• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Bonumm

Panerai
Singelklinga = 500-510% range (510% på nya XTR 9100)
Dubbelklinga = max typ 540% range, och då räknar man in växlar som du crosschainar på och typ inte vill använda pga för mycket slack på kedjan.

Du kommer, oavsett vad du säger att använda växlarna oftare med singelklinga. Du får cleanare cockpit och bättre möjligheter till bra dropper-reglage för enduro eller lockout-remotes för XC.

Det är som debatten alu vs kolfiber. Kolfiber och singelklinga har en enda nackdel, och det är priset. Så enkelt är det.

Diskussionen om att man ”trampar ur” en 1x12 är också lite fånigt, 34/10 trampar du inte ur förrän en bit över 40km/h. :)

Så är det med det!
Ja, det är inte ofta jag trampar ur 36:a fram, men på cykelvasan som gick nu i helgen så trampar man ur på flera ställen.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Har börjat kika på nya däck. Kör som sagt en HT 29". Däcken som sitter där idag är WTB Nine Line Comp 29×2.25". Naven är av Boost-typ.
Inser att jag med min typ av cykling har en del att vinna på lite bredare och kanske högre däck? Som sagt, kör gärna stigar utför men måste ju också komma upp för att få köra ner. Har ni några tips? Vad ska man tänka på?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Sportar denna pivot mach Pro Trail 429 som är en grymt allsidig mtb. Inte rullat den så länge men älskar den. Kör nu bara min cross och racer till jobbet fram och tillbaka. Alla nöjesrundor blir för tillfället teknisk stig.
EFEF1412-DE41-4A8E-9BBD-B5BCC4A20536.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
2807777D-0A1B-46FE-B141-55A4EB025D03.jpeg
65985D81-033F-4868-940F-8C99BB78515A.jpeg

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike--stig/roscoe/roscoe-7/p/23444/

http://www.konaworld.com/kahuna.cfm

Tänkte köpa en av dessa nästa vecka, ska bara bestämma mig för vilken. Tänkte prova båda på måndag för att känna på skillnaden mellan 27.5” och 29”. Priserna är typ samma på 10.5 .Vad säger ni?
Vad har du tänkt cykla? Stigar o inte alltför eländiga hinder? Eländigt och riktigt besvärligt? Prioriterar du hög fart eller maximal följsamhet?
Ju mer tekniskt desto mindre hjul. Ju högre fart desto större hjul. Sån är iaf min bild.

27.5" ska ju vara det bästa av två världar, 26" och 29". M a o är det en kompromiss. I min bok är kompromisser aldrig bäst på nåt utan just en kompromiss.
Du är lång o stor.

Sa jag att jag hade valt 29"...?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad har du tänkt cykla? Stigar o inte alltför eländiga hinder? Eländigt och riktigt besvärligt? Prioriterar du hög fart eller maximal följsamhet?
Ju mer tekniskt desto mindre hjul. Ju högre fart desto större hjul. Sån är iaf min bild.

27.5" ska ju vara det bästa av två världar, 26" och 29". M a o är det en kompromiss. I min bok är kompromisser aldrig bäst på nåt utan just en kompromiss.
Du är lång o stor.

Sa jag att jag hade valt 29"...?
Typ 100kg, 183cm. Vete fan hur jag kommer cykla, men förhoppningsvis stigar i halvhög fart nedför. Gilllar när det går fort och är farligt men är ju Noob på MTB såklart. :)

Nu kommer standard-noobfrågan: Är man dum i hövvet om man knallar in och köper hoj för ”listpris” i en cykelbutik? Jag köper gärna lokalt eftersom det går snabbt.

Har ju såklart en kompis som har koll på hojar men kan ju inte tjata hål i hövvet på honom hela tiden så alltid bra att höra fler åsikter.

Har typ fattat:
Trek Roscoe 7: 27.5”, dropsadel.
Kona Kahuna: 29”, bättre gaffel än R7 ovan.
Mer input om skillnaderna mellan de två hojarna?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag föredrar 29” framför 26” när det är stökigt och brötigt. Nu beror ju framtagningsförmågan på så mycket mer än hjulstorleken, cyklistens teknik icke att glömma.

Är det RIKTIGT stökigt är ju fatbiken bäst :)

@yonsson, satsa på en 29” och köp till dropper post.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag föredrar 29” framför 26” när det är stökigt och brötigt. Nu beror ju framtagningsförmågan på så mycket mer än hjulstorleken, cyklistens teknik icke att glömma.

Är det RIKTIGT stökigt är ju fatbiken bäst :)

@yonsson, satsa på en 29” och köp till dropper post.
Fatbike= större diameter? Konan må har större diameter än Trek ovan men Trek-modellen har bredare däck. :)

Hur vet man om Konan är förberedd för droppsadel?
 

Minuten

Cartier
Fatbike= större diameter? Konan må har större diameter än Trek ovan men Trek-modellen har bredare däck. :)

Hur vet man om Konan är förberedd för droppsadel?
Fatbiken har fetare däck, min har 4,8", den får då underbara egenskaper på lös sand(som jag kör mycket i) man flyter över istället för att gräva ner sig!
Givetvis blir de något drygare på vägar, gyroeffekten blir påtaglig.
Försök få testa lite olika cykeltyper, crosscountry, allmountain(om det fortfarande kallas så?) för att hitta din grej!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Typ 100kg, 183cm. Vete fan hur jag kommer cykla, men förhoppningsvis stigar i halvhög fart nedför. Gilllar när det går fort och är farligt men är ju Noob på MTB såklart. :)

Nu kommer standard-noobfrågan: Är man dum i hövvet om man knallar in och köper hoj för ”listpris” i en cykelbutik? Jag köper gärna lokalt eftersom det går snabbt.

Har ju såklart en kompis som har koll på hojar men kan ju inte tjata hål i hövvet på honom hela tiden så alltid bra att höra fler åsikter.

Har typ fattat:
Trek Roscoe 7: 27.5”, dropsadel.
Kona Kahuna: 29”, bättre gaffel än R7 ovan.
Mer input om skillnaderna mellan de två hojarna?
Tycker det låter som 29 är som klippt och skuren. Strlk L på ramen. Du får plats och kan sträcka ut när det är öppet framåt.
Fatbike är det samma som ballongdäck. Avsevärt större dia på själva däcket, inte hjulet, det är fortfarande 29" om det är det du valt.

Köpa till list gissar jag det lär bli om du saknar nära kontakter. Cyklar är säsongsvaror. Pruta på våren... lycka till. Möjligen fjolårets modell, men annars är jag tveksam till framgången. Möjligen till hösten, men min erf är att hojarna ofta går åt. Det som ev finns kvar är ofta udda strlk och där passar du inte in.
 
Topp