• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Ebbot

Cartier
Instämmer med föregående talare - högt däcktryck. Jag körde med alldeles för lågt tryck, det var värdelöst och jobbigt.

Håll igen lite så du orkar med backarna upp till Oxberg, där är det många som kliver av och går. Efter det är det typ bara full fart till mål.

Jag hoppade över första och andra kontrollen, har man flaskan fylld innan så räckte det gott med resterande kontroller. Jag var rätt noga med att vråla vilken sida jag körde om på till den framförvarande också, så man slipper bli prejad.

Edit: Året jag cyklade var det en som hojade Vasan på en Kronan i ren protest så terrängen är inget du behöver oroa dig över.


Grymt! Tack för tipsen.
Har också förstått att det inte är trail direkt men dom skall ha gjort om banan lite så den blir lite mindre grusväg.
Men då är jag med; Fullt tryck i dämparna, i med 3 bar i däcken och byt till schwalbe thunder burt :D
 

Mattias J

Omega
2-Faktor
Började cykla MTB för några år sedan. Cirka 2015. Har gått "utför" sedan dess på det sättet att man blir oavsiktligt en prylnörd på nåt vänster. Har idag en Trek Roscoe 8 som vinter/reservcykel och en Trek Fuel EX 7 som typ "huvudcykel". Med åldern så antar jag att jag kommer bli lat och så småningom köpa en el-MTB också :)
Just det.....skadorna kommer ju också på posten. Brutet nyckelben, nästan brutet finger och mindre grejer :hungover::nailbiting:
Köpa heldämpat var det bästa valet jag gjort på länge. Sjuk mycket bekvämare. Jag jagar inte tider utan mest för nöjes skull liksom. Fuelen är dessutom rätt kapabel!
Lite svårt att få ihop dyra MTB med dyra klockor också men men...
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Ute på hemmaturen i norra förorten, fantastiskt fint idag!!
Kör dubbelpipigt med Beater och smartklocka.
IMG_20190711_153022.jpg
IMG_20190711_152402.jpg
IMG_20190711_152347.jpg
IMG_20190711_152339.jpg
 

Renadu

Cartier
Har jag inte hittat en XC-hojj innan cykelvasan så kommer jag att köra på min fatbike! Några fler än mig och @Ebbot som ska genomföra CV i år? :)
 

Nousche

Omega
Det lutar åt det senare. Fan, köper man en hoj för 15 papp så borde man väl få hjälm och pedaler? Vad är det för mysko bransch?
Branschen är lite wierd och det handlar ”mycket” om att ha rätt kläder och prylar...
Jag tänker tvärtom, skaffa en ok cykel (och en bra hjälm och skor), sen ger du dig ut i skogarna. Kör någon gång i månaden under två år, därefter kan du 1. Köpa en riktigt nice fulldämpad pryl för 30-50k alternativt 2. Komma fram till att det inte var så kul och hoppa av för gott.
Jag är inne på mitt andra år med en helt ok cykel och den kommer får året ut, sen går jag upp en prisklass och siktar på någon bra enduro, 29”, fulldämp. Prisklass ungefär som en Aqua Terra. Dock utan massa dyra prylar eller häftiga kläder...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hoppade för långt, landade där det var lite mjukt med styret, tog tvärstopp men jag flög vidare..
2 frakturer i handled, blåslagen och stukad axel + armbåge. Mm. Haha. Stöd i 4 veckor, cykelförbud i 8.... Är skitsur, hade flottsbro bokat nästa vecka..
:nailbiting: Det är nu all skuld ska läggas på hojen och slutsatsen ska dras att det måste köpas en DH-hoj. :D
 

stigge

Omega
2-Faktor
Om du klickar på ett spår i Trailforks och väljer ”popular ways to ride this trail”, så får du upp massvis av rutter som folk kört. Då kan man oftast hitta en lämplig slinga med spår som hör ihop.
Japp, var kanske lite otydlig.
Min första fråga om spår i Södra Sthlm var då jag inte kände till Trail Forks alls och du tipsade då om den appen och den har gett mig bra tips på lite nya sträckor i området:)
 
Topp