• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

-JL-

Rolex
2-Faktor
Bestämde mig för en Quad lock men insåg att min stryrstam är alldeles för kort för ett fäste :banghead:. Vill inte ha den ute på styret. Får fundera vidare
Det blev Quad Lock iaf, men inte med styrstamsfästet utan deras ”front mount”.
Tänker att om jag vänder det mot mig så hamnar iPhonen på samma position ovanför styrstammen.
EA6550CA-17A2-4EBE-8C5E-5747B1E6A107.jpeg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det blev Quad Lock iaf, men inte med styrstamsfästet utan deras ”front mount”.
Tänker att om jag vänder det mot mig så hamnar iPhonen på samma position ovanför styrstammen.
EA6550CA-17A2-4EBE-8C5E-5747B1E6A107.jpeg
Jag kör numera också quadlock och det är ärligt talat svinbra! Sen får de hårda snubbarna le i mjugg hur mycket de vill på parkeringsplatsen. (Jag cyklar ändå oftast i löparkläder, så det tar säkert fokus från min okreddiga telefonhållare i vilket fall...)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Jag kör numera också quadlock och det är ärligt talat svinbra! Sen får de hårda snubbarna le i mjugg hur mycket de vill på parkeringsplatsen. (Jag cyklar ändå oftast i löparkläder, så det tar säkert fokus från min okreddiga telefonhållare i vilket fall...)
Grymt! Gott å höra att du är nöjd med det. Coola snubbar får tycka vad de vill...
Återkommer med bild och utlåtande när det sitter på plats...
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Är det normalt att Dropper-posten sjunker något när man cyklar?
Upplever att jag titt som tätt kan skicka upp sadeln en bit fastän jag vet att jag skickat upp den i topp för en stund sedan..
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Låter tokigt. Testat pumpa i mer luft?
Nej men jag testade släppa efter på vajern uppe vid reglaget för jag tänkte att den kanske var för spänd, men verkade inte göra mycket skillnad..


Vajern i ramen är lite böjd vilket gör att droppern kan flytta sig lite då den drar i den något.

Funderade på om jag skulle orka ta hojen till butiken och be dem åtgärda det, men det är kanske bara att acceptera det då?

Och för att klargöra, jag väger typ 75kg så det är knappast att jag är någon tungviktare så den inte skulle palla hålla mig uppe..
 
Senast ändrad:

Frourez

Omega
Nej men jag testade släppa efter på vajern uppe vid reglaget för jag tänkte att den kanske var för spänd, men verkade inte göra mycket skillnad..




Funderade på om jag skulle orka ta hojen till butiken och be dem åtgärda det, men det är kanske bara att acceptera det då?

Och för att klargöra, jag väger typ 75kg så det är knappast att jag är någon tungviktare så den inte skulle palla hålla mig uppe..
Gör de
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nej men jag testade släppa efter på vajern uppe vid reglaget för jag tänkte att den kanske var för spänd, men verkade inte göra mycket skillnad..




Funderade på om jag skulle orka ta hojen till butiken och be dem åtgärda det, men det är kanske bara att acceptera det då?

Och för att klargöra, jag väger typ 75kg så det är knappast att jag är någon tungviktare så den inte skulle palla hålla mig uppe..
Rätt övertygad om att vajern blir förspänd, dvs du kan inte avlasta den helt. Det innebär att den inte tillåts låsa helt, och sadeln sjunker därför ned.
Förmodligen har du en massa kabel över inne i ramen som du kan mjölka fram lite av. Eller så är vajern så kort kapad att vajeränden kommer så nära stoppet att droppern inte blir avlastad.
Hur som helst ska den inte glida om det är rätt monterat.
Fixa själv om du är intresserad o lite händig. Annars låt butiken fixa.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Rätt övertygad om att vajern blir förspänd, dvs du kan inte avlasta den helt. Det innebär att den inte tillåts låsa helt, och sadeln sjunker därför ned.
Förmodligen har du en massa kabel över inne i ramen som du kan mjölka fram lite av. Eller så är vajern så kort kapad att vajeränden kommer så nära stoppet att droppern inte blir avlastad.
Hur som helst ska den inte glida om det är rätt monterat.
Fixa själv om du är intresserad o lite händig. Annars låt butiken fixa.
Tack för utförligt svar!
Får kika och se om jag ger mig på det, men på en ny hoj för 25k ska ju allting fungera så lutar mer åt att köra till butiken så får dom lösa det bäst dom vill..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för utförligt svar!
Får kika och se om jag ger mig på det, men på en ny hoj för 25k ska ju allting fungera så lutar mer åt att köra till butiken så får dom lösa det bäst dom vill..
Låter ju smart! Min spak för min dropper knakar lite tycker jag, ska försöka orka fixa det i höst.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Kanske bara jag som är gnällig..
Vad är det för hoj? Är det en trek? Trek har nämligen en tendens att sätta på riktiga skit dropper på sina cyklar ganska högt upp i prisnivå. Kanske har de ändrat på detta det sista året har inte full koll på 18/19 års modeller. Hade en dropper på en remedy som de fick byta ut med konsekvensen att samma problem kvarstod och då fick jag en annan bättre modell av dropper. Självklart ska butiken fixa detta. När de är klara så ta den På en liten runda utanför och res dig och sätt dig på sadeln med full kraft ett par gånger. Du kommer då märka om problemet verkligen är löst. Annars får de helt enkelt byta ut den.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Vad är det för hoj? Är det en trek? Trek har nämligen en tendens att sätta på riktiga skit dropper på sina cyklar ganska högt upp i prisnivå. Kanske har de ändrat på detta det sista året har inte full koll på 18/19 års modeller. Hade en dropper på en remedy som de fick byta ut med konsekvensen att samma problem kvarstod och då fick jag en annan bättre modell av dropper. Självklart ska butiken fixa detta. När de är klara så ta den På en liten runda utanför och res dig och sätt dig på sadeln med full kraft ett par gånger. Du kommer då märka om problemet verkligen är löst. Annars får de helt enkelt byta ut den.
Själv har jag en Scott så har ingen erf a Trek. Däremot har jag hört/trott att Trek är rock'n roll grejer.
Så såg jag grannens ärtgröna hardtail Trek igår. Nu köptes den förvisso begagnad så ålder känner jag inte till, men en rejäl Rockshoxgaffel, SRAM-växlar och bromsar noterade jag. Men bakramen knakade o brakade mest hela tiden. Lät riktigt B.
Inget jag alls känner igen från min Scott, som visserligen både är nyare o mindre brukad än den nämnda hojen. Men ändå. Baserat på det jag sett så fick min uppfattning av märket sig en törn, kan man säga.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Vad är det för hoj? Är det en trek? Trek har nämligen en tendens att sätta på riktiga skit dropper på sina cyklar ganska högt upp i prisnivå. Kanske har de ändrat på detta det sista året har inte full koll på 18/19 års modeller. Hade en dropper på en remedy som de fick byta ut med konsekvensen att samma problem kvarstod och då fick jag en annan bättre modell av dropper. Självklart ska butiken fixa detta. När de är klara så ta den På en liten runda utanför och res dig och sätt dig på sadeln med full kraft ett par gånger. Du kommer då märka om problemet verkligen är löst. Annars får de helt enkelt byta ut den.
Haha, är ju faktiskt en Trek Remedy jag också har..
Tack för din input, får köra in med den till butiken :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själv har jag en Scott så har ingen erf a Trek. Däremot har jag hört/trott att Trek är rock'n roll grejer.
Så såg jag grannens ärtgröna hardtail Trek igår. Nu köptes den förvisso begagnad så ålder känner jag inte till, men en rejäl Rockshoxgaffel, SRAM-växlar och bromsar noterade jag. Men bakramen knakade o brakade mest hela tiden. Lät riktigt B.
Inget jag alls känner igen från min Scott, som visserligen både är nyare o mindre brukad än den nämnda hojen. Men ändå. Baserat på det jag sett så fick min uppfattning av märket sig en törn, kan man säga.
Så du vet inte hur gammal den är eller om den är servad men du tycker det är konstigt att den knakar. :D
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Någon som kan förklara att generella benämningar för olika cykelsätten?

Känns som man blandar en del svenska och engelska som har samma innebörd?

T.ex Trail - stigcykling?

Edit: fann denna länk
http://www.mtbcyklar.se/mtbkategorier/#tab-con-1
Det ÄR ganska mycket svengelska i mountainbikevärlden (precis som bland oss klockapor). Jag tycker genomgången var rätt bra, likaså deras guide till geometri - pedagogiskt och nyttigt förenklat.
 
Topp