• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Musik!

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du är unik, som jag redan sagt :)
Har du sett topplistorna på Spotify?! Aldrig i livet att jag lyssnar på sånt ;)
Jag tycker vi tappat själva musikaliteten med dagens musik, de allra kändaste du hittar idag kan i princip bara sjunga, om ens det. Det är väldigt få som skriver egna låtar, spelar instrument eller faktiskt kommer med något trevligt de skapat själva eller i grupp. Med datorerna och den "perfektion" man får via dessa har man tappat lite av själen också. Lyssnar du på äldre musik hör du direkt vem som står bakom låten utan att behöva kolla upp det. Det finns så klart grymma musiker även idag, som dem i videon ovan och många fler, men de verkar bli färre och färre.
När en femtonårig kille vid namn "Elvis" i Sverige får 200,000 lyssningar på kort tid med sin singel "Sommar" där han bland annat använder typ, 100% autotune undrar man hur lågt folk verkar ha satt ribban.

Ursäkta klagandet... ;)

Man kan väl istället använda sig av dagens teknik för att förbättra kvalité och finjustera saker och ting utan att låta tekniken ta över helt och ta död på den konst och kreativa sak som musik egentligen är?
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har du sett topplistorna på Spotify?! Aldrig i livet att jag lyssnar på sånt ;)
Jag tycker vi tappat själva musikaliteten med dagens musik, de allra kändaste du hittar idag kan i princip bara sjunga, om ens det. Det är väldigt få som skriver egna låtar, spelar instrument eller faktiskt kommer med något trevligt de skapat själva eller i grupp. Med datorerna och den "perfektion" man får via dessa har man tappat lite av själen också. Lyssnar du på äldre musik hör du direkt vem som står bakom låten utan att behöva kolla upp det. Det finns så klart grymma musiker även idag, som dem i videon ovan och många fler, men de verkar bli färre och färre.
När en femtonårig kille vid namn "Elvis" i Sverige får 200,000 lyssningar på kort tid med sin singel "Sommar" där han bland annat använder typ, 100% autotune undrar man hur lågt folk verkar ha satt ribban.

Ursäkta klagandet... ;)
Du är spot on på allt du omnämner !
Jag har inte Spotify, jag föredrar att äga det jag gillar på ett fysiskt medium. Vinyl, kassetter eller CD :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En till rant, det verkar ha kommit en ny dialekt man i princip bara hör i musik, speciellt bland tjejer, men även killar. Man finner det ofta bland indie-musik. Vissa kallar det för att man sjunger kursiverat eller "Singing in cursive", detta är den nedsättande termen då, jag vet inte vad det kallas annars. Alltså att man uttalar orden på jävligt konstiga sätt och tror det låter bra. Jag tror inte de pratar så där när de inte sjunger ;)

En satirisk video någon skapat som exempel ( jävligt överdrivet för att få fram poängen men ni fattar):
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En till rant, det verkar ha kommit en ny dialekt man i princip bara hör i musik, speciellt bland tjejer, men även killar. Man finner det ofta bland indie-musik. Vissa kallar det för att man sjunger kursiverat eller "Singing in cursive", detta är den nedsättande termen då, jag vet inte vad det kallas annars. Alltså att man uttalar orden på jävligt konstiga sätt och tror det låter bra.

En satirisk video någon skapat som exempel (överdrivet för att få fram poängen men ni fattar):
Din kunskap om såväl nutida fenomen inom musik som din hängivenhet för musik från 20, 30 och 40-talet är extraordinär. Det vore tametusan intressant att träffa dig på riktigt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Din kunskap om såväl nutida fenomen inom musik som din hängivenhet för musik från 20, 30 och 40-talet är extraordinär. Det vore tametusan intressant att träffa dig på riktigt.
Det blir väl så när man är en 18 åring som gillar gammal musik. Man hänger liksom med på det nya men gillar egentligen det äldre ;)
Ja det hade varit kul, en GTG med ett härligt gäng på KS hade inte suttit fel :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har du sett topplistorna på Spotify?! Aldrig i livet att jag lyssnar på sånt ;)
Jag tycker vi tappat själva musikaliteten med dagens musik, de allra kändaste du hittar idag kan i princip bara sjunga, om ens det. Det är väldigt få som skriver egna låtar, spelar instrument eller faktiskt kommer med något trevligt de skapat själva eller i grupp. Med datorerna och den "perfektion" man får via dessa har man tappat lite av själen också. Lyssnar du på äldre musik hör du direkt vem som står bakom låten utan att behöva kolla upp det. Det finns så klart grymma musiker även idag, som dem i videon ovan och många fler, men de verkar bli färre och färre.
När en femtonårig kille vid namn "Elvis" i Sverige får 200,000 lyssningar på kort tid med sin singel "Sommar" där han bland annat använder typ, 100% autotune undrar man hur lågt folk verkar ha satt ribban.

Ursäkta klagandet... ;)

Man kan väl istället använda sig av dagens teknik för att förbättra kvalité och finjustera saker och ting utan att låta tekniken ta över helt och ta död på den konst och kreativa sak som musik egentligen är?
Jag förstår ditt resonemang och vill gärna hålla med. Men samtidigt så har digitaliseringen inom musikproduktion demokratiserat processen och var och varannan har nu möjlighet att från sovrummet skapa musik från de första tonerna till ett färdigproducerat stycke som släpps till lyssnaren. Det är ju givet då att om volymen ökar (pun intended) så ökar både mängden inte-så-bra och potentialen för nya guldkorn. Det handlar om att använda tekniken på rätt sätt.

Sen så är det bedrövligt när autotunes används på tok för mycket.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag förstår ditt resonemang och vill gärna hålla med. Men samtidigt så har digitaliseringen inom musikproduktion demokratiserat processen och var och varannan har nu möjlighet att från sovrummet skapa musik från de första tonerna till ett färdigproducerat stycke som släpps till lyssnaren. Det är ju givet då att om volymen ökar (pun intended) så ökar både mängden inte-så-bra och potentialen för nya guldkorn. Det handlar om att använda tekniken på rätt sätt.
Håller med dig på den biten.

Sen så är det bedrövligt när autotunes används på tok för mycket.
Ja, eller när det används på ett sådant sätt att i princip varje man låter likadant som den andra, likaså kvinnor. Lyssna på de populäraste rapparna idag exempelvis, jag hör ingen skillnad på deras röst annat än dialektala uttal av orden de sjunger, annars låter det exakt likadant. Riktigt konstigt tycker jag.
 

Psykel

Patek
Har du sett topplistorna på Spotify?! Aldrig i livet att jag lyssnar på sånt ;)
Jag tycker vi tappat själva musikaliteten med dagens musik, de allra kändaste du hittar idag kan i princip bara sjunga, om ens det. Det är väldigt få som skriver egna låtar, spelar instrument eller faktiskt kommer med något trevligt de skapat själva eller i grupp. Med datorerna och den "perfektion" man får via dessa har man tappat lite av själen också. Lyssnar du på äldre musik hör du direkt vem som står bakom låten utan att behöva kolla upp det. Det finns så klart grymma musiker även idag, som dem i videon ovan och många fler, men de verkar bli färre och färre.
När en femtonårig kille vid namn "Elvis" i Sverige får 200,000 lyssningar på kort tid med sin singel "Sommar" där han bland annat använder typ, 100% autotune undrar man hur lågt folk verkar ha satt ribban.

Ursäkta klagandet... ;)

Man kan väl istället använda sig av dagens teknik för att förbättra kvalité och finjustera saker och ting utan att låta tekniken ta över helt och ta död på den konst och kreativa sak som musik egentligen är?
Just argumentet om att skriva egna låtar och spela sina egna instrument är ganska trött. Gå tillbaks till guldåldern och väldigt få artister skrev och spelade.
Ta Elvis Presley som exempel. Han skrev inte en enda låt under sin karriär, och poserade mest med gitarren.
Vi gnäller väl inte när det är olika människor som skriver, regisserar, klipper och skådespelar i filmer?
Och det är inte så konstigt när musiken följer teknikens utveckling. Glöm inte att Bob Dylan buades ut totalt av publiken när han började spela elgitarr istället för akustisk.
Det finns absolut guldkorn i dagens musik, man måste bara hitta dom. Jag lyssnar mest på musik från 60-/70-talet, men gillar Billie Eilish skarpt. Där har vi någon som verkligen har lyckats göra bra musik på "dagens" sätt. Finns även en hel del nyskapande inom dom traditionella instrumenten. Spana in Yvette Young och hennes band Covet.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Just argumentet om att skriva egna låtar och spela sina egna instrument är ganska trött. Gå tillbaks till guldåldern och väldigt få artister skrev och spelade.
Ta Elvis Presley som exempel. Han skrev inte en enda låt under sin karriär, och poserade mest med gitarren.
Vi gnäller väl inte när det är olika människor som skriver, regisserar, klipper och skådespelar i filmer?
Och det är inte så konstigt när musiken följer teknikens utveckling. Glöm inte att Bob Dylan buades ut totalt av publiken när han började spela elgitarr istället för akustisk.
Det finns absolut guldkorn i dagens musik, man måste bara hitta dom. Jag lyssnar mest på musik från 60-/70-talet, men gillar Billie Eilish skarpt. Där har vi någon som verkligen har lyckats göra bra musik på "dagens" sätt. Finns även en hel del nyskapande inom dom traditionella instrumenten. Spana in Yvette Young och hennes band Covet.
Ja det är väl just det att man måste hitta dem.
Jag lyssnar mest på blues och där är det ofta antingen artisten själv eller artisten tillsammans med sitt band som skriver låtarna både textligt och musikalt.
Eller så tar man in goda vänner. Det är svårt för mig att förklara exakt vad det är jag saknar med dagens musik, men det är lite så att jag tycker det saknas själ och karaktär. De flesta låtar följer samma "mall" med lite nyskapande. Billie Eilish är ett bra exempel på någon som inte gör det. Jag är inte ett stort fan av hennes musik men jag förstår varför andra är det. Samtidigt har musiken "fördummats" lite. Populära låtar har väl genom tiderna varit ganska enkla rent musik-mässigt men det känns som att det blir mer och mer så nu. Man orkar inte innovera, man kör samma trum-beat i alla låtar, man kör enkla ackord om och om igen. Jag saknar musikaliteten, människor som är riktigt duktiga på sina instrument osv. Men med dagens teknik behöver man inte längre vara duktig på instrument, man slänger ihop något med loops på datorn och går hem.

Min bror jobbar med musik, han är helgrym på gitarr men han tjänar i princip bara pengar på "feta beats" han skapar i Logic Pro X på 2-3 timmar. Det är så marknaden ser ut idag.
 

Psykel

Patek
Ja det är väl just det att man måste hitta dem.
Jag lyssnar mest på blues och där är det ofta antingen artisten själv eller artisten tillsammans med sitt band som skriver låtarna både textligt och musikalt.
Eller så tar man in goda vänner. Det är svårt för mig att förklara exakt vad det är jag saknar med dagens musik, men det är lite så att jag tycker det saknas själ och karaktär. De flesta låtar följer samma "mall" med lite nyskapande. Billie Eilish är ett bra exempel på någon som inte gör det. Jag är inte ett stort fan av hennes musik men jag förstår varför andra är det. Samtidigt har musiken "fördummats" lite. Populära låtar har väl genom tiderna varit ganska enkla rent musik-mässigt men det känns som att det blir mer och mer så nu. Man orkar inte innovera, man kör samma trum-beat i alla låtar, man kör enkla ackord om och om igen. Jag saknar musikaliteten, människor som är riktigt duktiga på sina instrument osv. Men med dagens teknik behöver man inte längre vara duktig på instrument, man slänger ihop något med loops på datorn och går hem.

Min bror jobbar med musik, han är helgrym på gitarr men han tjänar i princip bara pengar på "feta beats" han skapar i Logic Pro X på 2-3 timmar. Det är så marknaden ser ut idag.
Mja, har mer eller mindre varit så genom tiderna ändå. Mitt favoritexempel är vilken som var nummer 1 på Billboard Hot 100 1969, det vill säga 1969 års mest spelade och bäst säljande låt i USA. Var det Stones? Beatles? Nej, det var den här:
Och angående att tjäna pengar på musik. Än en gång har det alltid varit så. På 60-talet var det tuggummipopen där dom stora pengarna fanns. Varenda band var ju inte Beatles eller Stones. Det främsta problemet med dagens musik är att det finns så sjukt mycket att det är svårare att hitta det som är exceptionellt.
 
Jag håller med @TobiasD i precis allt han säger. Orkar inte riktigt utveckla mer än att säga att jag tamejfan blir nästintill gråtfärdig och pissförbannad när jag hör vad den lite yngre generationen lyssnar på idag. Att det ens skapas sån "musik".. Helt ofattbart! Sån musik som folk lyssnar på seriöst idag satt jag och mina kompisar och gjorde på en killes dator när vi gick på högstadiet (vi var såna där musikmuppar som gick i musikklass). Den enda lilla skillnaden var att vi gjorde musiken ironiskt som skämt och när en låt var klar så garvade vi i 10 minuter och sen raderade vi den.

En viktig vardagsfråga för mig har blivit att komma först till gymmet på jobbet. Råkar man komma efter någon av de lite yngre kvinnliga kollegorna så får man stå ut med tortyr på stereon under hela träningspasset och då är jag på dåligt humör i flera timmar sen. :mad:

Den här är ju extremt uttjatad men jag tycker ändå att den summerar mina tankar väldigt bra:
0_bYsflwP9mOOrAlJX.jpg


Och då är väl Beyonce ändå bland det "minst dåliga" man kan tvingas genomlida.

Alla ni som vill argumentera emot mig nu kan spara på krafterna, ni kommer ändå aldrig att kunna påverka min åsikt.. -inte ens en enda liten millimeter!

Nu har jag inte tid att skriva mer, måste stressa iväg till gymmet...
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Mja, har mer eller mindre varit så genom tiderna ändå. Mitt favoritexempel är vilken som var nummer 1 på Billboard Hot 100 1969, det vill säga 1969 års mest spelade och bäst säljande låt i USA. Var det Stones? Beatles? Nej, det var den här:
Och angående att tjäna pengar på musik. Än en gång har det alltid varit så. På 60-talet var det tuggummipopen där dom stora pengarna fanns. Varenda band var ju inte Beatles eller Stones. Det främsta problemet med dagens musik är att det finns så sjukt mycket att det är svårare att hitta det som är exceptionellt.
Jo precis, pop-låtar är ganska simpla. Men tycker ändå att den du visade upp är bra mycket bättre än vad som ligger på topplistan idag. År 2020 sitter rappare och skriker om att döda folk, är sexistiska, pratar om droger, våld och annat. Är det detta som folk ska se upp till?
Viktigt att poängtera att jag är 18 år, så jag hör vad folk lyssnar på och hur mycket de gillar dessa musiker, många av dem borde man inte se upp till.

Men visst finns det riktigt mycket bra musik som görs idag, problemet är att "vanligt" folk som inte aktivt letar efter denna musik kommer inte i kontakt med den utan håller sig till topplistorna.

Min favoritartist som gör musik idag är John Mayer. Han skriver riktigt bra lyrics, han spelar grym gitarr och han är helt enkelt en ganska härligt snubbe som blivit visare genom åren. I början av hans popularitet blev han lite av en narcissist nästan men nu har han lugnat ner sig och flyttat till landet och gör helt enkelt riktigt bra grejer. Finns säkert många fler som honom idag. Gäller att hitta dem, men det är inte lätt!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men med dagens teknik behöver man inte längre vara duktig på instrument, man slänger ihop något med loops på datorn och går hem.
Njae. Det är väl lika lätt att ”slänga ihop något med loops på datorn” som att slänga ihop några ackord (loops) på gitarren? Det handlar om att kunna använda verktygen på bästa sätt - vare sig det är en gitarr, cymbal eller dator.

Att göra en låt på dator med loopar är lätt. Att göra en bra låt med loopar är svårt. Att sedan ”folket” vill ha ”enkel” musik är en annan diskussion.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Njae. Det är väl lika lätt att ”slänga ihop något med loops på datorn” som att slänga ihop några ackord (loops) på gitarren? Det handlar om att kunna använda verktygen på bästa sätt - vare sig det är en gitarr, cymbal eller dator.

Att göra en låt på dator med loopar är lätt. Att göra en bra låt med loopar är svårt. Att sedan ”folket” vill ha ”enkel” musik är en annan diskussion.
Man kan göra mycket bra och avancerad musik på dator. Titta på Hans Zimmer exempelvis. Men som du säger handlar det om vad folket vill ha. Folket verkar nöja sig med halvbra ihopsättningar på dator som låter "fett", gärna en överdriven bas på det också!
 

Psykel

Patek
Jo precis, pop-låtar är ganska simpla. Men tycker ändå att den du visade upp är bra mycket bättre än vad som ligger på topplistan idag. År 2020 sitter rappare och skriker om att döda folk, är sexistiska, pratar om droger, våld och annat. Är det detta som folk ska se upp till?
Viktigt att poängtera att jag är 18 år, så jag hör vad folk lyssnar på och hur mycket de gillar dessa musiker, många av dem borde man inte se upp till.

Men visst finns det riktigt mycket bra musik som görs idag, problemet är att "vanligt" folk som inte aktivt letar efter denna musik kommer inte i kontakt med den utan håller sig till topplistorna.

Min favoritartist som gör musik idag är John Mayer. Han skriver riktigt bra lyrics, han spelar grym gitarr och han är helt enkelt en ganska härligt snubbe som blivit visare genom åren. I början av hans popularitet blev han lite av en narcissist nästan men nu har han lugnat ner sig och flyttat till landet och gör helt enkelt riktigt bra grejer. Finns säkert många fler som honom idag. Gäller att hitta dem, men det är inte lätt!
Personligen tycker jag nog att det är lättare än nånsin att hitta intressant musik. Via till exempel Spotify går det ju att hitta artister och band som liknar det man gillar. Finns ju till exempel "discover weekly" där man får tips på saker som liknar det man lyssnar på. Har nog hittat minst lika mycket jag gillar via Spotify som när jag var tonåring omkring millennieskiftet. Eftersom du är 18 så utgår jag ifrån att du använder Spotify och/eller andra streamingtjänster. Gå in på John Mayer och kolla liknande artister/"fans gillar även" och din "discover weekly". Jag är säker på att du kan hitta en massa bra musik om du bara är lite äventyrslysten och vågar lägga lite tid på det. Att vara bitter över att inte hitta bra musik kommer inte hjälpa dig. ;)
 

idagtisdag

Cartier
Tyvärr finns ju inte Tone Float på Spotify
Intervju

Frank Reich2 weeks ago
I tried to translate the whole thing from French to English, for non-french speakers who desire to know what Ralf is saying here : ITW - You have launched the "robotism" movement within the music, a movement with a lot of imitators but not so much originators with the most perfect example being "The Man-Machine" album, with songs such as "The Robots". Why did you choose to popularize this esthetic ? Ralf - For us, this is a day to day concrete reality, our existence is robotic. "Rabotnik" in Russian means "worker" and we are "music worker" (musikarbeiter). ITW - Why reject art as a concept ? Ralf - I don't know, because it might be a 19th century conception of the Romantism. For us, it's more like an "industrial productivity". ITW - But we do find a certain form of Romantism in some of your songs, like "Trans-Europe Express" or "Radioactivity". Ralf - Yeah, but it's more like a technological or ecological romantism. ITW - There is no trace of a literary German romantism in your music ? Ralf - No, not exactly. ITW - You spoke about productivity, but there was a quite long interval between the release of "The Man-Machine" and "Computer World" albums. We couldn't say it's stakhanovism, isn'it ? Ralf - Well we work every day and we needed three years to complete the new portable studio. The whole interval between the release of the two albums was spent on building the new design and structure of our studio as a main instrument. We build everything ourselves, the software/hardware, the electrical scheme. Everything is functionnal and custom made for ourselves. We do electronic music and we can't just go in every store asking the vendors "I want this". ITW - "Computer World" seems to be the logical sequel to "The Man-Machine" regarding the themes and the concept because it's about computer and robotism. Ralf - Yes, the penultimate record was about the mixture of the machine with the physics, and now with the new album we explored the relationships between the machine and the mental aspects of the mind. We are all programmed like robots, machines... ITW - Are we all programmed ? Ralf - Yes, of course ! With the genetic codes, with the whole education thing, the social behavior... ITW - So a man can't predetermine his own path, his own existence ? Ralf - Not really, only with little choices, little programing deviations. ITW - How can we measure the minimalism in Kraftwerk ? Ralf - It's mostly about a certain idea of primitivism, like "Autobahn", the things about daily life; things that are no longer in our consciousness but become trivial and are main parts of our daily lifestyles. Those things are just like a robotic rhythm that we capture in order to get more aware of them (?) ITW - The latent "germanism" of your music has been sometimes talked in a pejorative way. Some people highlighted the fact that the music was "too disciplined or strict". Ralf - Yes, it's a part of our education. ITW - But other german bands shared sometimes more sentiments with their melodies ? Ralf - Yes, but it could have been "strict" sentiments... ITW - Don't you feel a bit perverse/wicked to seek for order and purity in a more and more decadent society ? Ralf - I'm not much of a philosopher who could answer all those big questions about life, but what we do with Kraftwerk could be more like, in a way, to seek productivity within the individual itself or within a group in order to build a more constructive future than a decadent society. ITW - Isn't contemporary Germany a symbol of a decadent society, with all these young people like Baader-Meinhof, the Ecologists or the Berlin squatters ? It's also your generation in a way, so what could you say about all of these people ? Ralf - We are surely a part in some ways of an ecologist movement, in order to build a more humane life on our planet; it's our lifestyle. ITW - I know this a very old stereotype, but does men still have a chance against machines today ? Ralf - Yes, of course. Men and machine will live and work in a friendship; that's what we said with "The Man-Machine". Like it said, it's Man-Machine. It's not one against the other or one better than the other but a harmonious way to exist with the other one. It's what we live in our studio, when our ideas and thoughts are translated to music thanks to machines, electronic machines in our case. ITW - You said in a previous interview that Kraftwerk was a musical version of the Bauhaus school of thinking. What are the common points between the Bauhaus and you ? Ralf - It's about daily art. Every art thing is not thought outside of the society, but within society itself as a manufactured piece thought by men. As "musikarbeiters", we do think that creating music is a way to carry ideas and thoughts within the society. ITW - You represent a form of German fatalism, but it seems like quite an optimistic kind of fatalism. Ralf - Yes, certainly. Otherwise, we should stop making music, as a direct consequence to that. ITW - Good news !

Bonus:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tyvärr finns ju inte Tone Float på Spotify
Intervju

Frank Reich2 weeks ago
I tried to translate the whole thing from French to English, for non-french speakers who desire to know what Ralf is saying here : ITW - You have launched the "robotism" movement within the music, a movement with a lot of imitators but not so much originators with the most perfect example being "The Man-Machine" album, with songs such as "The Robots". Why did you choose to popularize this esthetic ? Ralf - For us, this is a day to day concrete reality, our existence is robotic. "Rabotnik" in Russian means "worker" and we are "music worker" (musikarbeiter). ITW - Why reject art as a concept ? Ralf - I don't know, because it might be a 19th century conception of the Romantism. For us, it's more like an "industrial productivity". ITW - But we do find a certain form of Romantism in some of your songs, like "Trans-Europe Express" or "Radioactivity". Ralf - Yeah, but it's more like a technological or ecological romantism. ITW - There is no trace of a literary German romantism in your music ? Ralf - No, not exactly. ITW - You spoke about productivity, but there was a quite long interval between the release of "The Man-Machine" and "Computer World" albums. We couldn't say it's stakhanovism, isn'it ? Ralf - Well we work every day and we needed three years to complete the new portable studio. The whole interval between the release of the two albums was spent on building the new design and structure of our studio as a main instrument. We build everything ourselves, the software/hardware, the electrical scheme. Everything is functionnal and custom made for ourselves. We do electronic music and we can't just go in every store asking the vendors "I want this". ITW - "Computer World" seems to be the logical sequel to "The Man-Machine" regarding the themes and the concept because it's about computer and robotism. Ralf - Yes, the penultimate record was about the mixture of the machine with the physics, and now with the new album we explored the relationships between the machine and the mental aspects of the mind. We are all programmed like robots, machines... ITW - Are we all programmed ? Ralf - Yes, of course ! With the genetic codes, with the whole education thing, the social behavior... ITW - So a man can't predetermine his own path, his own existence ? Ralf - Not really, only with little choices, little programing deviations. ITW - How can we measure the minimalism in Kraftwerk ? Ralf - It's mostly about a certain idea of primitivism, like "Autobahn", the things about daily life; things that are no longer in our consciousness but become trivial and are main parts of our daily lifestyles. Those things are just like a robotic rhythm that we capture in order to get more aware of them (?) ITW - The latent "germanism" of your music has been sometimes talked in a pejorative way. Some people highlighted the fact that the music was "too disciplined or strict". Ralf - Yes, it's a part of our education. ITW - But other german bands shared sometimes more sentiments with their melodies ? Ralf - Yes, but it could have been "strict" sentiments... ITW - Don't you feel a bit perverse/wicked to seek for order and purity in a more and more decadent society ? Ralf - I'm not much of a philosopher who could answer all those big questions about life, but what we do with Kraftwerk could be more like, in a way, to seek productivity within the individual itself or within a group in order to build a more constructive future than a decadent society. ITW - Isn't contemporary Germany a symbol of a decadent society, with all these young people like Baader-Meinhof, the Ecologists or the Berlin squatters ? It's also your generation in a way, so what could you say about all of these people ? Ralf - We are surely a part in some ways of an ecologist movement, in order to build a more humane life on our planet; it's our lifestyle. ITW - I know this a very old stereotype, but does men still have a chance against machines today ? Ralf - Yes, of course. Men and machine will live and work in a friendship; that's what we said with "The Man-Machine". Like it said, it's Man-Machine. It's not one against the other or one better than the other but a harmonious way to exist with the other one. It's what we live in our studio, when our ideas and thoughts are translated to music thanks to machines, electronic machines in our case. ITW - You said in a previous interview that Kraftwerk was a musical version of the Bauhaus school of thinking. What are the common points between the Bauhaus and you ? Ralf - It's about daily art. Every art thing is not thought outside of the society, but within society itself as a manufactured piece thought by men. As "musikarbeiters", we do think that creating music is a way to carry ideas and thoughts within the society. ITW - You represent a form of German fatalism, but it seems like quite an optimistic kind of fatalism. Ralf - Yes, certainly. Otherwise, we should stop making music, as a direct consequence to that. ITW - Good news !

Bonus:
Tonefloat på RCA i bra skick är min absoluta Graal i vinylvärlden :)
 
Topp