Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ks slogan för 2014?Haha!
Jag är bara slö, inte sinnessvag.
Har du ett referensband, så du kan se skillnaden i blekning?Natot hänger fortfarande kvar i trädet men snart ska det få smaka på oxalsyran.
Har du ett referensband, så du kan se skillnaden i blekning?
Låter dom en strålande idé, med tanke på att nysnsskillnaden verkar kunna bli hårfinFaktiskt.
Här lämnas inget åt slumpen. (Förutom att jag inte har en aning om vad jag håller på med.)
Alltså denna tråden KAN vara det bästa som någonsin skett på klocksnack. Jag skrattar så kollegorna tror jag Är dum i huvudet.Så här går det:
Bandet ger sig inte. Efter 5 timmar i oxalsyrelösningen hade exakt inget hänt.
Har gjort ett tjockare mos av oxalsyra och lite vatten som får ligga i påse över natten. Har inga större förhoppningar om att det ger någon effekt.
Det här kan vara min sista post.
Pappahumor. Jag uppskattar den!Ingen brist på engagemang iaf. Skicka hit ett band så kan jag spänna fast det på sonens galonbyxor. Så ska du få se på fan!
Rött brukar ju vara känsligt för UV-ljus så det kanske skulle tillbringa några dygn under en UV-lampa.Hehe grym tråd detta! Problemet är ju att plasten är genomfärgad och den tydligen varit inert mot de kemikalier du testat. Det som måste till är något som kan bryta ned ytskiktet på plasten och därmed få den att ändra utseende. Vad kan bandet vara gjort av? Kanske nylon eller polyester kan vara en bra gissning. Ganska inerta plaster båda... Men inte omöjligt att någon kemikalie kan funka. Googla på de olika plasterna och se vad som hittas.
UV skulle definitivt påverka plasten. Frågan är bara om det krävs tre dagar eller tre år innan man ser någon skillnad.Rött brukar ju vara känsligt för UV-ljus så det kanske skulle tillbringa några dygn under en UV-lampa.
Skam den som ger sig!Kanske bättre att krypa till korset och ta ett vit band och färga det .
Jag har ingen lust att bumpa den här tråden om tre år och lägga upp en till bild på två identiska röda naton.UV skulle definitivt påverka plasten. Frågan är bara om det krävs tre dagar eller tre år innan man ser någon skillnad.
Efter ett dygn i direkt kontakt med oxalsyran så ser det ut så här:
Som _jonte är inne på handlar det väl bara om att hitta rätt kemikalie. Googlade lite i ämnet och är redo för nästa move.
Olika fabrikat verkar reagera olika på användning. Har ett svart som hängt ute i två år nu, denna tråden påminde mig om att det kanske är dags att titta till det. Ett orange jag använt på somrarna och semestrarna har blivit riktigt blekt utan kemikalier.