• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Ger ju lite perspektiv till hur viktig bilen är och att Marcus inte var så dålig. Men Bottas måste ha tappat motivationen. Han kunde ju åtminstone kvala riktigt bra förr.


Den tekniska utvecklingen inom F1 har förstört sporten på så vis. En grym förare blir aldrig världsmästare i en medioker bil.
Kolla vart Verstappen var åren innan han vann VM, kolla vart Hamilton med sitt CV varit senaste säsongerna.
Bilen är A & O för framgång 🫣
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Den tekniska utvecklingen inom F1 har förstört sporten på så vis. En grym förare blir aldrig världsmästare i en medioker bil.
Kolla vart Verstappen var åren innan han vann VM, kolla vart Hamilton med sitt CV varit senaste säsongerna.
Bilen är A & O för framgång 🫣
Undrar om det är den tekniska utvecklingen är en faktor för att återväxten blivit så dålig för närvarande.
Att Haas tar in Hulken och Mag istället för att satsa nytt är ju ett tecken på det... Att Bottas är kvar så länge är ju ett annat.

Det är liksom inte värt att satsa "för inte ens Hamilton vinner".
Att överleva med ett namn som drar sponsorer och inte kvaddar bilen är viktigare än att "go for broke" och satsa på nytt blod, alternativt spara pengar på att ta en förare som avlönas av någon annan.
 
  • Like
Reactions: F32

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Undrar om det är den tekniska utvecklingen är en faktor för att återväxten blivit så dålig för närvarande.
Att Haas tar in Hulken och Mag istället för att satsa nytt är ju ett tecken på det... Att Bottas är kvar så länge är ju ett annat.

Det är liksom inte värt att satsa "för inte ens Hamilton vinner".
Att överleva med ett namn som drar sponsorer och inte kvaddar bilen är viktigare än att "go for broke" och satsa på nytt blod, alternativt spara pengar på att ta en förare som avlönas av någon annan.

Jag tror helt klart att alla team förutom dem som verkligen slåss kontinuerligt om stabila poäng gör allt för att säkra upp sin ekonomiska stabilitet. Verksamheten kostar ju multum framförallt om man inte får möjligheten att ta del av pengarna som poängen omsätter.
Så då säkrar teamen upp starka namn/profiler och förare med egen finansiering framför nya unga potentiella talanger.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Redbull kommer med uppdatering till nästa race! El plan
IMG_0354.jpeg
 

Kingesson

Omega
Ser ut som att vi återgår till att spänningen inte ligger i vem som vinner, utan vem som kommer tvåa osv.

Någon mer som fortfarande är någorlunda aktiv i fantasyligan? Satt en stund i morse och försökte få in McLaren som ett av mina team men lyckades inte lösa det utan att offra för mycket. Men efter dagens kval inser jag att det nog hade varit värt att offra Perez för att sätta in Norris samt ha pengar nog att även byta ut Aston mot McLaren.

Ha! Jag satt med exakt samma tankar igår, råkade till och med vakna inatt efter FP3 och passade på att kolla var Checo hamnade för att avgöra om jag skulle byta innan kvalet…
Förbannat alltså, @Rizzie , vi var något på spåren! Med Checo på P5 förväntade jag mig trots allt att han skulle ta sig till pallplats, så han fick ligga kvar i stallet vilket brände ett stort hål i resultatet…
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Kommer på mig själv med att hoppas på att Max gör något misstag, så att det kan bli ens lite spännande.
Singapore var ju det mest spännande på väldigt väldigt länge.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Perez om den mentala kampen och hur Miami vände på saker & ting.

lbsy1i4zrkqb1.png
Perez har aldrig varit bra nog för F1, bangar alltid under press!
Sitter i en bil som kan vinna överlägset och han bara krockar o kör av...och däremellan bara långsam.
Värst är att det hela tiden är någon annans fel...in med den enda som någonsin kört jämnt mot Max = den leende australiensaren :)
 
  • Like
Reactions: par

Matte1970

Cartier
Race (sprint) week! :)

Nyheter för 2026

Tider för Qatar Sprint & GP nedan.

Fredag, FP1 kl 15:30, kval till GP kl 19:00.
Lördag, Sprint Shootout kl 15:00. Spint Race kl 19:30
Söndag, Grand Prix kl 19.

edt6fl6ocmrb1.jpg


image.png
Hade gärna sett att de tog bort DRS då det är alldeles för lätt att köra om och tar bort den riktiga racingen (ingen bemödar sig ens att försöka ta sig om på andra ställen). En annan dröm vore att införa tankning också, men det lär aldrig hända då det troligen blir elektriska bilar inom kort. Tycker även att det är fånigt att man behöver köra olika däcksorter (låt dem köra vad de vill då det inte medför något som helst positivt). Skall det finnas DRS liknande (eller push to pass) system så borde det endast få användas X antal ggr, inte 100 ggr under ett lopp.
De borde även förhindra att man kan leva länge på att man hittat ett kryphål och det tar åratal för andra team att komma ikapp ( exempelvis RB, Ferrari och Mercedes).
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Hade gärna sett att de tog bort DRS då det är alldeles för lätt att köra om och tar bort den riktiga racingen (ingen bemödar sig ens att försöka ta sig om på andra ställen). En annan dröm vore att införa tankning också, men det lär aldrig hända då det troligen blir elektriska bilar inom kort. Tycker även att det är fånigt att man behöver köra olika däcksorter (låt dem köra vad de vill då det inte medför något som helst positivt). Skall det finnas DRS liknande (eller push to pass) system så borde det endast få användas X antal ggr, inte 100 ggr under ett lopp.
De borde även förhindra att man kan leva länge på att man hittat ett kryphål och det tar åratal för andra team att komma ikapp ( exempelvis RB, Ferrari och Mercedes).
Intressanta tankar.
Kan hålla med om däckval och DRS, men är mer skeptisk till sista punkten.
Dels tycker jag inte att man ska straffas för att man gjort ett bättre jobb än andra, och dels tror jag att det finns en risk att man spenderar mindre pengar på utveckling/innovation kring bilen om man ändå inte "får vara bättre". Kryphål kommer alltid att finnas (och utnyttjas/användas) så länge respektive lag utvecklar sin egen bil utifrån ett regelverk. Det enda sättet att undvika det är nog att alla körde exakt likadana bilar.
 

Matte1970

Cartier
Intressanta tankar.
Kan hålla med om däckval och DRS, men är mer skeptisk till sista punkten.
Dels tycker jag inte att man ska straffas för att man gjort ett bättre jobb än andra, och dels tror jag att det finns en risk att man spenderar mindre pengar på utveckling/innovation kring bilen om man ändå inte "får vara bättre". Kryphål kommer alltid att finnas (och utnyttjas/användas) så länge respektive lag utvecklar sin egen bil utifrån ett regelverk. Det enda sättet att undvika det är nog att alla körde exakt likadana bilar.
Svår fråga det där. Nu är jag Mercedes fan (enda anledningen är att Kimi Räikkönen inte var så bra de sista 5-6 åren så jag fick hålla på Hamilton istället för att det skulle finnas någon spänning), så det var ju angenämt när han vann allting under lång tid, men kanske inte för de som höll på andra förare. Reglementet nu sträcker ju sig (om jag inte minns fel) ända fram till säsongen 2025, och då blir det svårt för något annat team annat än RB att vinna. Inte roligt för någon som inte håller på Max att titta. De får svårt att få ny publik också. För att hålla nere kostnaderna får man dra in på annat. Tycker ett reglemente bör hålla i max 2 år, inte 5 år.
 

Izze

Cartier
Svår fråga det där. Nu är jag Mercedes fan (enda anledningen är att Kimi Räikkönen inte var så bra de sista 5-6 åren så jag fick hålla på Hamilton istället för att det skulle finnas någon spänning), så det var ju angenämt när han vann allting under lång tid, men kanske inte för de som höll på andra förare. Reglementet nu sträcker ju sig (om jag inte minns fel) ända fram till säsongen 2025, och då blir det svårt för något annat team annat än RB att vinna. Inte roligt för någon som inte håller på Max att titta. De får svårt att få ny publik också. För att hålla nere kostnaderna får man dra in på annat. Tycker ett reglemente bör hålla i max 2 år, inte 5 år.
Problemet med det sistnämnda är att det riskerar bli än mer ensidigt. Den finaste F1 säsongen någonsin är 2021 (obs. personlig uppfattning). Den striden om WDC/WCC ägde rum till följd av att de som inte satte reglementet (RB) fick tid på sig att komma i kapp. Cappar man reglementet till 2 år, ja, då finns det en risk att alla säsonger blir en one-team-show.
 

Matte1970

Cartier
Problemet med det sistnämnda är att det riskerar bli än mer ensidigt. Den finaste F1 säsongen någonsin är 2021 (obs. personlig uppfattning). Den striden om WDC/WCC ägde rum till följd av att de som inte satte reglementet (RB) fick tid på sig att komma i kapp. Cappar man reglementet till 2 år, ja, då finns det en risk att alla säsonger blir en one-team-show.
2007 var inte helt tråkig heller (min favorit vann då). Hyfsat jämnt.😁
3 stycken hade chansen att vinna WDC i sista loppet, men även Massa låg bra till.
 

Bilagor

  • Screenshot_20231002_180759_Chrome.jpg
    Screenshot_20231002_180759_Chrome.jpg
    100.6 KB · Visningar: 5

Datapata

Omega
2-Faktor
Hade gärna sett att de tog bort DRS då det är alldeles för lätt att köra om och tar bort den riktiga racingen (ingen bemödar sig ens att försöka ta sig om på andra ställen). En annan dröm vore att införa tankning också, men det lär aldrig hända då det troligen blir elektriska bilar inom kort. Tycker även att det är fånigt att man behöver köra olika däcksorter (låt dem köra vad de vill då det inte medför något som helst positivt). Skall det finnas DRS liknande (eller push to pass) system så borde det endast få användas X antal ggr, inte 100 ggr under ett lopp.
De borde även förhindra att man kan leva länge på att man hittat ett kryphål och det tar åratal för andra team att komma ikapp ( exempelvis RB, Ferrari och Mercedes).
Intressanta tankar.
Kan hålla med om däckval och DRS, men är mer skeptisk till sista punkten.
Dels tycker jag inte att man ska straffas för att man gjort ett bättre jobb än andra, och dels tror jag att det finns en risk att man spenderar mindre pengar på utveckling/innovation kring bilen om man ändå inte "får vara bättre". Kryphål kommer alltid att finnas (och utnyttjas/användas) så länge respektive lag utvecklar sin egen bil utifrån ett regelverk. Det enda sättet att undvika det är nog att alla körde exakt likadana bilar.
Svår fråga det där. Nu är jag Mercedes fan (enda anledningen är att Kimi Räikkönen inte var så bra de sista 5-6 åren så jag fick hålla på Hamilton istället för att det skulle finnas någon spänning), så det var ju angenämt när han vann allting under lång tid, men kanske inte för de som höll på andra förare. Reglementet nu sträcker ju sig (om jag inte minns fel) ända fram till säsongen 2025, och då blir det svårt för något annat team annat än RB att vinna. Inte roligt för någon som inte håller på Max att titta. De får svårt att få ny publik också. För att hålla nere kostnaderna får man dra in på annat. Tycker ett reglemente bör hålla i max 2 år, inte 5 år.
Problemet med det sistnämnda är att det riskerar bli än mer ensidigt. Den finaste F1 säsongen någonsin är 2021 (obs. personlig uppfattning). Den striden om WDC/WCC ägde rum till följd av att de som inte satte reglementet (RB) fick tid på sig att komma i kapp. Cappar man reglementet till 2 år, ja, då finns det en risk att alla säsonger blir en one-team-show.

Intressant diskussion om reglementet och tekniska förändringar!

Jag tycker DRS fungerar OK, hellre det än Push-to-pass, men jag är med dig @Matte1970 att ta bort det helt och skapa bilar som är konkurennskraftiga utan.
Däremot tycker jag man kanske borde göra DRS sträckorna kortare och ändra avståndet till framförvarande för att få aktivera den. Det blir ju tillbaka till vad idén om DRS handlade om. Det kanske kan motverka DRS tåg och även om jag gillar Sainz strategi i Singapore för ren racekrafting så är ju kortare DRS svårare att komma om. Men bra racecraft löser ju det iaf.

Det är ju lite stökigt med "eror", även om Mercedes vann 7 raka så vann ju andra förare lopp och saker hände runt omkring. Vi måste ju tillbaka till Vettel i RB för samma överlägsenhet som nu... och då var det ju faktiskt fight mellan honom och Webber. Samma med Hamilton och Rosberg Ham har ju "bara" 5 raka vinster så jag upplever att många bara ser titlarna och glömmer hur spännande vissa lopp faktiskt var. @Izze du är ju spot on kring 2021 fram till sista tre minuterna på säsongen 😆

Det är ju faktiskt bara nu som RB & ffa Max är så otroligt överlägsna och det känns mer som en miss av resten i utveckling inför regeländringen. Det är ju det som är tråkigt i min mening.

vi behöver en Joker i F1 igen... hörde jag Maldonado? 😝
 

Matte1970

Cartier
Problemet med det sistnämnda är att det riskerar bli än mer ensidigt. Den finaste F1 säsongen någonsin är 2021 (obs. personlig uppfattning). Den striden om WDC/WCC ägde rum till följd av att de som inte satte reglementet (RB) fick tid på sig att komma i kapp. Cappar man reglementet till 2 år, ja, då finns det en risk att alla säsonger blir en one-team-show.
Kanske det, MEN olika team åtminstone. Ett och samma team kommer troligen inte att tolka reglerna bäst varje gång.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Bra kval igår :) dags för Stroll att hänga upp ratten, pappa kanske håller på att sälja teamet?!

Synd om Piastri som får sin tid raderad under intervjun haha. Perez ska vi inte ens tala om.. Hela sändningen var lite knasig.

bzk7nmgixmsb1.jpg
 

Isodor

Audemars
Bra fajt mellan mclaren Ferrari och merca.
Tråkigt att se perez totalt fallerat.
Max i en egen liga / bil som orkar knappt bry sig om. Ingen som ens ville fira honom ..
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Även om Perez gjort bort sig otaliga gånger den här säsongen så tycker jag inte att han kan klandras för händelsen i sprinten.
Hade han kvalat där han borde kvala så hade han aldrig varit inblandad i den situationen så beror på hur man ser på saken. Absolut Ocons fel men han borde inte ens vara där nere i fältet.
 

Matte1970

Cartier
Även om Perez gjort bort sig otaliga gånger den här säsongen så tycker jag inte att han kan klandras för händelsen i sprinten.
Nja, tycker att han tar onödigt stora risker. Först och främst kvalar han katastrofalt dåligt varenda gång, vilket gör att han måste passera en massa bilar på väg upp genom fältet. När han han nu försökte passera 2 bilar i en kurva blir 3 bilar lite väl många i bredd och stor risk att något händer. Det är lite vinna eller försvinna. Det hade kanske kunnat gå vägen, men det sket sig, igen...
Har svårt att se att han skall få åka för RB nästa år. Han skulle behöva vinna alla återstående race i år, med egen kraft. Annars är det risk att han får kicken innan året är slut.
 

Kingesson

Omega
Förbannat! Lite full, med fyra minuter till godo och enbart tabellen över FP1-resultat att förlita mig på bestämde jag mig att spela ut ”limitless” och valde denna uppställning:

IMG_3460.png


Ångrade mig såklart redan efter kvalet och än mer efter sprinten.

Nu får man dessutom se detta:

IMG_3461.jpeg
 
Topp