• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Andreasbr414

Cartier
6FDCF5E3-2B89-4E2D-819E-80720C432B70.jpeg
35E590B2-9A94-4C5D-85FA-4E5DF1F2F9E2.jpeg
5F98CB79-7901-4865-87BA-B38F59BD294C.jpeg

Så, då var jag helt färdig med all kabeldragning, det blev nig i kortaste laget men snyggt. :)
Tror jag skiter i att korta växelvajern. Kanske lägger ner droppervajern med ett fäste till på ramen iofs, det blir nog bättre.

Kan tillägga att de nya bromsarna är jäkligt kraftfulla, låste bakdäcket flera gånger utan att det var med vilje.
Såg ut o va lite i kortaste laget enligt mig. Skulle rekomendera att de går snurra styret ett varv så inget slits av vid en krasch. :)
Men blev helgrym hojen din! :)
hur många tänder är de på framdrevet? :)
 

Frourez

Omega
Blir nog en ny cykel nu. Andra inlämnad. Lutar åt slash 9.8. Värt steget ifrån 8?
Slash 9.8 2020 är mycket cykel för pengarna, jag skulle säga att det är värt OM man har pengarna att lägga. Jag cyklar alldeles för lite och har inte pengarna så en 8 är mitt max även fast det är på gränsen.
Dock är frågan om du inte vill ha något ännu mer DH-aktigt? En coil är sjukt mycket snällare i parken, speciellt för din storlek skulle jag säga.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Slash 9.8 2020 är mycket cykel för pengarna, jag skulle säga att det är värt OM man har pengarna att lägga. Jag cyklar alldeles för lite och har inte pengarna så en 8 är mitt max även fast det är på gränsen.
Dock är frågan om du inte vill ha något ännu mer DH-aktigt? En coil är sjukt mycket snällare i parken, speciellt för din storlek skulle jag säga.


Men gillar samtidigt det lite smidigare och snärtare. Inte sugen på dubbelkrona. Vad skiljer 2019 / 2020 slash? De stod 2019 i butiken fort. Till fullpris.
 

Frourez

Omega
Men gillar samtidigt det lite smidigare och snärtare. Inte sugen på dubbelkrona. Vad skiljer 2019 / 2020 slash? De stod 2019 i butiken fort. Till fullpris.
Aa men är med hur du tänker! En Slash är dock fortfarande 160mm fram och 150mm bak. Bara så du är medveten om att även fast de är en grym 29" så finns det ännu värre 29" med 170/180 fram och fjäder bak t.ex.

2019 vs 2020, egentligen är det bara framgaffel som är skillnad. 2019 sitter en sämre gaffel än genomsnitt på 50k cyklar. 2020 har man satt dit en som passar bättre. Bakdämpare tror jag är samma om inte Trek beställt nya.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Aa men är med hur du tänker! En Slash är dock fortfarande 160mm fram och 150mm bak. Bara så du är medveten om att även fast de är en grym 29" så finns det ännu värre 29" med 170/180 fram och fjäder bak t.ex.

2019 vs 2020, egentligen är det bara framgaffel som är skillnad. 2019 sitter en sämre gaffel än genomsnitt på 50k cyklar. 2020 har man satt dit en som passar bättre. Bakdämpare tror jag är samma om inte Trek beställt nya.


Föröskte läsa. Men fick det till att framdönparen hette exakt likadant 2019 och 2020. Haha
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kör en tur och provar plattformspedaler för första gången. Är riktigt kul. Har tidigare alltid kört med SPD.
084F3AB7-EDF0-4ECB-88C4-FAFA59DD86D7.jpeg
Vad blir roligare? Kör också uteslutande med spd, så vad upplever du blir annorlunda/bättre/sämre/roligare?
Edit: uppriktigt nyfiken. Såg att min fråga kanske kan läsas ifrågasättande, snarare än intresserad... vilket jag är.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Vad blir roligare? Kör också uteslutande med spd, så vad upplever du blir annorlunda/bättre/sämre/roligare?
Edit: uppriktigt nyfiken. Såg att min fråga kanske kan läsas ifrågasättande, snarare än intresserad... vilket jag är.
Jag är bara en glad amatör, upplevde att jag vågade att köra tuffare. När det blir allt för bökigt blir jag tyvärr lite feg med SPD.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha ingen av de stod på sidorna jag läste som Sålde. Haha
Lyrik och Fox 36 är hyfsat motsvarande. Det du ska jämföra är vilken modellversion det är på gafflarna. Lyrik finns i flera olika versioner. Kan ju tillägga att Rockshox uppdaterade alla sina Lyrik-gafflar med ny dämpning år 2020, så 2020 är snäppet bättre.

Undrar också varför du inte siktar på en ren DH-hoj om du bara ska köra park.
63E694C7-84C6-49BA-8B57-24C79E4875F0_1024x1024.jpeg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir nog en ny cykel nu. Andra inlämnad. Lutar åt slash 9.8. Värt steget ifrån 8?
Ställ dig frågan om det är värt 20000kr för att få kolfiberram och kolfiberfälgar, det är ju det som är skillnaden. Jag är ganska skeptiskt mot kolfiber, Alu känns spontant stryktåligare och om du bara kör nedför i park så lär du inte dra så stor nytta av kolfiber. 20k är rätt stor skillnad...
 

Frourez

Omega
Lyrik och Fox 36 är hyfsat motsvarande. Det du ska jämföra är vilken modellversion det är på gafflarna. Lyrik finns i flera olika versioner. Kan ju tillägga att Rockshox uppdaterade alla sina Lyrik-gafflar med ny dämpning år 2020, så 2020 är snäppet bättre.

Undrar också varför du inte siktar på en ren DH-hoj om du bara ska köra park.
63E694C7-84C6-49BA-8B57-24C79E4875F0_1024x1024.jpeg
Stämmer inte riktigt. Det är Fox 36:an som har olika versioner. Både vilken modell(Factory/Performance Elite/Performance) det är och vilken dämpare(GRIP 2/FIT4) som sitter i gaffeln. På Lyrik har du alltid charger 2 eller 2.1 dämpare beroende på årsmodell vare sig det är Ultimate RC2 eller bara en RC.

Det är därför oklart att även om man har en 2019 cykel kan man ha 2018 komponenter osv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer inte riktigt. Det är Fox 36:an som har olika versioner. Både vilken modell(Factory/Performance Elite/Performance) det är och vilken dämpare(GRIP 2/FIT4) som sitter i gaffeln. På Lyrik har du alltid charger 2 eller 2.1 dämpare beroende på årsmodell vare sig det är Ultimate RC2 eller bara en RC.

Det är därför oklart att även om man har en 2019 cykel kan man ha 2018 komponenter osv.
Fast det skiljer ju lite mellan Charger 2.0 och 2.1. 2.1 kom väl 2020?
 

Frourez

Omega
Fast det skiljer ju lite mellan Charger 2.0 och 2.1. 2.1 kom väl 2020?
Jo det är ändå en stor uppgradering till 2.1. Men 2.0 är ändå inte dålig. Det är den som jämförts med Factory tidigare. Performance mot en Lyrik är inte rättvist. Ja den kom 2020 men det är inte så att tillverkarna sätter på den bara för de. Du kan lika väl få en 2019 charger 2.0.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
28t ser jag. Tycker du att de är lagom vid klättring eller blir de halvtungt? Eller för lågt vid lättare körning. (Håller på bygga en 29" och funderar lite över hur jag ska dreva den.) :)
Jag har inte så mycket att jämföra med men lättaste växeln räcker gott och väl uppför även när det är riktigt brant. Ibland på transportsträckorna (men sällan) känner jag att maxhastigheten är lite låg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
( Kona Honzo )
DD7F55F9-99A6-48CF-822D-36E02CFD7C63.jpeg
D3E64553-F39D-4886-9B83-1332EC203A74.jpeg

Händelserik runda idag. Hittade ett nytt segment som jag tänkte testa, Hinsholmen Downhill. På väg ner fick jag klämpunka och punkteringspunka samtidigt på bakdäcket, satan vad det sprutade. Fick byta till mig pumplån mot stenbumlingbärande av några boende i närheten så jag slapp gå hem.

435900AE-DDCD-4A00-80E9-BB74F9041D88.jpeg

Men nu till de goda nyheterna. De nya komponenterna har verkligen bidragit till snabbare åk! Nu kan jag dessutom köra hela rundan i tabellen ovan helt utan att stanna eller ens sätta ner en fot tack vare bättre grepp, bämpning och bromsar. Känns jäkligt bra att få ”bevis” på att uppgraderingarna gjort så mycket. Och då var det blött idag, tror jag kan kapa en hel del till på bästatiden vid torrare väder.
 
Senast ändrad:

Isodor

Audemars
( Kona Honzo )
DD7F55F9-99A6-48CF-822D-36E02CFD7C63.jpeg
D3E64553-F39D-4886-9B83-1332EC203A74.jpeg

Händelserik runda idag. Hittade ett nytt segment som jag tänkte testa, Hinsholmen Downhill. På väg ner fick jag klämpunka och punkteringspunka samtidigt på bakdäcket, satan vad det sprutade. Fick byta till mig pumplån mot stenbumlingbärande av några boende i närheten så jag slapp gå hem.

435900AE-DDCD-4A00-80E9-BB74F9041D88.jpeg

Men nu till de goda nyheterna. De nya komponenterna har verkligen bidragit till snabbare åk! Nu kan jag dessutom köra hela rundan i tabellen ovan helt utan att stanna eller ens sätta ner en fot tack vare bättre grepp, bämpning och bromsar. Känns jäkligt bra att få ”bevis” på att uppgraderingarna gjort så mycket. Och då var det blött idag, tror jag kan kapa en hel del till på bästatiden vid torrare väder.

Tjo!

Är framstänkskärmen effektiv?
Tar den hand om det mesta en blöt dag eller mycket som går vidare?
 
Topp