Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Härlig bild, grymt fin klocka också...Mysmögel som skiner ikapp med solen.
Så du nöp den, hade den på bevakning. Kul med blå tavla då dessa inte är så vanliga samt att dom ofta får kul patina över tid.Incoming, vet egentligen inte varför jag köpte - men sånt är livet ibland. Är Patent Pending på urtavlan vanligt förekommande?
Ja, blev så. Som sagt, vet ej varför jag knep den - inget som kommer stanna nån längre tid hos mig skulle jag tro. Menmen, time will tell.Så du nöp den, hade den på bevakning. Kul med blå tavla då dessa inte är så vanliga samt att dom ofta får kul patina över tid.
Skönt sliten dykare,
Kul, grattis! Undrans om det är vridringslåset som är patent pending?Incoming, vet egentligen inte varför jag köpte - men sånt är livet ibland. Är Patent Pending på urtavlan vanligt förekommande?
Ibland krävs det lite "massage" av fjädern för att den ska gå att få på och sitta bra, men tekniken är annars att börja kränka på ringen med den del som är motsatt den öppna delen av fjädern, så den öppna delen snäpps på sist sas. Borde väl finnas verktyg för sånt egentligen, men tyvärr inget jag kan uttala mig omLite pinsamt, men har aldrig bytt dykring(bezel) förut, Är det någon hemlighet eller är det bara våld som gäller? Jag tänker på fjäderringen på insidan - ska man försöka få den att pressas undan med något fiffigt verktyg eller är det våld, våld och åter våld som gäller?
Det är alltså min Titus Calypsomatic 7986 som ska få en ny ring. Den har levt något decennium utan.
Ursäkta den halvtaskiga bilden...
Ungefär så ja. Ibland går det hur lätt som helst och ibland blir man helt jäkla galen av frustration.Ibland krävs det lite "massage" av fjädern för att den ska gå att få på och sitta bra, men tekniken är annars att börja kränka på ringen med den del som är motsatt den öppna delen av fjädern, så den öppna delen snäpps på sist sas. Borde väl finnas verktyg för sånt egentligen, men tyvärr inget jag kan uttala mig om
Aha, kanske börjar förstå. Så först dit med bara fjädern på boetten och sen plastbiten därefter?Ibland krävs det lite "massage" av fjädern för att den ska gå att få på och sitta bra, men tekniken är annars att börja kränka på ringen med den del som är motsatt den öppna delen av fjädern, så den öppna delen snäpps på sist sas. Borde väl finnas verktyg för sånt egentligen, men tyvärr inget jag kan uttala mig om
Nä, fjädern ska sitta i skåran i ringen först, och sedan ska du börja med att sätta på den delen av ringen där fjädern är sluten, dvs mittemot den delen där fjädern är "öppen".Aha, kanske börjar förstå. Så först dit med bara fjädern på boetten och sen plastbiten därefter?
OK Jag är verkligen årets tekniker som du märker Men då börjar jag där den slutna del av fjädern är och sen ner med den öppna delen till sist. Tack för svaren!Nä, fjädern ska sitta i skåran i ringen först.
Fast, du ser ut att redan ha en glasring på din klocka? Och är vridringen i plast?Lite pinsamt, men har aldrig bytt dykring(bezel) förut, Är det någon hemlighet eller är det bara våld som gäller? Jag tänker på fjäderringen på insidan - ska man försöka få den att pressas undan med något fiffigt verktyg eller är det våld, våld och åter våld som gäller?
Det är alltså min Titus Calypsomatic 7986 som ska få en ny ring. Den har levt något decennium utan.
Ursäkta den halvtaskiga bilden...
Exakt. Kan ibland behövas/hjälpa att behålla ett tryck på sidan av ringen på den ände som du började med, i riktning mot den "öppna" sidan, för att snäppa det sista.OK Jag är verkligen årets tekniker som du märker Men då börjar jag där den slutna del av fjädern är och sen ner med den öppna delen till sist. Tack för svaren!
Hur menar du - glasring? Den har ett väldigt välvt glas. Nåt är definitivt fel - det passar helt enkelt inte ihop när jag provar. Det finns liksom ingen vettig fästpunkt - bara sidan på glaset. Jag känner mig helt förvirrad. Kan se om jag kan ta nån bild till.Fast, du ser ut att redan ha en glasring på din klocka? Och är vridringen i plast?
Din klocka verkar inte vara gjord för vridring, utan den är gjord för att ha en vanlig glasring (bezel). Alternativt att någon har ersatt den vridbara med en fast. Men ta fler bilder så får vi se.Hur menar du - glasring? Den har ett väldigt välvt glas. Nåt är definitivt fel - det passar helt enkelt inte ihop när jag provar. Det finns liksom ingen vettig fästpunkt - bara sidan på glaset. Jag känner mig helt förvirrad. Kan se om jag kan ta nån bild till.
Dra åt skogen va bra! En klar graal för mig. Gratte till den!En liten Certina
Tack tack!Dra åt skogen va bra! En klar graal för mig. Gratte till den!
Nej jäklars bra. Bildexplosion tackTack tack!
Har nog faktiskt aldrig sett en finare om jag tillåts vara lite självgod här