• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Skillnader på trek, kona, scott? Bara märke eller?
Typ. Ramen och därmed geometrin kommer väl att diffa men alla använder ju samma komponenter i alla fall. Tänk på att märkena tar en del betalt för loggan, lite därför jag rekommenderade Vitus, de är lågprismärket kopplade till lite mer creddiga Nukeproof. Man får helt enkelt mer för pengarna där och kollar du Happyride så kommer den hojen ständigt upp i trådar om bra instegshojar.

Oavsett märke eller modell råder jag dig att kika på 29” i första hand, större hjul är mer förlåtande och du kan nog bespara dig några flygturer över styret i alla fall! ;) Lycka till! :)

Typ. Ramen och därmed geometrin kommer väl att diffa men alla använder ju samma komponenter i alla fall. Tänk på att märkena tar en del betalt för loggan, lite därför jag rekommenderade Vitus, de är lågprismärket kopplade till lite mer creddiga Nukeproof. Man får helt enkelt mer för pengarna där och kollar du Happyride så kommer den hojen ständigt upp i trådar om bra instegshojar.

Oavsett märke eller modell råder jag dig att kika på 29” i första hand, större hjul är mer förlåtande och du kan nog bespara dig några flygturer över styret i alla fall! ;) Lycka till! :)

Sjysst, tack för hjälpen. Ramstorlek? Är 184 cm, 90kg.

Sentier eller honzo? Vilken är bättre?

Vilken modell av honzo är det som gäller? 15k typ
Var handlar jag kona?

Senast ändrad:
Skillnader på trek, kona, scott? Bara märke eller?
Jag jämförde de tre innan jag köpte min. Vitus hittade jag inte lokalt så den drog jag bort från listan snabbt. Trek hade lite sämre gaffel än Honzo, men det hade ändå kunnat bli den.
Sentier eller honzo? Vilken är bättre?
Vilken modell av honzo är det som gäller? 15k typ
Var handlar jag kona?
Seniter har någon cm längre gaffel, borde vara positivt. Den saknar dock drop-post vilket man vill ha. :)
Såg det, http://www.fixmybike.se/kona-big-honzo-2019/
Var inte det billigt? Men 27,5” och det ska jag inte ha? Tack för hjälpen!
Big Honzo är samma modell som Honzo fast med 130mm gaffel istället för 120mm gaffel och med 27.5+” istället för 29”. Yttre diametern är samma på 29” och 27.5+”, så jag tror inte det är så stor skillnad. Lite mer studs i 27.5+” kanske.

Jag är alldeles för noobig för att ge bra råd. @Pinsam tipsade mig om de jag kikade på var bra eller inte. Det man vill veta är att alla nav och sådant är framtidssäkrat och så stabilt som möjligt. Honzon uppfyllde de kriterierna och har även den tjockare versionen på styre. Jag är asnöjd! Kan däremot inte säga om jag hade varit mer/mindre nöjd med någon av de andra på listan ovan. Längd på kedjestag, gaffelvinkel och sådant har jag noll koll på.

Men ja, det låter som att det är L du borde ha. Jag är 183cm och kör med L.

Senast ändrad:
Här är min pendlare, Greta!
0DF886D1-1376-4D59-9B5D-7715453BA2C4.jpeg

347D989C-776E-4124-9490-795F0BA2C258.jpeg

La för övrigt lite tid på att ställa in sag på gaffeln igår. Tyckte tidigare den var lite stel så släppte ut luft, då blev den för mjuk. Igår ställde jag in 20% sag och efter åkturen såg det i princip perfekt ut. Utnyttjat större delen av gaffeln men inte bottnat. :cool:

Jag jämförde de tre innan jag köpte min. Vitus hittade jag inte lokalt så den drog jag bort från listan snabbt. Trek hade lite sämre gaffel än Honzo, men det hade ändå kunnat bli den.

Seniter har någon cm längre gaffel, borde vara positivt. Den saknar dock drop-post vilket man vill ha. :)

Big Honzo är samma modell som Honzo fast med 130mm gaffel istället för 120mm gaffel och med 27.5+” istället för 29”. Yttre diametern är samma på 29” och 27.5+”, så jag tror inte det är så stor skillnad. Lite mer studs i 27.5+” kanske.

Jag är alldeles för noobig för att ge bra råd. @Pinsam tipsade mig om de jag kikade på var bra eller inte. Det man vill veta är att alla nav och sådant är framtidssäkrat och så stabilt som möjligt. Honzon uppfyllde de kriterierna och har även den tjockare versionen på styre. Jag är asnöjd! Kan däremot inte säga om jag hade varit mer/mindre nöjd med någon av de andra på listan ovan. Längd på kedjestag, gaffelvinkel och sådant har jag noll koll på.

Men ja, det låter som att det är L du borde ha. Jag är 183cm och kör med L.

Tack för hjälpen och utförligt svar. Tänker lite som dig och ska nog satsa på en Honzo. Ska sätta in mig lite i scott också. Honzon verkar inte finnas i lager strl L någonstans.

Ser någon nåt så hojta till!

Min Bianchi Camaleonte som jag köpte för 5 år sedan. Pendlar ca 15km varje dag med den och har inte gjort mer än oljat kedjan och bytt slangar. Borde serva den men har inte haft tid. Bra skit, skulle gärna köpa Bianchi igen.
Explorer II passar bra till även om det inte är en terrängcykel.
IMG_20190603_085458.jpg

F078C755-0495-4C07-A94A-67CAF63168A2.jpeg

Lite skyddande vaddering, stripes och målartejp. Nu jäklar ska det filmas!

Vet inte vilken tråd detta passar i så jag lägger det här för nu...
Stötte på en lustiger grej på hemvägen från kvällens tur.
C6F13780-7568-42FE-898B-EF49A722E16A.jpeg

Roddbåt med fyra par åror med efterföljande high tech rib. Jahaja.
A0F59A79-A134-4D79-AAC6-781158B13E65.jpeg

Tillbaka
Topp