• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tycker det låter som 29 är som klippt och skuren. Strlk L på ramen. Du får plats och kan sträcka ut när det är öppet framåt.
Fatbike är det samma som ballongdäck. Avsevärt större dia på själva däcket, inte hjulet, det är fortfarande 29" om det är det du valt.

Köpa till list gissar jag det lär bli om du saknar nära kontakter. Cyklar är säsongsvaror. Pruta på våren... lycka till. Möjligen fjolårets modell, men annars är jag tveksam till framgången. Möjligen till hösten, men min erf är att hojarna ofta går åt. Det som ev finns kvar är ofta udda strlk och där passar du inte in.

+1

Fatbikes har 26” fälgar.

@yonsson Ta gärna hjälp av nån kunnig med att justera in sittställningen på hojen. Dålig position kan förta mkt av glädjen och t o m vara skadligt. Sk Bike Fitting ska en bra handlare kunna hjälpa till med.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Typ 100kg, 183cm. Vete fan hur jag kommer cykla, men förhoppningsvis stigar i halvhög fart nedför. Gilllar när det går fort och är farligt men är ju Noob på MTB såklart. :)

Nu kommer standard-noobfrågan: Är man dum i hövvet om man knallar in och köper hoj för ”listpris” i en cykelbutik? Jag köper gärna lokalt eftersom det går snabbt.

Har ju såklart en kompis som har koll på hojar men kan ju inte tjata hål i hövvet på honom hela tiden så alltid bra att höra fler åsikter.

Har typ fattat:
Trek Roscoe 7: 27.5”, dropsadel.
Kona Kahuna: 29”, bättre gaffel än R7 ovan.
Mer input om skillnaderna mellan de två hojarna?

Nu har inte jag cyklat en meter på hela förra säsongen så lyssna inte på mig: men fort utför på stel ram - vill du verkligen ha odämpat men den typen av ambition?

Stel ram är grymt - missförstå mig inte, men kan ju kräva lite mer teknik.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den har ju dämpning fram. ;)
”Fort” är dessutom en definitionsfråga.

Jo, you got my point though, dämpning bak är nice i många situationer men man får ju andra nackdelar (vikt, mindre kraft, mer underhåll).

Med det sagt kör jag fulldämpat, älskar stök och att tro att jag är snabb utför (där min dämpning ändå inte räcker till egentligen), och 29”. Hade idag troligen köpt fulldämpat och 27,5”.
Hojarna du kollar på ser dock mycket fina ut! Kul hobby och bra motion! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo, you got my point though, dämpning bak är nice i många situationer men man får ju andra nackdelar (vikt, mindre kraft, mer underhåll).

Med det sagt kör jag fulldämpat, älskar stök och att tro att jag är snabb utför (där min dämpning ändå inte räcker till egentligen), och 29”. Hade idag troligen köpt fulldämpat och 27,5”.
Hojarna du kollar på ser dock mycket fina ut! Kul hobby och bra motion! :)
Fulldämpat känns inte aktuellt för mig, då blir det 5-10 papp till för en schysst hoj. Skulle förlora för mycket kraft också, lär ju inte köra hälften så aggressivt som jag tror i förväg.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jo, you got my point though, dämpning bak är nice i många situationer men man får ju andra nackdelar (vikt, mindre kraft, mer underhåll).

Med det sagt kör jag fulldämpat, älskar stök och att tro att jag är snabb utför (där min dämpning ändå inte räcker till egentligen), och 29”. Hade idag troligen köpt fulldämpat och 27,5”.
Hojarna du kollar på ser dock mycket fina ut! Kul hobby och bra motion! :)
Jag är gammaldags och tycker det låter rätt smart att börja med en lagom bra HT, träna teknik och sen se om man gillar att störta bekvämt nedför eller föredrar att det går fort framåt och lätt uppför. När min äldste pojk fick en 24-tummare förra året fick han en helt stel för att lära sig tekniken den hårda vägen...kanske skönare för den som väger 30 än 100 kg iofs:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är gammaldags och tycker det låter rätt smart att börja med en lagom bra HT, träna teknik och sen se om man gillar att störta bekvämt nedför eller föredrar att det går fort framåt och lätt uppför. När min äldste pojk fick en 24-tummare förra året fick han en helt stel för att lära sig tekniken den hårda vägen...kanske skönare för den som väger 30 än 100 kg iofs:)

Har helstelt, och oväxlat, också. :)

Så håller helt med!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En poäng som jag upplever med fulldämpat är att den inte spinner i uppförsbackarna så lätt. Antar att det beror på att när du blir för framtung och bakhjulet blir väl lätt, så fjädrar den ut och däcket behåller greppet.
Har tänkt på och njutit av detta flera ggr under turer som innefattar branta grusbackar.
Har en Scott Spark. Kunde inte varit mer nöjd. Möjligen hade jag gärna haft dubbelklinga fram ist f singel, men inte värrre än att jag inte bygger om. Än iaf.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Stål också? Är lite sugen på något riktigt asketiskt, men det faller på att jag är så dålig på att skruva...

Helstelt stål :) Sjukt snabb cykel.

Ska bygga en 26” single speed framöver. Bara för att det är skoj. Helt värdelöst när man bor i Höga Kusten.

666DDFD6-E72D-49B7-AA86-53D54F3A1E7F.jpeg
 

Bonumm

Panerai
B5B0E0F3-2126-4EF4-BFD5-4C3DFCEBD718.jpeg

Det blir dyrare för varje timma man kollar. :D
Nu är jag sugen på steget upp; Kona Honzo.
Man ska alltid köpa dyrare än man tänkt sig. Så du ör helt rätt ute där. Heldämpning ska du ha om du har pengarna. De riktigt bra hojarna är nästan helt stela när man lockar dämpningen. Köp bra fälgar, för ett par lätta fälgar gör otroligt mycket. Mina kolfiberfälgar är en dröm att köra på, lätta och styva.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man ska alltid köpa dyrare än man tänkt sig. Så du ör helt rätt ute där. Heldämpning ska du ha om du har pengarna. De riktigt bra hojarna är nästan helt stela när man lockar dämpningen. Köp bra fälgar, för ett par lätta fälgar gör otroligt mycket. Mina kolfiberfälgar är en dröm att köra på, lätta och styva.
Pallar inte heldämpat, då får man ju dubbla priset. Den hojen jag köper nu tänker jag ha tillsvidare. Om jag fastnar så får jag väl byta upp mig om jag saknar hemdämpat.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Pallar inte heldämpat, då får man ju dubbla priset. Den hojen jag köper nu tänker jag ha tillsvidare. Om jag fastnar så får jag väl byta upp mig om jag saknar hemdämpat.
Min Scott Spark är 2017 års modell. Kvittot sa 30.000:-
Jag gav 21.000 i januari 2018, då den gått ca 20 mil. Nära nyskick. Kanske kan vara ett alternativ att köpa beggat i fint skick?
Är du intresserad är det inga problem att serva o greja själv. Det mesta finns på youtube och servicelitteraturen är ofta fri att ta del av.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Pallar inte heldämpat, då får man ju dubbla priset. Den hojen jag köper nu tänker jag ha tillsvidare. Om jag fastnar så får jag väl byta upp mig om jag saknar hemdämpat.

Sluta titta, leta, analysera och köp Honzon. Då har du tagit ett kliv upp från vad du först hade tänkt dig vilket nästan aldrig är fel. Men risken om du fortsätter jämföra fram och tillbaka är att det till slut blir för dyrt i relation till hur roligt du tycker att det är om du förstår vad jag menar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Man ska alltid köpa dyrare än man tänkt sig. Så du ör helt rätt ute där. Heldämpning ska du ha om du har pengarna. De riktigt bra hojarna är nästan helt stela när man lockar dämpningen. Köp bra fälgar, för ett par lätta fälgar gör otroligt mycket. Mina kolfiberfälgar är en dröm att köra på, lätta och styva.

Bra tips - svindyra kolfiberfälgar är det första man behöver om man aldrig cyklat förut.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Sluta titta, leta, analysera och köp Honzon. Då har du tagit ett kliv upp från vad du först hade tänkt dig vilket nästan aldrig är fel. Men risken om du fortsätter jämföra fram och tillbaka är att det till slut blir för dyrt i relation till hur roligt du tycker att det är om du förstår vad jag menar.
Exakt så! Oavsett vilken av dessa man köper tar det rätt lång tid innan cykeln blir den svagare delen av ekipaget:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Säljs vissa hojar utan pedaler? Verkar så på Konas hemsida. :bored:
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Säljs vissa hojar utan pedaler? Verkar så PP Konas hemsida. :bored:

I princip all hojar säljs utan pedaler så att du själv kan välja om du vill köra plattform eller SPD (eller någon kombo) och vilken typ av pedaler du vill ha.

SPD är läskigt i början men rätt väg att gå om man vill hoja på riktigt.

(Och min autocorrect skriver också PP och AP hela tiden - märkligt :D )
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I princip all hojar säljs utan pedaler så att du själv kan välja om du vill köra plattform eller SPD (eller någon kombo) och vilken typ av pedaler du vill ha.

SPD är läskigt i början men rätt väg att gå om man vill hoja på riktigt.

(Och min autocorrect skriver också PP och AP hela tiden - märkligt :D )
Rörigt, man får pedaler med Kahuna, då blir det ju ytterligare en tusing om jag ska ha Honzo. :banghead:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Rörigt, man får pedaler med Kahuna, då blir det ju ytterligare en tusing om jag ska ha Honzo. :banghead:

ALLT med cykel är svindyrt.

Funktionströja - 300sek

Funktionströja till cykling - 1.300sek

Typ så. Det är lite det jag menar med att det snart inte blir kul då allt ska vara så jäkla perfekt in i detalj. Sätt dig på cykel, åk ut i skogen, trampa, njut! Där har du receptet till en lyckad och givande cykeltur och det kommer inte vara ett dugg roligare om du har flaskhållare i kolfiber istället för i stål.
 
Topp