• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergi

JayJay

Rolex
En Tudor Ranger med detta armband lär ju fungera :)
Edit: Glömde bilden

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_TudorRanger10_zps52ee9e41.jpg
Synd bara att det är fult...
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag hade problem när jag var liten med Swatch-klockor där batteriet sitter synligt. Brukade tejpa över batteriet men det hjälpte inte. Fick sen en Swatch där batteriet låg innanför boettlocket men det hjälpte inte heller. Kan verkligen nagellack hjälpa? Så fort jag fick en automatisk klocka så var problemet löst. Idag kan jag köra quartzklockor utan problem. Har dock inte testat att köra Swatch än. Kanske funkar nu. Verkar ju som att andra i tråden också haft en övergående överkänslighet.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jag hade problem när jag var liten med Swatch-klockor där batteriet sitter synligt. Brukade tejpa över batteriet men det hjälpte inte. Fick sen en Swatch där batteriet låg innanför boettlocket men det hjälpte inte heller. Kan verkligen nagellack hjälpa? Så fort jag fick en automatisk klocka så var problemet löst. Idag kan jag köra quartzklockor utan problem. Har dock inte testat att köra Swatch än. Kanske funkar nu. Verkar ju som att andra i tråden också haft en övergående överkänslighet.
Allergisk mot plast? eller elektrisitet? hände inte med där :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur ska man veta om en klocka har nickel i sig och hur mycket? Går det att kolla upp? Jag har utgått i från att alla klocktillverkare gör klockor som inte innehåller nickel, men nu blir jag osäker på hur det är. Om jag går in till en klockhandlare och frågar efter nickelhalten, kan de svara på det trovärdigt?
Mer info om nickel https://sv.wikipedia.org/wiki/Nickel

Den här texten nedan hittade jag på en klocksida, men inte finns det väl nickel i en vanlig klocka? Någon som vet? Jag såg också att Rolex har mer nickel än andra i sina klockor. Det låter inte alls bra så jag undrar om något vet säkert?

Jag har nickelallergi. Vilken klocka ska jag välja?

För alla nickelallergiker rekommenderar vi att man väljer en klocka av titan, men det finns även klockor av andra material som är nickelfria, exempelvis keramik.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Alla stålklockor innehåller väl nickel. Det handlar om hur mycket nickel som "läcker" från materialet. Och ja, halten nickel i Rolex är högre - men det betyder inte att det "läcker" mer än säg Omega.

Min fru är ganska allergisk men bär en Omega AT på länk utan problem.
 

manekin

Omega
Jag har samma problem och kör med elastisk tejp som jag köpt på apoteket. klipper till så att baksidan av boetten inte nuddar vid huden, sen är det bara att köra. Nato är ju såklart en safe lösning.
 
Alla stålklockor innehåller väl nickel. Det handlar om hur mycket nickel som "läcker" från materialet. Och ja, halten nickel i Rolex är högre - men det betyder inte att det "läcker" mer än säg Omega.

Min fru är ganska allergisk men bär en Omega AT på länk utan problem.

Nja, Omegas stållegering innehåller visserligen nickel men är samtidigt så stabil att den inte läcker något nickel alls. De enda som avrådes att använda en stålklocka tillverkad av Omega är de som är så hyperkänsliga mot rostfritt stål att de inte kan hålla i ett par vanliga bestick. Allt detta enligt Omega själva (FAQ-delen på hemsidan). Det är ju produkter framtagna för kroppsnära kontakt över tid så att utveckla och endast använda så säkra legeringar som möjligt borde rimligtvis vara prioriterat hos alla större tillverkare.

Jag har inga siffror på detta, men förmodar att åtminstone 99%, förmodligen mer, kan ha en stålklocka från Omega på handleden dygnet runt utan bekymmer. Omega är ju en manufaktur i framkant av den tekniska utvecklingen och erbjuder ju annars boetter i keramik, titanium och olika ädelmetaller (guld och platina) för den där bråkdelen som inte klarar ståldinkorna.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag är förvånad ändå. Jag har utgått ifrån att de är nickelfria. Hur gör hela smyckesbranschen som lovar nickelfria örhängen t ex. De kanske rostar istället? Intressant att läsa på wikipedia om att nickel är vanligt i bankvalvsdörrar. Det är väl inte riktigt samma kravspec på en klockboett så varför tillsätts nickel? Jag har en del problem som kan kopplas till nickelallergi så nu blir det nog att gå utan klocka ett tag så får vi se om problemen försvinner. Fan!
 

Hawk100

Rolex
Hmmmmm.....
Hur håriga armar måste man ha för att det ska bilda ett "skyddande mellanrum" mellan klockan och huden och minsta nickelallergi???
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nja, Omegas stållegering innehåller visserligen nickel men är samtidigt så stabil att den inte läcker något nickel alls. De enda som avrådes att använda en stålklocka tillverkad av Omega är de som är så hyperkänsliga mot rostfritt stål att de inte kan hålla i ett par vanliga bestick. Allt detta enligt Omega själva (FAQ-delen på hemsidan). Det är ju produkter framtagna för kroppsnära kontakt över tid så att utveckla och endast använda så säkra legeringar som möjligt borde rimligtvis vara prioriterat hos alla större tillverkare.

Jag har inga siffror på detta, men förmodar att åtminstone 99%, förmodligen mer, kan ha en stålklocka från Omega på handleden dygnet runt utan bekymmer. Omega är ju en manufaktur i framkant av den tekniska utvecklingen och erbjuder ju annars boetter i keramik, titanium och olika ädelmetaller (guld och platina) för den där bråkdelen som inte klarar ståldinkorna.

Vänligen
Forumets undersköterska
Ungefär vad jag sa, om än inte lika entusiastiskt :)

Jag är förvånad ändå. Jag har utgått ifrån att de är nickelfria. Hur gör hela smyckesbranschen som lovar nickelfria örhängen t ex. De kanske rostar istället? Intressant att läsa på wikipedia om att nickel är vanligt i bankvalvsdörrar. Det är väl inte riktigt samma kravspec på en klockboett så varför tillsätts nickel? Jag har en del problem som kan kopplas till nickelallergi så nu blir det nog att gå utan klocka ett tag så får vi se om problemen försvinner. Fan!
Jag skulle ta "nickelfri" med en nypa salt. Min fru använder enbart örhängen av titan eller plast pga allergin. Sen så är det ju mycket mer "kontakt" med örhängen jämfört med klockan...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är förvånad ändå. Jag har utgått ifrån att de är nickelfria. Hur gör hela smyckesbranschen som lovar nickelfria örhängen t ex. De kanske rostar istället? Intressant att läsa på wikipedia om att nickel är vanligt i bankvalvsdörrar. Det är väl inte riktigt samma kravspec på en klockboett så varför tillsätts nickel? Jag har en del problem som kan kopplas till nickelallergi så nu blir det nog att gå utan klocka ett tag så får vi se om problemen försvinner. Fan!
Kan titan vara ett alternativ?
tudor-pelagos-dial.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ungefär vad jag sa, om än inte lika entusiastiskt :)


Jag skulle ta "nickelfri" med en nypa salt. Min fru använder enbart örhängen av titan eller plast pga allergin. Sen så är det ju mycket mer "kontakt" med örhängen jämfört med klockan...
Jag ska prova att gå utan klocka ett tag nu så får jag se om det blir bättre. Här hittade jag en produkt på apoteket som man kan kontrollera nickelhalten i de klockor man har. Nu skiter jag i att köpa en sådan nickeltest för det borde vara lika enkelt att inte bära klockor och se om det blir bättre. https://www.apoteket.se/produkt/chemo-nickeltest-8-ml-211107/
 

Raddan

Breitling
Frågan är om man kan bli av med en nickelallergi? Kommer ihåg när jag på barnsben motstridigt blev påklädd en skjorta av moder min, när jag blivit hämtad senare på kvällen så hade jag en samling fint uppradade utslag modell XXL där knapparna suttit, men har inte haft några besvär på många år nu..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Frågan är om man kan bli av med en nickelallergi? Kommer ihåg när jag på barnsben motstridigt blev påklädd en skjorta av moder min, när jag blivit hämtad senare på kvällen så hade jag en samling fint uppradade utslag modell XXL där knapparna suttit, men har inte haft några besvär på många år nu..
Nej, man kan aldrig bli av med nickelallergi enligt vad jag läst, men du får bara problem om du utsätter dig för nickel mot huden. Så vanligt som nickelallergi är kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att fina klockor innehåller nickel. Jag hade en större tilltro till branschen.
 
Topp