• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Mustaschklocke-trĂ„den đŸ„ž

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Edit. Efter att ha fÄtt en övervÀldigande mÀngd fantastiska svar och tips sedan jag lade upp det hÀr som en köprÄdstrÄd tÀnker jag att den kanske kan fÄ leva vidare som trÄd i egen rÀtt. Jag döper om den och slÀpper trÄden fri och allmÀn.

—————

Jag har rotat och benat runt hÀr pÄ KS och snart 2/3 av internet men kÀnner nu att jag behöver be om hjÀlp och tips frÄn er som sett och upplevt saker som jag missat.

Jag Àr pÄ jakt efter en bra mustaschklocka, i första hand för sommaren men kÀnner jag mig sjÀlv rÀtt lÀr den fÄ jobba Äret runt nÀr jag vÀl hittat den.

Mustaschklocka, vad Àr det? Kan man pÄ goda grunder frÄga sig. Det Àr (i mitt huvud) klockan som bÀrs av den Àventyrligt charmige, eller smÄskumt halvbudgetprÄlige mannen med den avundsvÀrda snorbromsen i en bÀttre film eller serie frÄn det gyllene 80-talet.

Klassiska mustaschklockor frĂ„n tiden dĂ„ det begav sig Ă€r tex en femsiffrig tvĂ„tons sub eller pepsi GMT, men dessa gĂ„r pga nuvarande prislĂ€ge tyvĂ€rr bort; först och frĂ€mst ligger de utanför budget men sedan blir det lite för mycket ”fin klocka” över dem ocksĂ„ för att riktigt passa in i vad jag söker - dvs nĂ„got av en gött smĂ„prĂ„lig finbeater att matcha till loafers, för korta shorts och givetvis det bĂ€sta som kan uppammas i mustaschvĂ€g nĂ€r man stryker omkring i solskenet.

Jag tÀnker mig en sportklocka frÄn en klassisk tillverkare, ungefÀr 38-40 mm, tvÄton Àr bra men inget krav, i första hand inte hommager men Àr det nÄgot kreativare Àn Ànnu en sub-klon sÄ Àr inga dörrar definitivt stÀngda.

Budget 0- ~ <50k nÄgonstans

KÀnns det som att stilen Àr nÄgorlunda klar? Bomba mig gÀrna med förslag, jag Àr tacksam för all input och uppskattar alla förslag Àven om de skulle vara nÄgot annat Àn jag tÀnkt mig.

Avslutar med en bild pÄ alla mustaschklockors- och mustaschers skyddshelgon

75968BDB-B239-4BB8-8146-75F1C31676B5.jpeg

Senast Àndrad:
Man kan vĂ€l vara bĂ„de ”kartellskummis” och mustachman?😅
19167EFA-4382-4DC4-9022-6A6049CA8D5A.jpeg
Haha du har en bra poĂ€ng dĂ€r 😂

Sjukt nyfiken pÄ mustaschen du ligger inne med :)
TyvĂ€rr Ă€r det inget exceptionellt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt 😄 jag hoppas lite att rĂ€tt klocka ska flytta en del uppmĂ€rksamhet frĂ„n min ganska mediokra mustasch sĂ„ att den liksom bara tas för given om stilen i övrigt sitter 😂

Även om hipstern kanske Ă€r pĂ„ utdöende sĂ„ förknippar jag Ă€ndĂ„ mustascher med just hipsters. Och det kanske mest hipstriga slĂ€ppet de senaste Ă„ren Ă€r en dykare i silver.

DĂ€rför tycker jag att du ska en BB Silver. Även om du inte specifikt skrev lĂ€nk sĂ„ misstĂ€nker jag att du vill ha lĂ€nk. Men Ă€ndĂ„.
H20A3520.jpg

Kan tillÀggas att jag har klurat pÄ en beggad Tudor BB (dykaren) i tvÄton men har en kÀnsla av att den skulle bli för stor pÄ mig. En BB58 i S&G hade kunnat vara ett alternativ men det verkar inte existera.

Även om hipstern kanske Ă€r pĂ„ utdöende sĂ„ förknippar jag Ă€ndĂ„ mustascher med just hipsters. Och det kanske mest hipstriga slĂ€ppet de senaste Ă„ren Ă€r en dykare i silver.

DĂ€rför tycker jag att du ska en BB Silver. Även om du inte specifikt skrev lĂ€nk sĂ„ misstĂ€nker jag att du vill ha lĂ€nk. Men Ă€ndĂ„.
H20A3520.jpg
Du har helt rĂ€tt angĂ„ende lĂ€nken, inte nĂ„got mĂ„ste men det ökar utan tvekan blĂ€nkfaktorn som Ă€r ett klart plus (i lagom mĂ€ngd). Även betrĂ€ffande hipsterfaktorn 😂 jag kan inte gĂ€rna försöka förneka att det Ă€r ganska hipstrigt att lajva 80-tal. Riktigt bra tips, tack för det 🙏, hann skriva innan jag sĂ„g ditt svar att jag Ă€r lite orolig att vanliga BB skulle bli lite i störst laget pĂ„ mig đŸ€”

• Like
Reactions: NRE
Integrerad lÀnk Àr ju givet till mustasch. En Omega Seamaster pre-bond kanske? Annars Àr vÀl en Rolex Oyster Quartz passande?
Mja du har nog en bra poÀng dÀr, har tyvÀrr lite svÄrt för Omega - vet inte riktigt varför dÄ de gör mÄnga fina klockor (okej en sleten speedy tt Àr jag svag för, det fÄr jag bekÀnna men Àr lite osÀker pÄ om den trÀffar stilen riktigt rÀtt)

I övrigt skulle det inte vara dumt med en blekt aluminium-bezel kanske? Köp en ny klocka och skicka vridringen till en moddare, eller gört sjÀlv.

I övrigt skulle det inte vara dumt med en blekt aluminium-bezel kanske? Köp en ny klocka och skicka vridringen till en moddare, eller gört sjÀlv.
Det vore iofs en kul idĂ©, om inte annat sĂ„ för att jag saknar att modda och det vore kul att ge sig pĂ„ nĂ„got lagom projekt. Men dĂ„ vĂ„gar jag mig nog inte pĂ„ nĂ„got finare ur - det kan gĂ„ lite hur som helst ibland nĂ€r jag sĂ€tter igĂ„ng och skruvar 😅

Tack för tips

TÀnker spontant pÄ Eberhard & Co Croisiere. Lite mindre Àn vad som efterfrÄgas men kan vÀl funka ÀndÄ tack vare integrerad lÀnk tÀnker jag.
Oh! Den dĂ€r var inte alls dum 👌 😃 var lite tveksam till just integrerad lĂ€nk men dĂ€r satt det ju som en fet smĂ€ll

Full disclosure: har egen sÀljsannons ute, men det lÄter faktiskt som om en Tudor Hydronaut II TT passar perfekt in pÄ din beskrivning.
20220609_160631-01.jpeg
Bra tips 🙂👍
Riktigt fin klocka och jag har kikat pĂ„ annonsen tidigare och funderar om den kanske hade varit rĂ€tt men det kĂ€nns av nĂ„gon anledning jag inte riktigt begriper (för den trĂ€ffar onekligen mĂ„nga kriterier) Ă€ndĂ„ inte riktigt som klockan jag söker 😕

Bra tips 🙂👍
Riktigt fin klocka och jag har kikat pĂ„ annonsen tidigare och funderar om den kanske hade varit rĂ€tt men det kĂ€nns av nĂ„gon anledning jag inte riktigt begriper (för den trĂ€ffar onekligen mĂ„nga kriterier) Ă€ndĂ„ inte riktigt som klockan jag söker 😕
Ok! Bra du sett den iaf :) Tudors nya Root Beer GMT i stÄl och guld har ju annars ocksÄ skön sportig retroanda, men den Àr klart större (och med raka sidor som gör att de extra millimetrarna tjocklek blir Ànnu mer framtrÀdande).

Tillbaka
Topp