• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergi

Min allergi har "växt bort". Den bröt ut i samband med att jag ville vara ball och ta hål i örat i 15 års åldern och körde diverse "coola" örhängen.
Detta ledde i sin tur att musikkarriären fick läggas ner då jag inte längre tålde strängarna och banden på min bas. Klockor var inte att tänka på. Typ 20 år senare köper jag mig en titan Seiko och galenskapen börjar. SMP titan, PAM 177 följer, sedan testar jag en 14060 och upptäcker att det funkar. Lånar polarens Victorynox och får utslag direkt. Köper trots detta en 168000 och det funkar.
Testar en billigare klocka, SKX 009, och nu funkar även det.
Har efter det ägt en hel drös med klockor i antingen 316L eller 904L utan några som helst problem.
Nån som behöver en halvtafflig medelålders basist?:oldman:
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Älskar hur en tråd kan stå still i 1 år åsså bara poppa upp igen :D
Så jävligt är det. Plötsligen tål man inte metallen och ens älskade klockor blir källa till funderingar.

Jag är jäkligt avundsjuk på er som tål nickel.

Att återanvända en tråd är väl precis som "vissa" tjatar om, när man startar ny tråd då det finns gamla trådar. Jag tycker det är lysande att kunna dela saker, vilket jag trodde var lite av forumets kärna....

Jag ska kila iväg o köpa nickeltestaren på Apoteket. Tack för tipset @stelah
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så jävligt är det. Plötsligen tål man inte metallen och ens älskade klockor blir källa till funderingar.

Jag är jäkligt avundsjuk på er som tål nickel.

Att återanvända en tråd är väl precis som "vissa" tjatar om, när man startar ny tråd då det finns gamla trådar. Jag tycker det är lysande att kunna dela saker, vilket jag trodde var lite av forumets kärna....

Jag ska kila iväg o köpa nickeltestaren på Apoteket. Tack för tipset @stelah
Återkom med hur Apotekets grejer fungerade och vilka resultat du fick. Det finns ett allmänintresse i det. Jag har läst runt lite men det är som vanligt, det blir bara krångligare ju mer man vet.
 
Jag har samma symptom, huden blir lite röd och det kliar. Jäkla skit tycker jag. Tänkte inte så mycket på det i början, dock för mig att det var lädret i armbandet, men det tror jag inte på länge.
Allergier är riktigt tråkigt. Tyvärr brukar det vara en kvalitativ reaktion dvs. besvären är inte beroende på hur mycket av det allergiframkallande ämnet man möter utan på att man möter det. Sedan startar en exponentiell reaktion.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Återkom med hur Apotekets grejer fungerade och vilka resultat du fick. Det finns ett allmänintresse i det. Jag har läst runt lite men det är som vanligt, det blir bara krångligare ju mer man vet.
Jag köpte ett kitt, och testade på en vitguld och en rödguld och en stål och inte tusan blev det rött på någon av dem, som det stod att det skulle bli OM metallen släppte mer än xx vilket var normala gränsvärdet för dem med nickelallergi. Skall testa på ett par klockor till, hade ingen Rolex i närheten när jag provade, men skall sno gummans när hon dyker upp.....för jag är nästan säker på att det var Rolex-stålet jag inte tålde.....Jag hoppas att det inte var något fel på testet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag provar mig fram och just nu tror jag inte att jag reagerar på min Rolex, en ny yacht-master från i år. Att det inte reagerar på guld är naturligt. Har du ingen axelremsväska med metallöglor i eller billiga smycken att prova på?
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Har tyvärr Nickel allergi som blir värre vid varmt klimat. Söker därför en allergi vänlig klocka i titan, ceramic, komposit mm.
Spelar ingen roll om den är kvarts eller auto men gärna något mer sportigt och inte dressigt.
budgeten ligger på runt 7k.

någon som har några tips? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har tyvärr Nickel allergi som blir värre vid varmt klimat. Söker därför en allergi vänlig klocka i titan, ceramic, komposit mm.
Spelar ingen roll om den är kvarts eller auto men gärna något mer sportigt och inte dressigt.
budgeten ligger på runt 7k.

någon som har några tips? :)
Seiko-Prospex-Black-Series-Wrist.jpg
 
Topp