dyrt om man kör hård downhill med heldämpat, annars är det väl inte så stor skillnad mot landsväg och gravel?
Jag vet inte var jag har fått det ifrån att MTB skulle vara orimligt dyrt men det är väl kanske fler komponenter som utsätts för hårt slitage? :) Gravel har ju blivit en term för 💸💸💸 senaste tiden.
Jag hade letat efter en begagnad bra omhändertagande hoj med bättre delar. Får mkt kvalitet för pengarna när det är använt lite.
Kanske inte en så dum idé. Ska hålla ögonen öppna 👀

Jag vet inte var jag har fått det ifrån att MTB skulle vara orimligt dyrt men det är väl kanske fler komponenter som utsätts för hårt slitage? :) Gravel har ju blivit en term för 💸💸💸 senaste tiden.

Kanske inte en så dum idé. Ska hålla ögonen öppna 👀
Jo. Hittepå namn för att försöka göra något unikt och kunna ta bra betalt. De brukar ju säga att Gravel är en 90-tals mtb med bockstyre.

Jo. Hittepå namn för att försöka göra något unikt och kunna ta bra betalt. De brukar ju säga att Gravel är en 90-tals mtb med bockstyre.
Den har man ju hört! På 90-talet var min cykel i princip en gravel utan bockstyre ;)

Jag har övervägt om jag bara skulle sätta ett rakt styre på min gravel men Jag tror att det blir konstig position då 🤔

Bilagor

• 20190414_125009_Original.jpeg
    20190414_125009_Original.jpeg
    1 MB · Visningar: 4
Vår i luften så plötsligt sitter man och kollar på cyklar igen! Eftersom jag numera mest cyklar gravel och har blivit lite gubb-feg utför behöver jag inte längre ha en XC-orienterad MTB, utan skulle nog kunna gilla något lite mer lekfullt. Lokala cykelhandlarn är bra på cannondale som jag sedan gammalt dessutom tycker är ett småtufft märke. Kan uppskatta en bra aluminiumram och tycker därför att nya Habit ser trevlig ut - hur tycker panelen att den ser ut att stå sig, någon som spanat in?
cannondale-cannondale-habit-3--grey--heldampad-mtb.jpg

https://www.tcmcykel.se/p/mountainbike-3/trailcykel/cannondale-habit-3-grey-heldampad-mtb

Jag har köpt upp del av konkursbo med över 100 par cykelskor. Om någon KS:are är intresserad dra ett pm. Har ett gäng olika märken, modeller och storlekar. Bor ni nära Gävle så är ni välkomna på besök :) En liten del av samlingen nedan.
476492613_490094420821231_5124562683127431145_n.jpg

Slänger in en heads-up här. Om någon är i behov av utrustning så ligger det en annons under säljes…
-JL-

Tillbaka
Topp