• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NA-klocka 2: Jaeger Lecoultre Reverso (1972)

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
nobody, not even the rain, has such small hands
e.e. cummings, ViVa (1931)






Andra steget i min klockmani var ”dyrt är fint”. Jag hittade en manuell Patek från 70-talet jag hade råd med på Ebay 2001 och slog till! Jag fick den samma dag vi hade en planeringsdag på jobbet... och jösses, vad chefen måste ha hatat mig, som trots att jag var nyanställd, satt som ett jäkla ointresserat, stressat arsel o tittade på klockan PRECIS HELA planeringsdagen... :D

Första Pateken. Den hade mycket känslig sunburst på boetten som typ gick att repa med nageln. Den fick inte så mycket handledstid.


Den var dock utrustad med ett manuellt 23-300-verk, som jag fortfarande tycker är kanske det vackraste verk jag sett, enkelt, sofistikerat, underbara kurvor, och med gyromax-balans!



Suverän artikel om enkla sköna verk:
http://people.timezone.com/library/cjrml/cjrml0022

Den följdes av en radda AP och PP i olika, men ändå lika, dressade varianter (har aldrig känt nån lööv för VC, den tredje i den Schweiziska treenigheten. Känns ofta mossiga i stilen (några kallar ju VC för kungafadern, PP för kungen och AP för prinsen i familjen, för att avspegla deras relativa varumärkesposition, sort of….)

Ett par av klockorna hade AP:s 2120-verk. Världens coolaste automatiska urverk, där rotorn rullar på små berylliumhjul för att kunna ha en kort axel, för att bygga ett tunt verk.




En bra artikel om detta sköna verk AP2120/VC1120:
http://people.timezone.com/library/horologium/horologium631686780396906210

Toppen på mitt ”fina dressar”-spår nåddes med denna manuella PP i stål som tyvärr fick lämna 2013 för att vara med och finansiera 2915-3 från igår…
Fin stålpatek, C-case är bäst!


Några andra som kommit o gått i samma anda:
Ellips med silvertavla


Ellips med blå tavla


TT AP


GG AP


WG AP


Blå tavla PP






PP stål med kompisar


Jaeger LeCoultre
Efter utflykterna i PP och AP började jag känna lite kärlek till JLC. De har länge (sen 40-talet) producerat urverk av absolut högsta kvalitet. En del har de använt själva, andra har de bara sålt till andra tillverkare, AP, PP, VC, IWC etc. Det underbara tunna automatverket i ovanstående är t.ex. ett JLC 920 ursprungligen.

Hittade en grymt skön ”Heraion”, toolwatch för läkare! Mest undervärderade klockan jag nånsin ägt!!!




Sen snubblade jag över en Reverso.


Lite för modern och själlös dock, men Reverso har ju en kul historia som jag läste in mig på.

Iden till Reverson föddes 1930-1931. Den schweiziska affärsmannen och klocksamlaren César de Trey var med i en polomatch på en klubb för brittiska arméofficerare. En av officerarna, som just hade spräckt glaset på sin klocka, utmanade de Trey på att skapa en klocka som var tillräckligt robust för att klara en polomatch.

Samtidigt i Paris i mars 1931 hade René-Alfred Chauvot fått patent på sin uppfinning av ett "armbandsur som kan glida på sin bas och fällas över sig själv". Reversons embryo var skapat och behovet identifierat!

César de Trey diskuterade idén med Jacques-David LeCoultre, den dåvarande ägaren av LeCoultre, som skulle kunna stå för urverken. LeCoultre valde företaget sen Jaeger SA för att bygga boetterna och de i sin tur signade upp René-Alfred Chauvot!



Resultatet blev en elegant klocka med en urtavla som kunde vändas bort för att skydda den från stötar. Samtidigt vändes ju upp en fin yta i stål lämplig och populär för att gravera på, monogram eller nåt.

Här finns det ju riktiga konstverk:




Men. Efter kriget blev fyrkantiga klockor rejält omoderna. Reverson blev svårsåld och modellen föll nästan helt i glömska, det finns inte många Reverso:s, om ens några från 1945-1972.

1972: In i historien kommer Italienska AD:n Giorgio Corvo som besöker fabriken i Schweiz. Han ser ungefär 200 oanvända gamla Reverso-boetter och frågar om han inte kan få göra klockor av dem? JLC är motvilliga, men hittar verk som passar och de bygger klockor som Giorgio säljer slut på på nolltid!
http://www.corvospa.it/?lang=en

Detta blev vändpunkten för Jaeger Le Coultre och Reverson.

200 från början. 200. Men i otäta o halvdåliga boetter konstruerade på 30-talet och utkastade i ett 1970-tal fyllt med Oystercases och ett nytt sätt att leva så var det såklart inte många som överlevde behandlingen och finns kvar idag. En anakronism som manglades av en ny verklighet, kanske går att likna vid Brittiska kavalleriets brutala förluster vid Balaklava 1854. Omskrina av Tennyson i The Charge of the Light Brigade.
...
While horse and hero fell,
They that had fought so well
Came thro' the jaws of Death,
Back from the mouth of Hell,
All that was left of them,
Left of two hundred....
....
https://klocksnack.se/threads/den-första-och-enda-dagens-klocktråd.20/page-662#post-435249


Jag förstår inte riktigt att inte klockvärlden är mer engagerad i denna historia, som jag tycker är en verklig milstolpe i den mekaniska klockhistorien. Jag har sökt igenom hela internet efter andra ex från ”the class of 1972” men med klent resultat.

Jag har sett en italienare som postat sin ”1972” på ett forum, den hade exakt samma visare som min men en ful redial. Har försökt få fatt i honom utan framgång.

Jag mailade till European Concierge på JLC och frågade om det gick att få ett utdrag på den här klockan (angav case no och verknummer) han svarade att det gick alldeles utmärkt och gratulerade till min fina vintage reverso. Det svaret menar jag går enbart att tolka som att klockan är korrekt som den lämnade fabriken! Extract kostar typ 2.500:- och det har jag inte riktigt lust att hosta upp för ett printat A4… Är nöjd med det jag vet…

Efter denna batch konstruerade JLC om boetten till nästa generation och gjorde den mycket bättre och inte lika ömtålig.

JLC krona


Tavla med havstulpaner








Inget överdrivet fancy verk, förekommer i damklockor o annat, JLC fick fräsa till inlägg för att det skulle passa i boetten.


Artikel
http://www.europastar.com/magazine/cover-stories/1004084004-the-reverso-unique-for-80-years.html

Det ÄR en poetisk klocka
Jag har låtit gravera den med en rad ur e.e. cummings dikt "somewhere i have never travelled, gladly beyond,"
Cummings lyckas på något sätt förklara det oförklarliga och underbara med kärleken.

somewhere i have never travelled,gladly beyond
any experience,your eyes have their silence:
in your most frail gesture are things which enclose me,
or which i cannot touch because they are too near

your slightest look easily will unclose me
though i have closed myself as fingers,
you open always petal by petal myself as Spring opens
(touching skilfully,mysteriously) her first rose

or if your wish be to close me, i and
my life will shut very beautifully, suddenly,
as when the heart of this flower imagines
the snow carefully everywhere descending;

nothing which we are to perceive in this world equals
the power of your intense fragility: whose texture
compels me with the colour of its countries,
rendering death and forever with each breathing

(i do not know what it is about you that closes
and opens; only something in me understands
the voice of your eyes is deeper than all roses)
nobody, not even the rain, has such small hands






Tidigare inlägg:

https://klocksnack.se/threads/na-klocka-1-omega-speedmaster-ref-2915-3-1959.46972/
https://klocksnack.se/threads/na-klocka-0-prolog.46970/
 
Senast ändrad:

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tack Niklas. Intressant att notera är väl att din klocka "bara" går att vända på i ytterlägena jfr mot nyare Reversos.
Tycker även om din lösning på den övre kulan, men den kanske är hemlig? Oops :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor

Respekt! Grymt bra skrivet, tack för att du delar med dig och tack för att du tar dig den tiden det tar att skriva sådana här kvalitets inlägg!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tack Niklas. Intressant att notera är väl att din klocka "bara" går att vända på i ytterlägena jfr mot nyare Reversos.
Tycker även om din lösning på den övre kulan, men den kanske är hemlig? Oops :)

Ja det är en klart sämre/enklare boett på 30/40-talarna... den vänder bara i ytterlägena (...vilket man får påpeka för folk som testar den...;) så dom inte bryter sönder den...) Kulorna pratar vi inte om offentligt...:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det här är så bra...SÅ bra.

Och jag tror jag har sagt det förr, men historien om de där 200 klockorna är helt fantastiskt och gör de facto din klocka till en av de coolaste på forumet. Enligt mig.

Tack igen för tankar och nörderier!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har sagt det tidigare - denna klocka är lätt i toppen av vad jag sett hittills på forumet. Och gravyren är pricken över i. Det ÄR sjukt coolt att leta reda på en löjligt ovanlig och unik klocka och sen gravera in nåt eget och för de flesta helt obegripligt på den. (Jag menar, SÅ små visare har den ju inte?) Applåder!
 

Carolin

Cartier
nobody, not even the rain, has such small hands
e.e. cummings, ViVa (1931)






Andra steget i min klockmani var ”dyrt är fint”. Jag hittade en manuell Patek från 70-talet jag hade råd med på Ebay 2001 och slog till! Jag fick den samma dag vi hade en planeringsdag på jobbet... och jösses, vad chefen måste ha hatat mig, som trots att jag var nyanställd, satt som ett jäkla ointresserat, stressat arsel o tittade på klockan PRECIS HELA planeringsdagen... :D

Första Pateken. Den hade mycket känslig sunburst på boetten som typ gick att repa med nageln. Den fick inte så mycket handledstid.


Den var dock utrustad med ett manuellt 23-300-verk, som jag fortfarande tycker är kanske det vackraste verk jag sett, enkelt, sofistikerat, underbara kurvor, och med gyromax-balans!



Suverän artikel om enkla sköna verk:
http://people.timezone.com/library/cjrml/cjrml0022

Den följdes av en radda AP och PP i olika, men ändå lika, dressade varianter (har aldrig känt nån lööv för VC, den tredje i den Schweiziska treenigheten. Känns ofta mossiga i stilen (några kallar ju VC för kungafadern, PP för kungen och AP för prinsen i familjen, för att avspegla deras relativa varumärkesposition, sort of….)

Ett par av klockorna hade AP:s 2120-verk. Världens coolaste automatiska urverk, där rotorn rullar på små berylliumhjul för att kunna ha en kort axel, för att bygga ett tunt verk.




En bra artikel om detta sköna verk AP2120/VC1120:
http://people.timezone.com/library/horologium/horologium631686780396906210

Toppen på mitt ”fina dressar”-spår nåddes med denna manuella PP i stål som tyvärr fick lämna 2013 för att vara med och finansiera 2915-3 från igår…
Fin stålpatek, C-case är bäst!


Några andra som kommit o gått i samma anda:
Ellips med silvertavla


Ellips med blå tavla


TT AP


GG AP


WG AP


Blå tavla PP






PP stål med kompisar


Jaeger LeCoultre
Efter utflykterna i PP och AP började jag känna lite kärlek till JLC. De har länge (sen 40-talet) producerat urverk av absolut högsta kvalitet. En del har de använt själva, andra har de bara sålt till andra tillverkare, AP, PP, VC, IWC etc. Det underbara tunna automatverket i ovanstående är t.ex. ett JLC 920 ursprungligen.

Hittade en grymt skön ”Heraion”, toolwatch för läkare! Mest undervärderade klockan jag nånsin ägt!!!




Sen snubblade jag över en Reverso.


Lite för modern och själlös dock, men Reverso har ju en kul historia som jag läste in mig på.

Iden till Reverson föddes 1930-1931. Den schweiziska affärsmannen och klocksamlaren César de Trey var med i en polomatch på en klubb för brittiska arméofficerare. En av officerarna, som just hade spräckt glaset på sin klocka, utmanade de Trey på att skapa en klocka som var tillräckligt robust för att klara en polomatch.

Samtidigt i Paris i mars 1931 hade René-Alfred Chauvot fått patent på sin uppfinning av ett "armbandsur som kan glida på sin bas och fällas över sig själv". Reversons embryo var skapat och behovet identifierat!

César de Trey diskuterade idén med Jacques-David LeCoultre, den dåvarande ägaren av LeCoultre, som skulle kunna stå för urverken. LeCoultre valde företaget sen Jaeger SA för att bygga boetterna och de i sin tur signade upp René-Alfred Chauvot!



Resultatet blev en elegant klocka med en urtavla som kunde vändas bort för att skydda den från stötar. Samtidigt vändes ju upp en fin yta i stål lämplig och populär för att gravera på, monogram eller nåt.

Här finns det ju riktiga konstverk:




Men. Efter kriget blev fyrkantiga klockor rejält omoderna. Reverson blev svårsåld och modellen föll nästan helt i glömska, det finns inte många Reverso:s, om ens några från 1945-1972.

1972: In i historien kommer Italienska AD:n Giorgio Corvo som besöker fabriken i Schweiz. Han ser ungefär 200 oanvända gamla Reverso-boetter och frågar om han inte kan få göra klockor av dem? JLC är motvilliga, men hittar verk som passar och de bygger klockor som Giorgio säljer slut på på nolltid!
http://www.corvospa.it/?lang=en

Detta blev vändpunkten för Jaeger Le Coultre och Reverson.

200 från början. 200. Men i otäta o halvdåliga boetter konstruerade på 30-talet och utkastade i ett 1970-tal fyllt med Oystercases och ett nytt sätt att leva så var det såklart inte många som överlevde behandlingen och finns kvar idag. En anakronism som manglades av en ny verklighet, kanske går att likna vid Brittiska kavalleriets brutala förluster vid Balaklava 1854. Omskrina av Tennyson i The Charge of the Light Brigade.
...
While horse and hero fell,
They that had fought so well
Came thro' the jaws of Death,
Back from the mouth of Hell,
All that was left of them,
Left of two hundred....
....
https://klocksnack.se/threads/den-första-och-enda-dagens-klocktråd.20/page-662#post-435249


Jag förstår inte riktigt att inte klockvärlden är mer engagerad i denna historia, som jag tycker är en verklig milstolpe i den mekaniska klockhistorien. Jag har sökt igenom hela internet efter andra ex från ”the class of 1972” men med klent resultat.

Jag har sett en italienare som postat sin ”1972” på ett forum, den hade exakt samma visare som min men en ful redial. Har försökt få fatt i honom utan framgång.

Jag mailade till European Concierge på JLC och frågade om det gick att få ett utdrag på den här klockan (angav case no och verknummer) han svarade att det gick alldeles utmärkt och gratulerade till min fina vintage reverso. Det svaret menar jag går enbart att tolka som att klockan är korrekt som den lämnade fabriken! Extract kostar typ 2.500:- och det har jag inte riktigt lust att hosta upp för ett printat A4… Är nöjd med det jag vet…

Efter denna batch konstruerade JLC om boetten till nästa generation och gjorde den mycket bättre och inte lika ömtålig.

JLC krona


Tavla med havstulpaner








Inget överdrivet fancy verk, förekommer i damklockor o annat, JLC fick fräsa till inlägg för att det skulle passa i boetten.


Artikel
http://www.europastar.com/magazine/cover-stories/1004084004-the-reverso-unique-for-80-years.html

Det ÄR en poetisk klocka
Jag har låtit gravera den med en rad ur e.e. cummings dikt "somewhere i have never travelled, gladly beyond,"
Cummings lyckas på något sätt förklara det oförklarliga och underbara med kärleken.

somewhere i have never travelled,gladly beyond
any experience,your eyes have their silence:
in your most frail gesture are things which enclose me,
or which i cannot touch because they are too near

your slightest look easily will unclose me
though i have closed myself as fingers,
you open always petal by petal myself as Spring opens
(touching skilfully,mysteriously) her first rose

or if your wish be to close me, i and
my life will shut very beautifully, suddenly,
as when the heart of this flower imagines
the snow carefully everywhere descending;

nothing which we are to perceive in this world equals
the power of your intense fragility: whose texture
compels me with the colour of its countries,
rendering death and forever with each breathing

(i do not know what it is about you that closes
and opens; only something in me understands
the voice of your eyes is deeper than all roses)
nobody, not even the rain, has such small hands






Tidigare inlägg:

https://klocksnack.se/threads/na-klocka-1-omega-speedmaster-ref-2915-3-1959.46972/
https://klocksnack.se/threads/na-klocka-0-prolog.46970/
images
 
Topp