• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

7C992235-2039-4884-9591-A5F6EC977EF4.jpeg

Mitt nya framdäck har fortfarande inte kommit (hur det nu ens är möjligt att ta så lång tid) men framgaffeln har kommit. Nu ska jag bara övertala @Pinsam att hans viktigaste uppgift i livet nästa vecka är min nya framgaffel. :D

Någon som testat quad lock till iPhone på MTB?
Är eg sugen på en Garmin 520 men känner att för de pengarna finns det andra komponenter/utrustning jag behöver prioritera. Kör mycket efter trailforks och det blir emellanåt ett j*vla plockande upp o ner med telefonen i fickan.
Vet dock inte om jag vågar ha telefonen på styret? Å andra sidan är den kanske lika oskyddad i benfickan...
Sitter den kvar i Quad lock? Andra hållare?

Någon som testat quad lock till iPhone på MTB?
Är eg sugen på en Garmin 520 men känner att för de pengarna finns det andra komponenter/utrustning jag behöver prioritera. Kör mycket efter trailforks och det blir emellanåt ett j*vla plockande upp o ner med telefonen i fickan.
Vet dock inte om jag vågar ha telefonen på styret? Å andra sidan är den kanske lika oskyddad i benfickan...
Sitter den kvar i Quad lock? Andra hållare?
Har inte testat quadlock, men OM du i framtiden köper en Garmin så köp inte 520, köp 530. 530 har mycket snabbare processor.

Har inte testat quadlock, men OM du i framtiden köper en Garmin så köp inte 520, köp 530. 530 har mycket snabbare processor.
Ok, tack. Hur upplever du Garmin? Lättavläst under färd?
Jag upplever att trailforks i iPhone appen är lite slarvig med exakt position. I ett virrvarv av stigar är det lätt hänt att hamna på fel stig iaf för att appen visar 20 meter fel...

Ok, tack. Hur upplever du Garmin? Lättavläst under färd?
Jag upplever att trailforks i iPhone appen är lite slarvig med exakt position. I ett virrvarv av stigar är det lätt hänt att hamna på fel stig iaf för att appen visar 20 meter fel...
GPSen är inte felfri, jag tycker den zoomar ut för ofta, tydligen ett mjukvarufel som även många andra stör sig på. Utöver det är GPSen mer exakt än telefonen men ibland ligger spåret några meter fel i Trailforks och GPSen tycker att man cyklar bredvid spåret.

Allt som allt tycker jag det räcker med telefonen men att GPSen är bättre. Kul att smidigt kunna se restid, lokal tid, antal höjdmeter, temperatur osv direkt i GPSen. Och jag har en IPhone 7+, den är ju rätt stor, hade nog blivit knas med den på styret. En annan fördel med GPSen är att min telefon käkade både batteri och datatrafik när jag körde Trailforks längre stunder. GPSens batteri varar riktigt länge, skönt att slippa tänka på att ladda hela tiden.

GPSen är inte felfri, jag tycker den zoomar ut för ofta, tydligen ett mjukvarufel som även många andra stör sig på. Utöver det är GPSen mer exakt än telefonen men ibland ligger spåret några meter fel i Trailforks och GPSen tycker att man cyklar bredvid spåret.

Allt som allt tycker jag det räcker med telefonen men att GPSen är bättre. Kul att smidigt kunna se restid, lokal tid, antal höjdmeter, temperatur osv direkt i GPSen. Och jag har en IPhone 7+, den är ju rätt stor, hade nog blivit knas med den på styret. En annan fördel med GPSen är att min telefon käkade både batteri och datatrafik när jag körde Trailforks längre stunder. GPSens batteri varar riktigt länge, skönt att slippa tänka på att ladda hela tiden.

Ja en 7+ blir nog väl stort på styret. Såg en lirare som cyklade över Älvsborgsbron med en iPad som visade film monterad på styret och "over ear" hörlurar på, bra fokus.
Batteritid kan helt klart bli en issue om skärmen är på hela tiden. Man kanske skall satsa på en Garmin direkt, ett Quad lock är ju inte direkt gratis heller (ca 700 pix)...
Alla dessa val...

Ja en 7+ blir nog väl stort på styret. Såg en lirare som cyklade över Älvsborgsbron med en iPad som visade film monterad på styret och "over ear" hörlurar på, bra fokus.
Batteritid kan helt klart bli en issue om skärmen är på hela tiden. Man kanske skall satsa på en Garmin direkt, ett Quad lock är ju inte direkt gratis heller (ca 700 pix)...
Alla dessa val...
Garmin 530 MTB bundle (massa fästen + hastighetsmätare) kostade mig 4000kr. Går säkert hitta liiite billigare.
När blir premiärtur med ny gaffel? Skulle vara roligt att höra hur du upplever skillnaden när du väl ställt in den nya som du vill ha den.
Nästa vecka om inget knasar. Utlåtande kommer :)

Senast ändrad:
Garmin 530 MTB bundle (massa fästen + hastighetsmätare) kostade mig 4000kr. Går säkert hitta liiite billigare.

Nästa vecka om inget knasar. Utlåtande kommer :)
Bestämde mig för en Quad lock men insåg att min stryrstam är alldeles för kort för ett fäste :banghead:. Vill inte ha den ute på styret. Får fundera vidare

Vurpade idag. Klarade mig ganska ok, men lyckades med konststycket att svimma rakt över bakhjulet.

Ingen fara med mig, en jävla massa skrapsår, men bakhjulet är skevt som satan.

Finns det några tips på prisvärda bakhjul till Scale 960 2018?

Vurpade idag. Klarade mig ganska ok, men lyckades med konststycket att svimma rakt över bakhjulet.

Ingen fara med mig, en jävla massa skrapsår, men bakhjulet är skevt som satan.

Finns det några tips på prisvärda bakhjul till Scale 960 2018?
Ouch, läskigt att svimma :nailbiting: särskilt om man är ensam i spåret..

Har jag inte hittat en XC-hojj innan cykelvasan så kommer jag att köra på min fatbike! Några fler än mig och @Ebbot som ska genomföra CV i år? :)

Körde Vasan idag. Var faktiskt över förväntan då jag hört mycket om svårt att hitta etc.
var bra uppmärkt överallt. Mestadels stigar, små grusvägar och en del partier som var ganska roliga.
Helt klart ett ok xc lopp och fina omgivningar.

Bra budgetalternativ. Jag har en sådan som jag kör med när jag inte känner till terrängen.

+ billig
+ lätt att montera och sitter som berget.
+ får med en powerbank om batteri i telefonen är ett problem.
+ inbillar mig att telefonen får en mjukare resa eftersom väskan fungerar som dämpare jämfört med stumt monterad på styret.

- ser muppigt ut och alla hardcore mtb:are skrattar säkert bakom min rygg.
- skramlar lite

Bjuder på en bild med väskan från när jag utforskade lite i Oskarshamn i förra veckan.

20190714_072207.jpg

@-JL-

Tillbaka
Topp