• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Apansson

Torpare
Jag lyssnar, varför vill jag det? #novis
Du slipper tänka på var kedjan ligger, alltså så att du inte crosschainar, alltså att kedjan ligger snett i växlarna. Det är bara upp och ned. Man växlar oftare, eftersom det är enklare att använda. En färre rörlig del som kan strula, lägre vikt, cleanare cockpit etc etc. Singelklinga är (och har under ett par års tid varit) framtiden!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Du slipper tänka på var kedjan ligger, alltså så att du inte crosschainar, alltså att kedjan ligger snett i växlarna. Det är bara upp och ned. Man växlar oftare, eftersom det är enklare att använda. En färre rörlig del som kan strula, lägre vikt, cleanare cockpit etc etc. Singelklinga är (och har under ett par års tid varit) framtiden!
Du verkar ha koll sån jag fortsätter.
Blir 43,2 cm ramen för liten för mig som är 175 cm?
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-crb-30-29-mattsvart-orange-morkgra
 

Apansson

Torpare

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Det blev en Scott Spark RC 900 Comp istället. Helt brutal cykel!
Jag köpte platta pedaler, då jag efter lite googling insåg att det känns vettigt att börja med tills jag känner mig mer bekväm med cykeln.

Några frågor från en komplett nybörjare:
- Sadeln ger mig extremt ont i arslet (bäckenet?) efter kort tur på cykeln. Bör jag byta sadel, vänja mig eller köra med något slags överdrag/andra byxor?

- Behöver jag konfa en massa? Ibland när jag växlar ner så fastnar den och "tuggar" - så jag måste växla ner en växel till för att det ska ta och sedan upp igen om jag vill komma dit jag ville från början. Dålig på att förklara men säg att jag är på växel 6 och vill till 5. Ibland måste jag gå ner till 4 och upp till 5 för 6 ner till 5 händer inget.

- I det stora hela är det en stor cykel med feta däck och heldämpning vilket jag är ovan vid. Jag antar att jag vänjer mig vid cykeln mer men den känns inte lika "lättcyklad" som cyklarna gjorde när jag var yngre, å andra sidan kostade ju den här 10 ggr mer... Frågan är väl om jag kommer vänja mig vilket jag antar att jag gör.

Hur som helst så känns den sjukt snabb och är kul att ha en ordentlig cykel!
Fin hoj du köpt, grattis!
Gällande pedaler tycker jag du ska överväga valet mellan spd och ”vanliga” då jag cyklat med både och defenitiva föredrar spd.
När man vurpar med spd är det (oftast) balansvurpa uppför i låg fart medans det med lösa fötter brukar röra sig om att man faller av pedalen i stökiga partier utför i hög fart. Givetvis finns det bra alternativ till att sitta fast och mkt beror ju på hur du kommer cykla.

Lösningen på rövproblemet heter ge fan i å sitt;)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag lyssnar, varför vill jag det? #novis
Jag byggde personligen om till singelklinga i vintras för att slippa slammer från framväxeln samt förvatt rensa upp lite på styret eftersom jag även monterade dropper samt lockout remote. I övrigt vette fn om det finns någon vinning i att ha singel, snarare tvärt om.
Kanske 3-del är lite 1990 men 2-del är aldrig fel, synnerligen om man är lite oerfaren och otränad. Jag skulle vilja påstå att valet av delning är helt avhängt i vart du tänker cykla, om du tänker dig 27,5 eller 29 samt vilken motor du har..
 

Häggvik

Omega
Klippte precis den sista Vitus Sentier 29 i min storlek. Hård åtgång på dom hojarna, hoppas jag blir nöjd!
Screenshot_20180719-003652~01.png
 

Häggvik

Omega
Pedaler, vad sportar ni? Jag vill ha plattisar, har spd och dojor men denna hojen kommer mest rulla till båten och glasskiosken till en början.
 
Senast ändrad:

Ozil1886

Omega
Klippte precis den sista Vitus Sentier 29 i min storlek. Hård åtgång på dom hojarna, hoppas jag blir nöjd!
Screenshot_20180719-003652~01.png
Klippte en likadan tidigare i sommar. Min första riktiga mtb och än så länge levererar den mer än vad jag klarar av jag kör plattisar så här i början så får vi se om det blir SPD längre fram. Neongula DMR V12 fick det bli, grepp saknas inte!
 

carlanton

Audemars

Har inte vägt den men den vägde 7,6 kg med tyngre däck. Det är såklart vansinne att köra den här idiotsadeln, SS utan kedjespännare och världens kortaste (och säkert dyraste) styrstam med så kort överrör. Tänkte köra bmx-sadel, 2,3" slicks, klunkerstyre och fälgbroms bak. Kanske växel bak också då den här setupen inte funkar och kedjespännare är fult. Om någon sitter på schyssta delar köper jag gärna! Helst ett par bra hjul från slutet av 90-talet!

Stolpen, styrlagret och vevlagret är också NOS Tune.

20180803_104945.jpg


20180803_104924.jpg
 

carlanton

Audemars
Kul att du haffade den! Jag funderade, men kunde inte förmå mig själv att se behovet av en mattgrå enpetare till. :D
En fundering - visst är den bara för fälgbroms bak?

Har letat en titan-26:a läääääänge så slog till samma dag som annonsen dök upp. Det är bara fäste för fälgbroms bak och hjul för bara skiva. Men jag har ett par svinlätta handbyggda tävlingshjul från -94 som åker på snart, då blir det bara bakbroms istället. Och kanske ett par Compass 2,3" med skinwalls för att den ska bli riktigt instagramkorrekt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Har letat en titan-26:a läääääänge så slog till samma dag som annonsen dök upp. Det är bara fäste för fälgbroms bak och hjul för bara skiva. Men jag har ett par svinlätta handbyggda tävlingshjul från -94 som åker på snart, då blir det bara bakbroms istället. Och kanske ett par Compass 2,3" med skinwalls för att den ska bli riktigt instagramkorrekt.
Just det, det var det jag funderade på.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Har letat en titan-26:a läääääänge så slog till samma dag som annonsen dök upp. Det är bara fäste för fälgbroms bak och hjul för bara skiva. Men jag har ett par svinlätta handbyggda tävlingshjul från -94 som åker på snart, då blir det bara bakbroms istället. Och kanske ett par Compass 2,3" med skinwalls för att den ska bli riktigt instagramkorrekt.
Och just det - ska du byta ut hjulen som sitter på så haffar jag gärna dem till ett av mina projekt. Säg till!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Nyss hemkommen efter 5e passet sedan cykeln införskaffades. Börjar få lite flyt. Sjukt kul.
Redan börjat kika på heldämpat :D
 

Bonumm

Panerai
Förstår inte heller denna singelhets. Själv gillar jag att kunna välja lite. Kanske beror hur mycket Hard core Trail respektive xc man kör..
Singelklinga är ju kanon. Jag kör på en 36:a fram och den klarar man ju det mesta med. Är det någon superbrant "bana" så byter man till en 32:a. Men man klarar ju alla lopp på långloppscupen med en 36:a fram. På cykelvasan så får man ju sätta på en 38:a för att inte trampa ur.
 

Renadu

Cartier
Nyss hemkommen efter 5e passet sedan cykeln införskaffades. Börjar få lite flyt. Sjukt kul.
Redan börjat kika på heldämpat :D
Jag har endast dämpat fram, dock cyklar jag fatbike så jag får lite extra dämpning av däcken. Jag gillar all den effekt man får ut på bakhjulet med en stel cykel. Verkligen grymt kul när man klättrar! Tyvärr flyter det inte på lika bra som de heldämpade cyklarna när det är stökigt och utför. Sen är det självklart mer som ska skötas om när man har en extra dämpare... Dock tror jag faktiskt att det hade blivit en heldämpad cykel om jag skulle köpa en annan mountainbike, på grund av komforten! :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Singelklinga är ju kanon. Jag kör på en 36:a fram och den klarar man ju det mesta med. Är det någon superbrant "bana" så byter man till en 32:a. Men man klarar ju alla lopp på långloppscupen med en 36:a fram. På cykelvasan så får man ju sätta på en 38:a för att inte trampa ur.
...och för oss med framväxeln kvar går det att köra allt möjligt utan att byta klinga :)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag har endast dämpat fram, dock cyklar jag fatbike så jag får lite extra dämpning av däcken. Jag gillar all den effekt man får ut på bakhjulet med en stel cykel. Verkligen grymt kul när man klättrar! Tyvärr flyter det inte på lika bra som de heldämpade cyklarna när det är stökigt och utför. Sen är det självklart mer som ska skötas om när man har en extra dämpare... Dock tror jag faktiskt att det hade blivit en heldämpad cykel om jag skulle köpa en annan mountainbike, på grund av komforten! :)

Precis. Upplever att utför är roligaste momentet sen att knä, rygg och resten av lemmarna börjar närma sig 40 gör att FD känns rätt. Men behåller ju den jag redan skaffat så att jag har bägge.
Men ny cykel blir det nog först till våren. Vad tror ni om denna spec? Är väl rätt bra prylar?
Grupp SRAM GX Eagle 1x12 (10-50) 32t
Broms SRAM Level TL (VoH)
Hjul Crankbrothers Iodine 3
Däck Maxxis Ardent2,4"
Framdämpare Rockshox Reba RL 120mm
Bakdämpare Monarch XX
 

Apansson

Torpare
...och för oss med framväxeln kvar går det att köra allt möjligt utan att byta klinga :)
Singelklinga = 500-510% range (510% på nya XTR 9100)
Dubbelklinga = max typ 540% range, och då räknar man in växlar som du crosschainar på och typ inte vill använda pga för mycket slack på kedjan.

Du kommer, oavsett vad du säger att använda växlarna oftare med singelklinga. Du får cleanare cockpit och bättre möjligheter till bra dropper-reglage för enduro eller lockout-remotes för XC.

Det är som debatten alu vs kolfiber. Kolfiber och singelklinga har en enda nackdel, och det är priset. Så enkelt är det.

Diskussionen om att man ”trampar ur” en 1x12 är också lite fånigt, 34/10 trampar du inte ur förrän en bit över 40km/h. :)

Så är det med det!
 
Topp