• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Frourez

Omega
Ett tips till alla som kör runt med mtb på taket på bilen: kolla höjd noggrant på saker du kör under annars kan du behöva byta styre, reglage, framdämpare etc och inget går på hemförsäkring eller bilförsäkring. Ett tips :)



Edit:
Ingen som har en framdämpare över? 29” 120-140 typ bättre.
Otur/allrisk täcker inte alltså?
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Ett tips till alla som kör runt med mtb på taket på bilen: kolla höjd noggrant på saker du kör under annars kan du behöva byta styre, reglage, framdämpare etc och inget går på hemförsäkring eller bilförsäkring. Ett tips :)



Edit:
Ingen som har en framdämpare över? 29” 120-140 typ bättre.
Jobbarkompisen tappade sin cykel från takräcket på motorvägen, han fick en ny cykel på försäkringen. Om han hade drulle eller ej vet jag inte. Han fick till och med behålla cykeln.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Änggårdsbergen Eklanda i kylan och vätan imorgon 07:25 ish om någon är sugen på att bomba lite. :)
 

Ebbot

Cartier
Jobbarkompisen tappade sin cykel från takräcket på motorvägen, han fick en ny cykel på försäkringen. Om han hade drulle eller ej vet jag inte. Han fick till och med behålla cykeln.


Jag har drulle (allrisk) genom Ica hem, men dom har undantagit cyklar från den.. kan vara bra att titta över på sin egna försäkring.
 
  • Like
Reactions: D.B

Ebbot

Cartier
Jag gjorde samma sak som @Ebbot nu på semestern och enligt IF så täcker inte drulle/otur något då höjden är tydligt skyltad så det är inte otur utan snarare att betrakta som oaktsamhet och det täcker inte försäkringen.

Ok! Välkommen i klubben ;)
Hos Ica var anledningen att cyklar var undantagna. Kvinnan jag pratade med gav ett liknande scenario med skidor på taket där jag hade fått ersättning .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1B60E4E8-F9E5-43AF-9A53-D2EAB69EED15.jpeg
B0FE513A-96F4-433F-BCC6-D7BDB0750122.jpeg

Kul runda! 2st tyska MTB-familjer, totalt 6st (vuxen) hojar övernattade vid Änggårdsbergen.
giphy.gif

Såg ett rådjur och smashade rätt in i ett träd med hövvet före när framdäcket tappade fäste. Skönt med bra hjälm, folk får gärna dissa mig för fullface-hjälm. Fick nu ytterligare en anledning att komma till skott att byta framdäck till ett grövre.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ett tips till alla som kör runt med mtb på taket på bilen: kolla höjd noggrant på saker du kör under annars kan du behöva byta styre, reglage, framdämpare etc och inget går på hemförsäkring eller bilförsäkring. Ett tips :)



Edit:
Ingen som har en framdämpare över? 29” 120-140 typ bättre.
Jag har en kompis som körde in under en skylt på Ikeas parkering med en räserhoj på taket. Det sa sprak och pang när kolfiberhjulen gick i bitar. Jag vet inte vad mer som gick sönder men han fick iaf ersättning för hjulen som kostade typ 35k. Då fick han alltså ut pengar motsvarande ett par helt nya hjul rätt in på kontot.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
F68C4561-AC55-4681-A102-A2FE6BC5E559.jpeg
3ACAFE9F-B8A8-43D6-8BCA-3FD2D71C675C.jpeg

Började morgonen med en runda i Ruddalen. Nya gaffeln är riktigt go när det blir stökigt. Testat 100psi och då bottnade den nästan. Kör nu med 105psi i gaffeln men ska nog gå ner till 100psi igen. Imorgon bitti blir det Änggården igen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Brukar hemförsäkringen täcka skador på cykeln eller om den blir snodd? Bör man ha en specifik försäkring på cyklarna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha! Så det är för att jag har sram? Skillnad på lvg och mtb?
Vad ska hända? Bromssystemen är ju som sagt slutna system utan luft. Är det tätt så är det tätt, borde inte kunna hända något, sladden fungerar ju som en stor kolv och det finns inga öppna ventiler eller backventiler.
 

Apansson

Torpare
Aha! Så det är för att jag har sram? Skillnad på lvg och mtb?
Inte superbra koll på landsvägsbromsarna, men dot-olja är bråkigare då den sväller när det är varmt och jag tycker att de är sjukt mycket svårare att lufta. Shimanos bromsar är så simpla med toppfyllningen med den gula koppen...

Det här med att de inte ska stå upp och ned, 5 minuter kommer inte göra skillnad, men vi märkte ibland på cyklar som hängt i taket i butiken uppochned under längre tid att de tappade lite tryck och behövde pumpas upp. Inget är ju helt lufttätt, och att få dem 100% dunderfyllda med olja är svårt, så den lilla luft som kan finnas i systemet kan gärna bubbla upp i oket om den hänger uppochned länge.
 

snajgel

Panerai
Vad ska hända? Bromssystemen är ju som sagt slutna system utan luft. Är det tätt så är det tätt, borde inte kunna hända något, sladden fungerar ju som en stor kolv och det finns inga öppna ventiler eller backventiler.
Osäker är helt med dig i frågan, men haft vänner som under tur vänt upp och ned på cyklar för att laga punka och sedan inte haft bromsverkan efter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Osäker är helt med dig i frågan, men haft vänner som under tur vänt upp och ned på cyklar för att laga punka och sedan inte haft bromsverkan efter.
Well, jag får väl ta det säkra före det osäkra i fortsättningen och låta bli helt enkelt. Har dock svårt att se hur det skulle funka i praktiken i och med att bromsar säljs kompletta och luftade.
 
Topp