• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Musik!

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så här lagom till 25-årsjubileet av mästerverket Mellon Collie and the Infinite Sadness av Smashing Pumpkins kommer ett tips med anknytning, men med ett helt annat anslag.

Ursprungliga medlemmen och gitarristen James Iha släppte 1998 den massivt underskattade och underlyssnade ”Let It Come Down” som fick blandade recensioner. Inklippt är den med bäst betyg, medan flertalet sågade med motiveringen att man hade förväntat sig ett gitarrinferno a´la Smashing Pumpkins men ytterligare ett snäpp uppskruvat.

Men det här är lo-fi, americana, slow country och melodisk känslopop. Jag ägde cd-skivan tidigare, men det har försvunnit under årens lopp och den finns inte att lyssna på via Spotify. Men så sprang jag över klippet nedan, med hela "Let It Come Down" plus ytterligare låtar. Jag tror att säkert 500 av lyssningarna är mina :)


Skärmavbild 2020-09-28 kl. 10.30.23.png
 
Så här lagom till 25-årsjubileet av mästerverket Mellon Collie and the Infinite Sadness av Smashing Pumpkins kommer ett tips med anknytning, men med ett helt annat anslag.

Ursprungliga medlemmen och gitarristen James Iha släppte 1998 den massivt underskattade och underlyssnade ”Let It Come Down” som fick blandade recensioner. Inklippt är den med bäst betyg, medan flertalet sågade med motiveringen att man hade förväntat sig ett gitarrinferno a´la Smashing Pumpkins men ytterligare ett snäpp uppskruvat.

Men det här är lo-fi, americana, slow country och melodisk känslopop. Jag ägde cd-skivan tidigare, men det har försvunnit under årens lopp och den finns inte att lyssna på via Spotify. Men så sprang jag över klippet nedan, med hela "Let It Come Down" plus ytterligare låtar. Jag tror att säkert 500 av lyssningarna är mina :)


Skärmavbild 2020-09-28 kl. 10.30.23.png
Kul att det finns någon som lyssnar på riktigt bra musik! Mellon Collie är ju ett mästerverk som du skriver och självklart har jag Let It Come Down därhemma i skivsamlingen.. :)
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Kul att se (och höra) vad alla gillar, men är det inte fler som gör egen musik? Gärna klockrelaterat, så klart. :)

Själv snöade jag in lite på pandemin och snodde ihop ett par låtar, på skoj sådär. Den första i början av eländet och den andra när det blev höst.


 

bluetrain

Cartier
Det lackar som bekant mot jul och vad är då bättre än lite julmusiktips?

Yngve Stoors julskiva med härligt Hawaiitema håller än idag enligt mitt förmenande!

Smakprov:


spottan:
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Måste få dela med mig av något smått revolutionerande för en gammal bakåtsträvare som jag! Har av en slump upptäckt ett nytt band som faktiskt är värda att lyssna på! Jag som trodde att hoppet för ny, bra svensk musik var kört när The Soundtrack of our Lives la ner och när Hellacopters slutade släppa ny musik; men ICKE!

Skåda The Hawkins! Ett gäng unga män med vintageinstrument, långt hår och -70-talsmustacher. Alltså inget nymodigt, men riktigt bra, stabil punkig rock´n´roll som är precis lagom hård och samtidigt omväxlande så även en rock-puritan som jag orkar lyssna på ett helt album. Attityd, musikalitet, bra refränger och ett bra budskap. Hittills har de släppt två album och ett gäng singlar/EP´s som jag uppfattat det.

Självklart är de väl lite vänsterblivna som alla unga band ”ska” vara, men anti-fascistlåtarna ”F**k You All I´m Outta Here” och fantastiska ”The Astronomical Fool” sitter som en smäck rakt i nyllet på alla SD-tomtar där ute!

Lyssna! Det är en order!
Och tacka mig sen...


Andra riktigt bra låtar att börja med:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Måste bidra med ett av de mest fantastiska "up and coming" banden och bland det bästa jag hört när det kommer till... ja allt helt enkelt.
En ny våg av Led Zeppelin - fast helt enkelt bättre.

Greta Van Fleet.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Lyssnar på (och tittar på bluray) "Showtime, Storytime"; Nightwish i Wacken 2013 inför en publik på över 70000 pers - Antagligen en av de bästa live-spelningarna av ett av världens bästa live-band. Ett par exempel:
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Måste få dela med mig av något smått revolutionerande för en gammal bakåtsträvare som jag! Har av en slump upptäckt ett nytt band som faktiskt är värda att lyssna på! Jag som trodde att hoppet för ny, bra svensk musik var kört när The Soundtrack of our Lives la ner och när Hellacopters slutade släppa ny musik; men ICKE!

Skåda The Hawkins! Ett gäng unga män med vintageinstrument, långt hår och -70-talsmustacher. Alltså inget nymodigt, men riktigt bra, stabil punkig rock´n´roll som är precis lagom hård och samtidigt omväxlande så även en rock-puritan som jag orkar lyssna på ett helt album. Attityd, musikalitet, bra refränger och ett bra budskap. Hittills har de släppt två album och ett gäng singlar/EP´s som jag uppfattat det.

Självklart är de väl lite vänsterblivna som alla unga band ”ska” vara, men anti-fascistlåtarna ”F**k You All I´m Outta Here” och fantastiska ”The Astronomical Fool” sitter som en smäck rakt i nyllet på alla SD-tomtar där ute!

Lyssna! Det är en order!
Och tacka mig sen...


Andra riktigt bra låtar att börja med:
Skulle precis till och rekommendera the Hawkins när jag såg att du redan gjort så. Bra skit!

Får slå ett slag för Hot Breath istället. Gillar man The Hellacopters och liknande gillar man Hot Breath, även tidigare konstellationer som Honeymoon Disease är bra som bara den
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag lyssnar på en intressant podd från srplay som handlar om musiken vi inte själva väljer men ändå lyssnar till, allt från intervjuer med de som gjort spellistor till Spotify till varumärkesbaserad musik när man kommer in i en butik.

 
Topp