• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är ny inom MTB och köpte en Trek för ett par månader sedan. Hur kul som helst! Tyvärr får jag vänta ett tag med att åka nu. Hoppade av cykeln under en wheelie och slet av korsband och skadade lite andra prylar i knät. Operation efter sommaren :(
20170616_195035.jpg
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Är ny inom MTB och köpte en Trek för ett par månader sedan. Hur kul som helst! Tyvärr får jag vänta ett tag med att åka nu. Hoppade av cykeln under en wheelie och slet av korsband och skadade lite andra prylar i knät. Operation efter sommaren :(
20170616_195035.jpg
Tråkigt att höra om skadan, jäkla illa det kan ta från småvurpor..:(
Riktigt fin hoj! Trek bygger sjukt fina cyklar.
Tycker mig skymta en Droppet post, är det standard på denna?

/Jazze
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tråkigt att höra om skadan, jäkla illa det kan ta från småvurpor..:(
Riktigt fin hoj! Trek bygger sjukt fina cyklar.
Tycker mig skymta en Droppet post, är det standard på denna?

/Jazze
Tack, javisst kan man sänka sadeln i farten. Tror det är en ruskigt bra uppgradering att montera om man inte har det. Jäkligt skönt att ha sadeln högt när man trampar på och att den är ur vägen när det är mer tekniskt.
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ke--stig/fuel-ex/fuel-ex-9-29/p/2141600-2017/
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Tack, javisst kan man sänka sadeln i farten. Tror det är en ruskigt bra uppgradering att montera om man inte har det. Jäkligt skönt att ha sadeln högt när man trampar på och att den är ur vägen när det är mer tekniskt.
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ke--stig/fuel-ex/fuel-ex-9-29/p/2141600-2017/
Dropper post blir nästa investering till min cykel, saknar det väldigt mycket i skogen. Får ju stanna innan varje brant nerfart å sänka sadeln. Sen kommer nya bromsar :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Bra tråd :)
Sugen på att skaffa en MTB för träning.
Då jag inte vet om jag kommer fastna för det så blir det troligen lite försiktigt i början och även en HT.
Tips på en vettig HT som inte kostar en arm och ett ben men som fortfarande inte gör bort sig?
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Oavsett prisklass så får du mest för pengarna om du köper postorder typ Canyon, Radon, Rose etc.. Jag tycker att Canyon är mest pang. Motsvarande Scott eller Specialized kostar lätt 50-70% mer. Dessutom har De flesta posthojstillverkarna rea på sensommaren och då kan du göra riktiga fynd. När du köpet en posthoj så beställer du ditekt av tillverkarens agent i det landet du befinner dig.
Fullgung är kul men i ditt läge skulle jag nog gå på en HT. Vad är din budget?
@stigge

/J
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Oavsett prisklass så får du mest för pengarna om du köper postorder typ Canyon, Radon, Rose etc.. Jag tycker att Canyon är mest pang. Motsvarande Scott eller Specialized kostar lätt 50-70% mer. Dessutom har De flesta posthojstillverkarna rea på sensommaren och då kan du göra riktiga fynd. När du köpet en posthoj så beställer du ditekt av tillverkarens agent i det landet du befinner dig.
Fullgung är kul men i ditt läge skulle jag nog gå på en HT. Vad är din budget?

/J
Det är förstås helt korrekt. Men det kan ju också finnas en poäng i att köpa i en bra butik som nybörjare för att kunna provcykla olika modeller, få hjälp med storlek, position etc. Jag tänkte iaf att det är lite som med klockor: vid första köpet får det gå lite lärpengar och sen får man göra de smarta affärerna när man vet exakt vad man gillar och behöver (och har en dyrare smak där marginalerna blir större). Specialized/scott/m fl verkar ju också ha ett hyggligt andrahandsvärde om man vill byta upp sig, men det kanske ex vis canyon också har?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Oavsett prisklass så får du mest för pengarna om du köper postorder typ Canyon, Radon, Rose etc.. Jag tycker att Canyon är mest pang. Motsvarande Scott eller Specialized kostar lätt 50-70% mer. Dessutom har De flesta posthojstillverkarna rea på sensommaren och då kan du göra riktiga fynd. När du köpet en posthoj så beställer du ditekt av tillverkarens agent i det landet du befinner dig.
Fullgung är kul men i ditt läge skulle jag nog gå på en HT. Vad är din budget?
@stigge

/J
Om man får en hoj som funkar för ca10kkr så ser jag gärna förslag i den nivån. Om det dock blir bra mycket bättre för ca15kkr så är det av intresse att veta.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Om man får en hoj som funkar för ca10kkr så ser jag gärna förslag i den nivån. Om det dock blir bra mycket bättre för ca15kkr så är det av intresse att veta.
För 10k kan du glömma heldämpat annat än postorder. HT kan du få tag på helt ok Scott, Trek mfl på rea, räkna dock med rätt sparsmakade komponenter.
Att köpa postorder är faktist inte så svårt med hjäp av de verktyg tillverkarna oftast har på sina hemsidor. Fixar du inte att ställa in cykeln så kan du alltid köra ett bikefit på Cykloyek eller liknade.

Utan att veta vad du ska använda cykeln till, stl, referenser etc så kan du kika på denna som ett exempel.

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html

Jazze
 

stigge

Omega
2-Faktor
För 10k kan du glömma heldämpat annat än postorder. HT kan du få tag på helt ok Scott, Trek mfl på rea, räkna dock med rätt sparsmakade komponenter.
Att köpa postorder är faktist inte så svårt med hjäp av de verktyg tillverkarna oftast har på sina hemsidor. Fixar du inte att ställa in cykeln så kan du alltid köra ett bikefit på Cykloyek eller liknade.

Utan att veta vad du ska använda cykeln till, stl, referenser etc så kan du kika på denna som ett exempel.

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html

Jazze
Fanns inte i min storlek, tyvärr
Är 186cm så behöver L
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Harvar runt på den här sen någon säsong tillbaka.

Duger åt mig och faktiskt skönt att vara lite low key med utrustningen i en sport där snopp-mätningen på parkeringen är rätt så utbredd.

Unnade mig lite kvällscykling för mig själv idag. Fantastiskt fint i skogen. Terapi!

IMG_0995.JPG
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
För en helt okunnig så ser den inte så "low key" ut dock :)

Den är väl helt okej, men det är gott om kolfiberramar, slanglösa däck, 20-grams sadlar, singelklingor (det måste man ha för det har proffsen) osv. när man rullar ut i spåret.

Skönt att slippa koncentrera sig på sånt och bara hojja för att det är kul...

Det är fantastiskt kul med prylar, och det är en perfekt hobby att nörda i och prova och uppgradera grejjer, men som så ofta när det gäller olika hobbys skulle de flesta må bättre av att spendera mer tid på cykeln än av ett par kolfiberfälgar.

Allt är säkert nåt jag intalar mig dock för att jag är avis på den med S-Works jonnar! :D
 

filthywatch

Cartier
För en nybörjare som mig som tänkt börja cykla lite mtb är då en Bianchi duel 29 nånting att ha? har inte tänkt köra på nån seriös nivå och det kanske blir 80/20 till gymmet,jobbet osv/ skog. Vill inte lägga några stora pengar nu innan man vet om det är nånting för mig.
 
Verkar inte va något superdrag i denna tråden, mtb och klockor kanske inte är någon vanlig kombo?

Var och kikade på en ny hoj i helgen, fastnade för Trek roscoe 8, en hardtail som verkar tillsynes prisvärd. Inga superbra komponenter over alles men duger för en god amatör som mig!
Någon här som har trampat den modellen lite mer och har inputs?

Och för att göra tråden lite mer klocksnackig, vad lattjar ni för ur när ni trampar stigar? Blir det ovan nämnda modell blir det nog en g-shock i en orange kulört :D
 
D

Deleted member 5780

Guest
Verkar inte va något superdrag i denna tråden, mtb och klockor kanske inte är någon vanlig kombo?

Var och kikade på en ny hoj i helgen, fastnade för Trek roscoe 8, en hardtail som verkar tillsynes prisvärd. Inga superbra komponenter over alles men duger för en god amatör som mig!
Någon här som har trampat den modellen lite mer och har inputs?

Och för att göra tråden lite mer klocksnackig, vad lattjar ni för ur när ni trampar stigar? Blir det ovan nämnda modell blir det nog en g-shock i en orange kulört :D
Har ingen koll på cykeln i fråga (kör Canyon själv) men klocka i skogen är Garmin med pulsband och GPS som gäller.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Verkar inte va något superdrag i denna tråden, mtb och klockor kanske inte är någon vanlig kombo?

Var och kikade på en ny hoj i helgen, fastnade för Trek roscoe 8, en hardtail som verkar tillsynes prisvärd. Inga superbra komponenter over alles men duger för en god amatör som mig!
Någon här som har trampat den modellen lite mer och har inputs?

Och för att göra tråden lite mer klocksnackig, vad lattjar ni för ur när ni trampar stigar? Blir det ovan nämnda modell blir det nog en g-shock i en orange kulört :D
Haft en sån här i snart två år:
specialized-pitch-sport-650b-2017-mountain-bike-exdemo-exdisplay-red-EV308748-3000-11.jpg

Sugen på heldämpat alt. en DH-cykel nu dock :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ni som är lite insatta, funkar denna hojen att ta med sig typ till Sälen till semestern och köra DH med? (har nämligen planer på att dra upp med några polare)
Specialized Status heter den.
8b74c8a0-c3f6-4407-b90e-f7e11d9ecfd2_large.jpg


Den går under under kategorin Downhill hos tillverkaren men saknar dubbelkronad (heter det ens så?) dämpare på 200mm. Behöver man det?
Tror att denna cykelns är 170mm.
Tänker att denna bör funka minst lika bra för mig som är nybörjare? samt att den går kanske att nyttja lite bättre i skogen på hemmaplan än en renodlad DH-Cykel :)
 
Topp