• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Usla bilder, men höll på att få en hjärtattack när jag såg denna i cykelstället på gården. Nästan perfektion!

received_585079008565617.jpeg
received_2358845354435270.jpeg
received_370052943707535.jpeg
 
Fick hem mitt quad lock till slut.. de skickade fel först så det tog lite extra tid.
Överlag nöjd med positionen. Jag hade velat vinkla upp den mer men den ligger redan mot styrstammen. Vill inte flytta ut eller fram den på styret då det känns som att den blir så utsatt då. Återstår att se hur det funkar i skogen men vid ”torrkörning” på uteplatsen verkar det funka fint.
DACE0EDC-B750-4ECB-9A72-E842A6B3D1E9.jpeg
 
När jag var ung pratade man om att Gary Fisher var fadern till mtb. Har de helt försvunnit som märke?
Ja, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.

Gary Fisher som fristående varumärke finns inte kvar, utan köptes och slaktades av Trek precis som med ex Klein och Bontrager, två andra pionjärmärken. Bontrager som varumärke lever kvar, men som namn på Treks komponent- och tillbehörssortiment (och man kan väl säga att Kleins ande svävar kvar över ex nya Émonda ALR, liksom att några av Gary Fishers modellnamn finns kvar på mountainbikesidan hos Trek).
 
Ja, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.

Gary Fisher som fristående varumärke finns inte kvar, utan köptes och slaktades av Trek precis som med ex Klein och Bontrager, två andra pionjärmärken. Bontrager som varumärke lever kvar, men som namn på Treks komponent- och tillbehörssortiment (och man kan väl säga att Kleins ande svävar kvar över ex nya Émonda ALR, liksom att några av Gary Fishers modellnamn finns kvar på mountainbikesidan hos Trek).


Trek<3
 
Ja, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.

Gary Fisher som fristående varumärke finns inte kvar, utan köptes och slaktades av Trek precis som med ex Klein och Bontrager, två andra pionjärmärken. Bontrager som varumärke lever kvar, men som namn på Treks komponent- och tillbehörssortiment (och man kan väl säga att Kleins ande svävar kvar över ex nya Émonda ALR, liksom att några av Gary Fishers modellnamn finns kvar på mountainbikesidan hos Trek).
Gary Fisher är väl även den som satt Long, low och slack på kartan med den nya geometrin och även lyft fram vikten av offset och dess påverkan på ”trail-måttet”?

Edit: Och då framförallt 51mm offset på 29”.
 
Senast ändrad:
Ja, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.

Gary Fisher som fristående varumärke finns inte kvar, utan köptes och slaktades av Trek precis som med ex Klein och Bontrager, två andra pionjärmärken. Bontrager som varumärke lever kvar, men som namn på Treks komponent- och tillbehörssortiment (och man kan väl säga att Kleins ande svävar kvar över ex nya Émonda ALR, liksom att några av Gary Fishers modellnamn finns kvar på mountainbikesidan hos Trek).
Klein :heart:
attitude91450.jpg
 
Man saknar den färgrikedom som var på cyklarna förr! Likaså den mängd med små cykelmärken! Dagens "snabbköp" som cykelaffärerna utvecklats till är som att komma in på McD, man vet vad som finns på menyn, till slut bryr man sig inte ens om att kolla längre!
Upplever dock att det finna massa små cykelmärken.
 
Gary Fisher är väl även den som satt Long, low och slack på kartan med den nya geometrin och även lyft fram vikten av offset och dess påverkan på ”trail-måttet”?

Edit: Och då framförallt 51mm offset på 29”.
Det stämmer - Fisher var en pionjär även på geometrisidan när han i slutet av nittiotalet lanserade sin Genesis-tanke där cyklarna får kortare bakände/stag, längre överrör/räckvidd och kortare styrstammar (inte sällan också med något bredare styren). Det var inte så mycket lågt och flackt, men det var ett progressivt steg mot det vi ser idag. Många underskattar nog honom i synen som en excentrisk gycklare men gubben är sylvass, elokvent och ful i mun - lyssna gärna på podden The Pull där han intervjuades för ett tag sedan (och bland annat snackar om just vikten av rätt försprång på gaffeln).

Man saknar den färgrikedom som var på cyklarna förr! Likaså den mängd med små cykelmärken! Dagens "snabbköp" som cykelaffärerna utvecklats till är som att komma in på McD, man vet vad som finns på menyn, till slut bryr man sig inte ens om att kolla längre!

Cirkeln har ju slutits nu, så det är en hel del färg på nytt (även om komponenterna i huvudsak fortfarande är svarta, men undantag för det amerikanska och tyska CNC-godiset som fortfarande går att uppbringa i alla glassdiskens färger. All riktig high-end är ju i rutig eller matt plast ändå...) i stil som tydligt dras till början/mitten nittiotal.

I övrigt är jag faktiskt i en rakt motsatt ståndpunkt till dig - utbudet är bredare, bättre och mer intressant än det någonsin varit. Aldrig har det varit så enkelt att starta nya företag, synas runt hela världen och nå direkt till slutkonsument som idag - jämför det med den traditionella distributionsmodellen som vi såg för 20 år sedan där ett rätt hårt filter av distributörer och återförsäljare kunde välja vad vi kunde erbjudas och det var ändå ofta rätt risiga prylar. Idag är allt skitbra (allt utom sänkstolpar...).
 
Det stämmer - Fisher var en pionjär även på geometrisidan när han i slutet av nittiotalet lanserade sin Genesis-tanke där cyklarna får kortare bakände/stag, längre överrör/räckvidd och kortare styrstammar (inte sällan också med något bredare styren). Det var inte så mycket lågt och flackt, men det var ett progressivt steg mot det vi ser idag. Många underskattar nog honom i synen som en excentrisk gycklare men gubben är sylvass, elokvent och ful i mun - lyssna gärna på podden The Pull där han intervjuades för ett tag sedan (och bland annat snackar om just vikten av rätt försprång på gaffeln).



Cirkeln har ju slutits nu, så det är en hel del färg på nytt (även om komponenterna i huvudsak fortfarande är svarta, men undantag för det amerikanska och tyska CNC-godiset som fortfarande går att uppbringa i alla glassdiskens färger. All riktig high-end är ju i rutig eller matt plast ändå...) i stil som tydligt dras till början/mitten nittiotal.

I övrigt är jag faktiskt i en rakt motsatt ståndpunkt till dig - utbudet är bredare, bättre och mer intressant än det någonsin varit. Aldrig har det varit så enkelt att starta nya företag, synas runt hela världen och nå direkt till slutkonsument som idag - jämför det med den traditionella distributionsmodellen som vi såg för 20 år sedan där ett rätt hårt filter av distributörer och återförsäljare kunde välja vad vi kunde erbjudas och det var ändå ofta rätt risiga prylar. Idag är allt skitbra (allt utom sänkstolpar...).
Du har fel.
Sänkstolpar är fantastiskt;)
 
Du har fel.
Sänkstolpar är fantastiskt;)
Tror han syftar på kvallen, inte funktionen som sådan. Srams trådlösa dropper och växlar testades väl under årets enduro-tävlingar så de lär ju dyka upp brett på marknaden nästa år. Trådlös dropper hade varit gött.

Denna alltså. Kanske inte 8 papp cool, men cool. :)
 
Senast ändrad:
Min första MTB inköpt på mitten av 90-talet, numera i svärfars ägo och står på hans landställe. Tog en tur på den förra sommaren, nostalgitripp de luxe... Skönt solblekt är den oxå...
IMG_20180731_170023.jpg
 
39EBC354-1F9F-484A-9998-F3F5C4599378.jpeg
252838E6-CC38-44C3-B6D3-E964573799C1.jpeg
E05169CC-CD2C-4E65-BF7A-3B9190667AAD.jpeg
65EAFA4D-AF0E-4D55-9E8A-9364F928F42A.jpeg

SMACK! Honzo -Time! Hope Head Doctor på plats och nya bromsskivor. 203/180mm istället för 180/160mm. Ser rätt brutalt ut IRL.

Lägger in en jämförelsebild från innan skivbytet:
0aa070c0-c9e6-407b-b2b6-97d72fd7ca34-jpeg.1183311
 
Senast ändrad:
4F6C0776-F922-48FC-80B8-FF8BF1EC4040.jpeg
673D758F-C335-4FF1-9334-26749C58CFA6.jpeg

( Honzo ). Första rundan efter uppgraderingarna är nu avklarad. Vilken skillnad!

Från Rockshox Recon RL 120mm till Pike Select 140mm: Mindre svampig på grus och mindre ojämnheter, hojen flyter bättre, även över mindre ojämn terräng. Ju snabbare man kör ju större blir skillnaden mot förra gaffeln. Vid dropp och större stenar samt steniga nedfarter i högre hastigheter komprimeras gaffeln mer koncentrerat än tidigare, den känns mjuk utan att bli för svampig eller för komprimerad. Upplever konstigt nog även ingen försämring vid klättring, snarare tvärt om, framhjulet kändes mer planterat på backen än tidigare.

Större bromsskivor: Stor skillnad även här, både fram och bakbroms biter mycket bättre än tidigare, behöver inte längre dra full kraft så ofta som tidigare. Trodde inte skillnaden skulle kännas så märkbar.
 
Senast ändrad:
4F6C0776-F922-48FC-80B8-FF8BF1EC4040.jpeg
673D758F-C335-4FF1-9334-26749C58CFA6.jpeg

Första rundan efter uppgraderingarna är nu avklarad. Vilken skillnad!

Från Rockshox Recon RL 120mm till Pike Select 140mm: Mindre svampig på grus och mindre ojämnheter, hojen flyter bättre, även över mindre ojämn terräng. Ju snabbare man kör ju större blir skillnaden mot förra gaffeln. Vid dropp och större stenar samt steniga nedfarter i högre hastigheter komprimeras gaffeln mer koncentrerat än tidigare, den känns mjuk utan att bli för svampig eller för komprimerad. Upplever konstigt nog även ingen försämring vid klättring, snarare tvärt om, framhjulet kändes mer planterat på backen än tidigare.

Större bromsskivor: Stor skillnad även här, både fram och bakbroms biter mycket bättre än tidigare, behöver inte längre dra full kraft så ofta som tidigare. Trodde inte skillnaden skulle kännas så märkbar.


Kuul.
Kör vanliga slingan och se om du även kan få skillnad på tiden.
 
Blir så data så sugen. Men minst en 6veckor till innan ens tanken på att hålla i ett Styre :( men ska till parken imorgon och kolla/fots vänner. Återkommer med bilder då :)
 
Ok, nu har jag kört min första bättre HT XC (specialized epic) i tre år och funderar på nästa steg. Gillar skogen och stigen mer än förväntat, men har inga ambitioner att åka fort nedför. Vilken strategi skulle ni välja och varför?
1. Köpa en renodlad stigcykel och behålla HT:n som reservcykel och för träning på grus/skogsväg
2. Köpa en lite bättre xc (typ trek top fuel 8) som allroundcykel och sälja ht:n
 
Ok, nu har jag kört min första bättre HT XC (specialized epic) i tre år och funderar på nästa steg. Gillar skogen och stigen mer än förväntat, men har inga ambitioner att åka fort nedför. Vilken strategi skulle ni välja och varför?
1. Köpa en renodlad stigcykel och behålla HT:n som reservcykel och för träning på grus/skogsväg
2. Köpa en lite bättre xc (typ trek top fuel 8) som allroundcykel och sälja ht:n

Är i samma sits som dig, skulle alla gånger krängt HT och köpt en heldämpad Epic Comp, tror du blir riktigt nöjd med den (har 2 cykelkompisar som kör på den och de är grymt nöjda).
 
Ok, nu har jag kört min första bättre HT XC (specialized epic) i tre år och funderar på nästa steg. Gillar skogen och stigen mer än förväntat, men har inga ambitioner att åka fort nedför. Vilken strategi skulle ni välja och varför?
1. Köpa en renodlad stigcykel och behålla HT:n som reservcykel och för träning på grus/skogsväg
2. Köpa en lite bättre xc (typ trek top fuel 8) som allroundcykel och sälja ht:n
Skulle lätt behålla cykeln du har och köpa en heldämpad för lite mer teknisk stig. Du får ändå inte så mkt om du säljer den och har du börjat gilla det lite mer tekniska så kör på en heldämpad cykel för lite mer teknisk stig. Du har då en HT att köra grus och enkel stig eller för all del att jobbpendla med och sedan en cykel när du ska köra stig.
 
Ok, nu har jag kört min första bättre HT XC (specialized epic) i tre år och funderar på nästa steg. Gillar skogen och stigen mer än förväntat, men har inga ambitioner att åka fort nedför. Vilken strategi skulle ni välja och varför?
1. Köpa en renodlad stigcykel och behålla HT:n som reservcykel och för träning på grus/skogsväg
2. Köpa en lite bättre xc (typ trek top fuel 8) som allroundcykel och sälja ht:n
Som förslag är detta en fin och i mitt tycke prisvärd hoj.
https://www.canyon.com/sv-se/mounta...ml?dwvar_2067_pv_rahmenfarbe=GY/BK&quantity=1
 
Ett tips till alla som kör runt med mtb på taket på bilen: kolla höjd noggrant på saker du kör under annars kan du behöva byta styre, reglage, framdämpare etc och inget går på hemförsäkring eller bilförsäkring. Ett tips :)



Edit:
Ingen som har en framdämpare över? 29” 120-140 typ bättre.
 
Tillbaka
Topp