• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns fästen där du sätter brom och växel på samma, det kan vara lättare att få till placeringen med en sådan, många tillverkare snålar ibland in på detta eftersom det kostar några kronor extra. https://www.bikeradar.com/features/shimano-i-spec-a-b-and-ii-mounts-explained/
38663BA6-5206-4714-B298-F5DE2C7D0553.jpeg
Så illa är det inte men eftersom växelreglaget sitter innanför bromsen så hamnar växeln för långt åt vänster när jag flyttar in bromsen. Tveksamt om bromsen får plats till vänster om växeln, ska mäta och testa imorgon.

Edit: Tvärt om menar du, så ja, snålt här tydligen.
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
AH, nu ser jag varför dom "snålat" in på det kombinerade fästet, det är blandat Shimano och Sram. Det krävs en riktig specialare för att kombinera dom på samma, det är ingen standardprodukt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Skoskav - Fantastiskt att cyklar är precis som motorcyklar, att man direkt hittar grejer som är ”felkonstruerade” och behöver fixas med nya delar.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
För en själv som tyckte att allt peakade på slutet av 90-talet med titanramar och XTR952 är inte kolfiber så viktigt :D

(Vrider huvudet liiiite från skrivbordet och kikar nöjt på gammal blygrå metall och 952...)

Appropå cykling i Götet - är det någon som har erfarenhet av MTB-slingorna i Skatås? Det man ser från motionsspåren när man kutar där ser rätt nice ut.
Det finns supermycket stigar i Delsjön/Skatås/Lackarebäck men få "slingor" - den som finns uppmärkt är dock rätt fin. Jag bor numera på andra sidan stan vid Änggården (vilket är det andra stora området i stan), visar dig gärna runt vid tillfälle!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det finns supermycket stigar i Delsjön/Skatås/Lackarebäck men få "slingor" - den som finns uppmärkt är dock rätt fin. Jag bor numera på andra sidan stan vid Änggården (vilket är det andra stora området i stan), visar dig gärna runt vid tillfälle!

Skulle vara svinkul - har kutat en del runt, och i, Skatås då svärisarna bor i närheten men aldrig hojat, hört mer om ’Änggårdsbergen’ dock.

Får nästan plocka med en cykel någon gång!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Npgon som har bra tips på bra onlineställe med bra ”Cable guide’s”?
Alltså ”stripes” som man kan fösta på ramen, kabeltejp osv...?
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
ECA950BE-1276-49AC-8F38-175A8349108B.jpeg

Första rundan avklarad. 8km i blandad terräng. Ett helvete att hitta utsatta stigar, lyckades inte ens nästan med det så det blev mest off pist. Kanon-nöjd med hojen men tycker den knasar lite när jag ska växla från växel 11 till 10.

F5F02037-9708-4E35-803F-BEE2F9A3E050.jpeg
201EB578-AE5C-483A-8803-9BDCECBC50B7.jpeg
D80D92A7-E044-42E7-8EEC-FDBC774D85C2.jpeg

@D.B - Ghettofixade dropper-vajern. Flytta in spaken och vände den uppochner, sedan satte jag en stipe på styret. Det blev tillräckligt bra för att jag inte kommer orka korta den.

Du har appen "trailforks" va? Där finns alla MTB stigar i Ängårdsbegen utritade, färgade i olika färger efter svårighetsgrad såsom slalombackar. Fortfarande svårt att hitta men en stor hjälp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
66CC52EE-B63E-49BF-A945-D59C75DAF110.jpeg
E698C978-0F17-4968-931A-EE49C8406108.jpeg
E31D19DB-498B-4CA3-8F44-EDD01A9F7013.jpeg
82199527-48A1-4705-BEB0-270DCA367147.jpeg

Bytte plats på broms och växelreglage samt snyggade till kabeldragningen, blev mycket bättre.
Nu vill jag ha sån där tejp så man kan lägga ihop tre vajrar till en. :)
 

D.B

Cartier
2-Faktor
66CC52EE-B63E-49BF-A945-D59C75DAF110.jpeg
E698C978-0F17-4968-931A-EE49C8406108.jpeg
E31D19DB-498B-4CA3-8F44-EDD01A9F7013.jpeg
82199527-48A1-4705-BEB0-270DCA367147.jpeg

Bytte plats på broms och växelreglage samt snyggade till kabeldragningen, blev mycket bättre.
Nu vill jag ha sån där tejp så man kan lägga ihop tre vajrar till en. :)
Kolla så du in viker ihop högra bromsslangen vi fullt styrutslag åt vänster.
Inte skoj om den pajar i en brant nedförsbacke :nailbiting:
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det finns (väl?) en Honzo i din omedelbara närhet som skulle kunna guida lite i Änggården/Delsjön? Änggården är för tillfället lite stökigt med mycket arbeten (grusning, stängsel mm), så det är på sin plats att noga läsa beskrivningarna på Trailforks.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Vi går ofta med hunden i ängårdsbergen
Jag är av åsikten att alla får plats och kan samsas på samma kulle och tänker som sagt själv skaffa en MTB att köra där.
Dock så vill jag slå ett slag för ringklocka. Vissa använder det, andra inte, och det gör jävligt stor skillnad för de som rör sig på samma stigar. Särskilt om man har hund som kan vara några meter bort i koppel.
Kanske är okreddit på hojen men det får det vara värt....
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla så du in viker ihop högra bromsslangen vi fullt styrutslag åt vänster.
Inte skoj om den pajar i en brant nedförsbacke :nailbiting:
FF14E566-ADDA-4D25-89EE-83E5BF800C25.jpeg

7483F34F-E935-45A0-BE59-296DA1CB9022.jpeg
D28F21ED-ACC9-4A38-87B9-51916B6BD267.jpeg

Det var lugnt, körde en sväng idag.
Det finns (väl?) en Honzo i din omedelbara närhet som skulle kunna guida lite i Änggården/Delsjön? Änggården är för tillfället lite stökigt med mycket arbeten (grusning, stängsel mm), så det är på sin plats att noga läsa beskrivningarna på Trailforks.
Yes! Vi ska ut imorgon bitti.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Verkar ju sjukt kul att trampa runt lite i skogen. Sitter och kollar på lite olika cyklar men kan inte bestämma mig för om man ska gå på heldämpat direkt eller köpa en billigare HT för att se hur pass kul det är? Ångrar man sig efter 5 gånger i spåren? Blir det roligare (enklare för en nybörjare) med heldämpat?
 
Topp