Oew
Guld
Ja och det är just den mentaliteten som gör att de kan ta såna priserInte alls, det ska kännas i plånboken när man köper rolex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja och det är just den mentaliteten som gör att de kan ta såna priserInte alls, det ska kännas i plånboken när man köper rolex.
Finns ju stålklockor utan displaycase som kostar betydligt mer än 80k. Varför skulle Rolex vara så ovärt?Fyfan en 116610 för över 80k måste ju vara ett av klockvärldens mest ovärdaste köp?
Vilka menar du då? De stål klockor jag känner till som ligger över 80k går knappast att jämföra med Rolex...Finns ju stålklockor utan displaycase som kostar betydligt mer än 80k. Varför skulle Rolex vara så ovärt?
För displaycase höjer värdet menar du? Det finns ju SEIKO 5or för 7700kr med displaybaksida.Finns ju stålklockor utan displaycase som kostar betydligt mer än 80k. Varför skulle Rolex vara så ovärt?
Det beror väl iof på vilken modell o när den plockades ut o vad man betaladeDet enda positiva är att man kan kränga sin egen utan förlust.
Ett väldekorerat urverk som man lagt ner massa tid på höjer väl värdet eller? Man kan ju hålla nere produktionskostnaden genom att skita i att dekorera och bara slänga på ett solitt baklock.För displaycase höjer värdet menar du? Det finns ju SEIKO 5or för 7700kr med displaybaksida.
Om man ska vara helt krass så är det ju mestadels emotionellt och märkesvärde. Gäller ju även för Rolex. Har själv svårt att motivera för folk som inte förstår grejjen hur man lägger 50k+ på en stålklocka. Har inga problem att motivera mig själv dock.Vilka menar du då? De stål klockor jag känner till som ligger över 80k går knappast att jämföra med Rolex...
Enligt en medlem på det forumet ja. Kan ju vara vem som helst.Upp 10% på Rolex 1 september enligt TZUK.
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?376482-Rolex-to-go-up-10-on-September-1st
Jag är rätt säker på att de flesta skiter fullständigt i hur ett verk är dekorerat. Det som ger värde för de flesta bärare är främst hållbarhet och bra tidhållning. Personligen skulle jag välja stålbaksida framför glasbaksida alla dag i veckan oavsett urverk och oavsett typ på klocka.Ett väldekorerat urverk som man lagt ner massa tid på höjer väl värdet eller? Man kan ju hålla nere produktionskostnaden genom att skita i att dekorera och bara slänga på ett solitt baklock.
Sen att Seiko väljer att visa odekorerade verk får stå för dem (har själv en).
Handlar inte om att motivera att lägga 50k på en stålklocka, har inget problem med det. För mig handlar det helt enkelt om att jag ite tycker ex en 116610 är värd över 80k, finns mängder med andra bättre klockor i den prisklassen och tycker argumenten "Rolex ska vara dyra" är rätt tunna. När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.Om man ska vara helt krass så är det ju mestadels emotionellt och märkesvärde. Gäller ju även för Rolex. Har själv svårt att motivera för folk som inte förstår grejjen hur man lägger 50k+ på en stålklocka. Har inga problem att motivera mig själv dock.
Status så klart. De flesta känner till Rolex och Omega. De andra tre är det ingen utanför klocknördskretsen som hört talas om.När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.
Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerarHandlar inte om att motivera att lägga 50k på en stålklocka, har inget problem med det. För mig handlar det helt enkelt om att jag ite tycker ex en 116610 är värd över 80k, finns mängder med andra bättre klockor i den prisklassen och tycker argumenten "Rolex ska vara dyra" är rätt tunna. När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.
Nja den nya Planet Ocean listar på 100k för stålmodellen, sedan om den är värd det är en annan diskussion.Status så klart. De flesta känner till Rolex och Omega. De andra tre är det ingen utanför klocknördskretsen som hört talas om.
Omegan får nog vara i guld för att den ska vara värd 100K...
Framförallt för att de är på en annan nivå vad gäller urverk och även finishing. Alla de märken jag nämnde anser jag tillhöra en mycket högre grupp inom klockvärlden. Breguet och Blancpain är båda Haute Horologerie medan JLC möjligen ligger på gränsen. Det är märken med långa anrika traditioner och framförallt en historia utav att göra komplicerade klockor vilket jag anser är ett krav för att kunna tillhöra det yttersta segmentet. Tyvärr så är det tydligt att status väger oerhört tungt idag då Rolex kan göra dessa höjningar år efter år. Menar inte på nått sätt att de inte är fantastiska och robusta klockor, utan helt enkelt att jag anser att de i dagsläget och speciellt efter en ev prishöjning är långt ifrån prisvärda.Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerar![]()
PO för 100k är iof keramisk...men lär ju knappast säljas för list...Nja den nya Planet Ocean listar på 100k för stålmodellen, sedan om den är värd det är en annan diskussion.
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-deep-black.56101/
Framförallt för att de är på en annan nivå vad gäller urverk och även finishing. Alla de märken jag nämnde anser jag tillhöra en mycket högre grupp inom klockvärlden. Breguet och Blancpain är båda Haute Horologerie medan JLC möjligen ligger på gränsen. Det är märken med långa anrika traditioner och framförallt en historia utav att göra komplicerade klockor vilket jag anser är ett krav för att kunna tillhöra det yttersta segmentet. Tyvärr så är det tydligt att status väger oerhört tungt idag då Rolex kan göra dessa höjningar år efter år. Menar inte på nått sätt att de inte är fantastiska och robusta klockor, utan helt enkelt att jag anser att de i dagsläget och speciellt efter en ev prishöjning är långt ifrån prisvärda.
Försökte bara påvisa varför Rolex kan ta så höga priser. Det spelar ingen roll att det finns andra märken som är billigare och bättre. Rolex har en särställning inom klockindustrin.Framförallt för att de är på en annan nivå vad gäller urverk och även finishing. Alla de märken jag nämnde anser jag tillhöra en mycket högre grupp inom klockvärlden. Breguet och Blancpain är båda Haute Horologerie medan JLC möjligen ligger på gränsen. Det är märken med långa anrika traditioner och framförallt en historia utav att göra komplicerade klockor vilket jag anser är ett krav för att kunna tillhöra det yttersta segmentet. Tyvärr så är det tydligt att status väger oerhört tungt idag då Rolex kan göra dessa höjningar år efter år. Menar inte på nått sätt att de inte är fantastiska och robusta klockor, utan helt enkelt att jag anser att de i dagsläget och speciellt efter en ev prishöjning är långt ifrån prisvärda.
Världens mest kända premiumtillverkare Rolex gör inte WIS-klockor. Har man ett genuint intresse så kanske man vill särskilja sig något från killen i kassan på Liseberg. Reversed snobbery du vet.Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerar![]()
Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerar![]()
Hur stor andel av klockköpare vet ens att det faktiskt finns förhandlingsutrymme? Jag kanske är dum, men är relativt sällan jag förhandlar när jag handlar varor i butik rent generellt och jag tror relativt få vet att det faktiskt går att förhandla.PO för 100k är iof keramisk...men lär ju knappast säljas för list...
Jag vet inte om jag håller med om att definitionen av en WIS är att man tvunget måste köpa dyra klockor från "smalare" klocktillverkare. Möjligen en hipster-WIS då.Världens mest kända premiumtillverkare Rolex gör inte WIS-klockor. Har man ett genuint intresse så kanske man vill särskilja sig något från killen i kassan på Liseberg. Reversed snobbery du vet.
För 80 papp finns det löjligt många olika bra dykarklockor att välja på.
Fast ska du köpa en klocka endast som dykinstrument så skulle du väl knappast köpa en sub?? Du får ju bättre då via Seiko eller nått annat för en tiondel av priset.Om man har tänkt sig att köpa en dykarklocka för att använda den som ett dykinstrument, dvs man vill köpa bästa möjliga utrustning (och historik, design, status etc är irrelevant) så är nog svaret att JLC'n inte är bättre. Då skulle jag köpt en Submariner. Den lär väl bli ännu bättre när det nya 32xx urverket kommer om något eller några år.
Säljs väl för 70PO för 100k är iof keramisk...men lär ju knappast säljas för list...
TypSäljs väl för 70![]()
Vad är det som gör att tex Fifty fathoms är värd 125k? Det är ett påslag med runt 65% mot en 116610. Är tidshållningen 65% bättre?Handlar inte om att motivera att lägga 50k på en stålklocka, har inget problem med det. För mig handlar det helt enkelt om att jag ite tycker ex en 116610 är värd över 80k, finns mängder med andra bättre klockor i den prisklassen och tycker argumenten "Rolex ska vara dyra" är rätt tunna. När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.
Lite OT... Finns det någon information/spekulation om vad 32xx kan tänkas innebära?Om man har tänkt sig att köpa en dykarklocka för att använda den som ett dykinstrument, dvs man vill köpa bästa möjliga utrustning (och historik, design, status etc är irrelevant) så är nog svaret att JLC'n inte är bättre. Då skulle jag köpt en Submariner. Den lär väl bli ännu bättre när det nya 32xx urverket kommer om något eller några år.
Om det är hållbarhet och tidshållning man är ute efter så är det väl svårt att slå Rolex?Jag är rätt säker på att de flesta skiter fullständigt i hur ett verk är dekorerat. Det som ger värde för de flesta bärare är främst hållbarhet och bra tidhållning. Personligen skulle jag välja stålbaksida framför glasbaksida alla dag i veckan oavsett urverk och oavsett typ på klocka.
Lite OT... Finns det någon information/spekulation om vad 32xx kan tänkas innebära?
Fast ska du köpa en klocka endast som dykinstrument så skulle du väl knappast köpa en sub?? Du får ju bättre då via Seiko eller nått annat för en tiondel av priset.
Skrev jag något om priset? En Sinn känns ju som ett 100 ggr mer genomtänkt val än en Rolex, därmed inte sagt att Rilex är ett dåligt val.Jag vet inte om jag håller med om att definitionen av en WIS är att man tvunget måste köpa dyra klockor från "smalare" klocktillverkare. Möjligen en hipster-WIS då.
Det var ju det jag skrev...Om det är hållbarhet och tidshållning man är ute efter så är det väl svårt att slå Rolex?