• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nomostråden

1000030959.jpg

Jag funderar starkt på att slå till på en avskalad Nomos (tittar på flera varianter) då jag behöver utöka kollektionen med en tunn dressklocka. Har två frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

1. Blir 35 mm för litet på min arm som mäter 17,5 cm i omkrets?

2. Finns det något negativt med Nomos eller något annat jag bör vara medveten om från er som ägt Nomos en längre tid?

Jag funderar starkt på att slå till på en avskalad Nomos (tittar på flera varianter) då jag behöver utöka kollektionen med en tunn dressklocka. Har två frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

1. Blir 35 mm för litet på min arm som mäter 17,5 cm i omkrets?

2. Finns det något negativt med Nomos eller något annat jag bör vara medveten om från er som ägt Nomos en längre tid?
1: Generellt nej men beror nog mycket på modell så testa irl.
2: jag har haft en Metro 38 datum i snart 8 år. En av de jag använder mest (av 30+ klockor) och jag tänker fortfarande på att den är sjukt snygg varje gång… Då jag använder den kanske en dag varannan vecka i snitt har jag väl inte så bra koll på tidsavvikelse men generellt funkar den fortfarande mkt bra. Så min erfarenhet är iaf väldigt positiv.

1: Generellt nej men beror nog mycket på modell så testa irl.
2: jag har haft en Metro 38 datum i snart 8 år. En av de jag använder mest (av 30+ klockor) och jag tänker fortfarande på att den är sjukt snygg varje gång… Då jag använder den kanske en dag varannan vecka i snitt har jag väl inte så bra koll på tidsavvikelse men generellt funkar den fortfarande mkt bra. Så min erfarenhet är iaf väldigt positiv.
Tack för ditt svar ANALOGUE. Jag ska försöka ta mig till Franks Ur i Stockholm och testa dem på. Finns Nomos på fler ADs i Stockholm?

Då bådar det även gott för det långsiktiga ägandet kvalitetsmässigt låter det som. Servicekostnader är också humana, av det jag kunnat läsa mig till.

En nackdel kanske kan vara andrahandsvärdet? Om man tröttnar och vill flippa dvs.

För ett tag sedan var jag i Glashütte, något jag skrev om i en annan tråd. Det jag inte skrev om där var att jag klev in i Nomos butik också.

PXL_20240913_125119239.jpg

Butiken ligger ju i en klockhistorisk byggnad där Adolph Lange bedrev sin första verksamhet på orten. Nu dock som sagt butik för Nomos. Nomos fabriker ligger en bit bort.

Nog med hus, jag var ju där för att köpa klockor. Hade tidigare bestämt mig för att en mer kostymartad klocka vad var som saknades mest i lådan så jag kollade genom ett antal och fastnade sen till slut för en Orion Neumatic New Black i 36mm storlek:

Orion är ju deras sifferlösa klocka med enbart index. Den här modellen är dessutom försedd med guldfärgade index och mer silverblänkande visare. Subsekund och fri från förfulande datum. Klockan är försedd med Nomos mycket nätta självuppdragande urverk de kallar DUW 3001, ett urverk som har visat sig första två månaderna ha en otrolig driftstabilitet - mindre än ett par sekunders avvikelse i veckan för mig. Remmen är av Shell Cordovan från Horween.

Klockan är givetvis mycket trevlig att bära - skön boett och skönt armband. Det jag ibland funderat på är hur bra val av färg och modell jag gjorde. De tunna visarna och indexen på denna klocka är otroligt snygga i verkligheten så länge ljuset är tillräckligt men när det börjar bli lite skummare är indexen liiite för svårlästa för mina ögon (som inte är helt unga).

Själva köpupplevelsen var också trevlig - liten med snygg butik, välsorterad, trevlig expedit. På det stora hela ett köp jag är nöjd med, både genomförandet och klockan i sig så här två månader senare.

Dagens bilder blev inte de bästa - lek med ny (för mig kamera) medans jag flyr från jobbet jag borde göra, men så här ser den ut på i verkligheten:

PA290002.JPG

PA290003.JPG

PA290004.JPG

PA290008.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp