• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergi

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag äger sedan en tid min första vintage klocka, en Tudor DD från-69 som jag köpte av @Gripenbro.se
Det verkar nu vara så att jag fått problem av nickelallergi. Klockan kommer jag ändå behålla men jag är oxå sugen på mer vintage. Frågan till forumet är, jag har aldrig tidigare haft bekymmer med "nyare" moderna klockor. Är det skillnad på nickelhalt i gamla ur? Skiljer det mellan märken?
PS jag har även kört med Nato men det täcker inte hela klockan och jag reagerar även med det..ds
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tudor har väl alltid haft 316L-stål, Rolex har högre nickelhalt i sitt stål men oftast (av andra märken) används 316L. Man kan ju tyvärr utveckla nickelallergi. Nu har du en bra anledning att köpa klockor i titan. :)
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Finns ju alltid detta alternativet. :cigar:
123.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag får problem om jag avänder "base-metal"- klockor, då kliar det och huden blir lite rödflammig.
Har dock aldrig haft problem med ett stålur.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag får problem om jag avänder "base-metal"- klockor, då kliar det och huden blir lite rödflammig.
Har dock aldrig haft problem med ett stålur.
Jag har samma symptom, huden blir lite röd och det kliar. Jäkla skit tycker jag. Tänkte inte så mycket på det i början, fick för mig att det var lädret i armbandet, men det tror jag inte på länge.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oli

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tudor har väl alltid haft 316L-stål, Rolex har högre nickelhalt i sitt stål men oftast (av andra märken) används 316L. Man kan ju tyvärr utveckla nickelallergi. Nu har du en bra anledning att köpa klockor i titan. :)
Vilka ur bör man kolla upp om man letar efter titan? Tudor Pelagos känner jag till... Och nån seiko.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har samma symptom, huden blir lite röd och det kliar. Jäkla skit tycker jag. Tänkte inte så mycket på det i början, dock för mig att det var lädret i armbandet, men det tror jag inte på länge.
Vad har du för spänne?
Jag har varit med om att ett sämre spänne givit mig samma reaktion. Jag tycker du kan testa att byta band och spänne och se om det blir bättre.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag har också nickelallergi. Jag kan inte ha billigare klockor eller parfymklockor (tack för det), men vanligt 316L-stål är inga problem om jag inte blir allt för svettig. Ett bra tips kan vara att köpa till några spännen i titan om du köp läderband eller annars så funkar natoband ganska bra. Men som sagt, håll dig borta från parfymklockor, de bränner som huden som vigvatten på en vampyr.
 

mouqvist

Rolex
Nu tänker jag högt, men varför inte använda farmors gamla huskur?
Har inga problem med nickelallergi men har haft ett armvand i brons nån gång som lämnade gröna spår på huden.
Lösningen blev att penslar klar nagellack på den yta som kommer i kontakt med huden, funkar kanon och håller rätt länge.
Med ett spänne i titan och ett gummi/läder/textilband kan du begränsa området att pensla ill bakboetten.
Vad tycks?
 
Min nickelallergi verkar ha växt bort då jag tidigare endast klarade titanklockor men numera funkar allt från billigare Seikos och uppåt.
Rolex stålet innehåller mer nickel men ska tydligen vara hårdare bundet.
Finns en hel del titan ur dock är det nog värre med vintage. Nyare så har du Omega, IWC, Panerai etc etc....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min nickelallergi verkar ha växt bort då jag tidigare endast klarade titanklockor men numera funkar allt från billigare Seikos och uppåt.
Rolex stålet innehåller mer nickel men ska tydligen vara hårdare bundet.
Finns en hel del titan ur dock är det nog värre med vintage. Nyare så har du Omega, IWC, Panerai etc etc....
Vadå hårdare bundet? :)
Jag tror skillnaden i nickelgrad är försumbar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Stort tack för svar till er alla. Jag får testa mig fram med lite olika saker. Spännet, alltså undersidan på armen har jag märkligt nog inga bekymmer...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stort tack för svar till er alla. Jag får testa mig fram med lite olika saker. Spännet, alltså undersidan på armen har jag märkligt nog inga bekymmer...
ÄR klockan ren? Testa att putsa med lite alkohol på baksidan så att inte eventuella bakterier är problemet.
Annars som sagt byt spänne och armband. Har svårt att se att du klarar av nya stålklockor, men inte äldre.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Stort tack för svar till er alla. Jag får testa mig fram med lite olika saker. Spännet, alltså undersidan på armen har jag märkligt nog inga bekymmer...
Kan vara så att spännet inte ligger lika tätt och ofta mot huden som själva klockan. Det är dumt att fresta huden i onödan, allergin kan bli värre. Jag skulle köra med icke-metall i bandet och sedan skydda baklocket om det fortfarande finns besvär.

Nickelallergisymptomen behöver inte nödvändigtvis uppstå där själva hudkontakten finns. Håll utkik efter "finnar" på andra ställen också.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Om jag kommer ihåg rätt så kom någon regel eller riktlinje i mitten på 90-talet som sa att nickelhalten skulle minskas. Jag har själv haft problem, men det har försvunnit med åren skumt nog. Men visst blir det lite utslag ibland om länken är skitig och man svettas mycket.
 

plattfot

Rolex
Du får göra som ett gammalt ex till mig - hon målade metall som kom i kontakt med huden längre tid (undersida klocka, byxknappar etc.) Med genomskinlig nagellack. Ingen höjdare för andrahandsvärdet kanske, men...
 
Det handlar väl om hur länge man blir utsatt också, tror det är få personer som håller i bestick konstant 12hrs/dygn.

Bara 12 timmar ? Klockor bär man väl 24 timmar/dygnet ;) Omega skriver själva att om man kan hantera vanliga bestick i rostfritt (om det är en snabb lunch eller en längre sittning framgår inte) så ska det inte vara några bekymmer att bära en klocka (dygnet runt, får man förmoda). Är man känsligare än så (och det måste ju vara ytterst ovanligt) finns ju guld, titan etc. att tillgå.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp