• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Testat att slipa av skivorna med ett fint sandpapper för att skapa en ny yta för beläggen att angripa?
Känns som om det inte gärna kan vara annat än belägg eller skivor som orsakar oljudet, och beläggen är ju bytta.
Annars kanske det är att bromsen trycker in beläggen med framkant först?

Mina frambromsar på motorcykeln vibrerade ofta när jag bromsade alldeles innan jag stod helt stilla.
Tog lös beläggen och slipade av dem lite i framkant så inte främsta millimetrarna var det första som tog i skivan och det löste mitt bekymmer.

På gamla V-bromsar på MTB var det ett vanligt bekymmer med bromsskrik när gummit tog i fälgen med framkanten först så kanske liknande med skivbroms.

Torkades skivan av innan beläggen testades första gången? Om det väl kommit olja på beläggen är de ju förstörda direkt. Det borde butiken som bytte dem ha koll på tycker man.

Dubbelkolla så beläggen trycker jämnt på skivan. Det är ju ilte justeringsmån när man monterar bromsen, lätt att sätta den lite snett så ena sidan trycker mer och skivan trycks snett. Jag lyckades med det sist jag luftade och undrade varför det skrek så.

Jag får fan inte fix på mina bromsar. Verkstad har bytt bromsvätska 20 gånger, då blev det bra tryck på stillastående hoj. Bytte även bromsklossar i samband med det. Bromsarna bara skriker. Jag har gjort rent med breaklean och luftat en extra gång efter det vilket inte heller verkar hjälpa.

Några tips? Jag kan ju fan inte cykla utan bra bromsar.
Det är väldigt vanligt att shimano bromsok börjar läcka hydraulolja från kolvarna. Ofta efter att man bytt belägg. Det beror på att det är svårt att få rent kolvarna innan man trycker tillbaks dom i oken, och om dom keramiska kolvarna inte är 100% rena skadas gummitätningarna i oken. Men ibland börjar dom även läcka redan innan man hunnit byta belägg första gången. Dom här problemen har funnits i minst 15 år på shimanobromsar.

Bara att köpa nya bromsok och belägg. Och rengör skivorna EXTREMT noga innan du monterar nya oken, annars kommer du kontaminera dom nya beläggen med olja från skivorna.

Det är väldigt vanligt att shimano bromsok börjar läcka hydraulolja från kolvarna. Ofta efter att man bytt belägg. Det beror på att det är svårt att få rent kolvarna innan man trycker tillbaks dom i oken, och om dom keramiska kolvarna inte är 100% rena skadas gummitätningarna i oken. Men ibland börjar dom även läcka redan innan man hunnit byta belägg första gången. Dom här problemen har funnits i minst 15 år på shimanobromsar.

Bara att köpa nya bromsok och belägg. Och rengör skivorna EXTREMT noga innan du monterar nya oken, annars kommer du kontaminera dom nya beläggen med olja från skivorna.
Jag frågade verkstaden specifikt om detta och de sa att det inte finns läckage. Om man kan lita på det eller inte vet jag inte.

Du kan plocka ur beläggen och kolla på baksidan. Om det är en ring av olja från kolven läcker dom mycket. Kan också vara ett litet läckage som inte syns iofs.
Tack! Ska gå igenom tipslistan ovan.
Jag bad dem specifikt kolla efter läckage. Frågade även om det kan vara så att höljen blivit dåliga och smular invändigt. Det avfärdade han också. Men jag ska kolla såklart!

Tillbaka
Topp