• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
754B05B0-D131-43D3-BB05-1229EEBFED1F.jpeg

0AA070C0-C9E6-407B-B2B6-97D72FD7CA34.jpeg

926EFF67-E2DD-48CC-9A2F-674779DCC8EC.jpeg

Honzo - Time! 120mm-gaffel överst, 140mm underst.

B95C252E-B131-410C-9A75-927C7538F86D.jpeg

6D99ADBE-FB4A-4802-859D-B8D9B8D130CC.jpeg

Nu inväntar jag bara starnut-ersättaren, därefter ska det testas.
 
Senast ändrad:

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
@Widowmaker - Ser ut som en Rockshox Pike eller Yari från 2016? (Utifrån dekalerna).

Men några tips:
1: Fixa rätt inställning - gjort?
2: Kolla om du inte kan modifiera din gaffel till längre slag om du är ute efter det. Borde gå med din gaffel.


Inställningarna är fixade. De jag har är så bra det kan bli.

Modda för längre slag. Aldrig hört. Låter intressant :D funkar det bak också? Har ju 130 fram och bak. Så få upp det till 140 hade ju varit nog kanske.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inställningarna är fixade. De jag har är så bra det kan bli.

Modda för längre slag. Aldrig hört. Låter intressant :D funkar det bak också? Har ju 130 fram och bak. Så få upp det till 140 hade ju varit nog kanske.
https://amp.reddit.com/r/MTB/comments/7vkvb7/travel_adjustment_fox_rhythm_34/
Tror inte det går bak.

Inställningarna är fixade. De jag har är så bra det kan bli.
Vad är problemet? Att den bottnar? Borde gå att sätta i fler tokens i så fall.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mu bottnar det inte längre. Nu vill jag bara ha :D
Uppmuntrar som sagt hets, men har svårt att tro att det är värt det för dig faktiskt. Jag bytte ju från en instegsgaffel till en någorlunda bra gaffel och la till 20mm. Bara 10-20mm extra lär knappt göra skillnad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är en Pike RCT3 160mm.
Rullat kanske 20 mil
rockshox-pike-20171

Inte för att vara sådan, men är väl 2016 med de dekalerna? Här är 2017-dekalerna. Bra att ha koll på dekalerna så de inte bygger ihop din hoj med gamla delar utan att säga något. Det skiljer ju en del mellan ”årsmodellerna”.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
rockshox-pike-20171

Inte för att vara sådan, men är väl 2016 med de dekalerna? Här är 2017-dekalerna. Bra att ha koll på dekalerna så de inte bygger ihop din hoj med gamla delar utan att säga något. Det skiljer ju en del mellan ”årsmodellerna”.

Det är lugnt, jag ska ha en Pike RC2 140 mm med remote, den vart tyvärr försenad.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag har också 29”, vilket verkar poppis. 27.5” kom väl dock efter 29” som en kompromiss mellan 26” och 29”. Har fått intrycket att 27.5 är mest poppis.
Proffsen går emot 29 i dh, enduro mm. Nu som jag förstått det. Och kom först i år på många modeller ifrån att bara funnits i 27.5 tidigsre
 

stigge

Omega
2-Faktor
Proffsen går emot 29 i dh, enduro mm. Nu som jag förstått det. Och kom först i år på många modeller ifrån att bara funnits i 27.5 tidigsre
Min uppfattning oxå även i XC. Nino Schurter verkar numer oxå köra 29” och heldämpat sedan några år tillbaka, körde förut 27.5”

Kör själv 29” och gillar det men 27.5” kan ha sina fördelar. Är nog lite bättre på trixiga spår där 29” kan bli lite stort imho. Huvudsaken är ju ändå att vi kör mtb oavsett storlek :)
 
Senast ändrad:

-JL-

Rolex
2-Faktor
När man sett hur jävla hårt det går att köra en mtb i skogen, oavsett om det är hard tail, 29" eller 27,5" så inser jag att det spelar, för mig, ingen roll. Jag kommer aldrig vara i närheten av cykelns gränser ändå... Det handlar bara om pannben på den som trampar... Det går att köra alla varianter galet fort.
Jag å andra sidan är långsam uppför och feg nedför...:sorry:
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
När man sett hur jävla hårt det går att köra en mtb i skogen, oavsett om det är hard tail, 29" eller 27,5" så inser jag att det spelar, för mig, ingen roll. Jag kommer aldrig vara i närheten av cykelns gränser ändå... Det handlar bara om pannben på den som trampar... Det går att köra alla varianter galet fort.
Jag å andra sidan är långsam uppför och feg nedför...:sorry:
Absolut, med heldämpad gör en medioker cyklist mycket snabbare.
Nedför är som sagt att våga men på platten, oj vad kul det är jämförelse med HT.
 
Topp