• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Om du bestämt dig för att köpa nytt, kan du ju beställa pedalerna i valfri webshop i förväg. XXL brukar annars ha vettiga priser.

Själv köpte jag ett par Crescent Marathon 29” MTB när jag och frun började cykla. Valde föregående års modell, vilket gav ca 30% off jmf med listan.
Jo jo, fast köper ju hoj idag eller imorgon. Ligger lite efter vad gäller förberedelser i och med att jag f
 
Kanske skall ta ett varv till och jämföra komponenter. Dropper post vill jag ha, fått förklarat för mig att det kan man fan inte vara utan ;), plus att det är ball...
Du får återkoppla erfarenheter om du provar o jämför.
Yes, vi ses på berget :)
Ja, dropper post är fett cool!
Jag tänker:

Roscoe 7 +27.5" 11000kr
-10 vxl Shimano
- Judy-gaffel 100mm
+Dropper post

Kona Kahuna 29" 10500kr
+11 vxl SRAM
+Recon RL-gaffel 100mm
- Ingen dropper post

Roscoe 8 +27.5"13000kr
+11 vxl SRAM
- Judy-gaffel 120mm
+Dropper post

Kona Honzo 29" 14500kr
+11 vxl SRAM
+Recon RL 120mm
+Fetare axlar
+Dropper post
 
Senast ändrad:
Ja, dropper post är fett cool!
Jag tänker:

Roscoe 7 11000kr
-10 vxl Shimano
- Judy-gaffel 100mm
+Dropper post

Kona Kahuna 10500kr
+11 vxl SRAM
+Recon RL-gaffel 100mm
- Ingen dropper post

Roscoe 8 13000kr
+11 vxl SRAM
- Judy-gaffel 120mm
+Dropper post

Kona Honzo 14500kr
+11 vxl SRAM
+Recon RL 120mm
+Fetare axlar
+Dropper post
Satsa på 29" särskilt om du kör HT. 27,5+ är inte samma sak alls och adderar en odämpad fjäder i form av luftvolymen i däcken som gör att den kan upplevas som studsig.
 
Då har du för mycket luft i däcken!
Nix, det har varit inställt för max fäste utan genomslag. Problemet är något som många fler än jag observerat och det snackas numera om 2,6" som den perfekta kompromissen istället för 2,8". Sen har jag aldrig ägt en 29" men polare som kört 29" och 27,5" (dock ej plus) hävdar att 29" är det överlägset enklaste i stökig terräng då de större hjulen sväljer mycket mer bröt.

Själv skolades man in den hårda vägen, 26" HT-XC från millenieskiftet! Många OTB har det gjorts! ;)

Edit: Resonemanget ovan om att 29" och 27,5+ blir samma omkrets pga de större däcken på 27,5+ stämmer inte eftersom poängen är att man ska kunna köra med mindre lufttryck i 27,5+-däcket för att maximera grepp. Den faktiska diametern när du rullar med lågt lufttryck blir då lägre pga sag i däcket.
 
Senast ändrad:
Nix, det har varit inställt för max fäste utan genomslag. Problemet är något som många fler än jag observerat och det snackas numera om 2,6" som den perfekta kompromissen istället för 2,8". Sen har jag aldrig ägt en 29" men polare som kört 29" och 27,5" (dock ej plus) hävdar att 29" är det överlägset enklaste i stökig terräng då de större hjulen sväljer mycket mer bröt.

Själv skolades man in den hårda vägen, 26" HT-XC från millenieskiftet! Många OTB har det gjorts! ;)

Edit: Resonemanget ovan om att 29" och 27,5+ blir samma omkrets pga de större däcken på 27,5+ stämmer inte eftersom poängen är att man ska kunna köra med mindre lufttryck i 27,5+-däcket för att maximera grepp. Den faktiska diametern när du rullar med lågt lufttryck blir då lägre pga sag i däcket.

När det rullar över stock o sten är nog större hjul bra, men när det tar stopp o blir knixigt, mera trial än xc tar jag mindre hjul.
Hur blir det med svängradie/skofrigång för framhjulet?
Hehe härligt, o jag började på helstelt - 90:oldman:
Andra tider o annan teknik.

Ja det är jag inne på, men en viss sag blir det ju på 29"med......har ingen aning hur mycket det skiljer, tror mest att det är skitnödigt hipstersnack, ut o hoja o ha kul, det är huvudsaken:cigar:
 
När det rullar över stock o sten är nog större hjul bra, men när det tar stopp o blir knixigt, mera trial än xc tar jag mindre hjul.
Hur blir det med svängradie/skofrigång för framhjulet?
Hehe härligt, o jag började på helstelt - 90:oldman:
Andra tider o annan teknik.

Ja det är jag inne på, men en viss sag blir det ju på 29"med......har ingen aning hur mycket det skiljer, tror mest att det är skitnödigt hipstersnack, ut o hoja o ha kul, det är huvudsaken:cigar:
Exakt! Men lite därför jag citerar polare med erfarenhet av lite olika och alla är överens om att 29” är enklare att köra. Själv tog jag ett längre uppehåll på 15 år eller så och kom tillbaka i fjol på en Spark 720 plus!
 
29” x 2.25”
27” x 2.8”
Bredden gör väl skillnad gissar jag. På MC är det i alla fall ju bredare ju bättre grepp men ju smalare ju bättre kvickhet.
 
1F6A16D6-D8C2-4219-8197-CDC1EB9D2408.jpeg
6A6459B8-48DB-44FD-BC40-99F47F83A554.jpeg

Smack! Honzo in da house!
 
Även vända ner böjen på styreglaget neråt, kortning av vajer ( om det nu är vajer å inte hydralisk ) gör du nog i själva sadelstolpen.
Så gjorde jag på min när jag monterade den.
2AC51B5B-C6F7-461E-91D5-5332934C906C.jpeg

Hittade en till Honzo som ser lika knas ut. Håller med om att det borde gå att korta. Får kolla med butiken eller min lokala tekniker. :)

Stolpen satt ganska högt innan de satte ner den i botten, gissar att det inte syntes så tydligt tidigare. Den är väl luftdämpad på nåt sätt, vete fan hur det funkar.

Edit:
https://forums.mtbr.com/components/trimming-dropper-post-cable-1046223.html
Verkar ju gå i alla fall. Det där får någon annan fixa, inte sugen på att fixa själv. Antingen min homie eller butiken vid kontroll efter några rundor.
 
Senast ändrad:
2AC51B5B-C6F7-461E-91D5-5332934C906C.jpeg

Hittade en till Honzo som ser lika knas ut. Håller med om att det borde gå att korta. Får kolla med butiken eller min lokala tekniker. :)

Stolpen satt ganska högt innan de satte ner den i botten, gissar att det inte syntes så tydligt tidigare. Den är väl luftdämpad på nåt sätt, vete fan hur det funkar.

Edit:
https://forums.mtbr.com/components/trimming-dropper-post-cable-1046223.html
Verkar ju gå i alla fall. Det där får någon annan fixa, inte sugen på att fixa själv. Antingen min homie eller butiken vid kontroll efter några rundor.
Kolla i reglaget på styret om du har skruvad nippel, då är det enkelt att korta vajern. Dra ett par varv eltejp runt vajern innan du klipper den så fransar den inte, använd en bra avbitartång.
I toppen på stolpen, under sadeln kan det även finnas en ventil så du kan öka trycket om den skulle hissa sakta. Vissa stolpar är lite klent pumpade nya.
 
Kolla i reglaget på styret om du har skruvad nippel, då är det enkelt att korta vajern. Dra ett par varv eltejp runt vajern innan du klipper den så fransar den inte, använd en bra avbitartång.
I toppen på stolpen, under sadeln kan det även finnas en ventil så du kan öka trycket om den skulle hissa sakta. Vissa stolpar är lite klent pumpade nya.
Det löser sig. :)
Stolpen sitter i botten nu, då blir sladden extra lång.
 
ECA950BE-1276-49AC-8F38-175A8349108B.jpeg

Första rundan avklarad. 8km i blandad terräng. Ett helvete att hitta utsatta stigar, lyckades inte ens nästan med det så det blev mest off pist. Kanon-nöjd med hojen men tycker den knasar lite när jag ska växla från växel 11 till 10.

F5F02037-9708-4E35-803F-BEE2F9A3E050.jpeg
201EB578-AE5C-483A-8803-9BDCECBC50B7.jpeg
D80D92A7-E044-42E7-8EEC-FDBC774D85C2.jpeg

@D.B - Ghettofixade dropper-vajern. Flytta in spaken och vände den uppochner, sedan satte jag en stipe på styret. Det blev tillräckligt bra för att jag inte kommer orka korta den.
 
ECA950BE-1276-49AC-8F38-175A8349108B.jpeg

Första rundan avklarad. 8km i blandad terräng. Ett helvete att hitta utsatta stigar, lyckades inte ens nästan med det så det blev mest off pist. Kanon-nöjd med hojen men tycker den knasar lite när jag ska växla från växel 11 till 10.

F5F02037-9708-4E35-803F-BEE2F9A3E050.jpeg
201EB578-AE5C-483A-8803-9BDCECBC50B7.jpeg
D80D92A7-E044-42E7-8EEC-FDBC774D85C2.jpeg

@D.B - Ghettofixade dropper-vajern. Flytta in spaken och vände den uppochner, sedan satte jag en stipe på styret. Det blev tillräckligt bra för att jag inte kommer orka korta den.

Snyggt!

Kommer du åt droppern med tummen där den sitter nu? (Utan att släppa styret liksom).

Appropå cykling i Götet - är det någon som har erfarenhet av MTB-slingorna i Skatås? Det man ser från motionsspåren när man kutar där ser rätt nice ut.
 
ECA950BE-1276-49AC-8F38-175A8349108B.jpeg

Första rundan avklarad. 8km i blandad terräng. Ett helvete att hitta utsatta stigar, lyckades inte ens nästan med det så det blev mest off pist. Kanon-nöjd med hojen men tycker den knasar lite när jag ska växla från växel 11 till 10.

F5F02037-9708-4E35-803F-BEE2F9A3E050.jpeg
201EB578-AE5C-483A-8803-9BDCECBC50B7.jpeg
D80D92A7-E044-42E7-8EEC-FDBC774D85C2.jpeg

@D.B - Ghettofixade dropper-vajern. Flytta in spaken och vände den uppochner, sedan satte jag en stipe på styret. Det blev tillräckligt bra för att jag inte kommer orka korta den.
Ser bra mycket bättre ut, du kan ju dra ner vajern vid tramporna en bit längs ramen å sätta stipe där så blir det mindre kabel vid styret.
 
Senast ändrad:
Ser bra mycket bättre ut, du kan ju dra ner vajern vid tramporna en bit längs ramen å sätta stipe där så blir det mindre kabel vid styret.
Smart! Känns så jävla fel att fuska med stripes överallt bara. :D Har bytt plats på bromsen och dropp-knappen nu, så nu blev det ännu bättre. Vinklat ner reglagen och flyttat in dem också. Lurigt dock att växeln hamnar så långt bort då. Går inte byta plats på växel och broms utan att plocka av handtaget. :banghead:

Edit: Va fan, sitter handtagen med skruvar? Trodde de var limmade. :D
 
Ser ut som en härlig premiärtur. När du lägger cykeln ner, se till att drivlinan är uppåt, för att inte risker att du råkar slänga ner den på någon uppstickande sten eller rot så hela växeln/växelöra blir skevt. Svårt att se hur långt in du har bromshandtagen, men flytta dom inåt så att du bara når med pekfingarna, mer kraft än ett finger behövs inte för att bromsa.
 
Ser ut som en härlig premiärtur. När du lägger cykeln ner, se till att drivlinan är uppåt, för att inte risker att du råkar slänga ner den på någon uppstickande sten eller rot så hela växeln/växelöra blir skevt. Svårt att se hur långt in du har bromshandtagen, men flytta dom inåt så att du bara når med pekfingarna, mer kraft än ett finger behövs inte för att bromsa.
Bra tips! Tänkte på det när jag la den ner, att den ska ligga åt andra hållet alltså. :) Har flyttat in till pekfingerläge, ska testa imorgon om det går att byta plats på höger bromshandtag och växelreglage, växeln hamnar lite långt bort när jag flyttar in bakbromshandtaget.
 
Tillbaka
Topp