• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nästa gång kommer jag att kolla upp klockan bättre...

Limpas

Cartier
Usch, riktigt tråkig historia. Man blir förbannad när någon helt oskyldig drabbas, inte nog med att någon fått klockan stulen från början. Trist att det ska behövas, men enda sättet är att minimera riskerna vid dyrare klockköp genom att ringa polisen och kolla innan man gör affär. Om man vill göra det vid affärer här på KS är förstås upp till var och en, men man ska vara medveten med riskerna då det inte spelar någon roll hur mycket goodguy säljaren är. Vad är det som behövs för att kolla, räcker märke och serienummer?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tror jag knappast, men som företag ska man ju ha en buffert för olagligheter, typ urverk som behöver repareras under den tid man ger garanti mm. Detta kan ju tyckas ingå där, tycker jag som lekman.

Ja, precis. Om du som handlare av begagnade varor köper in en produkt, och det inte står i dina allmänna villkor att du ska ha rätt att häva köpet om det visar sig att produkten är stulen, då anser jag att du som professionell handlare ska stå den risken?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Usch, riktigt tråkig historia. Man blir förbannad när någon helt oskyldig drabbas, inte nog med att någon fått klockan stulen från början. Trist att det ska behövas, men enda sättet är att minimera riskerna vid dyrare klockköp genom att ringa polisen och kolla innan man gör affär. Om man vill göra det vid affärer här på KS är förstås upp till var och en, men man ska vara medveten med riskerna då det inte spelar någon roll hur mycket goodguy säljaren är. Vad är det som behövs för att kolla, räcker märke och serienummer?


SNITCHES GETS STICHES!
Skämt å sido, sensmoralen är väl att man själv skall ringa Polisen och kolla så att klockan inte är anmäld stulen? Har gjort det med alla klockor jag köpt begagnat.

Hur, vart ringer man och vilken information behövs?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hmm...fan va tråkigt Mekmek lider med dig som faen, stort att du delar med dig trots det sura äpplet. Även hatten av för Gripenbro.se som delar smällen, dåligt som fan av pantbanken, tycker ni skall ligga på dom och kräva en del av pengarna tillbaka. Jag hoppas att det löser sig på något sätt iaf.
 

Gripenbro.se

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Ja det är en tråkig histiria....
Alla klockor jag köper/byter in skickar jag uppgifter på till Polisen så dom kan kolla mot sina register
så att klockan inte är anmäld stulen. Känns rätt skönt att som säljare veta att, alla klockor i min shop är klockor jag med säkerhet vet inte är stulna.
I det aktuella fallet skickades info om klockan till Polisen som efter ca 1 vecka kom åter och berättade att klockan var stöldgods. Den hade stulits vid ett lägenhetsinbrott i Stockholm ca 2010. Klockan såldes därefter till en Pantbank som Polisen inte har namngivit. Jag är väl 6-7 köpare efter Pantbanken allt under ca 4 år.
Sen har Mekmek och jag har löst detta på ett smidigt sätt som båda är nöjda med...Tycker oxå att det inte är mer än rätt att MM får några kr av personen han köpte klockan av :)
 
C

China

Guest
Ja det är en tråkig histiria....
Alla klockor jag köper/byter in skickar jag uppgifter på till Polisen så dom kan kolla mot sina register
så att klockan inte är anmäld stulen. Känns rätt skönt att som säljare veta att, alla klockor i min shop är klockor jag med säkerhet vet inte är stulna.
I det aktuella fallet skickades info om klockan till Polisen som efter ca 1 vecka kom åter och berättade att klockan var stöldgods. Den hade stulits vid ett lägenhetsinbrott i Stockholm ca 2010. Klockan såldes därefter till en Pantbank som Polisen inte har namngivit. Jag är väl 6-7 köpare efter Pantbanken allt under ca 4 år.
Sen har Mekmek och jag har löst detta på ett smidigt sätt som båda är nöjda med...Tycker oxå att det inte är mer än rätt att MM får några kr av personen han köpte klockan av :)

Frågan är varför Mekmek skall ha ett ansvar och kompensera för din förlust när orsaken är att en pantbank inte följt rutinerna för handel med begagnade varor. Bra att du följer rutinerna och kollar upp klockorna mot polisens register, men som företagare tar du trots allt en risk när det gäller begagnade varor. Är inte det här något som du egentligen borde ta med ditt försäkringsbolag?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kanske kan gripenbro som företag driva en process mot pantbanken som företag då de tydligen har brustit i sina rutiner då de onekligen köpt klockan från kriminella...
 

rogart-63

Patek
Surt . Tycker det är tråkigt att du som person ska behöva ta skiten som nån annan ställt till med . Läs Pantbanken . Hur funkar det om man köper en klocka på Tradera t.e.x och sedan säljaren visat sig sälja stöldgods ? Åker man på att lämna tillbaka då ? För det finns väl ingen godtro längre ?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Surt . Tycker det är tråkigt att du som person ska behöva ta skiten som nån annan ställt till med . Läs Pantbanken . Hur funkar det om man köper en klocka på Tradera t.e.x och sedan säljaren visat sig sälja stöldgods ? Åker man på att lämna tillbaka då ? För det finns väl ingen godtro längre ?
Korrekt. Tyvärr. Man har undersökningsplikt.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Om Mekmek har ett ansvar som säljare, så har väl tidigare ägare det också. Tycker nog du borde få kompensation du också, Mekmek
 

Gripenbro.se

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Jag tar som näringsidkare väldigt liten risk i detta
Varan är behäftad med ett rättsligt fel som det kallas för enligt 41 § köplagen
Enligt 41 § KöpL kan jag alltså åberopa hävning enl. 39 § då ett rättsligt fel är ett väsentligt fel eftersom jag fått lämna ifrån dig varan mot min vlja, varan är inte avtalsenligt enl. 17 §. Verkningarna av hävning regleras i 64 § 2 st. och 65 § 2 st. och innebär att prestationerna ska gå åter, säljaren ska alltså prestera köpeskilling jämte ränta enligt räntelagen.
Nu har ju jag och MM löst detta på ett sätt som vi båda är nöjda med så detta är inte aktuellt.
 
Jobbigt, antar att klockan ifråga inte kom med cert osv+, ett sätt att gardera sig (självklart inte 100%) är att endast köpa (iallafall nyare bitar) komplett med cert box osv....
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Peter har helt rätt. KöpL gäller och varan är behäftad med ett fel. Ska då antingen rättas till eller transaktionen gå åter. Nu gick ju inte det, den är beslagtagen och Peter går miste om egendom. Jag har sålt en "het" klocka, visserligen i god tro, men det gör inte felet mindre för Peter. Finns heller inte mycket till försäkringsskydd för sådana här händelser. Peter och jag är överens, de bakåt i kedjan (som sålde den till mig) var säkert också i god tro, varför jag avstår från att rikta krav bakåt. Mitt val. Om de däremot frivilligt kan tänka sig lägga en slant till BCF, har jag inget mot det.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Grymt vad surt!

Själv har jag köpt massor av saker från Pantbanker och detta skrämmer verkligen.

Även om de är åtalade så skall du nog försöka hänga på den domen så att du har möjlighet att få något skadestånd.
Jag har självklart inte full koll på detta, men du borde höra med åklagaren.

Jag minns att någon hade stulit mitt brev med "värde i" på Posten och sedan åkt dit, I domen som kom på personen stod det att han skulle ersätta mig.....vilket jag i sig sket i då "värdet" var så lågt, men då har man i alla fall en möjlighet.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Grymt vad surt!

Själv har jag köpt massor av saker från Pantbanker och detta skrämmer verkligen.

Även om de är åtalade så skall du nog försöka hänga på den domen så att du har möjlighet att få något skadestånd.
Jag har självklart inte full koll på detta, men du borde höra med åklagaren.

Jag minns att någon hade stulit mitt brev med "värde i" på Posten och sedan åkt dit, I domen som kom på personen stod det att han skulle ersätta mig.....vilket jag i sig sket i då "värdet" var så lågt, men då har man i alla fall en möjlighet.
Ja, det är lite läskigt. Men att hänga på domen, är inte min sak egentligen, ägare till klockan är Peter. Skulle däremot han, i teorin, få full ersättning från p banken, står det ju honom fritt att ersätta mig för min del.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Trassligt, men för att alla ska få sina pengar tillbaka så måste kedjan backas tillbaka och det är den som köpte av pantbanken som blir målsägande och kan yrka ersättning i brottmålet. Säljkedjan i övrigt regleras bakåt enl köpL som Peter skrev. Brottet dvs häleri/häleriförseelse sker när pantbanken säljer i första läget.

Skulle det visa sig att klockan är bedrägerigods och inte stöldgods gäller godtrosförvärv och Peter kan antas ha bättre rätt till klockan.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Trassligt, men för att alla ska få sina pengar tillbaka så måste kedjan backas tillbaka och det är den som köpte av pantbanken som blir målsägande och kan yrka ersättning i brottmålet. Säljkedjan i övrigt regleras bakåt enl köpL som Peter skrev. Brottet dvs häleri/häleriförseelse sker när pantbanken säljer i första läget.

Skulle det visa sig att klockan är bedrägerigods och inte stöldgods gäller godtrosförvärv och Peter kan antas ha bättre rätt till klockan.
Mm, det är lite den senare teorin jag är inne på...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Mm, det är lite den senare teorin jag är inne på...
OT: rent ut i teorin bara; ditt första stycke - hur skulle det fungera rent praktiskt? Alla i den kedjan har ju på något sätt fått betalt och klockan har ju betingat ett värde varje gång den omsatts. Vem är det Som gör förlusten? Och skulle alla i kedjan lämna tillbaka sina ersättningar bakåt ända till p banken? Trassligt var ordet och jag kan inte komma ihåg att något dylikt kom upp på seminarierna i vare sig köp- eller straffrätt...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ja, det är lite läskigt. Men att hänga på domen, är inte min sak egentligen, ägare till klockan är Peter. Skulle däremot han, i teorin, få full ersättning från p banken, står det ju honom fritt att ersätta mig för min del.

Nu är jag inte jurist. Men som jag tolkar köplagen som har citerats ovan så hävs köpet då vara är behäftad med rättsligt fel. Typ. Dvs du är ägaren igen. Men har fått halva summan efterskänkt av Peter/Gripenbro.

Edit: Skulle Peter hävda att han är ägare till klockan kan han ju inte heller häva köpet och kräva dig på pengar.

Edit 2: Nu skulle man väl iofs kunna hävda att köpet inte alls är hävt utan att ni har kommit överens om att du säljer en "het" klocka till Peter för halva marknadsvärdet, och så tar han risken att bli av med den.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Ursäkta att jag drar upp denna tråkiga händelse igen, men har det hänt något nytt avseende klockan. Jag frågar då jag såg på TTT att någon där hade blivit av med sin klocka (Omega Seamaster) till en bedragare, som lämnat den till pantbanken. Klockan var hos Polisen nu, men det lät som ursprungsägaren inte skulle få tillbaka sin klocka, utan att i sådant fall stämma pantbanken.....

Har klockan kommit tillbaka?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ursäkta att jag drar upp denna tråkiga händelse igen, men har det hänt något nytt avseende klockan. Jag frågar då jag såg på TTT att någon där hade blivit av med sin klocka (Omega Seamaster) till en bedragare, som lämnat den till pantbanken. Klockan var hos Polisen nu, men det lät som ursprungsägaren inte skulle få tillbaka sin klocka, utan att i sådant fall stämma pantbanken.....

Har klockan kommit tillbaka?
Nej, i förvar hos polisen.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack för svaret! Jag är himla nyfiken på hur det slutar. Jag har senaste veckan köpt några smycken från pantbanken, och hoppas att det är affärer som är ok. Jag har gett bort smyckena som presenter, så det är lite surt om det blir strul med dem, liknande det ni haft.
 

adress

Friends of KS
OT: rent ut i teorin bara; ditt första stycke - hur skulle det fungera rent praktiskt? Alla i den kedjan har ju på något sätt fått betalt och klockan har ju betingat ett värde varje gång den omsatts. Vem är det Som gör förlusten? Och skulle alla i kedjan lämna tillbaka sina ersättningar bakåt ända till p banken? Trassligt var ordet och jag kan inte komma ihåg att något dylikt kom upp på seminarierna i vare sig köp- eller straffrätt...
Den enda som inte förlorar på det - är troligtvis den som anmälde stölden. Han fick nog ersättning av försäkringsbolaget - eftersom den stöldanmäldes...... Återfinns klockan - är ägaren försäkringsbolaget - som betalt ut ersättning.
 
Topp