Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Usla bilder, men höll på att få en hjärtattack när jag såg denna i cykelstället på gården. Nästan perfektion!
För en som inte alls fattar; vad är det för gammalt dritt?Fantastiskt!
Skulle väl varit i deras turkos/gul/grå lack för att få det helt perfekt!
En gammal härlig häck från Yeti, ett av mountainbikevärldens riktiga pionjärmärken.För en som inte alls fattar; vad är det för gammalt dritt?
När jag var ung pratade man om att Gary Fisher var fadern till mtb. Har de helt försvunnit som märke?Jag hade satt en köpeslapp på den.
En gammal härlig häck från Yeti, ett av mountainbikevärldens riktiga pionjärmärken.
Ja, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.När jag var ung pratade man om att Gary Fisher var fadern till mtb. Har de helt försvunnit som märke?
Ja, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.
Gary Fisher som fristående varumärke finns inte kvar, utan köptes och slaktades av Trek precis som med ex Klein och Bontrager, två andra pionjärmärken. Bontrager som varumärke lever kvar, men som namn på Treks komponent- och tillbehörssortiment (och man kan väl säga att Kleins ande svävar kvar över ex nya Émonda ALR, liksom att några av Gary Fishers modellnamn finns kvar på mountainbikesidan hos Trek).
Ja, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.
Gary Fisher som fristående varumärke finns inte kvar, utan köptes och slaktades av Trek precis som med ex Klein och Bontrager, två andra pionjärmärken. Bontrager som varumärke lever kvar, men som namn på Treks komponent- och tillbehörssortiment (och man kan väl säga att Kleins ande svävar kvar över ex nya Émonda ALR, liksom att några av Gary Fishers modellnamn finns kvar på mountainbikesidan hos Trek).
KleinJa, han var en av "uppfinnarna" om man nu kan kalla det så - tillsammans med bl.a. Charlie Kelly, Joe Breeze och Tom Ritchey brukar han tillskrivas att inte bara ha definierat själva sporten utan även varit med om att fram de första kommersiellt tillgängliga cyklarna.
Gary Fisher som fristående varumärke finns inte kvar, utan köptes och slaktades av Trek precis som med ex Klein och Bontrager, två andra pionjärmärken. Bontrager som varumärke lever kvar, men som namn på Treks komponent- och tillbehörssortiment (och man kan väl säga att Kleins ande svävar kvar över ex nya Émonda ALR, liksom att några av Gary Fishers modellnamn finns kvar på mountainbikesidan hos Trek).
Man saknar den färgrikedom som var på cyklarna förr! Likaså den mängd med små cykelmärken! Dagens "snabbköp" som cykelaffärerna utvecklats till är som att komma in på McD, man vet vad som finns på menyn, till slut bryr man sig inte ens om att kolla längre!
Upplever dock att det finna massa små cykelmärken.Man saknar den färgrikedom som var på cyklarna förr! Likaså den mängd med små cykelmärken! Dagens "snabbköp" som cykelaffärerna utvecklats till är som att komma in på McD, man vet vad som finns på menyn, till slut bryr man sig inte ens om att kolla längre!
Det stämmer - Fisher var en pionjär även på geometrisidan när han i slutet av nittiotalet lanserade sin Genesis-tanke där cyklarna får kortare bakände/stag, längre överrör/räckvidd och kortare styrstammar (inte sällan också med något bredare styren). Det var inte så mycket lågt och flackt, men det var ett progressivt steg mot det vi ser idag. Många underskattar nog honom i synen som en excentrisk gycklare men gubben är sylvass, elokvent och ful i mun - lyssna gärna på podden The Pull där han intervjuades för ett tag sedan (och bland annat snackar om just vikten av rätt försprång på gaffeln).Gary Fisher är väl även den som satt Long, low och slack på kartan med den nya geometrin och även lyft fram vikten av offset och dess påverkan på ”trail-måttet”?
Edit: Och då framförallt 51mm offset på 29”.
Man saknar den färgrikedom som var på cyklarna förr! Likaså den mängd med små cykelmärken! Dagens "snabbköp" som cykelaffärerna utvecklats till är som att komma in på McD, man vet vad som finns på menyn, till slut bryr man sig inte ens om att kolla längre!
Du har fel.Det stämmer - Fisher var en pionjär även på geometrisidan när han i slutet av nittiotalet lanserade sin Genesis-tanke där cyklarna får kortare bakände/stag, längre överrör/räckvidd och kortare styrstammar (inte sällan också med något bredare styren). Det var inte så mycket lågt och flackt, men det var ett progressivt steg mot det vi ser idag. Många underskattar nog honom i synen som en excentrisk gycklare men gubben är sylvass, elokvent och ful i mun - lyssna gärna på podden The Pull där han intervjuades för ett tag sedan (och bland annat snackar om just vikten av rätt försprång på gaffeln).
Cirkeln har ju slutits nu, så det är en hel del färg på nytt (även om komponenterna i huvudsak fortfarande är svarta, men undantag för det amerikanska och tyska CNC-godiset som fortfarande går att uppbringa i alla glassdiskens färger. All riktig high-end är ju i rutig eller matt plast ändå...) i stil som tydligt dras till början/mitten nittiotal.
I övrigt är jag faktiskt i en rakt motsatt ståndpunkt till dig - utbudet är bredare, bättre och mer intressant än det någonsin varit. Aldrig har det varit så enkelt att starta nya företag, synas runt hela världen och nå direkt till slutkonsument som idag - jämför det med den traditionella distributionsmodellen som vi såg för 20 år sedan där ett rätt hårt filter av distributörer och återförsäljare kunde välja vad vi kunde erbjudas och det var ändå ofta rätt risiga prylar. Idag är allt skitbra (allt utom sänkstolpar...).
Tror han syftar på kvallen, inte funktionen som sådan. Srams trådlösa dropper och växlar testades väl under årets enduro-tävlingar så de lär ju dyka upp brett på marknaden nästa år. Trådlös dropper hade varit gött.Du har fel.
Sänkstolpar är fantastiskt
Första rundan efter uppgraderingarna är nu avklarad. Vilken skillnad!
Från Rockshox Recon RL 120mm till Pike Select 140mm: Mindre svampig på grus och mindre ojämnheter, hojen flyter bättre, även över mindre ojämn terräng. Ju snabbare man kör ju större blir skillnaden mot förra gaffeln. Vid dropp och större stenar samt steniga nedfarter i högre hastigheter komprimeras gaffeln mer koncentrerat än tidigare, den känns mjuk utan att bli för svampig eller för komprimerad. Upplever konstigt nog även ingen försämring vid klättring, snarare tvärt om, framhjulet kändes mer planterat på backen än tidigare.
Större bromsskivor: Stor skillnad även här, både fram och bakbroms biter mycket bättre än tidigare, behöver inte längre dra full kraft så ofta som tidigare. Trodde inte skillnaden skulle kännas så märkbar.
Yes! Ska göra det!Kuul.
Kör vanliga slingan och se om du även kan få skillnad på tiden.
Ok, nu har jag kört min första bättre HT XC (specialized epic) i tre år och funderar på nästa steg. Gillar skogen och stigen mer än förväntat, men har inga ambitioner att åka fort nedför. Vilken strategi skulle ni välja och varför?
1. Köpa en renodlad stigcykel och behålla HT:n som reservcykel och för träning på grus/skogsväg
2. Köpa en lite bättre xc (typ trek top fuel 8) som allroundcykel och sälja ht:n
Skulle lätt behålla cykeln du har och köpa en heldämpad för lite mer teknisk stig. Du får ändå inte så mkt om du säljer den och har du börjat gilla det lite mer tekniska så kör på en heldämpad cykel för lite mer teknisk stig. Du har då en HT att köra grus och enkel stig eller för all del att jobbpendla med och sedan en cykel när du ska köra stig.Ok, nu har jag kört min första bättre HT XC (specialized epic) i tre år och funderar på nästa steg. Gillar skogen och stigen mer än förväntat, men har inga ambitioner att åka fort nedför. Vilken strategi skulle ni välja och varför?
1. Köpa en renodlad stigcykel och behålla HT:n som reservcykel och för träning på grus/skogsväg
2. Köpa en lite bättre xc (typ trek top fuel 8) som allroundcykel och sälja ht:n
Som förslag är detta en fin och i mitt tycke prisvärd hoj.Ok, nu har jag kört min första bättre HT XC (specialized epic) i tre år och funderar på nästa steg. Gillar skogen och stigen mer än förväntat, men har inga ambitioner att åka fort nedför. Vilken strategi skulle ni välja och varför?
1. Köpa en renodlad stigcykel och behålla HT:n som reservcykel och för träning på grus/skogsväg
2. Köpa en lite bättre xc (typ trek top fuel 8) som allroundcykel och sälja ht:n