• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När kommer Rolex ADs prishöjning?

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tror att det är skillnad mellan exklusivitet/kvalitet/produktionsvolym. Ett ur(verk) som tillverkas i små serier, för hand och som dekoreras fint är ju onekligen exklusivt. Ger en känsla av att vara unikt/ovanligt. Om vi sedan går över till Rolex, så ser hela affärsmodellen och produktionen helt annorlunda ut. Rolex cal 31xx har nog tillverkats i 25-35 miljoner ex (?). Det gör att allt är förfinat och oerhört beprövat både när det gäller tillverkningsprocesser och konstruktionen. Tänk nu hur det kommer att gå till när man efter 30 (?) ska byta ut det mot en ny cal som också kommer att hänga med i massor av år.

Man har enorma summor budgeterat för konstruktion så att man kan använda nya material och testa olika tekniska lösningar både avseende prestanda men också tillverkningsbarhet (minimera risken för mänskliga faktorer etc). Man har också enorma summor för att kvalitetstesta alla olika lösningar i absurdum. Och så har man en rejäl budget för att ta fram bästa tänkbara tillverkningsutrustning (inkl kvalitetsstationer, tester etc). För gör man 1 miljon urverk om året och det står Rolex på urtavlan får det inte finnas ngt som går fel när man väl trycker på startknappen och drar igång maskineriet. Om ett lågvoymmärken får återkalla (eller smyga undan?) kvalitetsbrister kan kanske funka. Men inte om man gör 1 miljon per år. Och kostnaden för att se till att det blir rätt från början är per urverk blir ändå väldigt liten pga de höga volymerna.

Där har vi nog anledningen till att Rolex håller hög kvalitet. De kan, och måste, se till att få det rätt.
Jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv.
 

Apansson

Torpare
Kan inte tänka mig något annat. Brukar det inte vara så att AD få reda på prishöjningar rätt tajt inpå också?
När vi som cykelaffär fick reda på prishöjningar under säsong i fjol (vilket är sjukt ovanligt) så var det med ~3 veckors marginal kanske. Dock berättade ju vi för kunderna för att snabba på köpprocessen, men med tanke på all mystik kring Rolex kan jag tänka mig att allt är sjukt hysch-hysch.
 

Stein

Cartier
De höjde ju 6% i februari, så att höja 10% till ett halvår senare känns ju ganska saftigt. Men snart får vi se om det stämmer.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tror att det är skillnad mellan exklusivitet/kvalitet/produktionsvolym. Ett ur(verk) som tillverkas i små serier, för hand och som dekoreras fint är ju onekligen exklusivt. Ger en känsla av att vara unikt/ovanligt. Om vi sedan går över till Rolex, så ser hela affärsmodellen och produktionen helt annorlunda ut. Rolex cal 31xx har nog tillverkats i 25-35 miljoner ex (?). Det gör att allt är förfinat och oerhört beprövat både när det gäller tillverkningsprocesser och konstruktionen. Tänk nu hur det kommer att gå till när man efter 30 (?) ska byta ut det mot en ny cal som också kommer att hänga med i massor av år.

Man har enorma summor budgeterat för konstruktion så att man kan använda nya material och testa olika tekniska lösningar både avseende prestanda men också tillverkningsbarhet (minimera risken för mänskliga faktorer etc). Man har också enorma summor för att kvalitetstesta alla olika lösningar i absurdum. Och så har man en rejäl budget för att ta fram bästa tänkbara tillverkningsutrustning (inkl kvalitetsstationer, tester etc). För gör man 1 miljon urverk om året och det står Rolex på urtavlan får det inte finnas ngt som går fel när man väl trycker på startknappen och drar igång maskineriet. Om ett lågvoymmärken får återkalla (eller smyga undan?) kvalitetsbrister kan kanske funka. Men inte om man gör 1 miljon per år. Och kostnaden för att se till att det blir rätt från början är per urverk blir ändå väldigt liten pga de höga volymerna.

Där har vi nog anledningen till att Rolex håller hög kvalitet. De kan, och måste, se till att få det rätt.
Väl talat. Kvalitetskontroller kostar mycket pengar - speciellt när felmarginalen skall gå från mycket liten till ännu mindre. Vad klocktillverkarna balanserar (antar jag) är vad de skall lägga pengarna på förutom marknadsföring: öka värdet på produkten med mer kvalitetskontroll eller öka värdet på produkten med mer hantverk.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Tyvärr kommer man inte undan att väldigt mycket av pengarna som man lägger på en rolex inte går direkt till klockan. Finns märken där betydligt högre % går rakt ner i uret skulle jag tro. Även hur mycket jag än älskar rolex så är det väldigt mycket pengar som går till märket.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Tyvärr kommer man inte undan att väldigt mycket av pengarna som man lägger på en rolex inte går direkt till klockan. Finns märken där betydligt högre % går rakt ner i uret skulle jag tro. Även hur mycket jag än älskar rolex så är det väldigt mycket pengar som går till märket.

Källa?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Sist det var höjning, så fick Rob E. veta det någon vecka innan. Verkar vara rätt hemligt, hm.
Är glad att jag får plocka ut min keramiska Daytona nu i helgen. Hade varit drygt med en prishöjning just när man ska köpa klocka...
Gött! Själv är jag näste på tur så jag hoppas på den i september. Ang prishöjningar så trodde iaf denne AD (Engströms) att det i såfall sker under nästa år eftersom de redan gjorde en höjning i februari. Men vem vet...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gött! Själv är jag näste på tur så jag hoppas på den i september. Ang prishöjningar så trodde iaf denne AD (Engströms) att det i såfall sker under nästa år eftersom de redan gjorde en höjning i februari. Men vem vet...
Yes, med min tur så trodde jag att du skulle hinna före ;)
Man vet aldrig med prishöjningarna, känns så random ibland.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Yes, med min tur så trodde jag att du skulle hinna före ;)
Man vet aldrig med prishöjningarna, känns så random ibland.
Hahaha...just nu är jag mest nöjd över att jag har haft chansen att klämma på den vi flera tillfällen så jag vet vad jag köper o det känns så bra. Sen blir det prisökning så är det ändå så att jag köper den eftersom den är så jävla bra.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hahaha...just nu är jag mest nöjd över att jag har haft chansen att klämma på den vi flera tillfällen så jag vet vad jag köper o det känns så bra. Sen blir det prisökning så är det ändå så att jag köper den eftersom den är så jävla bra.
Känns dessutom rätt safe att köpa Daytonan som alla pratar om just nu. Rätt svårt att gå minus om man nu skulle behöva sälja den :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Angående hårdhet så är det också en skillnad på att forma och polera.
Rostfritt stål är hårdare än svart stål men betydligt lättare att få blankt.
 

Oew

Rolex
Hahaha...just nu är jag mest nöjd över att jag har haft chansen att klämma på den vi flera tillfällen så jag vet vad jag köper o det känns så bra. Sen blir det prisökning så är det ändå så att jag köper den eftersom den är så jävla bra.
Räknar med att den kommer lista minst 150k när det är min tur :D
 

Mankebank

Cartier
Var inte ryktet om prishöjning från UK? I så fall är det väl klart sannolikt. Just nu är brittiskt listpris på en 116610LN £5700 vilket efter pundets fall motsvarar 62500 kronor. Om principen är att priset ska vara ungefär samma överallt borde de få en prisökning på åtminstone 15 procent.
 

Parkbank

Omega
Var inte ryktet om prishöjning från UK? I så fall är det väl klart sannolikt. Just nu är brittiskt listpris på en 116610LN £5700 vilket efter pundets fall motsvarar 62500 kronor. Om principen är att priset ska vara ungefär samma överallt borde de få en prisökning på åtminstone 15 procent.
Kan det verkligen stämma att den bara listar £5700?
 
Topp