• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Svårt att säga med Perez, eftersom RB var mer än nöjda med vad han presterade förra året och med vad han gjorde fram till Miami. Problemet just nu är inte att de har en dålig förare utan att de har en förare som efter Miami helt tappade självförtroendet. Det är en mental grej, men det är såklart helt oacceptabelt att Perez helt tappar sugen och formen när han inser att Verstappen bara är för bra. Perez som hade pole i Miami blev i praktiken förnedrad av sin stallkompis. Efter det har inget funkat.

Dock så har jag en känsla av att Verstappen kommer att förnedra de flesta han kan få som stallkompis. För RB handlar det inte om att hitta nån som är lika bra som Verstappen utan nån som kan finna sig i sin roll och ändå ta mycket poäng. Min känsla är att Ricciardo skulle ställas inför exakt samma problem och också tappa sugen. Han lämnade ju trots allt RB när han insåg hur bra Max var och hur mycket teamet fokuserade på honom.
Skillnaden mellan Ric och Perez är att Ric inte konstant tabbar sig under press. Perez klarar inte press, kolla tillbaks på de åren han kört i F1. Dvs ingen nyheter som uppkom då han kom till RB.
Ric lämnade RB då han insåg att Max var "prefered driver". Nu vet han att alternativet (annat team) är sämre då RB har bästa bilen. Ric hoppas Max lägger av längre fram så han sedan kan vinna titlar.
Enkel logik från Ric.
Kul för oss
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Fan Perez har verkligen fått sig en turn i självförtroendet.. lider med honom tbh.

Senast igår läste jag ett uttalande (källa?) där Horner sa att Perez är safe 2024…. Men man börjar ju fundera mer för varje helg.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Man kan även välja att njuta av deras överlägsenhet. Är lätt att glömma att stallkamraten inte kan köra så bra. Utan Schumacher, Vettel, Hamilton & Verstappen hade Ferrari och RB varit medelmåttiga bilar. Är bara Merc som verkligen VAR överlägsen imho. (i början på hybrideran)
Så det är inte bara en överlägsen bil, det är en överlägsen förare. Bara att njuta.

Förstår inte riktigt ditt resonemang kring ”njuta av deras överlägsenhet” men.. min syn på överlägsenhet är inte att det är positivt för sporten i stort. Därför jag avundas hur Indycar serien ser ut där det är fight in på målsnöret varje race.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Men vad säger ni?
Ric påkörd i starten då han låg uppe på 11’e plats, föll ned till botten. Körde sig upp till 13’e igen, dvs 6 upp!
Medan Tsu med tur kom på 11’e efter starten men föll till 15’e. 4 ned.
Klassskillnad!!
Ric till RB innan nyår om inte Perez är 100%

Max o RB 12 vinster på raken! (Räknar inte med Perez, är inte hans förtjänst)
 
  • Like
Reactions: par

Prefab

Cartier
Så länge Perez kör som idag lär han få behålla styrningen. Det ska verkligen till att han fortsätter att underprestera samtidigt som Rick överpresterar rejält för att RB ska våga chansa. Men även om så skulle vara fallet, så är valet inte självklart. Jag tror som jag tidigare har skrivit att RB är rätt nöjda med att ha en viss klasskillnad mellan sina förare. De vill inte ha nån som på allvar utmanar Verstappen. Så länge Perez plockar tillräckligt mycket poäng så är allt frid och fröjd. Perez lär trots allt med bred marginal ta en andra plats i mästerskapet och konstruktörsmästerskapet är redan i hamn. Det är fullt möjligt att Ric skulle göra ett bättre jobb, men vill de verkligen ha en kamp inom teamet?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Inte kollat racet än pga kört genom alperna, men ska kika på hotellet nu. Dock sett resultaten. Fan va kul att Mclaren ryckt sig i kragen!!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sista racet innan sommaruppehållet, race (sprint) week! :)

Norris har äntligen bett om ursäkt för att tagit sönder Max fina handgjorda pokal i porslin vid podium-firandet. Det är förövrigt 3:de gången han tar sönder Max pokal, denna tog bara 6 mån att tillverka & kostade 45k euro.. Ungerns GP hade minst omkörningar (16) under säsongen hittills. Ferrari har tappat det. McLaren lär vara starka på Spa.

Tider för Belgiens Sprint & GP nedan.

Fredag, FP1 kl 13:30, kval till GP kl 17:00.
Lördag, Sprint Shootout kl 12:00. Spint Race kl 16:30
Söndag, Grand Prix kl 15.


1920_13-be23-preview-en.jpg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Sista racet innan sommaruppehållet, race (sprint) week! :)

Norris har äntligen bett om ursäkt för att tagit sönder Max fina handgjorda pokal i porslin vid podium-firandet. Det är förövrigt 3:de gången han tar sönder Max pokal, denna tog bara 6 mån att tillverka & kostade 45k euro.. Ungerns GP hade minst omkörningar (16) under säsongen hittills. Ferrari har tappat det. McLaren lär vara starka på Spa.

Tider för Belgiens Sprint & GP nedan.

Fredag, FP1 kl 13:30, kval till GP kl 17:00.
Lördag, Sprint Shootout kl 12:00. Spint Race kl 16:30
Söndag, Grand Prix kl 15.


1920_13-be23-preview-en.jpg
Lando kanske bara borde sluta med sin golvöppnarteknik… i det här fallet (kanske även i flera) är det ju respektlöst åt många håll när något går sönder..

Ferrari har man ju tappat hoppet om. Det verkar ju även de själva ha gjort..

Fingers crossed att Mclaren plöjer på bra på spa.
 

Izze

Cartier
Lando kanske bara borde sluta med sin golvöppnarteknik… i det här fallet (kanske även i flera) är det ju respektlöst åt många håll när något går sönder..

Ferrari har man ju tappat hoppet om. Det verkar ju även de själva ha gjort..

Fingers crossed att Mclaren plöjer på bra på spa.
Han bad ju bara om ursäkt och visade på ånger efter det bemötande han fick online. Jag uppfattar honom som en bortskämd snorunge. Att han inte skulle förstå hantverket och alla timmar som lagts på det är i linje med min uppfattning.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Han bad ju bara om ursäkt och visade på ånger efter det bemötande han fick online. Jag uppfattar honom som en bortskämd snorunge. Att han inte skulle förstå hantverket och alla timmar som lagts på det är i linje med min uppfattning.
Instämmer helt ang bortskämd snorunge, hans agerande & snack efter händelsen visade en del osköna sidor. McLarens PR-team lär ha tagit ett snack med honom & därefter som han började be om ursäkt. Blev en del bra PR för porslins-företaget också iofs men det ursäktar inte beteendet.
 

par

Patek
2-Faktor

Kingesson

Omega
För någon som inte följt Piastri i lägre serier förstår jag plötsligt varför han anses vara någon form av underbarn. Så fort han fick en bil att köra istället för en traktor märker man att han växer sig starkare för varje lopp.
Dessutom framstår han, i vart fall än så länge, som en ganska sympatisk människa och det spär ju på viljan av att det ska gå bra för honom.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Konstaterar att Tsunoda är precis så dålig som jag misstänkte. Inte bara bilen det är fel på där…
Jag har alltid gillat Tsunoda, men det börjar bli svårt att blunda för resultaten med en erkänd förare som jämförelse.

Sen kan ju detsamma sägas om Perez. Skrattretande att han trots den föredragna strategin trillar bakåt i fältet, fastnar i sandfållan och till sist bryter. Han borde inte hamna i sitsen att bli omkörd av Hamilton för en femte plats.
 

Prefab

Cartier
Tsunoda gjorde väl ett helt ok race idag? Krigade till sig en poäng medans hans hypade stallkompis Ricciardo mest bara åkte runt och fick kämpa för att undvika att komma sist. Han lyckades iofs, men att bara ha Sargeant och Hulken efter sig är inget som imponerar!

Det duger liksom inte. Jag tror det ska mycket till för att Red Bull ska göra sig av med Perez i förtid. Då måste dels Perez fortsätta att göra väldigt dåligt ifrån sig, samtidigt som Ric verkligen imponerar. Dagens resultat tror jag inte påverkar nånting.

Och angående Perez så sa Dr Marko följande nyligen, vilket man ändå får säga minskar Ricciardos chanser:

But there is some good news as Marko believes in Perez’s ability in grands prix, it’s qualifying that’s the problem.

So much so he reckons the perfect team-mate for Verstappen would be Haas’ qualifying star Nico Hulkenberg on Saturday with Perez back in the car come Sunday.

“That’s the right thought,” he told Motorsport-Total.com when asked about Hulkenberg’s one-lap pace together with Perez’s tyre whisperer reputation.

“The two would be the perfect qualifying and race combination.”

For now though Marko says Red Bull have no thoughts on replacing him, after all he’s still P2 in the Drivers’ standings.

“We have a contract with Perez until the end of 2024. He’s second in the World Championship. Why would there be a need for action?” he said.

Declaring Perez has to “find himself again”, Marko added: “He has now woken up from his World Championship dream. Maybe that will help him to concentrate on getting the best possible performance again.”

The 80-year-old accepts Perez is facing arguably the most difficult team-mate challenge in Formula 1 given Verstappen’s sublime form that has seen him secure nine wins this season with the driver on a seven-race streak.

“Verstappen is a completely different benchmark,” Marko said. “The fact that Perez has to be within three-tenths of Max is interpreted benevolently by us. Sometimes it was more. Perez is second in the World Championship. That’s all for him possible. And he’s currently doing that.”

“He delivers very good races, he overtakes well. Only the mistakes in qualifying are there.”

 

Kingesson

Omega
Bilen var skadad till hans försvar.
2xjwpxmkjxeb1.jpg
Fattar inte hur de helt misslyckades att visa detta under sändningen, det hade ju förklarat en del!

Jag tror förresten att Checo är helt safe i Red Bull under 2024 också. Det är ju till hans fördel att Verstappen verkar kunna ta hem en WCC-titel åt Red Bull helt på egen hand (någon som har koll på om det hänt tidigare?) vilket borde innebära att Red Bull inte är lika desperata att testa något annat.

Men något jag verkligen hade velat, även om det inte kommer ske, är ett byte mellan Tsunoda och Perez i några race. Kan inte avgöra vad jag tycker om Yukis prestationer så det skulle vara kul att se om han han åstadkomma något i en betydligt bättre bil.
 
Topp