• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När började ditt intresse för klockor?

Nicklas H

Cartier
Mitt började i alla fall Oktober 2004 om jag ska gå efter bibliotekshistoriken :)
Tyvärr har 3 st försvunnit någonstans på vägen.
image.jpeg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag kommer inte exakt ihåg när, men jag sade till min farfar redan när jag var liten att jag skulle köpa en Rolex när jag blev stor.
Vart jag fick den idéen ifrån jag har ingen aning om :)
Min Datejust från -87 som jag har nu är f:ö den sjätte i ordningen.

Edit Piaf: Vid Teutates !!! När jag läste @JensBP ' s inlägg så föll poletten ned.
J:R i Dallas bar ju Rolex Day Date, därifrån fick jag idén !
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
När jag som liten såg Miami Vice såklart. Finns det någon annan anledning? ;)
Då började jag köpa Casios som var poppis då på åttiotalet. Sen många år senare köpte jag min första lite finare klocka 98 tror jag, en Breitling från 95. Har den kvar.
MIami Vice Rolex 2.jpg
 

Oniel

Panerai
Började väl runt 2003 eller 2004 när man fick en tag heuer. Har väl varit små intresserad sedan dess. Men det tar fart igen varje gång men köper nytt ;)
 

Björklund

Panerai
Egentligen när mina föräldrar sporrade mig att lära mig klockan sommaren innan förskolan.

Men "på riktigt" för drygt två år sedan när jag och min fru gifte oss. Hon fick en ring till och jag fick en klocka.
 

Buckshot

Panerai
Jag har väl varit intresserad sen 90-talet då jag köpte en Casio med bl.a höjdmätare. Den blev kvaddad 2003 efter en cykelkrash, varvid jag investerade i en Certina First. Sen har intresset legat latent tills i april då jag köpte en Certina till min fru. Plötsligt hade hon finare klocka än mig. Det gick ju inte an, så det blev att investera i 1 ny klocka, eller 2 eller 3 :wideyed:
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Mitt klockintresse började tidigt 80-tal och 84 köpte jag min första Rolex, kort därefter ett par Omega.
I mitten på 90-talet blev det en Rolex till frugan och en Breitling till mig.
Under 2000-talet tog det fart rejält och idag har jag en samling på ca 15 klockor.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Juli 2009. Jag kommer med lite mera ingående info eventuellt imorron i en paketlösning som förväntas ske just imorn.. ;)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
I mitten på 1980 tal faktiskt, när jag fick min första Casio. Sprang runt med den och tog tid på allt typ. Dock dog intresset när jag tappade bort Casion något år senare.. 2010 återupptogs intresset igen.
 

MagnusL

Omega
Slutet av 90-talet. Minns inte märket på klockan jag köpte för ca 2500kr. Tyckte den var fin. Sen sparade jag och fick bidrag när jag fyllde 25 nåt år senare då blev det en Certina kronograf i titan. Sjukt läcker tyckte jag då. För att inte tala om den Tag Heuer s/el jag köpte efter det. Har kvar den än idag. Oj, vilka minnen.....
 

Ryttaren

Rolex
Köpte en Camel Trophy för min första ordentliga lön 1996 sen har det gått på sparlåga med några Casio och Certina. Vansinnet (klockan är nu tre på natten och vad gör man...), eller det roliga, började för ca 3-4 år sen när jag köpte min första mekaniska klocka, en 39 mm Longines Hydro Conquest, som tjejen senare fick. KS var definitivt spiken i kistan :)
 
Senast ändrad:

Cryssarn

Rolex
ända sedan jag var 7 och fick min första klocka. Betade av ett antal färgglada klockor med kardborrband, kommer inte ihåg märket men kommer inte ihåg någon GUL-logga.
När jag fick min första mobil ( 5110 ) så hamnade klockorna i skymundan. Tog lite fart igen 2010 då min chef var helt tokig i klockor, för att sedan fullständigt explodera 2013 när jag hittade hit.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jobbade i Libyen 2009 och gjorde en deal med mig själv att överlever jag detta så ska jag köpa en fin present åt mig själv - en klocka. På den vägen är det... Började med en Oris och sen halkade jag in på Rolex, en unik vandring eller hur.... ;)
 

Punchout

Friends of KS
Runt 1993 då jag höll på att ta mitt dykcert och fick en Citizen Aqualand av farsan, men då dyken vart färre så försvann även intresset en lång tid dessvärre. Återupptogs 2013 och när man väl hittade hit så var det kört! :)
 

Rivalen

Rolex
Slutet på 50-talet blev jag som liten grabb väldigt nyfiken på om pappas klocka skulle fastna på en magnet jag fått. Det gjorde den inte för klockboetten var rostfri, men urverket fick snurren. Sen dess har det gått i vågor fram till 2009 då det tog tag på allvar.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Morsan.

Så länge jag har kommer ihåg har hon alltid varit intresserad av klockor, framförallt olika färgglada Swatch. Hon har säkert uppemot 30-40 klockor, varav majoriteten består av Swatch
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det började nog till en skolstart 1972-1973, då fick jag en dykare av min mor då hon varit på en resa till Kanarieöarna. Denna klocka tyckte jag var det finaste jag fått, och jag kommer ihåg än idag hur j... lycklig jag blev när jag fick klockan. Där och då startade mitt klockintresse, några år senare fick jag mig en alfa klocka, den var nog inte lika cool som dykaren jag fick flera år tidigare, men den gjorde vad den skulle iaf. 1979 eller 1980 fick jag min första digitalare av märket Marker Quartz av min farbror, vet att jag blev lite ledsen i ögat, då den inte var av märket Mortime, som var jäkligt poppis i skolan när det begav sig . Några år senare någonstans i mitten av 80-talet, så fick jag en Citizen Analog/Digital av min älskade mor i 18-års present, vet att jag var stolt som bara den, för just då var det väldigt inne med dessa ur. Fick även ärva min morfars klocka, som jag fortfarande värderar högt i min samling.

Efter denna klocka så började jag nog köpa mina klockor själv, blev både Seiko, Certina, Camel, Gul, Yema, Kolber, Jean-Louis, och säkert några andra märken också. Dock kom mitt stora intresse för klockor den dagen jag klev in på Nymans Ur i Västerås, ville ha någon ny klocka då jag gjorde lumpen i Uppsala som väderbiträde. Detta var 1986, och denna dagen ändrade mitt liv, inne på Nymans Ur så såg jag för första gången Rolex IRL, och jag blev helt mållös, kommer ihåg att jag föll pladask för både Datejust men allra mest för Submariner, som på den tiden var 16800 om jag inte tar helt fel. Kommer så väl ihåg att jag sa till mig själv, innan jag fyllt 50 så skulle jag ha en Rolex. Nu snart 30 år senare så har jag uppfyllt denna lilla dröm med några stycken, den första Rolexen jag köpte var en 16200 med slät ring, stavindex och silverfärgad tavla, detta skedde 1996.

Efter detta så eskalerade intresset för klockor enormt, gillar klockor lika mycket idag som för 30 år sedan, ränderna går aldrig ur som sagt, kanske låter konstigt men jag tycker fortfarande att billiga klockor har lika stor charm som dyra klockor. Och det om jag fastnat mest för är klockor som har automatiska verk i sig, kvart är OK och manuella i alla ära, men känslan man får med en automatisk klocka är oslagbar, helst när man hör det ihärdiga lilla tickandet, älskar det ljudet i ett automatiskt ur.

Här kommer det lite bilder på klockor som satte igång det stora intresset för klockor!

Detta är min allra första klocka, en present från min mor i början av 70-talet en dykare av märket ALMO!
DSC_8256_zps5c6a1876.jpg


Den andra klockan jag fick var en i märket alfa, detta var några år senare.
99e69e11-fdc5-4b60-9b81-30164869689c_zps7d935691.jpg


Denna lilla digitalare fick jag nog i slutet av 70-talet, eventuellt i början av 80-talet.
DSC_3019.JPG


Även denna analoga/digitalklocka fick jag av min älskade mor på 18 års dagen, detta var 1984, är också en klocka som jag värderar högt i min samling.
DSC_3025.JPG


Denna lilla härliga klocka, är den jag fick ärva efter min morfar, den är inte värt ett skit, men den har en stor plats i mitt hjärta i vilket fall som helst.
DSC_3027.JPG



Sen följer ett gäng klockor som jag köpte själv i början av klocksamlandet.

Denna Citizen av Tank modell, ändrade inriktningen kan man nog säga, för det var denna som jag köpte den gången jag var inne på Nymans Ur och såg alla härliga Rolex i en monter.
DSC_3022.JPG


Några andra klockor i början av samlandet.
DSC_3024.JPG
DSC_3029.JPG

DSC_3036.JPG

Denna Mats Wilander klocka köptes på OK macken i Hummelsta, har för mig att den kostade 500 spänn, men Matte var så inne just då, så det vara bara att slå till, fanns i minst 3 färger, var av jag har två. Den som fattas är den med orange boett!
DSC_3039.JPG

DSC_3046.JPG

Min första Automatare blev nog denna Camel Trophy Diver.
DSC_3041.JPG


Min första lite dyrare klocka brev denna Tag Heuer Automatic 200 meter köpt i mitten av 90-talet.
0a10ffad-465a-48b6-aa3a-13534859dec9_zps6298c44d.jpg


Sen tog det några år innan jag köpte min första Rolex, har tyvärr inga bilder på hur den såg ut då som original, men lämnade in den hos Nymans Ur där dom bytte både tavla och glasring och länk några år senare, detta blev resultatet av det.
8cccb4be-d032-444f-9956-6759356ea594_zpsff5da181.jpg


Klockor är kul, och det är synd att det inte fanns sådana här sidor som Klocksnack att hänga på när det begav sig i sin ungdom. Det är inte klockan som gör mannen, det är mannen/kvinnan som gör klockan. Som sagt så är det helt OK att samla på både billiga och dyrare och jävligt mycket dyrare klockor, det som vi har gemensamt med varandra är att vi älskar klockor och inget annat.
 

Snilsson

Cartier
Jag ville ha en lite finare klocka för 3-4 år sedan, då tyckte jag Daniel Wellington var häftigt.. Men lite tråkigt eftersom "alla" ungdomar hade det. :rolleyes:
Det blev till slut en enkel variant från GANT.. vilken kvalité! Känslan var svårslagen.

Den började rassla när man rörde på armen, glaset repades lätt och armbandet blev fult utan några större påfrestningar vilket gjorde att jag började läsa mer om klockor och vad som var kvalité på riktigt i stort sett.
 

Plomeros

Omega
Mitt intresse började i somras då jag bestämde mig för att köpa en omega pre bond som jag sett i ett klipp på nätet och genast föll för.. Haha det är fortfarande min favorit. Här kommer en bild på skönheten :D
 

Bilagor

  • DSC_0206.JPG
    DSC_0206.JPG
    117.3 KB · Visningar: 108

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
När jag som liten såg Miami Vice såklart. Finns det någon annan anledning? ;)
Då började jag köpa Casios som var poppis då på åttiotalet. Sen många år senare köpte jag min första lite finare klocka 98 tror jag, en Breitling från 95. Har den kvar.
MIami Vice Rolex 2.jpg

Världens bästa serie!
 
Klockintresset tog fart på riktigt nån månad innan man reggade sig här, var runt 15 bast då. Har varit (och är) otroligt roligt att hänga här på KS, man lär sig så otroligt mycket samtidigt som man bara sjunker djupare och djupare ner i det underbara träsket. Nu har jag kommit till den punkt att jag känner att jag inte kommer kunna ta mig opp igen, jag är hooked for life.
Hittills har jag haft en "riktig" klocka, en DJ 1601 som tyvärr är såld, men på torsdag droppar det in en 16570 vilket jag ser fram emot otroligt mycket!
 
Topp