• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

wundlander

I know I look great in my Mustache
Natot hänger fortfarande kvar i trädet men snart ska det få smaka på oxalsyran.
natotitrad.jpg
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Vansinnet fortsätter.

Igår slet jag ner bandet från trädet och hängde det framför brasan för att torka (jävla snö!).
wundlander-1-4.jpg


Och så var det dags för ett referensfoto med ett identiskt orört band. Det var inte roligt.
wundlander-1.jpg

wundlander-1-2.jpg

wundlander-1-3.jpg


Eh... det har blivit mörkare?!!

Min första tanke var :nailbiting: :arghh: :banghead: :bawling: :bored: :mad: :rage: !!!
Efter allt jag har gått igenom för att göra just detta nato extra speciellt så är det här tacken?? :facepalm: :banghead: :blackeye: :dead:
:stop: Men vänta... det är nog bara smuts. Under smutsen skiner det kanske ljust och ömt? In med skiten i diskmaskinen.

Och där är jag nu...
väntandes på ännu ett bakslag. Klart att bandet inte blivit ljusare.
Snart vet vi. :shifty:
 

Minuteman

Rolex
:)

Det här måste nog vara det mest underhållande (och envisa) natot i klockhistorien!

Edit: Tankade du diskmaskinen med oxalsyran nu då?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Efter ett varv i diskmaskinen (med vanligt pulver) så kan man konstatera att bandet är i stort sett oförändrat.
Det har möjligen antagit en något gulare ton än tidigare. Men det är försumbart och knappast märkbart med blotta ögat.
Det har helt enkelt gått skitdåligt det här.
wundlander-1-7.jpg

wundlander-1-8.jpg


Så då var det dags. Ner med skiten i en mättad lösning av oxalsyra och vatten.:doctor:
Nu är du körd, nato! :mad:
wundlander-1-9.jpg
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Så här går det:
FGShining.gif

Bandet ger sig inte. Efter 5 timmar i oxalsyrelösningen hade exakt inget hänt.
Har gjort ett tjockare mos av oxalsyra och lite vatten som får ligga i påse över natten. Har inga större förhoppningar om att det ger någon effekt.
Det här kan vara min sista post.
wundlander-1-10.jpg
 

meo_swe

Audemars
Så här går det:
FGShining.gif

Bandet ger sig inte. Efter 5 timmar i oxalsyrelösningen hade exakt inget hänt.
Har gjort ett tjockare mos av oxalsyra och lite vatten som får ligga i påse över natten. Har inga större förhoppningar om att det ger någon effekt.
Det här kan vara min sista post.
wundlander-1-10.jpg
Alltså denna tråden KAN vara det bästa som någonsin skett på klocksnack. Jag skrattar så kollegorna tror jag Är dum i huvudet.
 

_jonte

Patek
Hehe grym tråd detta! :) Problemet är ju att plasten är genomfärgad och den tydligen varit inert mot de kemikalier du testat. Det som måste till är något som kan bryta ned ytskiktet på plasten och därmed få den att ändra utseende. Vad kan bandet vara gjort av? Kanske nylon eller polyester kan vara en bra gissning. Ganska inerta plaster båda... Men inte omöjligt att någon kemikalie kan funka. Googla på de olika plasterna och se vad som hittas.
 

jabla

Sarlacc
Hehe grym tråd detta! :) Problemet är ju att plasten är genomfärgad och den tydligen varit inert mot de kemikalier du testat. Det som måste till är något som kan bryta ned ytskiktet på plasten och därmed få den att ändra utseende. Vad kan bandet vara gjort av? Kanske nylon eller polyester kan vara en bra gissning. Ganska inerta plaster båda... Men inte omöjligt att någon kemikalie kan funka. Googla på de olika plasterna och se vad som hittas.
Rött brukar ju vara känsligt för UV-ljus så det kanske skulle tillbringa några dygn under en UV-lampa.
 

wojtecki

Cartier
Olika fabrikat verkar reagera olika på användning. Har ett svart som hängt ute i två år nu, denna tråden påminde mig om att det kanske är dags att titta till det. Ett orange jag använt på somrarna och semestrarna har blivit riktigt blekt utan kemikalier.
maveda3a.jpg
 
Topp