• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som hunnit få elräkningen för December

Helt OK för att vara i december då vi har vår högsta förbrukning. Dessutom lägre snittpris än i november. :cigar:
Rolex 2024-01-18 (elräkning).jpg

December -23: El 4.000 KWh - 3.200:-
Nätkostnad 4.200:- (energiavgift + energiskatt + effektavgift + nättaxa) :mad:
1,5 plan + källare 325 m2 + garage 60 m2, bergvärme, 2 vuxna 3 ungdomar.

Jag har Tibber. Elbil och frånluftsvärmepump. Fakturan på rörliga var 76kr för 1156kWh, riktigt bra. Nätavgiften från nätägaren med skatt och moms var dock 1’665kr.

Tibber har börjat sälja batterier också såg jag, för att kunna överköpa när det är billigt antar jag, spontant låter det ganska smart.

Vi har ett treårigt avtal som löper ut inom kort, överväger att köra rörligt ett år och hopps på en mild vinter och ta ett nytt grepp om ett år.

6 månaders fast pris elområde 3 för 91öre/kwh, så alltså oktober - mars. Tycker det låter rätt bra?

Det är bra tycker jag.
Som det ser ut just nu blir det en dyr vinter pga det nya systemet för elöverföring m.m.

Vilket företag?
Stockholms elbolag, har fått dåliga omdömen men hur mycket fel kan de bli. De ska bara debitera min el :D
Skellefteå kraft har 97 öre på 1 år. Elområde 4, som referens.

Har du inte hög förbrukning så brukar rörligt vara bra.
Men värmer du med el så bind fort.

50/50 av förbrukning är typ på laddning av elbil och uppvärmning med luftvärmepump. Så det ena är bra för timpris och de andra för fast pris :D

Visst brukar område 4 vara billigare än 2-3?

Har 192kvm hus, med Ca 11.000kwh i förbrukning.
Tror jag tar risken i år o kör med rörligt via Tibber.
Jobbigare om man har 25-30.000kwh per år då kan man fundera på att binda.

Tillbaka
Topp