• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk...

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Du får ju släppa tanken på att du BARA ska ha EN klocka!
En g-shock fyller alla funktionalitetsbehov du kan ha. Vill du ha en stilig klocka så köper du det OCKSÅ. Dina krav är orimliga i din prisklass. Det finns ju faktiskt även g-shocks med stållänk och åt det mer dressiga hållet.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

yonsson skrev:
Du får ju släppa tanken på att du BARA ska ha EN klocka!
En g-shock fyller alla funktionalitetsbehov du kan ha. Vill du ha en stilig klocka så köper du det OCKSÅ. Dina krav är orimliga i din prisklass. Det finns ju faktiskt även g-shocks med stållänk och åt det mer dressiga hållet.

Egentligen borde jag kanske det... Men grejen är att jag inte är någon klockmänniska, iallafall inte i dagsläget. Risken är att om jag skaffar två klockor så kommer en av dem se väldigt lite användning... Det är därför jag vill ha en "allt-i-ett", en som man kan ta på sig och låta sitta där och som funkar till allt med både bra funktioner och ett stylish utseende... Sen så är jag ganska kräsen med mina grejer rent generellt, framförallt när det gäller lite dyrare inköp. Men jag är ju som sagt inte helt benhård och kan tänka mig att kompromissa med en del punkter och funktioner, men jag sår fast vid att klockan måste vara attraktiv för mig så att jag känner mig manad att bära den av mer än bara praktiska skäl :)

Tycker mig ha kollat över casios hela sortiment flera gånger nu utan att hitta något som funkar, men jag ska kolla igen! :)
 

carlanton

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
yonsson skrev:
Du får ju släppa tanken på att du BARA ska ha EN klocka!
En g-shock fyller alla funktionalitetsbehov du kan ha. Vill du ha en stilig klocka så köper du det OCKSÅ. Dina krav är orimliga i din prisklass. Det finns ju faktiskt även g-shocks med stållänk och åt det mer dressiga hållet.

Egentligen borde jag kanske det... Men grejen är att jag inte är någon klockmänniska, iallafall inte i dagsläget. Risken är att om jag skaffar två klockor så kommer en av dem se väldigt lite användning... Det är därför jag vill ha en "allt-i-ett", en som man kan ta på sig och låta sitta där och som funkar till allt med både bra funktioner och ett stylish utseende... Sen så är jag ganska kräsen med mina grejer rent generellt, framförallt när det gäller lite dyrare inköp. Men jag är ju som sagt inte helt benhård och kan tänka mig att kompromissa med en del punkter och funktioner, men jag sår fast vid att klockan måste vara attraktiv för mig så att jag känner mig manad att bära den av mer än bara praktiska skäl :)

Tycker mig ha kollat över casios hela sortiment flera gånger nu utan att hitta något som funkar, men jag ska kolla igen! :)

Fast, att ha en klocka på jobbet och en annan på fritiden är väl inte så konstigt? När du har lattjat klart i skogen har du råd att köpa en Breitling B1:

771328d1343014371-wtb-breitling-b1-a78362-black-dial-steel-bracelet-b1flag110241pz.jpg
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

carlanton skrev:
Fast, att ha en klocka på jobbet och en annan på fritiden är väl inte så konstigt? När du har lattjat klart i skogen har du råd att köpa en Breitling B1:

771328d1343014371-wtb-breitling-b1-a78362-black-dial-steel-bracelet-b1flag110241pz.jpg

Kanske inte för er, men jag bär ju aldrig klocka i vanliga fall... Har ju klocka i mobilen. Är verkligen helt ny inom klockor och inte särskilt van eller ens motiverad att bära dem, därför tror jag helt enkelt inte att två klockor är rätt väg för mig... Kanske i framtiden, men inte nu :)

Den var snygg! Och dyr... :roll: :D Men en sån hade varit ultimat om den fanns i min prisklass! :mrgreen:
 

carlanton

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
carlanton skrev:
Fast, att ha en klocka på jobbet och en annan på fritiden är väl inte så konstigt? När du har lattjat klart i skogen har du råd att köpa en Breitling B1:

771328d1343014371-wtb-breitling-b1-a78362-black-dial-steel-bracelet-b1flag110241pz.jpg

Kanske inte för er, men jag bär ju aldrig klocka i vanliga fall... Har ju klocka i mobilen. Är verkligen helt ny inom klockor och inte särskilt van eller ens motiverad att bära dem, därför tror jag helt enkelt inte att två klockor är rätt väg för mig... Kanske i framtiden, men inte nu :)

Den var snygg! Och dyr... :roll: :D Men en sån hade varit ultimat om den fanns i min prisklass! :mrgreen:

Den där kan du säkert hitta för 10 000 om du har tur. Man får väl fortfarande några tusenlappar varje månad när man gör lumpen? Bara att börja spara :lol:
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

carlanton skrev:
Bushido skrev:
carlanton skrev:
Fast, att ha en klocka på jobbet och en annan på fritiden är väl inte så konstigt? När du har lattjat klart i skogen har du råd att köpa en Breitling B1:

771328d1343014371-wtb-breitling-b1-a78362-black-dial-steel-bracelet-b1flag110241pz.jpg

Kanske inte för er, men jag bär ju aldrig klocka i vanliga fall... Har ju klocka i mobilen. Är verkligen helt ny inom klockor och inte särskilt van eller ens motiverad att bära dem, därför tror jag helt enkelt inte att två klockor är rätt väg för mig... Kanske i framtiden, men inte nu :)

Den var snygg! Och dyr... :roll: :D Men en sån hade varit ultimat om den fanns i min prisklass! :mrgreen:

Den där kan du säkert hitta för 10 000 om du har tur. Man får väl fortfarande några tusenlappar varje månad när man gör lumpen? Bara att börja spara :lol:

Haha, förvisso, så någon gång kanske det blir en sån :D Men inte nu, inte inför utbildningen, inte som något jag önskar mig av mina föräldrar... ;) Ungefär fyra gånger min budget :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Köp inget mellanting!

Köp det du verkligen vill ha och spara längre, blir aldrig bra med en kompromiss!
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

JakobZ skrev:
Köp inget mellanting!

Köp det du verkligen vill ha och spara längre, blir aldrig bra med en kompromiss!

Fast nu är vi ju där igen när det gäller pris kontra hållbarhet kontra sorgen om klockan går sönder... Vill ha en kvalitetsklocka som står pall för en del d den ska vara med i tuff terräng, men vill samtidigt inte ha någoit väldigt dyrt som man gråter floder över ifall den skulle gå åt helvete... Men vill heller inte ha något billigt skit som går sönder direkt och måste bytas ut... Så jag vill ha bra kvalitet, lagom pris och så många av mina önskade funktioner inom detta segment som det bara är möjligt :)
 

Dammen

Cartier
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Gillar du looken på CWC har du denna MWC som är billigare som dessutom har tritium. Kan dock ej uttala mig om kvalitén.

http://bit.ly/VVL9p8

Douglas
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Dammen skrev:
Gillar du looken på CWC har du denna MWC som är billigare som dessutom har tritium. Kan dock ej uttala mig om kvalitén.

http://bit.ly/VVL9p8

Douglas
Ser väldigt funkis ut, nice med tritium! tack för tipset! Inga extrafunktioner tyvärr, vill gärna ha tidtagning iallafall... Men ett bra budgetalternativ, vilket ju är klart vettigt att ha i åtanke. Så att man inte gråter över trasig klocka... Får fundera över hur viktiga funktionerna är tror jag... Tack för förslaget :)
 

morrism

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Gillade du breitlingen så ligger det ju en certina som är nästan identisk för 1500 på köp o sälj
 

Dammen

Cartier
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Själv har jag haft denna på mig under mina år i det militära:

photo-1.jpg


Douglas
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Har du kollat på Wenger? Där får du det mesta utom alarm inom budgeten. Dom har oftast gummiarmband, men stål finns nog också.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Criss Cross skrev:
Har du kollat på Wenger? Där får du det mesta utom alarm inom budgeten. Dom har oftast gummiarmband, men stål finns nog också.

Tack för förslaget! Tittade runt lite på dem och där var ett par som såg ganska bra ut! Tyvärr verkar de inte ha varken tritiumbelysing eller dito elektrisk, och någon form av belysning som är "alltid tillgänglig" vill jag ha... Men tack för tipset :)
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Dammen skrev:
Själv har jag haft denna på mig under mina år i det militära:

photo-1.jpg


Douglas

Den såg sjyst ut, väldigt stilren och funkis :) Tyvärr saknar den funktioner... Men tack för förslaget :)
 

carlanton

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Värt att tänka på är att du egentligen aldrig behöver en kronograf. Tidtagning med en minuts exakthet har du på vridringen.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

carlanton skrev:
Värt att tänka på är att du egentligen aldrig behöver en kronograf. Tidtagning med en minuts exakthet har du på vridringen.

Behöver och behöver, jag personligen har ganska stor nytta av tidtagare med ner till sekunder och gärna tiondelar på ett knapptryck så att man inte behöver titta på klockan för att mäta tiden... Men visst, poängen emd en klocka är ju själva tiden. Jag bara vill ha vissa fler extrafunktioner som jag kan ha nytta av :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Du får nog ge upp. Jag har aldrig sett så
många bra förslag och alla är det något fel på. Ta en funderare om det inte är dina krav det är fel på. No offence
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

easy rider skrev:
Du får nog ge upp. Jag har aldrig sett så
många bra förslag och alla är det något fel på. Ta en funderare om det inte är dina krav det är fel på. No offence

Jo, får väl kanske fundera på det... Det är absolut inte förslagen det är fel på, som du säger är här gott om bra förslag. Jag bara vet vad jag vill ha och inget förslag träffar mitt i prick... Men visst, det innebär väl isåfall att det inte finns en klocka i min prisklass som är precis så som jag vill ha den, och då får man ju kompromissa. Vill bara inte ge upp letandet förrän jag vet att så är fallet, och således vänder jag mig till den stora massan av experter här på forumet :) Ber om ursäkt om jag är kräsen eller jobbig, det är inte min mening. Har baa en idé om min "perfekta klocka" och vill veta om den finns. Finns den inte så får jag väl ta en annan helt enkelt, en som är så perfekt som det går.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Som sagt: Du har alldeles för höga krav och för lågt maxpris.

En Britling aerospace skulle fylla de flesta av dina behov, men självklart är den alldeles för dyr för din budget. Därför sa jag: Köp en g-shock för alla funktioner OCH något snyggt på länk som du kan ha till finare tillställningar. Det får du lätt för 2000-3000kr.

Ceas-Breitling-Aerospace-_823_3.jpg
 

meo_swe

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Jag har nu vart i det militära i snart tre år, och då räknar jag inte in kurser, småjobb och korta vändor på extraplatser.
jag har aldrig behövt använda mig av en kronograf.
Inte heller har jag behövt ett larm.
Är det funktioner du vill ha, är det ju funktioner du vill ha, svårare än så är det ju inte. Men då får du vara beredd på att betala en del mer än vad man kanske vill, och behöver.

Ska du ha quartz kan du ju köpa en CWC eller Marathon. De används ju av försvarsmakter, så de är ju tämligen funkis.
Eller så köper du en Seiko skx007, som jag har misshandlat duktigt, och den går fortfarande som en klocka.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

yonsson skrev:
Som sagt: Du har alldeles för höga krav och för lågt maxpris.

En Britling aerospace skulle fylla de flesta av dina behov, men självklart är den alldeles för dyr för din budget. Därför sa jag: Köp en g-shock för alla funktioner OCH något snyggt på länk som du kan ha till finare tillställningar. Det får du lätt för 2000-3000kr.

Ok, tack. då vet jag det. Då får jag justera något helt enkelt :)

Väldigt snygg! och alldeles för dyr ja :)
Jag hör vad du säger, grejen är bara det att isåfall så kommer det bli en g-shock och sen stanna där. Kommer ha klockan när jag inte vill ha mobilen med ut i fält och mobilen hemma när jag inte vill ha klockan på mig. Som jag sa, jag är egentligen ingen klockmänniska. Bär heller inga smycken eller andra accessoarer, utan enda anledningen till att jag skulle vilja ha en klocka runt handleden är funktionerna. Är klockan sen snygg, smidig, diskret och stilfull skulle jag antagligen låta den sitta där, då har man den alltid till hands och den gör sig i alla situationer. En stor och blaffig klocka som g-shock däremot skulle jag ta av och lägga i en låda så fort jag inte har specifikt behov av den, eftersom jag verkligen inte vill ha den som accessoar. Och då skulle jag heller inte ersätta den med något annat, klocka har jag ju mobilen och en naken handled är "normalt" för mig. Detta är enda skälet till att jag vill ha en klocka som både är snygg och gör allt jag vill, alla alternativ (antingen två klockor eller en klocka som inte är precis som jag vill ha den) skulle jag helt enkelt inte använda lika mycket. Men jag hör vad du säger och får helt enkelt kompromissa. Kan inte kompromissa på priset utan får titta på simplare klockor helt enkelt :)

Tritium eller annan riktigt belysning känns som ett måste, det tänker jag inte kompromissa bort. Tidtagare är något jag verkligen vill ha men det är inte lika nödvändigt. Alarm är verkligen inte nödvändigt utan bara något som vore smidigt, väckarklockan på armen liksom. Något jag gärna skulle ha men kan tänka mig att kompromissa med utan större problem.
Utseendet är viktigt, gillar verkligen inte många av casios klockor på grund av detta. De är plottriga, stora, vulgära och ser ut som någon typ av tactical stealth bomber... Gillar det inte alls, tyvärr. Inte en sån klocka jag skulle bära för att jag gillar hur den ser ut och för att den klär mig, utan det skulle isåfall vara för funktionerna. Men inte heller där skulle jag vara riktigt bekväm med exempelvis en g-shock eftersom jag tycker att urtavlan ser jobbig och svåravläst ut... Jag vill ha något mer, som någon sa: Dressigt. något som passar med kostym liksom, men som självklart ska hålla och fungera ute i terrängen :)

Men ok, vi säger då att mina krav är följande:
- Tritium eller elbelysning.
- Tidtagare.
- Smakfullt utseende.
- max 3000kr (räknar med att köpa i usa så säg omkring max $400 eller strax däröver).

Det är väl inte en alltför ambitiös kravlista, tror till och med att det finns ett antal sådana exempel inte bara bland de jag listade i början utan även som föreslagits av andra. Frågan är, vilken ska man välja? :) Vilken är bäst för pengarna?
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

meo_swe skrev:
Jag har nu vart i det militära i snart tre år, och då räknar jag inte in kurser, småjobb och korta vändor på extraplatser.
jag har aldrig behövt använda mig av en kronograf.
Inte heller har jag behövt ett larm.
Är det funktioner du vill ha, är det ju funktioner du vill ha, svårare än så är det ju inte. Men då får du vara beredd på att betala en del mer än vad man kanske vill, och behöver.

Ska du ha quartz kan du ju köpa en CWC eller Marathon. De används ju av försvarsmakter, så de är ju tämligen funkis.
Eller så köper du en Seiko skx007, som jag har misshandlat duktigt, och den går fortfarande som en klocka.

Grejen med tidtagare är att jag gillar att ta tid på mig själv, bland annat på diverse löprundor, sprint, etc. Hittills har jag skött det med mobilen, men det är lite omständigt. Och tidtagarringen sm finns på många klockor ser jag som än mer omständig... Snabbt knapptryck när man startar och sen ett till när man går i mål vapå man kan avläsa i lugn och ro är mer min melodi, något som jag har användning för. Det är bara därför. Alarm vore väl kul, ett smidigt sätt att sätta påminnelser etc. Men inte nödvändigt, det vore bara ifall det finns en klocka som uppfyller alla mina krav och som råkar ha alarm :)

Tack för förslagen, har tittat en del på deras klockor och gillar vad jag ser men inte hittat riktigt rätt ännu. Ska titta på seikon också, tack :)
Hur många klockor har du förbrukat under dina år i det militära?
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

yonsson skrev:
Här är faktiskt två modeller som fyller alla dina krav förutom priset. Du kan ju köpa en länk separat om du nu känner att du måste ha det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=924529
http://www.watchhub.co.uk/mens-luminox- ... h-a1848.ir

Den svarta Luminoxen gillar jag skarpt, hade den bara kostat 150 dollar mindre hade jag tagit den direkt! Diskret och smakfull men ändå lite tuff och taktisk, lagom cool liksom. Den andra är inte heller dålig (gillar dock den svarta bättre), men tyvärr är den lite dyr den med... Hade fktiskt den med bland mina exempel i första inlägget, men den verkar ha gått upp i pris sen dess... Jag kan verkligen inte kompromissa mycket med priset, det är mina flräldrar jag ska önska mig en klocka av och de har gett mig ett riktpris. Känns fräckt att be om något som överskrider det såpass... De dyrare klockorna bland mina exempel i första inlägget är mer "De här har ungefär vad jag söker, vilka billigare alternativ som har alla dessa funktioner tillsammans finns det?". Men som du säger, de är verkligen mitt i prick i övrigt! Tack :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Tycker att det lutar åt att du skall köpa dig en Seiko Skx007 iallafall ! Snygg, hållbar,tuff, 200m och har en jävligt bra lysmassa ! Punkt slut! :cool:
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Johan M skrev:
CWC har en kronograf också men jag vet inte vad den kostar. Sen tror jag att du kommer att bli en klockmänniska när du vant dig vid att bära en :)

http://www.cwcwatch.com/quartz-chronograph-new.htm
Har tittat på de där, de är ganska stiliga. Men jag har heller inte lyckats hitta pris, gissar att de är dyra...

Det är väldigt möjligt då jag har en tendens att "nörda ner mig" i såna här grejer vars inköp jag lägger mycket tid på att undersöka, men just för tillfället är jag det inte och då känns det ju dumt att köpa två klockor reda från början... :) MEn vem vet, ge det ett par år så kanske jag också lägger in lådöppningstråd efter lådöppningstråd med klockor för massor av pengar... :mrgreen:
 
Topp