• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Eftersom vi håller på olika stall här hemma, får de som ”vunnit” senaste loppet leda. Två race in har jag redan tröttnat på sonens flin.

IMG_0905.jpeg

Håller med tidigare skribenter om Piastri. Man gillar honom. Har inget emot Norris heller iofs. Utan att ha sett mer av Antonelli än senaste DTS verkar han också vara en sjukt mysig grabb! Hoppas det går bra för honom. Hade även hoppats på lite mer framgång för LEC och Sainz. Extremt bra förare båda två. Jack Doohan gillar man ju också men mest för att farsan är en riktig legend.

Ska bli kul att se hur toppen kan racea mot varandra på banorna som är mer omkörningsvänliga. Känslan är att det mysiga i McL inom kort kan förändras. Norris upplevs.. ängslig (?) och Piastri har mognat. Intressant läge där.

Många viktiga poäng som mittfältet kämpar om såhär inledningsvis på säsongen. Haas imponerar rejält (vem trodde det?) och även Albon markerar på nytt mot Sainz.

Lawson lär inte bli långvarig. Det finns inga som helst tecken på att han ens är i närheten av att behärska bilen eller visa tecken på förbättring. Det är inte säkert att han kommer att ta en enda poäng om han får fortsätta. Perez var ojämn och oftast alldeles för långt efter Verstappen, men han kämpade i varje fall på. Lawson ser mest uppgiven ut. Jag tyckte att det sa allt när de visade hans kvalvarv i repris i F1TV. Det var inte som så att han körde bort sig eller missade i nån kurva för att han satsade för hårt. Han var bara fruktansvärt långsam. Så stora förbättringar som han skulle behöva göra för att rädda sin styrning tror jag inte är möjliga,

Annars: Synd på Ferrari. McLaren fortsätter att övertyga. Max får verkligen kämpa på, men han gör det ändå bra. Han har liksom aldrig en dålig dag, även om bilen har sina begränsningar. Om bara Red Bull kan förbättra bilen lite så lär han bli farlig.

Detta postades och raderades omedelbart efter. Man kan ju tro att killen dött - men det är svårt att koppla det till något positivt. Tyvärr inte min bild, så jag vet inte vad det var för caption.. vore ju bra.

zckgf4q8ukqe1.jpeg

Känns ju ganska logiskt att Tsunuda skulle få chansen just till Suzuka. Hoppas det sker och hoppas han levererar.
Ja, jag hoppas också det. Framförallt för att det borde ha varit Tsunoda redan från start. Han kvalade ut Lawson sex gånger av sex möjliga förra säsongen. Red Bull har gjort samma misstag som de gjorde med Gasly och Albon. De har satt en lovande, men rätt orutinerad förare i en svårkörd bil med Verstappen som stallkompis. Det är så man förstör nåns karriär.

Eftersom teamet envisas med att bygga bilen helt runt Verstappens körstil, så kommer de aldrig att kunna kasta in en rookie. De behöver nån som är rutinerad och som inte blir knäckt av att bli frånåkt. Med Perez tänkte de helt rätt, men tillslut så blev även han knäckt. Oavsett vem som får jobbet så är det dock orealistiskt att tro att denne skulle prestera så mycket bättre än Perez. Det är begripligt att han fick sparken, men det är obegripligt att Tsunoda som numera är en rutinerad förare som har mognat inte får chansen.

Förutsatt att det här inte bara är hittepå så bör det bli officiellt inom några dagar.
1000012001.png
Det lär nog gå åt skogen för han med om de nu blir av, tyvärr. Hur RB ska lösa det efter Yuki om de inte fungerar blir kul att se. Tveksamt att någon på gridden klarar av att ratta den där bilen.

Undrar hur Max skulle prestera i tex Mercedes som är helt annorlunda mot RB bilen. Mercedes lär ju knappast vilja göra bilen okörbar som RB bilen beter sig nu. Om man nu leker med tanken att han skulle lämna RB vill säga.

Å andra sidan så är ju inte kraven jättehöga. Alla inklusive Red Bull vet att bilen är svårkörd. Jag tror han blir kvar bara han plockar poäng. Alla dömde ut Perez, men han blev ändå kvar i fyra år och det tror jag faktiskt berodde på att de var osäkra på om nån kunde göra jobbet bättre.

Lawson är dock för dålig och jag tror nog ändå att Tsunoda med mer rutin borde kunna vara bättre. Inte i närheten av Verstappen, men bättre.

Angående hur Max skulle prestera i en annan bil, så tror jag inte att han skulle prestera särskilt bra. Det är därför jag tvivlar starkt på att han kommer att gå till nåt annat team.

Å andra sidan så är ju inte kraven jättehöga. Alla inklusive Red Bull vet att bilen är svårkörd. Jag tror han blir kvar bara han plockar poäng. Alla dömde ut Perez, men han blev ändå kvar i fyra år och det tror jag faktiskt berodde på att de var osäkra på om nån kunde göra jobbet bättre.

Lawson är dock för dålig och jag tror nog ändå att Tsunoda med mer rutin borde kunna vara bättre. Inte i närheten av Verstappen, men bättre.

Angående hur Max skulle prestera i en annan bil, så tror jag inte att han skulle prestera särskilt bra. Det är därför jag tvivlar starkt på att han kommer att gå till nåt annat team.
Om inte Perez varit så otroligt ojämn och crashat så ofta som han gjorde så hade han nog varit kvar.

Tror Max hade presterat i en annan bil, men det hade inte sett ut som de gör i RB med den enorma skillnaden som det är nu. Max vill nog ha garantier att bilen ska utvecklas efter hans önskemål, tveksamt nåt stall är beredda att slänga den andra bilen under bussen för de.

Om inte Perez varit så otroligt ojämn och crashat så ofta som han gjorde så hade han nog varit kvar.

Tror Max hade presterat i en annan bil, men det hade inte sett ut som de gör i RB med den enorma skillnaden som det är nu. Max vill nog ha garantier att bilen ska utvecklas efter hans önskemål, tveksamt nåt stall är beredda att slänga den andra bilen under bussen för de.
Jovisst, men alla har ju kraschat ofta i den andra Red Bull-bilen. Gasly jag vet inte hur många gånger under bara en halv säsong. Albon likaså. Lawson kraschade förra helgen. Det blir så när man försöker köra fort med en bil vars egenskaper man inte förstår eller kan kontrollera. Försöker man köra säkert, så går det bara för långsamt. Perez gjorde ju ändå jobbet helt ok i lite drygt tre år. Fem segrar och 24 andra pallplatser är inte så otroligt uselt som många har fått för sig, även om han helt tappade förmågan ifjol. Jag tror inte man kan förvänta sig så mycket mer, såvida man inte värvar en Verstappen-kopia. Jag hoppas verkligen på att Tsunoda fixar det. I varje fall bättre än Lawson.

Senast ändrad:
Det lär nog gå åt skogen för han med om de nu blir av, tyvärr. Hur RB ska lösa det efter Yuki om de inte fungerar blir kul att se. Tveksamt att någon på gridden klarar av att ratta den där bilen.

Undrar hur Max skulle prestera i tex Mercedes som är helt annorlunda mot RB bilen. Mercedes lär ju knappast vilja göra bilen okörbar som RB bilen beter sig nu. Om man nu leker med tanken att han skulle lämna RB vill säga.

Många som verkar bekräftat det under natten, spännande. Yuki är körd oavsett val så helt rätt att han försöker styra upp det.

Max hade garanterat presterat bra i en annan bil, han är av en annan kaliber och det ser man mtp hur han rattar bilen för tillfället.
Exakt min take också. Tsunoda är körd oavsett och kanske just av den anledningen vill/kan RB göra en swap så tidigt i säsongen. RB är knappast kända för att göra de enkla valen och jag hade blivit mindre förvånad om de tog in en random förare än att låta Tsu köra, typ Colapinto eller liknande.

Det kommer bli intressant att se hur det går för Tsunoda. Man ska heller inte dra för stora växlar av två race och säga att Max alltid varit ensam. Det är bara senaste säsongen som Per rejält underpresterade. För bara 2-3 säsonger sen var han i topp innan bilarna körde i Europa och han pratade ju öppet om att siktet var inställt på att vinna VM osv osv. Det glömmer man lätt. Tycker även Albon gjorde det bra i RB. Det går bevisligen att ligga nära. Hade han inte blivit påkörd i racet han ledde för många år sen (av Ham) hade hans karriär sett annorlunda ut.

Max är nog den förare som hade presterat bäst oavsett bil. Han har visat det över många säsonger när 1) bilen inte varit bäst och 2) över reglementen. kom ihåg också att han var i Antonellis ålder när han gjorde entré och då var det inte i ett stall som hade ordning på läget, snarare tvärtom. När bilarna uppdaterats över reglementen har många erkänt duktiga förare nästan sett oigenkännliga ut. T ex Vettel efter succén i RB, Ricciardo i Ren/McL bara för att nämna några i närtid. Max är på en annan nivå.

Rätt intressant läsning:

Lite överdriven analys om att Max inte kommer leverera i annat material. Ex: så fort det blir regn eller förutsättningar som inte är optimala är han konstant i topp. Till skillnad från, ja typ resten.

En intressant men lite deppig teori jag såg på reddit:

"I really think Red Bull's mindset is they know there's something wrong with the car and they don't want to completely break Lawson's confidence so they'll put put him back in the vcarb so he can build back his confidence with good results and go back to Red Bull once the car design has changed

They don't care about Yuki and I don't think they suddenly rate him higher,they just think if someone is going to struggle they would rather it would be him.”

En intressant men lite deppig teori jag såg på reddit:

"I really think Red Bull's mindset is they know there's something wrong with the car and they don't want to completely break Lawson's confidence so they'll put put him back in the vcarb so he can build back his confidence with good results and go back to Red Bull once the car design has changed

They don't care about Yuki and I don't think they suddenly rate him higher,they just think if someone is going to struggle they would rather it would be him.”
Tsunoda är ju som bekant körd ändå. Ingen backning/koppling mellan RB och Honda. Men 0p i två race i rad är lite väl magstarkt även för RB.

Ja, det här ska bli spännande! Kommer såklart att bli tufft för Tsunoda, men man ska inte underskatta betydelsen av att han får ratta en Red Bull för första gången i ett race på hemmaplan. Tror nog att det bidrog till det snabba bytet.

Frågan är vad de gör om Tsunoda misslyckas helt? Ringer Perez? Han är tydligen fortfarande kontrakterad och ska köra en del uppvisningar under året för Red Bull.

Tycker det känns superproffsigt att ge killen man efter långt och moget övervägande bestämt sig för att satsa på hela TVÅ race på sig att bli varm i kläderna. Det är långsiktigt tänkande det. Precis som Albon har väl Lawson känt supercoachen Horners varma fulla support i ryggen hela vägen vilket gett en enorm trygghet.

Ser fram emot Red Bulls kommande strategi att byta ut förare under pågående race när de haft en halvdassig start. Varför vänta med att visa handlingskraft?
Töntledarskap.

Tillbaka
Topp