• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Rädd att det blir Ham som vanligt. Hade varit kul med Ric högst upp med Perez o Norris på pallen. Så trött på Mercedes..... Kanske de två Mercorna i sandfållan i kurva 1??

Tack! Hade ingen koll på att det var nära 1500!!

Ja betydligt roligare än när det bara blir 55 varv av oförändrade positioner (utom några varv vid däckbytena.....)
Två intressanta race i rad nu! Kul!!!

Någon som kan hjälpa mig? jag har letat på youtube och Google efter ett specifikt underhållande GP.
Har för mig att det var 2017 eller 2018.
Ricciardo tog plats på podium(iaf nästan helt säkert på det)
Har också för mig att han låg långt bak i fältet och körde upp sig till pallen.
Det var många avåkningar, omkörningar och delvis regn. Hade för mig att det var Abu Dhabi men Ricciardo verkar inte tagit någon pallplats där...

Roligt idag att Verstappen och Bottas startar på medium och Hamilton på soft. Kanske kan bli någon form av spänning om vinsten då. Det var ju synd att Hamilton lyckades hinna runt med bara någon sekund tillgodo i Q2 igår. Hade kunnat bli ett kul race om han startade på plats 15.
Är Sotji tråkigaste banan i kalendern?

Roligt idag att Verstappen och Bottas startar på medium och Hamilton på soft. Kanske kan bli någon form av spänning om vinsten då. Det var ju synd att Hamilton lyckades hinna runt med bara någon sekund tillgodo i Q2 igår. Hade kunnat bli ett kul race om han startade på plats 15.
Håller med dig om alla påståenden. Däckvalen i start kan bidra med spänning. Extremt synd att Hamilton tog sig vidare till Q3 och ja Sotji är nog den tråkigaste banan någonsin.

Jag kommer se första 15-30min i hopp om bra race iallafall.

Verkligen, skrek av glädje när jag först trodde att Hamilton bommade tiden.

Jao, håller med. Men tycker fortfarande att det är det bästa att göra på söndagar!

Missat att det började 13.10.... satt och väntade och slösurfade när jag såg "lap 10" på google.... Nåväl, kollar noggrannare nästa gång! :)

Någon mer än jag som tycker att det nästan blir lite löjligt när Bottas ska köra sin "F*ck you to my haters" efter att han har vunnit?
Det var lite roligt första gången men nu blir det mest repetativt.. Lite tråkigt att han dessutom gör det när han enbart vinner pga att Hamilton får en bestraffning.

Sedan så är ju inte han den enda föraren som får kritik, de flesta förare får oerhört mkt kritik i flera skeenden av deras karriärer och det är något som kommer på köpet. Dessutom så kan man ju tycka att kritiken han får är rätt så befogad.

Senast ändrad:
Någon mer än jag som tycker att det nästan blir lite löjligt när Bottas ska köra sin "F*ck you to my haters" efter att han har vunnit?
Det var lite roligt första gången men nu blir det mest repetativt.. Lite tråkigt att han dessutom gör det när han enbart vinner pga att Hamilton får en bestraffning.

Sedan så är ju inte han den enda föraren som får kritik, de flesta förare får oerhört mkt kritik i flera skeenden i deras karriärer och det är något som kommer på köpet. Dessutom så kan man ju tycka att kritiken han får är rätt så befogad.
Jag tycker att han måste göra det, han tar inte HAM annars och knappt VER i racepace. Alla medel måste fram och detta är väl en taktik som kanske ger honom tusendelar i nästa kval. Dock tvivlar jag ännu mer på hans förmåga att vara 1:a förare i framtiden.

Tänk ett race utan HAM BOT och VER. Det skulle ju kunna blivit spännande som helst!! Nu sitter man mest o hoppas på att Mercedesarna ska krocka med varandra i första kurvan för att det ska bli spännande och gläds åt att den bästa föraren på väääääldigt länge får tidsstraff för att han då inte är lika sjukt överlägsen....
Tänk tanken att startordningen inte beror på kvaltiderna utan istället alltid är omvänd mot föregående race...... (Fast då skulle väl alla utanför poängplats slåss om att komma sist istället, så det blir nog också fel!
Kanske lottning för alla utanför poängplats och bakom dem omvänd startordning för 1:an till 10:an??

Racet var ganska ”meh”. Återigen otroligt tydligt att Bottas inte är i nivå med Hamilton. Att det ska krävas tidsbestraffning på Lewis för att Bottas ska kunna vinna, för att sen vara kaxig om det. Jag är inget vidare fan av Lewis, men fan vad Bottas inte platsar bredvid honom. Vet dock inte om någon skulle kunna hålla jämnt med honom i samma material, möjligtvis Verstappen eller Ricciardo.

Lite underhållande i mittfältet igår dock. Lando vs. Russel vs. Albon var intressant. Ricciardo vs. Ocon vs. Perez också.

Tänk ett race utan HAM BOT och VER. Det skulle ju kunna blivit spännande som helst!! Nu sitter man mest o hoppas på att Mercedesarna ska krocka med varandra i första kurvan för att det ska bli spännande och gläds åt att den bästa föraren på väääääldigt länge får tidsstraff för att han då inte är lika sjukt överlägsen....
Tänk tanken att startordningen inte beror på kvaltiderna utan istället alltid är omvänd mot föregående race...... (Fast då skulle väl alla utanför poängplats slåss om att komma sist istället, så det blir nog också fel!
Kanske lottning för alla utanför poängplats och bakom dem omvänd startordning för 1:an till 10:an??

Det finns både fördelar och nackdelar med det i mina ögon. Ross Brawn försöker ju införa kvalrace för att öka spänningen och därigenom tittarsiffror. Kul för att det skulle bli mer oväntade resultat, men känns det så rättvist om nu Formel 1, världens största motorsport, skulle avgöras med slump?

Mercedes är klart mot något i denna stilen, eftersom de själva vill ligga längst fram i fältet. Att deras bilar inte funkar i trafik syntes klart på Monza i alla fall.

Verstappen har sagt i intervju att han tycker att Formel 1 borde avgöras baserat på skicklighet, både från teamens och förarnas sida, och därför ställer sig negativ till omvänd startordning/kvalrace.

George Russel sade också att han var mot det, eftersom de som kör för de sämsta teamen och därför startar längst fram kommer se ut som riktiga pajasar som mest är i vägen för snabbare bilar bakom, vilket skulle göra det svårt att visa vad man faktiskt duger till i sporten.

Personligen tycker jag att det är lathet från F1s sida att föreslå omvänd startordning. Är racen för ointressanta? Ändra reglementet för bilar/banor för att få jämnare racing isåfall. Förhoppningsvis är vi på väg dit med budget cap och de nya bilarna som kommer 2022.

Klart Bottas har det svårare när Lewis (med all rätt) blir favoriserad och har den bättre bilen anpassad efter sig själv, likt Charles och Max. Bottas får oförtjänt mycket kritik, nej han är inte på Lewis nivå vilket förövrigt ingen är men kom igen..

Det Mercedes gör på banan & utanför är väldigt imponerande, hatten av, men tyvärr blir det tråkig racing när övriga inte kommer ikapp utvecklingen.
Låt förarna raca på banan istället likt Rosberg tiden, lite mer spänning och utmaning. Det märks tydligt att Mercedes inte tillåter detta längre.

Klart Bottas har det svårare när Lewis (med all rätt) blir favoriserad och har den bättre bilen anpassad efter sig själv, likt Charles och Max. Bottas får oförtjänt mycket kritik, nej han är inte på Lewis nivå vilket förövrigt ingen är men kom igen..

Det Mercedes gör på banan & utanför är väldigt imponerande, hatten av, men tyvärr blir det tråkig racing när övriga inte kommer ikapp utvecklingen.
Låt förarna raca på banan istället likt Rosberg tiden, lite mer spänning och utmaning. Det märks tydligt att Mercedes inte tillåter detta längre.
Fast ser vi statistik så vet vi att Bottas är bra på kval, framförallt i början på säsongerna. Med det sagt så är det extremt konstigt om bilen inte är anpassad efter honom. Annars hade han varit bäst i världen om han kvalar ut HAM i en bil som är anpassad efter HAM.

Jag vet inte om jag tycker det är tydligt att Bottas inte får racea HAM. Med tanke på vilka slarviga bestraffningar HAM drar på sig så täcker inte en favorisering upp de tabbarna faktiskt.

Fast ser vi statistik så vet vi att Bottas är bra på kval, framförallt i början på säsongerna. Med det sagt så är det extremt konstigt om bilen inte är anpassad efter honom. Annars hade han varit bäst i världen om han kvalar ut HAM i en bil som är anpassad efter HAM.

Jag vet inte om jag tycker det är tydligt att Bottas inte får racea HAM. Med tanke på vilka slarviga bestraffningar HAM drar på sig så täcker inte en favorisering upp de tabbarna faktiskt.
Ne du har nog rätt, dom 90 vinsterna och 6 världsmästerskap är nog helt och hållet på egen speed ;)

Tillbaka
Topp