• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När bär Ni INTE klocka?

En klocka har man alltid på sig under sin vakna tid dvs klockan åker på strax efter ögonen har öppnats.
Sen finns det självklart obekväma tillfällen då man tyvärr måste vara utan tex vid flyplatskontrollen lösningen blir väl en carbon klocka:) så va det löst.

Jag har börjat tyckte det är ganska skönt att sova utan klocka. Så numera är jag oftast klocklös på nätterna, förutsatt att jag är på hemmaplan.

På mitt arbete som kock så ryker klockan av hygieniska skäl. Annars är det vid dusch/bad (undantag om jag har på mig dykaren) samt när jag ska sova. Under ett avsnitt av Talking Watches så talade däremot en gäst om att han somnar så gott till det tickande ljudet av sina klockor, så jag måste nästan prova det någon dag...

På mitt arbete som kock så ryker klockan av hygieniska skäl. Annars är det vid dusch/bad (undantag om jag har på mig dykaren) samt när jag ska sova. Under ett avsnitt av Talking Watches så talade däremot en gäst om att han somnar så gott till det tickande ljudet av sina klockor, så jag måste nästan prova det någon dag...
Alla stjärnkockar jobbar ju i klocka. Hur ser du på det?

När det är dags att göra nummer 2 som någon annan nämnde också.
I övrigt beror det lite på vilken klocka jag har på mig för tillfället.
Dykare på? Då får den vara kvar vid dusch. Klocka utan lume? Då ryker den när jag ska sova osv.

Alla stjärnkockar jobbar ju i klocka. Hur ser du på det?
Personligen anser jag att väggur fyller syftet för att se vad klockan är och i princip all storköksutrustning har tidtagning, timers och temperaturkontroller för att man ska kunna kontrollera tillagningen. Syftet för ett armbandsur ser jag därmed som överflödig och väger inte upp för den hygieniska aspekten. Inte sällan arbetar en kock med en mängd olika typer av livsmedel och råvaror dagligen vilket ökar risken för korskontaminering. Blir bara extrajobb att behöva ta av klockan och tvätta både den och händerna varje gång.

Sen att stjärnkockarna i rollen som köksmästare använder det har jag större förståelse för. Det är inte dom som gör grovjobbet med att skrubba 20 kg blåmusslor, tvätta en gråback med jordig rotselleri eller filéa 10 marulkar- köksmästaren är oftast dirigenten som styr flödet i köket och på sin höjd lägger komponenter på tallrik innan maten går ut till gäst.

Jag kan dessvärre inte sova med klocka på handleden - det slutar alltid i smärta så jag måste ändå ta av klockan direkt när jag vaknar.
Därtill har jag barn som sover i vår säng och känns ju lite trist att råka dänga till dem med en metallklump under natten, så det är också en anledning att avstå.
Annars är det väldigt sällan jag inte bär en på handleden.

Tillbaka
Topp