• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Newbee, vilsen och behöver lite köpråd...

Lastword

Basic
Hej, ny här. 54 år gammal och har aldrig ägt en klocka. Har tre välartade barn i vuxen ålder. Jobbar med musik som studiotekniker m.m. Nåväl, yngsta grabben fyllde 19 och önskade sig en bla en klocka i födelsedagspresent i höstas, en Seiko förövrigt, som kostade drygt 3k.

Fastnade lite i detta då jag är rätt nördig på så sätt, att om jag väl ska köpa något, så börjar jag läsa in mig rätt rejält på området ifråga.

Tanken fastnade då på att skaffa ett Ur själv. Kravet är stållänk samt att jag vill ha en rätt enkel design, gärna chunky med lite tyngd. Dykarur å en massa plotter går dessvärre bort, samt att budgeten är satt till ungefär max 7000:-. Nästa fråga är då Quartz eller Automat?! Då jag gillar mekanik samt kan uppskatta små detaljer så känns en Automat nästan som det enda valet, tills tanken på dyra servicekostnader dök upp...

Har nu kollat på Certina, Tissot, Longines bla. Klockan är tänkt som en bruksklocka och kommer att bäras varje dag. Kollar lite begagnat men då blir man istället rädd för att bli blåst. Vore kul med lite tips och råd!

Mvh

Hej!

Kika runt lite har pa KS saljesannonser,Kaplans,AF for de marken du funderar pa sa far du sakert lite inspiration innan du bestammer dig for vad du verkligen vill ha.

Du kommer sakert fa battre rad fran mer kunniga medlemmar innan dagen ar slut.

Enkel design, chunky, länk och jävligt bra klocka.

Dock dykarur men utan plotter.

c0324071105100.jpg

Annars har ju Seiko som sonen önskade sig massa fint i den prisklassen, och gillar man att nörda ner sig i märket också finns det massvis med kul att lära sig.
Lite Chunky, enkel och stållänk låter ändå som en dykare av klassiskt snitt? Jag hade kollat på nått från Seiko Prospex serien …

typ den här från klockia,
C54BB95F-0F63-4956-8D27-4F58D9E6B483.png

Senast ändrad:
Jag slår ett slag för Seiko SPB143. Riktigt bra finish och kvalitet, och bra länk givet prisklassen.

Finns en på K&S för 8k:

Här kan du lösa mer om den och se den på lite olika band:

Förvisso dykarur då…

Slår ett slag för Tissot PRX som är ett vanligt tips i dessa sammanhang - finns i både quartz (köpte min ny för 3,550 kr) och automat, nedan är automataren som klockar in på exakt 7 tkr nedan:

Väldigt mycket länk för pengarna, dock utan mikrojustering om man ska ge någon varning.

1641495868684.jpeg

Jag tycker inte du ska vara rädd för att köpa begagnat här på forumet eftersom det är ett utmärkt sätt att få mycket klocka för pengarna. Välj en säljare med bra omdömen så kan du vara lika trygg - eller tryggare - som vid köp på Tradera. Många erbjuder också möjlighet att göra upp affären på plats om du är osäker (så kallad face to face eller F2F).

Det finns mycket roligt som dyker upp på köp/sälj här i den prisklassen. Mina favoriter är Longines HydroConquest och Sinn 556.

Mitt råd är att du besöker närmsta klockaffär och testar vilken storlek som passar din arm.
Vissa butiker säljer begagnade klockor, så det är ett alternativ om du inte vill köpa privat

Lycka till och återkom gärna med lite bilder när du köpt din klocka!

Utöver Sinn 556 som nämnts ovan är Sinn 104 också ett utmärkt alternativ. Det ligger inom din budget om du köper begagnat. Läs/kolla recensioner på dessa klockor så törs jag nästan lova att du blir sugen. Fantastiskt mycket klocka för pengarna.

Fantastiskt mycket fina tips och svar! De jag kollat lite är Tissot Gentleman, Tissot Ballade, Certina DS Podium, Longines Conquest.

Certina Action Diver kanske inte heller är så dum...

Skall även kolla upp de andra märkena ni tipsat om. Hittar man beggat så får man ju dessutom mer för pengen! Mvh

Sinn 556 som redan nämnts är fantastiskt allround. Robust på stållänk, elegant på svart läder, sportig på ett textilnato. Har en själv och är mycket nöjd med den. En riktigt stabil bruksklocka med ett av de mest beprövade och väl ansedda urverken som finns, ETA 2824. Klockan funkar till allt och har kanske den minst plottriga urtavla du kan hitta, utan att tappa läsbarhet genom att helt sakn index. Tyckte jag såg en ute på köp/sälj-forumet på stållänk, bara att slå till! : )
EDIT: Såg nu att den redan var såld, vilket väl också säger något antar jag.

Men det här med storlek på klocka är oerhört individuellt, så sväng in i butik å testa lite så får du en känsla av vad du gillar, sen kan du hålla ögonen på köp och sälj här på klocksnack 🙂

Finns ju helt klart en del förnuftiga fördelar m Quartz, men det ska ju va kul också 😊 Egentligen tycker jag det är svårt att argumentera förnufigt för en automatisk klocka i den här prisklassen, utöver att det finns många snygga automatiska modeller, som typ alla som föreslagits ovan. Seikos 38,5 mm Solar dykare är en fin Quartz tycker jag, troligen bekymmerslös och går oftast rätt. Men hur som så uppskattar jag känslan av att ha en automatisk klocka, och det är halva grejen för mig.

Screenshot_20220106-213224.png

Jo, jag är ju fortfarande fundersam på detta med automat men samtidigt känns det lite som "next level" på nåt sätt!? Liiite coolare...:D

Enkel design, chunky, länk och jävligt bra klocka.

Dock dykarur men utan plotter.

https://www.klockmaster.se/klockor-...kor/ds-action-diver--c0324071105100 [/QUOTE]
Som TS är jag nybörjare på klockor. Av dom klockor jag äger så är denna min favorit. Har bara läst bra recensioner om klockan och alla verkar överens om att det är en mycket bra klocka för pengarna. Jag kan bara instämma själv, är mycket nöjd med min. Så vill du ha en bra automatisk klocka med lite tyngd så är detta ett bra val. Den är bra mycket tyngre än mina andra klockor, men den har ändå "skön" tyngd eller hur jag säga. Men ja, jag är helnöjd med min.
Är du mer intresserad av en klocka åt det dressigare hållet, så kolla in Stowa, lurar lite på att skaffa en sån själv :)

Jo, jag är ju fortfarande fundersam på detta med automat men samtidigt känns det lite som "next level" på nåt sätt!? Liiite coolare...:D
Både ja och nej. Finns fantastiska Quartzklockor som kostar massa pengar också. Men automat är ju lite kul, bara man är medveten om att de sällan kommer gå lika bra som en quartz. Billiga Seiko har rätt stort intervall för vad som räknas som okej enligt specs, medan en quartz för en 199 spänn håller tiden bättre 😊 Men allt är inte förnuftigt alla gånger.

Som många redan sagt så är testa verkligen det bästa sättet att hitta vad man gillar.

Men jag vill ändå vara ytterligare en röst på certinas action diver. Vilken storlek man än väljer så är det otroligt mycket klocka för pengarna. Den ger en stor del av känslan av betydligt dyrare varianter och lirar med en klassisk stil utan att på något sätt kopiera andra.

Köper du den här på forumet så är förlusten begränsad (om ens något alls) om du skulle ångra dig.

Detta kommer från en som spenderat många år att köpa och sälja klockor i denna prisklass (utan att förlora många kronor) för att hitta vad jag gillar

Många bra förslag i tråden redan. Men om du jobbar som studiotekniker sitter du kanske ofta nära starka magneter (i högtalare)? Det skulle tala för en kvartsare kanske.
Finns många automatur med effektiv antimagnetisk teknik. Av de som nämnts i tråden som jag har koll på: Certina DS Action Diver, Sinn 556/104.

Som många redan sagt så är testa verkligen det bästa sättet att hitta vad man gillar.

Men jag vill ändå vara ytterligare en röst på certinas action diver. Vilken storlek man än väljer så är det otroligt mycket klocka för pengarna. Den ger en stor del av känslan av betydligt dyrare varianter och lirar med en klassisk stil utan att på något sätt kopiera andra.

Köper du den här på forumet så är förlusten begränsad (om ens något alls) om du skulle ångra dig.

Detta kommer från en som spenderat många år att köpa och sälja klockor i denna prisklass (utan att förlora många kronor) för att hitta vad jag gillar
Jag slår också ett kraftigt slag för DS Action Diver. Jag har 38:an och det är vansinnigt mycket klocka för pengarna. Sett till byggkvalitet och specs borde dessa kosta 2-3 ggr så mycket.

Tillbaka
Topp