• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nomostråden

Guldnomos från förr.

P5050263.JPG

Min tio år gamla Orion går 15 sekunder för fort…per minut, så dags för service.

Skicka direkt till Nomos eller lämna in hos Franks? Vad säger panelen?
Uppdatering.

Valde att köra direkt på Nomos hemsida. Enkel guide där man väljer ref och anger serienummer. Efter betalning får man mail med fraktlapp och det är bara skicka in klockan.

Jag angav att jag inte ville ha klockan polerad, och blev mycket positivt överraskad när jag idag fick mail om att de återbetalar 75 av 250 EUR.

Så 175 EUR för service, inklusive frakt tur och retur känns enormt prisvärt.

Återkommer igen när jag har fått klockan tillbaka, estimerad tid sex veckor.

Stort tack! Värdefullt att få lite perspektiv som inte brukar komma fram i recensionerna som finns lite varstans på nätet. Nu gäller det väl för mig att helt enkelt hitta tillfälle att prova en Tangente ordentligt
Ägde en Nomos Tangente 25mm från ca 2005 tidigare. Den var i superfint skick och verkligen en grym liten klocka. Tappade tyvärr suget och sålde den till fyndpris 2024 – något jag grämt mig över sedan dess. Kan varmt rekommenderas!

Jag var i Köpenhamn i helgen. Passade på att prova Nomos-klockor i en av Klarlund-butikerna.
De ska tydligen sluta sälja Nomos nästa år. Enligt säljaren var det därför möjligt att få en rabatt på 20-30% på klockor som de har i butik just nu.

Det blir kanske ändå inte det mest prisvärda alternativet att köpa Nomos på. Men det var iaf en supertrevlig säljare!

Nytt band till Tangenten, Nomos i blåsvart. Behagligt och verkar vara bra kvalité. Aningen tjockt runt bandsprintarna men det funkar ändå. Möjligen repar det sönder boetten mellan bandhornen om det blir smutsigt, sitter helt mot boetten. Nu kan jag köra Tangente som sommarbeater utan att svettas sönder läderarmband för en smärre förmögenhet.:)
20260521_140659.jpg

Visar sig att bandets tjocklek runt bandsprintaran gör att klockan sitter bättre på armen för min del även när jag har den löst på handleden. Det blir en liten förböj närmast klockan som hjälper till att hålla den på ovansidan av handleden. Nörderi delux, men men... det är väl därför vi är här. Kanske försvinner när bandet slits in lite men det lär absolut bli årets sommarband till den här klockan.
20260521_172801.jpg

Visar sig att bandets tjocklek runt bandsprintaran gör att klockan sitter bättre på armen för min del även när jag har den löst på handleden. Det blir en liten förböj närmast klockan som hjälper till att hålla den på ovansidan av handleden. Nörderi delux, men men... det är väl därför vi är här. Kanske försvinner när bandet slits in lite men det lär absolut bli årets sommarband till den här klockan.
20260521_172801.jpg
Som om inte det skulle vara nog, finns det band med en ”klack” som ligger an mot boetten så bandet bara kan gå rakt urdu i början för att sen linda sig mjukt runt handleden. Det är mer om man inte vill att bandet ska dra rakt ner. Jag har sett det på JLC reverso men kanske finns det till fler märken. Det gör att bandet syns mer uppifrån och det blir snyggare.

Som om inte det skulle vara nog, finns det band med en ”klack” som ligger an mot boetten så bandet bara kan gå rakt urdu i början för att sen linda sig mjukt runt handleden. Det är mer om man inte vill att bandet ska dra rakt ner. Jag har sett det på JLC reverso men kanske finns det till fler märken. Det gör att bandet syns mer uppifrån och det blir snyggare.
Visste jag inte att det fanns. Att använda ett tjockare band kan få mer band att synas också men det fungerar kanske mest på dykare eller flygare. På en tunn men stor dressare blir det nog svårare att få snyggt.

Tillbaka
Topp