• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergikampen - omega, hublot, Tudor etc

Stefan S

Patek
2-Faktor
Denna finns nu till salu på blocket till 85k vilket ändå borde anses ok?
Snyggare på bild/verklighet ser det ut som.
Den blå färgen och guldfärgen smälter mer ihop på bild likt en halvguld sub.
Jodå, priset är ok. Det är vad jag skulle anse som rätt pris som säljare men tror inte folk direkt slåss om att köpa den till det priset, är väl lite hyllvärmare av sorten NK rear ut till 40% (vissa kanske t o m mer?) så det skall man ju veta. Jämfört med en Sub TT med blå tavla så är den mer återhållsam. Men mycket trevlig klocka, har haft SM300 och skulle gärna ha en igen. Gillade att den saknar datum. Har du möjlighet att kolla på den så tycker jag absolut du skall göra det.

Såg denna på Säljes idag, kan vara vara en kanonklocka kanske? Bli ju klart billigare än Omegan också.
https://klocksnack.se/threads/zenith-defy-classic-2019.117630/
Edit: redan nämnd här ser jag nu
 
Senast ändrad:

gronvit

Panerai
2-Faktor
Hej,

Mitt första inlägg men varit medlem i ett par månader nu.. =)
Är på jakt efter min första "ordentliga" klocka och varit mycket inne på Rolex och Omega.
Har tidigare varit extremt skeptisk då jag har en enligt mig en rätt tydlig nickelallergi. Ex. Kliar det i händerna efter några få minuter om jag håller mynt. Byxknappar, skärp etc kan heller inte ligga emot huden...

Under våren fick jag bära såväl en rolex batman som en omega seamaster, och ingen gav utslag eller känningar på ett par timmar så lite hopp har jag.

MEN samtidigt känns det trist att köpa en klocka för ca 100k som man inte kan ha sen varpå jag nu är inne mer på guld eller titan. (har Certina DS action titan idag sen flera år tillbaka och det fungerar givetvis kanon men vill uppgradera mig)

Mina tankar:
40-44mm
Primärt boett och armband i titan och/eller guld.
Sekundärt kan jag tänka mig silikon eller gummiarmband - men eftersom jag bär kavaj/kostym till vardags så känns en sådan inte lika väldressad) däremot skulle jag gärna kunna växla armband mellan gummi och "metall"... =)

Kikar därför nu på omega, hublot, Tudor och IWC
Vad är era tankar kring andrahandsvärde, lätthet att flippa, kostnader kring service etc.
Omega är ju ett välkänt märke men deras titanklockor känns inte lika highend som hublot.

Är väldigt nära på att köpa en en sub halvguld nu och testa men det kanske är dumt..?

En Zenith Defy i titan kanske? Grym dinka och mycket klocka för pengarna.

CA53129A-47FA-4319-B2DF-48CAA09991B9.jpeg 920613D8-404C-4C2A-A82E-910C50E2B40E.jpeg C547F214-8DF7-49D5-8049-48A689322815.jpeg DAD99E1F-FBD1-443D-80A7-BC6E21B0DFF5.jpeg 24C298A7-C3A6-46B2-834B-2E160EC8A750.jpeg 281C4D15-3891-441E-AB34-99E51D29F471.jpeg EA3F6F65-9E0F-4FD2-AC3F-0101403C96A6.jpeg 16CD539B-28C2-4F1A-B2CB-89BBFF5ADCF6.jpeg
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Faktiskt jävligt snygg. =)
Hur står sig zenith som märke mot övriga vad gäller andrahand, service etc?

Zenith säljs inte över list som Rolex. Men köpet du en begagnad riskerar du inte många kronor.
Listpriset på den jag säljer i länken är 65.000:-
Så en stor smäll är redan tagen :)

Kvalitet, finish och service hos ad är grym. Enligt mig ingen skillnad mot tex Rolex. Dessutom ett märke med mycket lång och gedigen historia och fina inhouse-verk.

Personligen älskar jag Zenith.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Hej,

Mitt första inlägg men varit medlem i ett par månader nu.. =)
Är på jakt efter min första "ordentliga" klocka och varit mycket inne på Rolex och Omega.
Har tidigare varit extremt skeptisk då jag har en enligt mig en rätt tydlig nickelallergi. Ex. Kliar det i händerna efter några få minuter om jag håller mynt. Byxknappar, skärp etc kan heller inte ligga emot huden...

Under våren fick jag bära såväl en rolex batman som en omega seamaster, och ingen gav utslag eller känningar på ett par timmar så lite hopp har jag.

MEN samtidigt känns det trist att köpa en klocka för ca 100k som man inte kan ha sen varpå jag nu är inne mer på guld eller titan. (har Certina DS action titan idag sen flera år tillbaka och det fungerar givetvis kanon men vill uppgradera mig)

Mina tankar:
40-44mm
Primärt boett och armband i titan och/eller guld.
Sekundärt kan jag tänka mig silikon eller gummiarmband - men eftersom jag bär kavaj/kostym till vardags så känns en sådan inte lika väldressad) däremot skulle jag gärna kunna växla armband mellan gummi och "metall"... =)

Kikar därför nu på omega, hublot, Tudor och IWC
Vad är era tankar kring andrahandsvärde, lätthet att flippa, kostnader kring service etc.
Omega är ju ett välkänt märke men deras titanklockor känns inte lika highend som hublot.

Är väldigt nära på att köpa en en sub halvguld nu och testa men det kanske är dumt..?
Köp min Omega ;) du lär inte förlora på det.....
 

cycleMagnus

Panerai
Jag har också nickelallergi, får utslag av knappar & skärp som ligger direkt mot huden, samt eventuella stålsmycken, dock inte testat hålla i mynt en längre tid. Rolex, Longines och Omega har funkat på mig utan några som helst utslag, så jag antar att det beror på hur känslig man är eftersom det trots allt är nickel i klockorna (904L stål (Rolex) innehåller mer än 316L (Omegas), t.ex, så finns vissa variationer i nickelhalten).

Jag skulle testat köpa något begagnat som är lättflippat, t.ex en Omega Speedmaster eller någon begagnad Datejust och prova ett tag. I värsta fall förlorar du några kronor på det när du sedan säljer men jag hade tyckt att det är värt det för vetskapen. Om du inte får utslag så har du ett bredare urval av klockor att välja mellan. :)

Om detta inte är ett alternativ så är mina förslag följande:
Omega DSOTM (keramisk boett, dock osäker på om baklocket eller knapparna innehåller stål)
Omega Seamaster 300 Master Co-Axial i titan
Tudor Pelagos

Lycka till! :)
Jag har liknande som TS, måste ha klockor i titan. Jag läste att Pelagos hade baklock i stål, för det gick inte göra de där små hacken när baklocket skulle av i titan(?)
Edit; Tvåa på bollen :)
 
Topp