• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nörderi eller Idioti?!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hur långt skulle Ni/Du gå till att hitta den perfekta och ultimata klockan.

Som dom allra flesta här på forumet så vill även jag ha en klocka i ett så perfekt skick som möjligt när man köper det! Och skulle man få bestämma, så skulle den vara så nära mint och så nära originalskick som möjligt, om det skulle gå så klart. Och visst kan du få det, om du bestämmer dig för att köpa nytt av dagens referenser, det är bara att gå till närmaste AD så är saken biff. Fast i vissa fall så går ju inte det tyvärr, även om man nu skulle vilja det, då dom klockorna jag är intresserad av gått ur produktion för många år sedan, så där har har du ju ett litet problem. Och att en AD skulle sitta på ett helt oanvänt exemplar är nog lika stor chans att du skulle vinna drömvinsten på LOTTO, Hehe, förmodligen så är det större chans att vinna drömvinsten.

I dom allra flesta fallen så har ju en klocka som har många år på nacken fått minst en service, och då även blivit polerad samtidigt, är det bra gjort så är det inga problem anser jag, tyvärr så är ofta fallet att dom blivit mindre bra polerade, vissa kallar det nog för fulpolerade, dom kan även ha fått vissa synliga delar utbytta, inga konstigheter med det. Men är man då en jävla klocknörd och perfektionist som en annan är, Ja, då känns det inte lika kul, om tex visare eller tavla är bytt och inte är tidsenliga. För den stora skalan så bryr man sig nog inte om det skulle jag tippa bara klockan ser OK ut, utan några större repor och hack på boetten eller glaset och eventuellt på länken.

Hm, hur gör man då för att hitta den perfekta klockan, JO det skall jag tala om, det går att köpa på sig samma modell flera gånger och hoppas att man hittar rätt till slut, men det kan ju ta sin lilla stund, och du måste även vara beredd på att ligga ute med lite kulor, ha stort tålamod och vara envis som en stucken GRIS. För det går inte att sälja av klockorna innan man hunnit att jämföra alla klockor samtidigt tillsammans, för att avgöra vilken av klockorna som är i bäst skick. I mitt fall så hade jag gärna betalat det där lilla extra om det visat sig att jag kunde köpte denna klocka som helt ny över disk från en AD, som jag nu skall ta upp.

Jag snackar om min/mina 16760 aka Fat Lady eller som den kallas i dom finare rummen Sophia Loren! Har alltid gillat denna modell, när jag sedan fick lära mig att den kallades både för Fat Lady och Sophia Loren så blev inte begäret mindre, snarare tvärs om jag blev nog en smula kär :heart: . Tyvärr har jag inget bra argument varför jag inte köpt på mig denna ikon tidigare, jag började faktiskt flukta på denna redan år 1999-2000. Det skulle ta mig 14-15 år innan jag fick arslet ur vagnen och köpa mig ett, men då till ett mycket högre pris så klart, inte bara för att priset gått upp pga inflation, kurser som gått upp osv, det är 14-15 år sedan och självklart var det billigare förr säger ni, men jag säger att ni har fel. För svaret är ja, det var jävligt mycket billigare förr, nästan för billigt, saken är den och att dessa vintage klockor var inte poppis när det begav sig vid den här tiden, efterfrågan var jävligt klen kan jag meddela.

Kolla priserna nedan på klockor som såldes vid den här tidpunkten så får ni en hint om, vad jag snackar om. Var reggad på Kaplans auktioner redan i slutet av 1999, så jag har hängt med ett tag faktiskt.


1680.
1680 nörderi eller idioti.JPG


16750.
16750 nörderi eller idioti.JPG


5513.
5513 nörderi eller idioti.JPG


1675.
1675 nörderi eller idioti.JPG


1680 från samma år.
1680 nörderi eller idioti 2.JPG


1655.
1655 nörderi eller idioti.JPG


Sist men inte minst en 16760 så klart.
16760 nörderi eller idioti.JPG




Var inte bara ROLEX som var billiga på den tiden.
omega nörderi eller idioti.JPG



Ursäkta att jag gled ifrån ämnet lite, Hrrm...var, var jag någonstans, JO det tog mig 14-15 år innan jag köpte på mig min första 16760, jag tog oskulden då jag köpte på mig en från Kaplans Klockkvalle i maj 2014 på självaste Norges nationaldag. Den hade allt, box, papper, cert, kalender, osv ett s.k. fullset, nu visar det sig att på den senaste servicen som gjordes på Nymans Ur hade den fått sin tavla och visare bytta, den hade även blivit polerad. Så det tog inte alls för lång tid innan jag kände att jag ville ha en annan Fat Lady i lite mer av original skick. Nu är det som sagt inga större fel på klockan, det är bara jag som känner att jag inte kan avnjuta klocka som jag skulle vilja tyvärr, då klockan fått vissa delar utbytta.

Redan efter ett par månader började jag kolla efter nya objekt (16760) men ni skall veta det, att det inte är så lätt att hitta en 16760 som är fullset och i ett bra skick, dom växer inte på träd så att säga. I Sverige är det smått omöjligt att hitta ett exemplar, så det blev att kolla av marknaden på Chrono24, men det dök inte upp något intressant exemplar. Fast i början av sommaren i år nästan på pricken ett år efter det jag köpte denna 16760 från kaplans, så dyker det upp ett ur hos en svensk handlare (Gripenbro) som såg intressant ut, den såg ut att vara i ett perfekt skick, klockan var även ett fullset så det kändes riktigt intressant. Efter några mejl, så valde jag inte att gå vidare på denna då priset var lite högt tyckte jag, då det ser ut som att visarna inte riktigt har samma färg som tavlan. Nu låg den marknadsmässigt efter flera klockor på Chrono24 skall tilläggas, som såg ut att vara i samma skick och med samma tillbehör.

Lite senare in på sommaren så dyker det faktiskt upp ett exemplar på blocket, även denna är högintressant, det visar sig att det är en forummedlem som skall sälja, blir lite små kul när det visar sig att det är Gripenbros klocka som är ute för försäljning, men nu av en privat säljare som sagt. Vi har lite konversationer, och till slut så kommer vi överens om att jag skall be en annan forummedlem att komma och titta på klockan, då det är lite långt för att åka ner och kolla själv på klockan ( 100 mil t&t ). Allt visar sig vara OK, tyvärr visar det sig att det sitter servicevisare i klockan, tavlan är nog helt original skulle jag tippa, om den inte är det så sitter det iaf en som är tidsenlig. Jag får ett utlåtande av båda att det skall vara väldigt lite skillnad när det kommer till färgmatchningen visare kontra tavlan. Tyckte själv att färgnyansen var stor när jag såg klockan på bild men det är ju alltid svårt att avgöra det om man inte har klockan fysiskt i handen så att säga.

En lite roliga anekdot beträffande denna Feta Dam är att jag får berättat för mig att även en tredje forummedlem har haft klockan i sin ägo innan den gick vidare till Gripenbro.

Hur som haver, när jag får hem klockan så ser den helt OK ut för att vara en klocka från 84-85, kan eventuellt vara lätt polerad men inget som stör kan tom vara orörd. Tyvärr visar det sig att visarna stör mer än vad jag trodde dom skulle göra, det var ju därför jag bangade redan första gången då klockan fanns hos Gripenbro.
För dom flesta jag frågat så är det knappt synbart, dessvärre blev jag aldrig riktigt ett med klockan kände jag, och det är ju det som är ett måste om man nu skall bära den, eller hur.

Jaha, ja...då var det dags igen att börja leta klocka, började skanna av C24, vintagerolexforum osv igen på jakt efter den ultimata Sophia Loren. När jag började misströsta så dök den helt plötsligt upp på kaplans klockkvalle den 14 nov på självaste Gaspare Spontini födelsedag. Tyvärr så bor man inte i Sveriges hufvudstad så det krävs lite uppoffring att ta sig dit med planering av tid då det blir en heldag. Men jag såg till att ta mig dit och även ta mig tid, fick även sällskap av både @Jokkmokkswe och @theargonaut som mötte upp mig på busstationen, jävfligt hyggligt gjort guys, att hjälpa kusinen från landet att ta sig till Kaplans utan att förvirra bort sig! På Kaplans så träffade vi även @Jakobb, @Gummo, och @k0ltrasten men även några till här ifrån forumet som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på , sorry för det.

Nu är tanken att reka klockans kondition, så jag inte köper grisen i säcken, har även tagit med mig mina andra två Feta Damer så jag kunde jämföra skicket på dom. Ganska så snabbt kom vi nog fram till att denna var i ett GRYMT bra skick och kan tom vara helt orörd. Den hade matchande visare och tavla, färgen var mysig då både tavla och visare fått en lite gulgrön färg, inserten var härligt blekt och tavlan hade lite spår av mögel. Fick faktiskt lite ståpäls som Gunde brukade säga när jag höll i klockan, och den hade allt det jag är ute efter då jag köper klockor, det var ett fullset. Nu var det bara att vänta in auktionen, och hoppas att ingen annan skulle buda, tyvärr så sket det sig redan innan auktionen startar, då den redan är uppe i 46k + provision. Men då klockan är i ett så bra skick så skulle jag sälja mig dyrt.

Har för mig att jag lägger bud på 47k, någon annan i salen lägger ett bud på 48k, skit också tänker jag, hur dyrt skall denna bli tänkte jag, lägger bud på 49k, först, andra, "tystnad" och tredje, till slut blir klockan min iaf, fan va gött känner jag inombords. Jag ångrar inte att jag åkte till stockholm eller att jag betalade ett något för högt pris för klockan, för det är över nu. Jag har hittat min keeper som det känns nu, för den har allt man kan kräva av en keeper, dock skall man aldrig säga aldrig, för visst kan det dyka upp något som är bättre, men då måste den vara helt jävla oanvänd och att den säljs av en AD, för då kommer jag nog se till att köpa den klockan istället, fast den dagen den sorgen jag är grymt nöjd som det är.

Så hur gör ni andra, är det viktigt med detaljer så som att tavlan, matchar visare, att dom är tidsenliga, att box, papper tillbehör finns för att ni skall känna er nöjda. Skall tilläggas att detta är inte första gången jag jagar klockor på ett inte så fullt normalt sätt, tog mig även tre klockor att hitta en Submariner som jag fortfarande dessvärre inte är nöjd med, och det är av den simpla anledningen att formen poleringen på luggarna inte känns bekvämt, detta till trots att det är gjort från fabrik och aldrig blivit polerad hos någon urmakare.

2 x SUBMARINER, den övre w-serien är den jag har i min ägo idag, den undre u-serien fick gå då jag fick för mig att luggarna var olika stora.
Dock så är formen på hornen roligare på min gamla u-serie som ni kan se på bilden nedan.

jmfranu.jpg




Nu till lite bilder på mina 16760.

Tar 16760 klockorna i kronologisk ordning som dom är inköpta.

Den första Damen blev inköpt på kaplans 2014.

Den har fått både tavla och visare bytta vid senaste servicen som gjordes av Nyman Ur. Egentligen ingen Big deal då det blir samma färg på tavla vs visare, och det är ju alltid trevligt kan jag tycka. Klockan blev även polerad, men den är inte 100, dock är den väl i ett helt OK skick kan jag tycka. Fast det beror nog mest på hur stor nörd du är, skulle gissa att dom flesta hade varit nöjda.

DSC_5062.JPG
DSC_5063.JPG
DSC_5065.JPG
DSC_5066.JPG
DSC_5067.JPG
DSC_5068.JPG
DSC_5069.JPG


Den andra Feta Damen kom att köpas i augusti förra året 2015, men då från en forummedlem.

Den har nog sin original tavla kvar, men visarna är bytta vid någon service, färgmatchningen är väl helt OK, trots att dom inte är från samma tid. För övrigt så känns boetten helt OK tycker jag, kan eventuellt fått sig en lättare polering vid något tillfälle, för tillfället så sitter det något läderskräp, men den har en länk i ett hyfsat bra skick trots sin åder.

DSC_5073.JPG
DSC_5074.JPG
DSC_5135.JPG
DSC_5137.JPG
DSC_5140.JPG
DSC_5141.JPG


Nu kommer jag till den sista Feta damen (Sophia Loren) köpt på Kaplans Auktioner på deras Klockkvaliten nu i höstas 2015.

Denna är helt fantastisk i mina ögon, boetten känns helt orörd, tavlan är lätt blekt och full av mögel, tavla och visare matchar varandra med sin gulgröna färg. Länken är också hlet OK, trots sin ålder, finns det något att klaga på så är det nog att den behöver sig en service känns det som, men jag kan nog vänta ett år minst på detta då jag inte stör mig allt för mycket att klockan släpar lite med tiden.

DSC_5053.JPG
DSC_5054.JPG
DSC_5055.JPG
DSC_5057.JPG

Jäkligt trevliga bevels tycker jag.
DSC_5058.JPG

DSC_5059.JPG
DSC_5061.JPG


Det har alltså tagit mig tre jävla klockor, Haha, för att hitta ett exemplar som jag känner mig någorlunda nöjd med, MoaHaha!

Naturligtvis är alla tre fullset.

16-jpg.218502


Att ha tre Feta damer känns lite väl lyxigt.
15-jpg.218501
12-jpg.218497
13-jpg.218499


Att det är en jävligt trevlig klocka råder det inga tvivel om, trots att det är en safirare.
18-jpg.218504


Fakta: Rolex GMT-Master Refnr; 16760 eller Fat Lady.

Produktions År: 1983-1988
Diameter: 40mm
Case Höjd: 13.0mm
Lugg Bredd: 20mm
Urverk: 3085, 28800A/h
Boett Material: Rostfritt Stål
Krona: Rolex Triplock
Bazel: Dubbelriktad med klick
Glas: safirglas
Vattenskyddad:
Tavla: Tritium tavla med vitguldsindex

Den klara favoriten för tillfället i min samling är nog denna, trots att det finns lite annat smått och gott.

dsc_3760-jpg.218476
9-jpg.218493


Jag tackar för mig, och tack för att ni som orkade läsa enda hit tog er tid. Men frågan kvarstår, hur långt är ni andra villiga att GÅ för att hitta det perfekta uret?!

Mvh // Affe
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Grymt!
Vilka jäkla priser...
Hade jag varit riktigt sugen på en viss klocka hade jag nog kunnat tänka mig att gå igenom en del för att hitta "rätt" ex! :)
 

Greven

Audemars
Underbart nörderi! Toppklass. Jag är inte ens i närheten av denna typ av jakt. ;) Kul och intressant läsning! Tack!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Phu! Vilket mästerligt inlägg. Självklart nörderi/galenskap med mera!
Men känslan när man hittar "sin" klocka är ju nästintill klock nirvana alltså!
En klockbroder som dig är ALLTID välkommen i storstan!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vilket inlägg! Tack för att du delar med dig av dina tankar. En följdfråga, hur mycket vågar du bära den absoluta älsklingen? Bär du den som ett dressur eller är det klockan du väljer framför alla andra oavsett om du ska ut på middag eller på utlandssemester? Jag är rädd att om jag hittar "the one" så kommer jag inte våga använda den
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Phu! Vilket mästerligt inlägg. Självklart nörderi/galenskap med mera!
Men känslan när man hittar "sin" klocka är ju nästintill klock nirvana alltså!
En klockbroder som dig är ALLTID välkommen i storstan!

Hehe...TACKAR, kommer att äntra storstaden redan till kommande helg! Hoppas att vi syns då jokk ;)!
 

Zalath

Panerai
Ska försöka få en 16760 jag med, men är inte helt lätt att få en med rätt årtal som ser okej ut till ett lagom pris. :/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för inlägget. När min fru tycker att jag är knasig så skall jag visa henne tråden så att hon ser att jag, relativt sett, är ganska normal ;)

Grattis till att du har hittat hem.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vilket inlägg! Tack för att du delar med dig av dina tankar. En följdfråga, hur mycket vågar du bära den absoluta älsklingen? Bär du den som ett dressur eller är det klockan du väljer framför alla andra oavsett om du ska ut på middag eller på utlandssemester? Jag är rädd att om jag hittar "the one" så kommer jag inte våga använda den

Tack och tack själv! Nja...för det mesta bryr jag mig nog inte om att välja klocka efter vad jag har för kläder, är mest att jag går på känslan just då och nu, i ett fall har jag väl lite tankar när jag väljer ur. På fredagar blir det oftast GULD när jag äntrar RicVins Fredagstråd, den är nog ända gången jag väljer klocka på kvällen innan.

Jag bär alla mina klockor oavsett vad jag gör, har dom när jag jobbar här hemma när jag gräver, snickrar ja, yuo name it, har dom när jag är och fiskar eller trampar om kring i naturen. På semester så väljer jag nog bara klocka efter vad jag skall göra, oftast blir det en submariner som tål det mesta. Skall dock tilläggas att jag tänker jävligt mycket på vad jag gör, menar är ju dumt att ta några onödiga risker som kan förstöra klockan, Hehe.

Skulle säga att alla klockor passar att ha på sig om du är på en finare middag, kolla bara på Mr Bond, han bär ju en SUBMARINER till Smoking.
 

MånsT

Rolex
Imponerade envishet och målmedvetenhet, måste jag säga! Personligen är jag inte lika extremt nördig som du (i all välmening) men efter att ha läst detta inlägget så tänker jag dra åt kriterierna för när jag själv ska köpa en GMT.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för en kvalitetspost! Beundrar din entusiasm och ihärdighet. Jäkligt kul att se de gamla screenshotsen från Kaplans också. Synd att man inte hamstrade på sig vintageklockor på den tiden.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Imponerade envishet och målmedvetenhet, måste jag säga! Personligen är jag inte lika extremt nördig som du (i all välmening) men efter att ha läst detta inlägget så tänker jag dra åt kriterierna för när jag själv ska köpa en GMT.

Haha...härligt, något gott kom från denna tråd iaf visar det sig som :D!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för en kvalitetspost! Beundrar din entusiasm och ihärdighet. Jäkligt kul att se de gamla screenshotsen från Kaplans också. Synd att man inte hamstrade på sig vintageklockor på den tiden.

Jag håller med dig, jonas_w, känns så jävla dumt,var lite inne på att köpa, men var alldeles för rädd att man skulle förlora pengar på köpen då dessa klockor blev ratade av dom flesta faktiskt. Är som aktier, gäller att köpa när känslan är rätt trots att den stora skalan nobbar.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul skrivet om ditt jagande. Vilket engagemang min vän. Och jo, jag var där när du roppade in den tredje damen. Tyckte den blev dyr men det verkade som du blev nöjd.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag kan inte tro att någon av oss förtappade klockister här på KS tycker detta är idioti.
Väl skrivet, med allt som krävs för att tilltala läsare. Fakta blandat med självdistans och en rejäl portion humor @Af Sjodahl !
Hatten av för dig och din mani :)
Nörden har ingen lag btw !
 
Senast ändrad:

Vince

Omega
Om man är perfektionist kan man aldrig vara riktigt nöjd. Finns alltid något som kan vara lite bättre. Det måste vara frustrerande. Den perfekta klockan finns inte. Men vilket trevligt inlägg.! :)
 
Topp