• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Mysmögel som skiner ikapp med solen.

IMG_20210215_100928__01.jpg
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Lite pinsamt, men har aldrig bytt dykring(bezel) förut, Är det någon hemlighet eller är det bara våld som gäller? Jag tänker på fjäderringen på insidan - ska man försöka få den att pressas undan med något fiffigt verktyg eller är det våld, våld och åter våld som gäller? :)

Det är alltså min Titus Calypsomatic 7986 som ska få en ny ring. Den har levt något decennium utan.
titus_bezel1.jpg

Ursäkta den halvtaskiga bilden...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Lite pinsamt, men har aldrig bytt dykring(bezel) förut, Är det någon hemlighet eller är det bara våld som gäller? Jag tänker på fjäderringen på insidan - ska man försöka få den att pressas undan med något fiffigt verktyg eller är det våld, våld och åter våld som gäller? :)

Det är alltså min Titus Calypsomatic 7986 som ska få en ny ring. Den har levt något decennium utan.
titus_bezel1.jpg

Ursäkta den halvtaskiga bilden...
Ibland krävs det lite "massage" av fjädern för att den ska gå att få på och sitta bra, men tekniken är annars att börja kränka på ringen med den del som är motsatt den öppna delen av fjädern, så den öppna delen snäpps på sist sas. Borde väl finnas verktyg för sånt egentligen, men tyvärr inget jag kan uttala mig om :(
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ibland krävs det lite "massage" av fjädern för att den ska gå att få på och sitta bra, men tekniken är annars att börja kränka på ringen med den del som är motsatt den öppna delen av fjädern, så den öppna delen snäpps på sist sas. Borde väl finnas verktyg för sånt egentligen, men tyvärr inget jag kan uttala mig om :(
Ungefär så ja. Ibland går det hur lätt som helst och ibland blir man helt jäkla galen av frustration.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Ibland krävs det lite "massage" av fjädern för att den ska gå att få på och sitta bra, men tekniken är annars att börja kränka på ringen med den del som är motsatt den öppna delen av fjädern, så den öppna delen snäpps på sist sas. Borde väl finnas verktyg för sånt egentligen, men tyvärr inget jag kan uttala mig om :(
Aha, kanske börjar förstå. Så först dit med bara fjädern på boetten och sen plastbiten därefter?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite pinsamt, men har aldrig bytt dykring(bezel) förut, Är det någon hemlighet eller är det bara våld som gäller? Jag tänker på fjäderringen på insidan - ska man försöka få den att pressas undan med något fiffigt verktyg eller är det våld, våld och åter våld som gäller? :)

Det är alltså min Titus Calypsomatic 7986 som ska få en ny ring. Den har levt något decennium utan.
titus_bezel1.jpg

Ursäkta den halvtaskiga bilden...
Fast, du ser ut att redan ha en glasring på din klocka? Och är vridringen i plast?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
OK :) Jag är verkligen årets tekniker som du märker :) Men då börjar jag där den slutna del av fjädern är och sen ner med den öppna delen till sist. Tack för svaren!
Exakt. Kan ibland behövas/hjälpa att behålla ett tryck på sidan av ringen på den ände som du började med, i riktning mot den "öppna" sidan, för att snäppa det sista.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Fast, du ser ut att redan ha en glasring på din klocka? Och är vridringen i plast?
Hur menar du - glasring? Den har ett väldigt välvt glas. Nåt är definitivt fel - det passar helt enkelt inte ihop när jag provar. Det finns liksom ingen vettig fästpunkt - bara sidan på glaset. Jag känner mig helt förvirrad. Kan se om jag kan ta nån bild till.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur menar du - glasring? Den har ett väldigt välvt glas. Nåt är definitivt fel - det passar helt enkelt inte ihop när jag provar. Det finns liksom ingen vettig fästpunkt - bara sidan på glaset. Jag känner mig helt förvirrad. Kan se om jag kan ta nån bild till.
Din klocka verkar inte vara gjord för vridring, utan den är gjord för att ha en vanlig glasring (bezel). Alternativt att någon har ersatt den vridbara med en fast. Men ta fler bilder så får vi se.

Är sedan vridringen i plast är det ju inte helt rätt iaf, de ska vara i aluminium.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Ja, jävlar ni är nog något på spåret. Jag köpte den här för jättelänge sedan i det här skicket och anade väl tidigt att den borde ha vridring, men brydde mig inte utan tyckte den såg helt OK. Sen när jag började forska så insåg jag ju att det borde dit en vridring.

Nu här jag tittar på bilderna så är det nog så faktiskt att den har en fast metallring monterad - jag har uppfattat allt som en del av boetten, men så är det nog inte:

titus_front_side.jpg


titus_side.jpg


Så metallringen borde bort och den nya dit istället antar jag. Den nya är en replica så därav plasten förmodar jag. Var verkligen originalen i metall - de verkar i alla händelser varit av ganska dålig kvalitet av döma av de bilder jag sett. Kanske gav den i min klocka upp och sen gjorde någon urmakare den här kreativa lösningen?
 
Topp